beantwoord

Verwarrende en onjuiste verstoringsinformatie

  • 3 oktober 2017
  • 13 reacties
  • 259 Bekeken

Reputatie 4
Vanochtend stond op Haarlem menig reiziger met verwilderde blik naar de verstoringsinformatie te kijken die op de borden te zien was. Door een bovenleidingbreuk tussen Haarlem en Beverwijk konden de spitsintercities niet rijden, omdat de sprinters enkelspoor gingen rijden. Dit werd via de omroep en op de borden op Haarlem medegedeeld als zijnde dat er geen spitsintercities kunnen rijden van Haarlem naar Alkmaar en dat je reistijd 10-20 min daardoor langer kan zijn. Verder nog wel een melding van de mogelijke omrijroute via Sloterdijk.

Ten eerste: Er rijden in de ochtendspits NOOIT spitsintercities NAAR Alkmaar.
Ten tweede: Er wordt met geen woord gerept over dat de sprinters die wel rijden, dat of met grootte vertraging doen, of zelfs ook uitvallen.
Ten derde: Niet alleen Haarlem-Alkmaar is de dupe van deze storing, maar alle sprinterdiensten op Zandvoort/Alkmaar-Haarlem-Amsterdam. Ook naar Zandvoort gingen de treinen met zware vertraging onderweg, omdat die 2 sprinterseries aan elkaar gekoppeld zijn.

Kan die verstoringsinformatie nou echt niet anders in zo'n geval?
icon

Beste antwoord door Arnold NS 3 oktober 2017, 13:19

Hallo ravitsec,

Wat een verwarring weer als ik dit zo lees! Ik zal proberen om wat tips mee te geven voor een eventuele volgende keer dat er onduidelijkheid bestaat.

1. Hier lees je dat het om de Intercity 3400 Haarlem - Alkmaar gaat.
2. Stond de informatie ook niet in de reisplanner (app) aangegeven?
3. Ik kijk zelf hier vaak ook om meer gedetailleerde informatie over vertragingen te vinden.

In ieder geval goed dat je de situatie aangeeft. Ik heb deze doorgezet ter verbetering, waarvoor bedankt!
Bekijk origineel

13 reacties

Hallo ravitsec,

Wat een verwarring weer als ik dit zo lees! Ik zal proberen om wat tips mee te geven voor een eventuele volgende keer dat er onduidelijkheid bestaat.

1. Hier lees je dat het om de Intercity 3400 Haarlem - Alkmaar gaat.
2. Stond de informatie ook niet in de reisplanner (app) aangegeven?
3. Ik kijk zelf hier vaak ook om meer gedetailleerde informatie over vertragingen te vinden.

In ieder geval goed dat je de situatie aangeeft. Ik heb deze doorgezet ter verbetering, waarvoor bedankt!
Reputatie 7
Badge
@ArnoldNS
Het lijkt me ook zinnig om eens het feit door te zetten dat NS steeds vaker verwijst naar particuliere websites om meer betrouwbare informatie over vertragingen (en treinrithistorie) te vinden.
Dit was een vrij lastige verstoring die een aantal keren terug is gevallen in fase en prognose, waardoor er niet altijd duidelijke versperringsmaatregelen waren.
Hallo klant_Jac,

De informatie komt van ProRail Verkeersleiding is live te vinden in de reisplanner. De particuliere websites gebruiken (middels API?) dezelfde informatie en zijn gewoon handig als naslagwerk. Niets mis mis mee lijkt me, toch?
Hmm, pushfeeds vanuit NDOV (NS DCRI => 92 SSC => NDOVLoket => Afnemer) ;-)

En daarvoor zit een keten binnen NS/Prorail die ik niet ga beschrijven, want dan zit ik straks weer als trillend kasplantje in de hoek.
Reputatie 7
Badge
@ArnoldNS
Niks mis mee, hoor!
Alleen hoop ik in mijn resterende leven nog s mee te maken dat NS zelf mij daadwerkelijk van deur tot deur met de beste informatie en minste vertraging begeleidt, zoals het NS voornemen was.
@klant_Jac, als er tips zijn lezen we dat altijd graag. Alle hulp is welkom 🙂.
Reputatie 7
Badge
@Arnold
Als NS hulp wil, arrangeert ze maar een brainstormzaterdag met het NS reisplannerteam en een aantal specialisten uit forum. Reizigersbelang gaat dan boven financieel of marketing belang.

Zoals ik al elders schreef, zijn mijn oren rood van bellen en vingers blauw van typen van meldingen en suggesties, waarna er geen merkbaar resultaat komt. Integendeel. De NS reisplanner is gebruiksonvriendelijker dan ooit, en ook dat staat op dit forum, met een smeekbede om versie 1.0 weer online te zetten. Vooralsnog gebruikt menigeen de www.rijdendetreinen.nl/reisplanner
Badge +3
Vooralsnog gebruikt menigeen de www.rijdendetreinen.nl/reisplanner
Hé, die kende ik nog niet. Handig!
Reputatie 7
Badge +3
Hier nog een ander voorbeeld van verwarrende en onjuiste verstoringsinfomatie.


Vanmorgen was tussen Haarlem en Voorhout een boom op het spoor waardoor er daar geen treinen konden rijden.

Voor het traject Amsterdam - Haarlem - Leiden was er de volgende info:
Tussen Haarlem en Voorhout rijden er geen treinen door een boom op het spoor.
Dit duurt tot ongeveer 12:30 uur.

Treinmaatregelen

Intercity 2100 Amsterdam C. - Haarlem - Den Haag C. rijdt niet tussen Haarlem en Den Haag Centraal
Intercity 2200 Amsterdam C. - Haarlem - Rotterdam C. - Vlissingen rijdt niet tussen Haarlem en Leiden Centraal
Sprinter 6300 Den Haag C. - Leiden C. - Haarlem rijdt niet tussen Haarlem en Voorhout

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/19058-5-oktober-2017-eerdere-verstoring-amsterdam-haarlem-leiden

En voor het traject Leiden Centraal - Den Haag Centraal:

Tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal rijden er minder Intercity's door een verstoring elders.
De extra reistijd kan oplopen tot 15 minuten.
Het is nog niet bekend hoe lang dit zal duren.

Treinmaatregelen

Intercity 2100 Amsterdam C. - Haarlem - Den Haag C. rijdt niet tussen Haarlem en Den Haag Centraal

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/19059-5-oktober-2017-eerdere-verstoring-leiden-den-haag-c

Ik reis van De Vink naar Laan van NOI om daar over te stappen. Dat is dus het traject Leiden - Den Haag, waar volgens de verstoringsinfo alleen minder IC's reden (de 2100 zou daar niet rijden). Daar werd niet gesproken over minder minder sprinters.
Echter vielen er ook tussen Leiden en Den Haag ook meerdere sprinters uit (6300 serie) waarover in de 1e melding (Amsterdam - Haarlem - Leiden ) alleen werd gemeld dat deze niet zou rijden tussen Haarlem en Voorhout en waarover in de 2e melding (Leiden - Den Haag) niets werd vermeld.

Goed, ik begrijp wel dat wanneer er rond 7 uur een boom op het spoor waait een trein (in dit geval de 6327) die net daarvoor vanuit Haarlem vertrokken is daar niet langs kan, maar zorg dan wel voor juiste verstoringsinfo.
Nu vervielen tussen Leiden en Den Haag zeker 3 sprinters richting Den Haag en evenveel richting Haarlem, wat niet vermeldt stond in de verstoringsinfo voor het traject Leiden - Den Haag. Daar zouden alleen minder IC's (geen 2100) rijden).

Daarentegen reed de 2100 afgezien van 2 treinen juist weer wel tussen Leiden en Den Haag (ingelegde 302127, 302126, 302131, 302133 en 302139). De info daar had dan moeten zijn "rijdt niet tussen Haarlem en Leiden Centraal" ipv "rijdt niet tussen Haarlem en Den Haag Centraal".


Uiteindelijk had ik door eigen creativiteit niet eens vertraging omdat ik ipv de 6317 om 7.23 de 4627 naar Leiden Centraal heb genomen en flink ben gaan sprinten om IC 2427 te halen. Dat is dezelfde IC waar ik normaal op Laan van NOI op overstap.
Reputatie 5
Mij viel op dat op Haarlem de omreisroute Amsterdam Sloterdijk - Schiphol - Leiden CS - Den Haag werd omgeroepen via de automatische omroep. In Leiden werd tegen mening reiziger de andere kant op in de trein omgeroepen dat men moest wachten voor Haarlem tot er weer wat reed en de trein terug reed naar Den Haag Centraal. Ik was er te kort om te horen of de stationsomroep wel een omreis advies gaf. In de app in ieder geval niet. Behalve als je slechts tot Leiden wilde rijden.
Reputatie 7
Badge +3
In Leiden werd tegen mening reiziger de andere kant op in de trein omgeroepen dat men moest wachten voor Haarlem tot er weer wat reed en de trein terug reed naar Den Haag Centraal.
Lekker lang wachten dan, zo'n boom is niet met een half uurtje weg.
De 1e uitgevallen IC naar Haarlem was om 7.05 en de 1e die weer wel reed was om 10.35. Dan ben je er met de omreisroute Schiphol - Sloterdijk eerder.
Even tvp, zal vanavond of morgen eens de logging bekijken. PM even als ik zondag nog niks heb laten horen, ik vergeet wel eens iets, dan lig ik ergens in een donkere steeg te pitten waarschijnlijk :?

Reageer