Vervangend busvervoer na aanrijding met persoon

• 5 September 2015
  • 20 reacties
  • 1176 Bekeken

Beste NSers. Kunnen jullie mij uitleggen waarom er na een aanrijding met een persoon uren lang gewacht moet worden op vervangend busvervoer? Gisteren heb ik in Eindhoven bijna 2 uur op een bus moeten wachten. Om naar weert te kunnen. Helaas komt aanrijding met persoon bijna dagelijks voor in nl. Maar al die mensen uren laten staan op een station en geen vervangend vervoer zo snel mogelijk regelen vind ik absoluut niet kunnen!Jullie moeten toch afspraken gemaakt hebben met busvervoerd om zo snel mogelijk bussen te kunnen oproepen? En niet na 1.5 tot 2 uur. Ik vind dit totaal laks van jullie. Het lijkt er soms op dat jullie steeds weer niet voorbereid zijn als er zoiets ergs op spoor gebeurt. En maar wat aanmodderen. Ik heb het nu alleen over zo snel mogelijk vervangend vervoer te regelen. Mvg Ferry

20 reacties

Reputatie 1
Badge
Ben niet van NS, maar stel gewoon de tegenvraag: dat kan je best zelf bedenken. Hoe drukker de lijn-hoe meer bussen er dan nodig zijn-en hoe kom je in NL -vooral in het spitsuur-zo snel aan 10tallen lege bussen en-nog belangrijker- de chauffeurs die daarvoor nodig zijn?Dacht je dat er elke 20-30 km talloze chauffeurs lekker zitten te klaverjassen in de kantine totdat er wat gebeurt?
Vroeger had NS lijntjes hiervoor met zijn eigen bezit-vele busMijen waren van NS (Niet de BBA, niet de EMA, wel de ZuidOOster bvb), maar tegenwoordig allang niet meer. Die bussen hebben contracten met de provincie die ze moeten rijden. Toeringcars-op sommige Za/weekends met weken te voren geplande busvervanging, moeten er soms voor werk in/rond Zwolle bussen uit Limburg worden opgeroepen-die dus tenminste 2-3 uur onderweg zijn vanaf thuishaven.
Wat in dgl. trieste situaties wel meespeelt, is dat anders als voorheen, de poltie het vaak (nogal onnodig) nodig vindt het baanvak vele, vele uren te stremmen. En op halve sterkte op 1 spoor erlangs mag ook al niet meer.
Beste Srt. Gisteren betrof het 2 uur midden op de dag. Dus niet in spits. De opgeroepen bussen kwamen uit weert. Zover ik begrepen had. Dat hoeft toch geen uren te duren. Voordat dat die in Eindhoven zijn. Dan wordt het weer snel tijd dat de ns haar eigen vervangende buslijn krijgt. Zoals je zegt dat het vroeger ging. Dat zal wel weer te zwaar in de kosten gaan zitten voor ns. Nee joh laat de reiziger maar uren lang wachten. Overigens wordt het alleen maar hectischer aLs het langer duurt voordat er vervangend busvervoer komt. Steeds meer mensen op een hoop die wachten. Zodat je uiteindelijk niet eens meer een bus in komt. Er zullen beslist busmaatschappijen zijn die niet genoeg werk hebben. Maar daar gaat het even niet om. NS moet gewoon beter afspraken gaan maken met de busvervoerders
Welke afspraken NS met busmaatschappijen heeft is op zich voor de reiziger niet zo relevant, veel belangrijker zijn de afspraken die de NS met de overheid heeft gemaakt en die vastliggen in de Concessie voor het hoofrailnet
Daarin staat namelijk dat NS binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden zorgt voor vervangend vervoer.
Helaas lijkt hier vanuit de overheid geen enkele controle (laat staan sancties) op plaats te vinden, waar NS dankbaar gebruikmisbruik van maakt.
De NS laat de mensen dus blijkbaar bewust uren in de kou staan. En overtreden hiermee dus keer op keer de regels. Snel tijd dat sancties en boetes volgen voor ns. Want het gaat keer op keer zo bij stremmingen. Misschien dit maar eens aankaarten in Den Haag.
Beste NSers. Kunnen jullie mij uitleggen waarom er na een aanrijding met een persoon uren lang gewacht moet worden op vervangend busvervoer?

Misschien zou je deze personen kunnen vragen om hun actie een paar uur van te voren
aan te kondigen, zodat NS alvast tijdig maatregelen kan nemen...
Michiel. Laten we de personen die dit oponthoud veroorzaken erbuiten houden. Deze mensen zijn volledig hopeloos. En beseffen vaak niet eens meer wat ze aanrichten voor anderen.dat is al erg genoeg. Maar daar gaat het niet over. Want bij andere grote verstoringen sta je meestal ook uren te wachten op vervangende bus
Reputatie 2
Ik ben het volledig met Guts eens.
De NS moet gewoon minstens 100 bussen aanschaffen om dit soort vertraging te voorkomen, het gebeurt immers wel 1 of 2x per dag. Dat heet anticiperen.
Kosten die kunnen makkelijk op de reiziger verhaald worden die krijgt nl meer service, en de NS hoeft minder geld uit te geven voor "geld terug bij vertraging"

Guts for president
De NS moet gewoon minstens 100 bussen aanschaffen om dit soort vertraging te voorkomen, het gebeurt immers wel 1 of 2x per dag. Dat heet anticiperen.
Kosten die kunnen makkelijk op de reiziger verhaald worden die krijgt nl meer service, en de NS hoeft minder geld uit te geven voor "geld terug bij vertraging".

Heb je al een idee, waar je al deze bussen wilt plaatsen?
Bij elk van de ruim 400 stations één bus?
Als de Ns nu eens begint met het aaschaffen van bussen. En daarbij chauffeurs opleiden of in dienst nemen. Bussen kunnen altijd wel ergens op een afgedankt bedrijventerrein gestald worden. Begin eens met het plaatsen van 10 bussen bij elke grote stad.( Meer dan 100000 inwoners) Er wordt genoeg verdient over de rug van de reizigers. Aan de kosten mag het niet liggen. Zo kan en mag het geen jaren doorgaan. Door reizigers uren aan hun lot over te laten!
Reputatie 2
Guts, wanneer ga je je kandidaat stellen voor het premierschap?

Ik ga gelijk op je stemmen.

#vooreenbeterOV
Badge +3
NS heeft al eens een proef gehouden met eigen bussen, maar uit kostenoverwegingen heeft de proef geen vervolg gekregen. Zie dit artikel.
Toch ook. Het mag natuurlijk weer allemaal niks kosten. En wel verdienen over onze ruggen heen. Ze willen de klanten tevreden houden neem ik aan. Als het zo door gaat wordt de ergernis over de NS alleen maar groter. Er komt eens de welbekende druppel. Die de emmer doet over lopen. Genoeg. Is genoeg!
Beste Gerrit. Ik heb een hekel aan politiek. Helaas. Het wordt wel hoog tijd voor een petitie. Zodat mijn ergernis. en die van 10000en anderen die dagelijks reizen eindelijk ten einde komt.
Je zou wellicht als burger een rechtszaak aan kunnen spannen tegen de rijksoverheid om handhaving van de hoofdrailnetconcessie af te dwingen.
BESTE Pe_pe. Dat is nog niet zo een fout idee. Toch maar eens navraag doen bij mijn rechtsbijstand. Dat hun dat maar voor mij doen. Ik betaal tenslotte 15 euro per maand. Aan rechtsbijstand. heb er in 2 jaar nog geen gebruik van gemaakt. De hoogste tijd dus.
Ik heb het in mijn eigen woonplaats "live" meegemaakt dat iemand onder de trein kwam. Degene die onder de trein kwam was zwaargewond, maar kennelijk buiten levensgevaar. Iedereen begon toen te huilen, zelfs ook ik. Vaak heeft het een langere procedure nodig, voordat het treinverkeer weer op gang komt. Bij melding: Geen treinverkeer mogelijk door aanrijding met een persoon, word vaak een politie onderzoek vastgesteld, en het identiteit, indien kenbaar, aan de nabestaanden vastgelegd. Met recpect voor wat er ook iets vreselijks is gebeurd met het slachtoffer kan de NS ook niet maken dat het treinverkeer normaal zou gaan blijven rijden. Ik heb ook de reacties van de treinmachinisten gehoord dat het ook vooral heel erg naar is om het vooral mee te maken. Het is in dit soort situaties ook vaak meteen niet mogelijk om voor de NS vervangend busvervoer te regelen. In dit geval kun je 2 dingen doen, of je reis uitstellen of zelf voor vervangend vervoer zorgen. Bijvoorbeeld met het streek-of stadsvervoer gaan of met de auto. Vraag desnoods een lift van iemand!
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft al eens een proef gehouden met eigen bussen, maar uit kostenoverwegingen heeft de proef geen vervolg gekregen. Zie dit artikel.

Als dit uit alleen kostenoverweging gestopt is, dan is er nog een bedrag van geloof ik 16 miljoen euro wat de vervoersbedrijven verdienen aan verkeerd in-of uit checken. Het grootste deel hiervan zal voor de NS zijn aangezien hier het instaptarief het hoogst is en het oude papieren kaartje als laatste bij het treinvervoer is afgeschaft, dus nog het minst in het systeem van de reiziger. Ipv dit te steken in gratis Kids Vrij abonnementen had dit ook gestoken kunnen worden in beter busvervangend vervoer. Scheelt ook weer in het aantal GTBV claims.

BTW, ik vraag me ook wel eens af hoeveel NS verdient aan die €35 van de UVB's van reizigers die niet moedwillig zwart rijden maar geen geldig vervoersbewijs hebben vanwege verkeerd inchecken (zoals verkeerde kant van een poortje, bij verkeerde vervoerder) of reizigers wiens kaart niet gescant kon worden maar die wel gewoon konden inchecken en die dit niet terug vragen of niet terug krijgen omdat er geen coulance wordt verleend.
Beste NUMMER7, ik snap heel goed dat mensen die voor de trein springen een hele hoop ellende achter laten bij de nabestaanden. En degene die het zien gebeuren. Maar daar gaat nu even niet over. Ik heb het over vervangend vervoer bij grote verstoringen op het spoor. Dat het meestal langer als 1,5 uur duurt voordat er ook maar 1 bus komt opdraven. Kunnen nog 100 andere dingen zijn dan zelfdoding overigens . Waardoor een grote storing ontstaat. En om nu steeds weer zelf vervoer te regelen en te moeten betalen. Ook nog uit eigen zak gaatjes erg ver. Kun je een paar keer per maand doen. Maar niet iedere keer. Ter verduidelijking. Ik moest om 12 middags op me werk zijn. Maar omdat er na 2 uur in weert nog geen vervangende bus kwam. Heb ik de lijndienst genomen van weert. Naar Eindhoven. Kosten 7,5 euro en een rit van dik een uur. Nu jij weer 😉
Idd Momo. Van die 16 miljoen euro alleen al. kun je een hoop eigen bussen bestellen. Met een hoop tevreden reizigers en minder vertraging tot gevolg. Reizigers tevreden houden lijkt totaal geen prioriteit te hebben bij de NS. Als de knikkers maar binnen komen.
Reputatie 7
Badge +3
Vaak heeft het een langere procedure nodig, voordat het treinverkeer weer op gang komt.
Dat ben ik wel met je eens, maar juist omdat het langer duurt voor het treinverkeer weer op gang komt, is het nodig dat dat er snel (en voldoende) bussen worden ingezet.

Het is in dit soort situaties ook vaak meteen niet mogelijk om voor de NS vervangend busvervoer te regelen. In dit geval kun je 2 dingen doen, of je reis uitstellen of zelf voor vervangend vervoer zorgen. Bijvoorbeeld met het streek-of stadsvervoer gaan of met de auto. Vraag desnoods een lift van iemand!
Dat is niet altijd even eenvoudig. Vooral in de spits maken de meeste mensen gebruik van de trein om van en naar werk of studie te gaan. Daar moet je meestal wel op een bepaalde tijd zijn en aan het eind van de dag moet je ook weer naar huis. Wanneer ik voor de terugreis weer op het station kom er is kort ervoor iets gebeurd, dan kan ik niet meer aan een collega vragen of ik mee kan rijden.
En wanneer ik met de tram en bus naar huis ga, ben 3 keer zolang onderweg dan normaal met de trein en heb ik extra kosten omdat ik mijn Traject Vrij abonnement niet kan gebruiken. Het zelfs zo dat de totale prijs met tram en bus voor het stuk wat ik reis meer is, dan wanneer ik op saldo zou reizen bij NS.
In noodgevallen zou ik het op zich niet zo erg vinden om een keer met de tram en bus te gaan, maar dan moet het wel mogelijk om die kosten terug te vragen. Wanneer ik 1,5 uur zou moeten wachten op een NS bus en er dan nog eens meer dan uur over zou doen om thuis te komen, kan ik GTBV aanvragen, maar dat kan weer niet als je niet bij NS in-en uitgecheckt heb. Betaal dan als NS de extra kosten die reizigers moeten maken terug ipv de GTBV. Misschien dat dan meer mensen gebruik zullen maken van alternatief vervoer met andere vervoerders waardoor ook de NS bussen (als ze er eindelijk zijn) minder vol zijn.

Reageer