beantwoord

Vertrekperron Nijmegen

• 16 december 2016
  • 17 reacties
  • 1329 Bekeken

Kan iemand mij vertellen waarom de treinen richting Utrecht tegenwoordig vanaf perron 4 vertrekken, i.p.v. perron 1A?
#trapjeoptrapjeaf
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 december 2016, 15:48

De treinen die om :20 en :50 van Arnhem naar Nijmegen rijden en om :02 en :32 in Nijmegen aankomen, zouden moeten kruisen met treinen die om :01 en :31 van Nijmegen naar Arnhem (en Zutphen) vertrekken. Hetzelfde geldt voor de treinen van een kwartier later.

In de onderstaande figuur (met dank aan Sporenplan) is dat schematisch weergegeven met een oranje route voor een trein vanuit Arnhem naar spoor 1a en een blauwe trein richting Arnhem. Die trein zal altijd de route van de oranje trein kruisen:

Omdat de treinen in de vorige dienstregeling op andere tijden reden, kon spoor 1a gebruikt worden om de intercity's op binnen te nemen: er reed toen geen trein richting Arnhem rond het tijdstip dat de intercity uit Arnhem binnenkwam.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
De intercity's die om :20 en :50 van Arnhem naar Nijmegen rijden, komen daar aan om :02 en :32. Om :01 en :31 vertrekt er echter een trein van Nijmegen naar Arnhem. Deze treinen zouden elkaar moeten kruisen als de intercity op spoor 1a binnenkomt. Door de intercity op spoor 4a binnen te nemen, wordt dit voorkomen.
De intercity's die om :20 en :50 van Arnhem naar Nijmegen rijden, komen daar aan om :02 en :32. Om :01 en :31 vertrekt er echter een trein van Nijmegen naar Arnhem. Deze treinen zouden elkaar moeten kruisen als de intercity op spoor 1a binnenkomt. Door de intercity op spoor 4a binnen te nemen, wordt dit voorkomen.

De trein naar Den Helder vertrekt om .13 en .43 die naar Schiphol om .28 en .58 dus dat klopt niet...
In de ruim 12 jaar dat ik hiervan gebruik maak, vertrokken de IC's altijd van spoor 1A.
Badge +3
De treinen die om :20 en :50 van Arnhem naar Nijmegen rijden en om :02 en :32 in Nijmegen aankomen, zouden moeten kruisen met treinen die om :01 en :31 van Nijmegen naar Arnhem (en Zutphen) vertrekken. Hetzelfde geldt voor de treinen van een kwartier later.

In de onderstaande figuur (met dank aan Sporenplan) is dat schematisch weergegeven met een oranje route voor een trein vanuit Arnhem naar spoor 1a en een blauwe trein richting Arnhem. Die trein zal altijd de route van de oranje trein kruisen:

Omdat de treinen in de vorige dienstregeling op andere tijden reden, kon spoor 1a gebruikt worden om de intercity's op binnen te nemen: er reed toen geen trein richting Arnhem rond het tijdstip dat de intercity uit Arnhem binnenkwam.

dank je wel voor de uitleg. maar ik begrijp dat spoor 1A dus helemaal niet meer gebruikt wordt?
Reputatie 2
dank je wel voor de uitleg. maar ik begrijp dat spoor 1A dus helemaal niet meer gebruikt wordt?Nee, die wordt voorlopig niet meer gebruikt (wellicht op een enkele uitzondering na).

In de toekomst zou men wel dat perron willen gebruiken voor de sprinters naar Arnhem en de intercity naar Zwolle. Hiervoor is echter nog een extra wissel nodig, aangezien deze vanuit de richting Nijmegen Goffert komen. Op het kaartje zie je dat dat dit dus nog niet mogelijk is. Voorlopig verwacht ProRail deze wissel in 2019 op te leveren.
Reputatie 6
Badge +1
Helaas kunnen de IC's naar Utrecht niet langer zijn dan 10 bakken, meer passen er namelijk niet op perron 4a. In de oude dienstregeling reden er ook wel eens VIRM-12'en
fijn geregeld allemaal dus als je in de spits in arnhem of ede-wageningen instapt...
Er vertrekken niet eens 10 bakken meer vanuit nijmegen. Het zijn er nu nog maar 4. De rest wordt nu in Arnhem aangekoppeld.

Volgens mij kruisen aankomende en vertrekkende treinen elkaar altijd, van welk perron je ook vertrekt. Vanuit spoor 4a moet je bij vertrek ook het linkerspoor vanaf Arnhem kruisen om op het rechterspoor richting Arnhem te komen. De voor de hand liggende oplossing voor dit probleem lijkt me om de vertrektijden enigszins aan te passen zodat aankomende en vertrekkende treinen wel kunnen kruisen. De afgelopen 20 jaar lukte dat toch ook? Het is toch van de zotte om het beste spoor ongebruikt te laten?
Dag ingewilkens en wtmreijnen. Welkom op het forum.

Ik zie dat verschillende forumgebruikers het antwoord op julie vragen al hebben gegeven. Zelfs met een duidelijke tekening van de sporen in Nijmegen. Dank daarvoor Tochjo. Graag geef ik nog een korte toelichting.

In de nieuwe dienstregeling is het aantal treinen tussen Nijmegen en Arnhem uitgebreid. Zodoende zijn verschillende groepen reizigers sneller op hun bestemming, zijn er meer rechtstreekse verbindingen en neemt het aantal reismogelijkheden toe. Ook goederentreinen maken regelmatig gebruik van dit traject. Het baanvak Arnhem - Nijmegen is daarmee op dit moment één van de drukste spoortrajecten van ons land. Het was een bijzonder complexe puzzel om alles passend te krijgen, al helemaal omdat verschillende treinen ook elders in het land goede aansluitingen moeten bieden. Bijvoorbeeld in Utrecht, Den Bosch en Zwolle. Het is daarom met de huidige infrastructuur niet mogelijk om de treinen anders te plannen, zelfs al is het maar een paar minuten.

De spooropstelling in Nijmegen kan wel anders worden zodra er een wisselverbinding komt om vanuit Wijchen op spoor 1 in Nijmegen aan te komen met de sprinters en intercity's uit Den Bosch. Wanneer de intercity naar Den Bosch naar spoor 4 gaat komt geheel spoor 3 vrij. Dan kunnen de treinen in ieder geval weer rijden zonder lengtebeperking.
Reputatie 6
Badge +1
Er rijden toch bijna nooit goederentreinen op het baanvak Arnhem-Nijmegen? Welke goederentreinen rijden daar? Alle treinen die gebruik maken van de 'Brabantroute' rijden van Den Bosch, dan richting Geldermalsen en dan bij Meteren de Betuweroute op.
Badge +3
Volgens mij kruisen aankomende en vertrekkende treinen elkaar altijd, van welk perron je ook vertrekt. Vanuit spoor 4a moet je bij vertrek ook het linkerspoor vanaf Arnhem kruisen om op het rechterspoor richting Arnhem te komen.
Dit is onjuist. Als er vanaf spoor 4a een trein richting Arnhem vertrekt, dan kan er tegelijkertijd een trein vanuit Arnhem binnenkomen op spoor 4b. Dat gebeurt in de praktijk ook: een minuut na vertrek van de intercity van spoor 4a richting Arnhem en Utrecht komt op spoor 4b een sprinter uit de richting Arnhem binnen die even later doorgaat richting Wijchen.
Reputatie 6
Badge +1
...en wat Tochjo zegt kan dan weer omdat de binnenkomende trein gebruik kan maken van spoor 5 (het spoor naast spoor 4)
Reputatie 5
Badge
Er rijden toch bijna nooit goederentreinen op het baanvak Arnhem-Nijmegen? Welke goederentreinen rijden daar? Alle treinen die gebruik maken van de 'Brabantroute' rijden van Den Bosch, dan richting Geldermalsen en dan bij Meteren de Betuweroute op.

Er rijden wel degelijk goederentreinen. In de spits 2x per uur de trein naar Tiel van Arriva. Buiten de spits 1x per uur de trein naar Tiel en 1x per uur een goederenpad (niet per se altijd benut).
Blijkbaar zit er toch iets scheef in de hele planning want de inkomende trein vanuit Arnhem die om 6:47 in nijmegen op 4a aan moet komen zit nu stelselmatig met 8 minuten vertraging achter de inkomende sprinter die oo spoor 5 binnen komt. De intercity naar Schiphol van 6:57 vertrekt daardoor al de hele week met vertraging richting Arnhem.
In de krant wordt inmiddels ook al geschreven over het onverklaarbare "spookspoor" in Nijmegen

Ik zie dat verschillende forumgebruikers het antwoord op julie vragen al hebben gegeven. Zelfs met een duidelijke tekening van de sporen in Nijmegen. Dank daarvoor Tochjo. Graag geef ik nog een korte toelichting.

In de nieuwe dienstregeling is het aantal treinen tussen Nijmegen en Arnhem uitgebreid. Zodoende zijn verschillende groepen reizigers sneller op hun bestemming, zijn er meer rechtstreekse verbindingen en neemt het aantal reismogelijkheden toe. Ook goederentreinen maken regelmatig gebruik van dit traject. Het baanvak Arnhem - Nijmegen is daarmee op dit moment één van de drukste spoortrajecten van ons land. Het was een bijzonder complexe puzzel om alles passend te krijgen, al helemaal omdat verschillende treinen ook elders in het land goede aansluitingen moeten bieden. Bijvoorbeeld in Utrecht, Den Bosch en Zwolle. Het is daarom met de huidige infrastructuur niet mogelijk om de treinen anders te plannen, zelfs al is het maar een paar minuten.

De spooropstelling in Nijmegen kan wel anders worden zodra er een wisselverbinding komt om vanuit Wijchen op spoor 1 in Nijmegen aan te komen met de sprinters en intercity's uit Den Bosch. Wanneer de intercity naar Den Bosch naar spoor 4 gaat komt geheel spoor 3 vrij. Dan kunnen de treinen in ieder geval weer rijden zonder lengtebeperking.

Beste Jesper H. Bedankt voor de toelichting. Is er enig idee wanneer zo'n wisselverbinding gepland staat? Mijn probleem is niet zozeer dat de trein vertrekt van een ander spoor (hij gaat ook een minuutje later), maar vooral de lengtebeperking van de trein. Punt is namelijk dat tegenwoordig vaak maar 4 bakken vertrekken, en dat in Arnhem wordt aangekoppeld. Ondanks de toch al ruime tijd dat de trein in Arnhem stil staat, levert dit aankoppelen heel vaak extra vertraging op. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat minstens 2 van de 5 keer in de week het aankoppelen in Arnhem langer duurt, waardoor er meerdere minuten aan vertraging ontstaan. Hoe kan dit? Je zou denken dat het personeel het aankoppelen toch vaker heeft gedaan, maar het komt vaak voor dat omgeroepen wordt dat het aankoppelen niet lukte, of simpelweg 'we hebben wat vertraging opgelopen door het aankoppelen'.
Reputatie 7
Badge +3
Op zich is het inkorten van de treinen tussen Arnhem en Nijmegen een logische zaak omdat er daar met 6 IC's en 4 sprinters gewoon veel te veel treinen rijden in verhouding tot het aantal reizigers. Alleen moet dat koppelen in Arnhem dan wel goed geregeld worden.
Reputatie 6
Badge +1

Beste Jesper H. Bedankt voor de toelichting. Is er enig idee wanneer zo'n wisselverbinding gepland staat? Mijn probleem is niet zozeer dat de trein vertrekt van een ander spoor (hij gaat ook een minuutje later), maar vooral de lengtebeperking van de trein. Punt is namelijk dat tegenwoordig vaak maar 4 bakken vertrekken, en dat in Arnhem wordt aangekoppeld. Ondanks de toch al ruime tijd dat de trein in Arnhem stil staat, levert dit aankoppelen heel vaak extra vertraging op. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat minstens 2 van de 5 keer in de week het aankoppelen in Arnhem langer duurt, waardoor er meerdere minuten aan vertraging ontstaan. Hoe kan dit? Je zou denken dat het personeel het aankoppelen toch vaker heeft gedaan, maar het komt vaak voor dat omgeroepen wordt dat het aankoppelen niet lukte, of simpelweg 'we hebben wat vertraging opgelopen door het aankoppelen'.

Ik heb info van ProRail langs zien komen waarin gezegd werd dat dit wissel in 2018 zal worden aangelegd.

Reageer