Vervelende OV-chipkaartervaring op station Rotterdam Alexander

• 23 oktober 2014
  • 18 reacties
  • 559 Bekeken

Normaal gesproken ben ik niet zo'n zeikerd, maar gisteren is me iets overkomen wat ik toch wel graag zou willen delen.

Op station Alexander kun je per perron van 2 kanten inchecken: via het stationsgebouw en iets verderop, tegenover de Burger King. Ik checkte dus in aan de kant van de Burger King.

Mijn trein van 15:05 was net vertrokken en ik had zin in een broodje, dus liep ik door naar het stationsgebouw om er een te halen. Toen ik weer boven kwam, stonden er een stuk of 3 NS-medewerkers. Ik liep door het open poortje, waarna een van de medewerkers zei dat ik in moest checken. Ik zei dat ik dat al had gedaan, maar hij bleef erover doorgaan. Vervolgens legde ik uit dat ik aan de andere kant al was ingecheckt. Toen moest ik van de NS-medewerker mijn OV-chipkaart op de scanner van het open poortje leggen. Die gaf aan dat mijn saldo te laag was (ook al had ik de dag ervoor nog €25,- erop gezet).

Hij zei dat ik mijn kaart moest opwaarderen met iets van €4,- omdat "ik anders niet meer het poortje uit kon, als er geen medewerkers aanwezig zouden zijn". Het station waar ik uit zou stappen (Nieuwerkerk a/d IJssel) heeft niet eens poortjes, dus dat zou het probleem wel niet zijn, dacht ik. Toch ging ik naar de automaat om mijn saldo te checken. Hij gaf aan dat er iets van -€1,06 op stond. Hierdoor was ik in de war en kocht ik maar een enkeltje Rotterdam Alexander - Nieuwerkerk. Hiermee checkte ik vervolgens in.

Eenmaal aangekomen op station Nieuwerkerk besloot ik toch uit te checken met mijn "eigen" (overigens anonieme) OV. Zoals ik al had gedacht: ik kon gewoon uitchecken zonder problemen.

De vraag is: waarom moet ik nog geld op mijn pas zetten als ik al in ben gecheckt, en hoe kan het zo zijn dat mijn OV me wél laat inchecken, maar níét uit laat checken, alleen maar omdat m'n saldo iets te laag is? Op het moment dat je wél in kunt checken, betekent dat ook dat je genoeg geld hebt om uit te checken, lijkt mij.

apekop

18 reacties

Als je niet kan uitchecken, hoef je ook niet uit te checken.

Mvg
Bob
Als je bent ingecheckt kan je altijd uitchecken. Nu heb je ws dubbel betaald.

Vreemd advies van de NS medewerker, zeker omdat na opwaardering de geldige incheck verdwijnt.

Maar ja geef mensen een beetje macht en ze denken dat ze heel wat zijn.
En daarbij weet de NS medewerker ook niet of jij wel in MOET checken, je kan wel een traject kaart hebben....
Of ze zijn niet goed ingelicht! Zou ook zomaar kunnen bij de NS!
Reputatie 6
Badge +2
Je had beter weer even uit kunnen checken toen je een broodje ging halen. Het is wel vreemd dat de medewerker je opnieuw liet inchecken (onwetendheid of straf voor niet uitchecken?). Het kwam goed uit dat je saldo vóór het eerste inchecken minder dan € 36 was, anders had je € 20 verloren.

De medewerker had, als hij geen scanner had om te controleren dat je al had ingecheckt, je de gelegenheid moeten geven eerst uit- en dan in te checken.

In het geval van een inmiddels gesloten poortje, of een medewerker die zich gedraagt als een gesloten poortje zonder extra functionaliteit, kan in zo'n geval een andere OV-chipkaart uitkomst bieden, waarmee je incheckt en aan de andere kant gelijk weer uitcheckt
Als er ergens anders ook een paaltje of poortje is waar je in kan checken, had de medewerker niets mogen zeggen.

Anders had hij kunnen controleren (waar hij blijkbaar niet toe in staat was) , Ik had verder gewoon doorgelopen als ik wist dat ik had ingecheckt.
Reputatie 6
Badge +2
Hij is wel door een poortje naar buiten gegaan zonder uit te checcken.
Dan moet NS ze maar dichtdoen 😃,

Het zou niet mogen nee, maar die medewerker was ook raar bezig, hij had gewoon de chipkaart moeten controleren of er al ingecheckt was.

Hij had nog geluk dat zijn saldo te laag was, anders kost dat grapje gewoon weer 20 euro.

Had dat poortje niet moeten aangeven dat er al ingecheckt was trouwens ?
Hallo apekop!

Als je hebt 'ingecheckt' aan de uitcheckzijde is het volledige instaptarief berekend omdat er geen ritprijs kan worden bepaald vanwege het ontbreken van een geldige incheck. Op dat moment sta je dus inderdaad niet ingecheckt doordat je hebt uitgecheckt, zie dit filmpje: http://youtu.be/DvqxAgpC_OU

Is dit op jou van toepassing? Voor restitutie kun je terecht bij NS Klantenservice.

Fijne avond!
Beste Apekop, Bedankt voor het delen van je bericht. Ik begrijp dat je hiervan baalt. We hebben een 35 minuten regeling. Als je bijvoorbeeld onderweg uitcheckt om een kop koffie te halen of een krantje te kopen, dan kan je binnen 35 minuten weer inchecken. Het kost dan geen geld en reis wordt dan als een overstap gezien. Dit is dus een tip voor de volgende keer. Indien je mij je NAW-gegevens, reisgegevens, rekening(Iban)nummer en OV-Chipkaartnummers toestuurt wil ik kijken wat ik voor je kan betekenen om dit terug te draaien en eventueel teveel betaald saldo terug te storten.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 3
Badge
Dan moet NS ze maar dichtdoen 😃,

Het zou niet mogen nee, maar die medewerker was ook raar bezig, hij had gewoon de chipkaart moeten controleren of er al ingecheckt was.

Hij had nog geluk dat zijn saldo te laag was, anders kost dat grapje gewoon weer 20 euro.

Had dat poortje niet moeten aangeven dat er al ingecheckt was trouwens ?

Apekop had ingecheckt, en is daarna aan de andere kant door de poortjes gegaan zonder uit te checken. Formeel gesproken mag dat niet, omdat je moet uitchecken voordat je het laatste CICO-paaltje of poortje naar buiten toe passeert. Normaal gesproken is er geen hond die dat kan controleren.

Maar in dit geval stonden er dus veldwachters bij de poortjes op het moment dat Apekop weer binnenkwam. Als Apekop zich aan de regels gehouden had, kon hij inderdaad nooit ingecheckt zijn. In die zin is de discussie wel begrijpelijk (voor veldwachters dan. . .).

Maar..... het is wel erg vreemd dat het poortje niet aangaf dat hij al was ingecheckt. Dat doet toch vermoeden dat er bij het inchecken al iets is misgegaan. Tenzij Apekop zes uur over dat broodje heeft gedaan, want dan is zijn check-in verlopen 😉 .

Dan nog hadden die NS-mensen wel iets begripvoller kunnen reageren, maar dat terzijde.
Maar waarom reageerde die medewerker zo raar van NS ??

Hij had toch kunnen controleren of TS ingecheckt was ? Anders had zijn "advies" TS 20 euro extra gekost.
Overigens was die medewerker ook fout met zijn anders gaan de poortjes niet meer open als je uitcheckt.

Immers NS heeft beloofd dat er dan een kaartautomaat moet staan binnen het poortjesgebied, toch NS ?
Reputatie 6
Badge +2
het is wel erg vreemd dat het poortje niet aangaf dat hij al was ingecheckt. Dat doet toch vermoeden dat er bij het inchecken al iets is misgegaan. Tenzij Apekop zes uur over dat broodje heeft gedaan, want dan is zijn check-in verlopen 😉 .
Nee, bij opnieuw inchecken, ook na korte tijd, is de eerdere transactie onvolledig, het instaptarief ben je kwijt, en je checkt opnieuw in met opnieuw inhouding van het instaptarief. Het scherm doet of er niets aan de hand is. In dit geval was gelukkig het saldo te laag voor deze fout.
Reputatie 6
Badge +2
Als je bijvoorbeeld onderweg uitcheckt om een kop koffie te halen of een krantje te kopen, dan kan je binnen 35 minuten weer inchecken. Het kost dan geen geld en reis wordt dan als een overstap gezien.
Dat is hier niet aan de orde, want het was het vertrekstation.
Reputatie 6
Badge +2
"Op Rotterdam Alexander en Enschede worden momenteel ook proeven uitgevoerd. Tijdens de ochtend- en avondspits (Enschede alleen avondspits) zijn de poortjes daar 100% in werking gesteld". Controles zijn overal mogelijk (ook bij een station zonder poortjes), maar het bovenstaande probleem kan bij uitstek bij deze twee stations voorkomen, omdat de poortjes een deel van de dag dicht (of in dit geval bewaakt) zijn.
Waarom dan ? TS had helemaal geen probleem, dat maakte die medewerker ervan.

Je kan ook poortjes gewoon helemaal dichtdoen, misschien duidelijker voor mensen.
Reputatie 3
Badge

Nee, bij opnieuw inchecken, ook na korte tijd, is de eerdere transactie onvolledig, het instaptarief ben je kwijt, en je checkt opnieuw in met opnieuw inhouding van het instaptarief. Het scherm doet of er niets aan de hand is. In dit geval was gelukkig het saldo te laag voor deze fout.

Aha, dat is dan een logische consequentie van het feit dat de poortjes een incheck- en een uitcheckkant hebben. Strikt genomen ben je volgens mij in overtreding als je voor de tweede keer in de incheckrichting door een poortje gaat zonder dat er een checkout tussen zit.

Bij paaltjes is het volgens mij niet mogelijk om twee keer in korte tijd in te checken. De tweede keer is dan altijd weer een checkout (mits niet binnen 100 seconden bij hetzelfde paaltje zonder dat er bij dat paaltje een andere transactie heeft plaatsgevonden, om het simpel te houden).

Eigenlijk zou NS het zo moeten inrichten dat openstaande poortjes zich gedragen als paaltjes. Bij dichte poortjes is op zijn minst duidelijk wat in- en uitcheckkant zijn.

Reageer