beantwoord

Vervoerbewijs op het perron

Dinsdag ga ik voor een week naar Engeland en iemand brengt me weg naar Lelystad.
Moet hij betalen om me naar het perron te brengen?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 5 juli 2014, 12:52

Nee. Op station Lelystad zijn wel poortjes geplaatst voor de OV-chipkaart, maar er staat nog altijd minstens één poortje open.Dat neemt niet weg dat je op het perron (of om precies te zijn de zone waarin dat is aangegeven) in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs. Om iemand kosteloos weg te brengen tot aan de trein, moet er worden ingecheckt bij het binnengaan van de OV-chipkaartzone. Als er binnen een uur weer wordt uitgecheckt op hetzelfde station, kost dat niets, maar daarvoor is wel een OV-chipkaart nodig met daarop voldoende saldo voor het instaptarief dat bij het verlaten van het station weer volledig wordt teruggestort op de OV-chipkaart.

Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Nee. Op station Lelystad zijn wel poortjes geplaatst voor de OV-chipkaart, maar er staat nog altijd minstens één poortje open.
Dank je wel voor je antwoord Tochjo.
Fijn weekend.
Nee. Op station Lelystad zijn wel poortjes geplaatst voor de OV-chipkaart, maar er staat nog altijd minstens één poortje open.Dat neemt niet weg dat je op het perron (of om precies te zijn de zone waarin dat is aangegeven) in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs. Om iemand kosteloos weg te brengen tot aan de trein, moet er worden ingecheckt bij het binnengaan van de OV-chipkaartzone. Als er binnen een uur weer wordt uitgecheckt op hetzelfde station, kost dat niets, maar daarvoor is wel een OV-chipkaart nodig met daarop voldoende saldo voor het instaptarief dat bij het verlaten van het station weer volledig wordt teruggestort op de OV-chipkaart.

Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen.
Welkom op het forum Sonja67!

Wat Pe_pe aangeeft klopt. Op het perron hoor je officieel in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Op een aantal stations kan op een OV-chipkaart zonder saldo een eenmalig passagerecht worden geladen bij de kaartautomaat buiten het beheerst toegankelijke gebied. Passanten hebben op de afgiftedatum een uur de tijd tussen in- en uitchecken op hetzelfde station. Dit product zal voor die betreffende kalenderdag bij check-in altijd worden gebruikt. Bij de kaartautomaat zullen OV-chipkaarten met een NS-reisrecht worden uitgesloten van deze mogelijkheid; zij kunnen immers al passeren met hun OV-chipkaart.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Badge +3
Dat neemt niet weg dat je op het perron (of om precies te zijn de zone waarin dat is aangegeven) in het bezit moet zijn van een geldig vervoerbewijs.
Een mooie regel inderdaad, om een stok te hebben waarmee je ongewenste sujetten om de oren en van het perron kunt slaan. Maar laten we goedwillende reizigers niet onnodig bang maken. Tenzij er ingangscontrole is waarbij een vervoerbewijs getoond moet worden, wat onwaarschijnlijk is, kan men nog gerust het perron betreden zonder daarvoor bestraft te worden.
Ikzelf heb wel een OV chipkaart.Die moet ik in Lelystad alleen even opladen.
Maar degene die me wegbrengt heeft er geen, maar kan hij dan evengoed het perron op om me weg te brengen?Of krijg je dan een boete.
Zo lang ik mij kan herinneren - en in ieder geval lang voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd - zijn stations c.q. perrons voorzien van een bord met de mededeling dat perrons alleen betreden mogen worden met een geldig vervoerbewijs.
Vroeger moest men zelfs in het bezit zijn van een speciaal perronkaartje als je het perron op wilde om bijv. iemand af te halen of uit te zwaaien.

Dus eigenlijk is er niets nieuws onder de zon.
En strikt genomen zondig je tegen de huisregels van NS als je je zonder geldig vervoerbewijs op het perron bevindt. En ja, strikt genomen kun je daarvoor beboet worden.
Maar in de praktijk zal de soep heus niet zo heet gegeten worden.
Maar degene die me wegbrengt heeft er geen, maar kan hij dan evengoed het perron op om me weg te brengen?Of krijg je dan een boete.

In Lelystad staan er weliswaar poortjes, maar die zijn nog lang niet allemaal gesloten.
U kunt er dus gewoon doorheen lopen.
En om nou eerst €20 op uw OV-chipkaart te laden om iemand weg te brengen en uit te zwaaien gaat toch wel een beetje ver.
Als ik in uw schoenen zou staan, zou ik (en uw metgezel) gewoon met degene die u uitzwaait door een open poortje het oplopen.

Het mag officieel niet, maar waarschijnlijk wordt er geen boete voor uitgedeeld. Soms vindt er ingangscontrole plaats en dan komt de wegbrenger het perron niet op.
Een legale optie zonder OV-chipkaart zou zijn om voor de wegbrenger een e-ticket te kopen van Lelystad naar het dichtstbijzijnde station, maar omdat er geen stations dicht bij Lelystad zijn, kost dat meteen €3,50.

Bij mijn weten bestaan er (nog) geen gratis passagekaarten als e-ticket.

Zie wat Inge schreef in reactie nr. 4
Zie wat Inge schreef in reactie nr. 4
Voor dat gratis passagerecht heeft de wegbrenger wel een OV-chipkaart nodig om het op te zetten en Sonja67 schrijft dat de wegbrenger er geen heeft. Met een gratis passagerecht als e-ticket zou je geen OV-chipkaart nodig hebben.
Beste Inge NS,

is het ook mogelijk om dit passagerecht 2x op één dag te gebruiken, namelijk 's morgens bij het ophalen van mijn gasten en 's avonds bij het wegbrengen ?
Welkom op het forum Sonja67!

Wat Pe_pe aangeeft klopt. Op het perron hoor je officieel in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Op een aantal stations kan op een OV-chipkaart zonder saldo een eenmalig passagerecht worden geladen bij de kaartautomaat buiten het beheerst toegankelijke gebied. Passanten hebben op de afgiftedatum een uur de tijd tussen in- en uitchecken op hetzelfde station. Dit product zal voor die betreffende kalenderdag bij check-in altijd worden gebruikt. Bij de kaartautomaat zullen OV-chipkaarten met een NS-reisrecht worden uitgesloten van deze mogelijkheid; zij kunnen immers al passeren met hun OV-chipkaart.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Passanten hebben een uur de tijd ? Daarna kan hij de poortjes niet meer openen met de OV chipkaart zonder saldo ?

En mensen met een NS abonnement kunnen dat niet laden, die moeten dus altijd min saldo hebben op hun OV chipkaart om iemand uit te zwaaien of om door een station te lopen ?
Beste Inge NS,

is het ook mogelijk om dit passagerecht 2x op één dag te gebruiken, namelijk 's morgens bij het ophalen van mijn gasten en 's avonds bij het wegbrengen ?

Dat zal wel niet.

Reageer