Verzoek om verplaatsen poortjes perron 8 en 9 station Den Haag Centraal

• 6 september 2017
  • 48 reacties
  • 1350 Bekeken

Deze week voor het eerst de poortjes aan het eind vh perron in gebruik en al 2 x geruime tijd in de rij gestaan om het perron af te kunnen komen. Gedrang, onveiligheid en ergernis.
NB de poortjes staan nog open en men hoeft alleen de pas te scannen!!! Volgens de perron opzichter gaan ze volgende week dicht. Dus naast scannen vd ov-chipcard moet ook het hekje open en dicht. Dat wordt feest.
NB. er kwam maar 1 trein binnen op dit moment.
N.B. reizigers die de trein wilden halen die aan de andere zijde van het perron gereed stond konden het perron niet op.

voorgestelde oplossing conform elders op Den Haag Centraal: eerste deel perron betrekken bij hal waardoor meer ruimte voor reizigers en poortjes ontstaan. reizigers kunnen zich over meer poortjes verspreiden.
Dat heeft tot deze week, toen de poortjes er nog niet stonden en reizigers konden kiezen tussen uitchecken op het perron of verderop elders in de hal, nooit tot opstopping geleid.

nb zie foto, ik was er toen na enige tijd gelukkig al door de poortjes heen

48 reacties

Reputatie 7
Hallo Carly en welkom op het NS Serviceforum.

Goed dat je dit aangeeft: als door een verandering in de toegankelijkheid van een station problemen naar voren komen, meld ik dit graag. Ik zal jouw feedback terugkoppelen naar de stationsmanager om aan te geven dat dit een ongewenste situatie met zich meebrengt: een onveilige, drukke wachtrij. Zij zullen vervolgens kijken of deze verandering misschien beter kan worden doorgevoerd. Al doende leert men, dit is daar een voorbeeld van: bedankt voor jouw heldere verzoek.
Vreselijk, vreselijk, vreselijk! Zoals u terecht zegt,
Dat wordt feest. als de poortjes worden gesloten, maar het is nu al een drama.

Bedankt voor het delen met onder andere mij!

Ik dacht eerst te kunnen juichen dat Den Haag Centraal nooit afgesloten zou worden, nu is ook hier de poortjesmanie. ...Vreselijk!
Reputatie 6
Badge
Bizar, wie heeft daar (niet) zitten nadenken bij het ontwerp. Ik zou deze foto ook even naar de brandweer of de veiligheidsregio sturen. Je wil toch niet zo opgesloten zitten. Ditzelfde gaat overigens ook op Sloterdijk gebeuren is mijn inschatting. Heel slecht voor de veiligheid bij calamiteiten.

Laat ik nog even buiten beschouwing dat reizigers gen...id worden bij een overstap door de onlogische plaatsing op beide stations.
Reputatie 4
Alle medewerkers van Den Haag Centraal wisten al dat dit gedrang ging gebeuren toen de plannen bekend gemaakt werden. Zeker op de sporen 8/9. Komen daar een paar duizend reizigers aan per keer. En dan maar 2/3 poortjes. Daarom zouden eerst de sporen aangepast worden. Toen kwam er een idee ook reizigers die over stappen opnieuw uit en in te laten checken, zonder kosten. Wat dus resulteert in grote drukte omdat iedereen dezelfde poortjes moet gebruiken. Verbaast ons dus niets. Alleen het hoofdkantoor luistert de laatste tijd niet naar medewerkers in de trein.
Reputatie 4
Badge
Een doorloop naar spoor 10 zou op zich al voldoende moeten zijn, want dat is waarschijnlijk het spoor met de meeste poortjes per spoor. Is het echt niet mogelijk een paar meter van spoor 10 en 9 af te snoepen om dit mogelijk te maken?

Vroeger voordat de verbouwingen begonnen kon je ook direct van spoor naar spoor lopen en tijdens werkzaamheden in de hal werd die mogelijkheid ook wel eens geboden.
Reputatie 4
Badge
N.b. de titel van dit topic klopt niet helemaal het gaat om het perron van spoor 8 en 9. Dus niet om spoor 10. Misschien kan een moderator dat voor de duidelijkheid nog aanpassen.
Reputatie 7
Badge +3
In 2015 werd nog gezegd dat er pas in 2019 poortjes zouden komen op Den Haag Centraal omdat eerst de perrons "verschoven" moesten worden. In de situatie zoals die was en nu nog is, zou er te weinig ruimte zijn, met name bij 7/8 en 9/10.

Op de plek waar de poortjes moeten komen, staan nu in- en uitcheckpaaltjes en daar hopen de reizigers zich al op. Als dat poortjes worden biedt de hal te weinig ruimte. Er moet een soort transferruimte komen tussen de perrons en de hal, maar die kan in het huidige station niet worden gecreëerd.
In 2010 zag men aankomen dat er poortjes moesten komen, en dat dat met name bij de lange sporen 7/8 en 9/10 lastig zou worden. Besloten werd om eerst het station te verbouwen en daarna het emplacement aan te pakken. De poortjes gaan pas dicht als de perrons zijn verschoven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/19/waarom-den-haag-cs-pas-in-2019-entreepoortjes-krij-1521939-a1365156

Vervolgens nog geen 2 jaar later wanneer de eerste poortjes worden geplaatst zegt NS dat reizigers sinds 2016 tussentijds uitchecken zonder dat het hen extra geld kost. Dus probleem opgelost en poortjes kunnen geplaatst worden.
Maar dat tussentijds uitchecken was 2 jaar eerder niet de reden of probleem voor het nog niet plaatsen van de poortjes, werd in ieder geval niet aangegeven.
En het probleem van te weinig ruimte wat er in 2015 nog was bestaat nu blijkbaar niet (meer) of wordt een beetje onder het kleed geveegd.

http://nieuws.ns.nl/5-vragen-over-poortjes-op-den-haag-centraal/

Kon er nu echt niet even 2 jaar worden gewacht met de poortjes tot de perrons konden worden aangepakt?
Reputatie 5
Gisteren ook veel gedrang. Ik zie dat aan beide kanten groene pijlen staan. Misschien kan een deel met rode kruizen worden vervangen zodat mensen niet massaal tegelijk in tegengestelde richting willen lopen maar al zien welke poortjes voor hun kant beschikbaar zijn?
Reputatie 6
Badge
Logisch dat een kopstation met 75 duizend reizigers per dag een chaos geeft met poortjes. Ooit iemand zien overstappen op een andere trein op dit station? Iedereen checkt er in- of uit waardoor poortjes erg onhandig zijn.
In 2015 werd nog gezegd ...
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/19/waarom-den-haag-cs-pas-in-2019-entreepoortjes-krij-1521939-a1365156......te weinig ruimte wat er in 2015 nog was bestaat nu blijkbaar niet (meer) of wordt een beetje onder het kleed geveegd....

http://nieuws.ns.nl/5-vragen-over-poortjes-op-den-haag-centraal/

Kon er nu echt niet even 2 jaar worden gewacht met de poortjes tot de perrons konden worden aangepakt?

Bedankt voor de zeer informatieve post met bronvermelding!
Reputatie 5
[...]Vervolgens nog geen 2 jaar later wanneer de eerste poortjes worden geplaatst zegt NS dat reizigers sinds 2016 tussentijds uitchecken zonder dat het hen extra geld kost. Dus probleem opgelost en poortjes kunnen geplaatst worden.[...]
Bij reizen op saldo is dat waar, ook bij overstappen op Den Haag Centraal tijdens (bijvoorbeeld) de reis Rijswijk-Voorschoten, omdat de afstand Hollands Spoor-Laan van NOI twee tariefeenheden blijft, ook bij de "omweg" via Den Haag Centraal. Ik vraag me wel af of dat ook voor TrajectVrij geldt en station Den Haag Centraal tot het vaste traject wordt gerekend.
Als Den Haag Centraal tot het vaste omreistraject behoort en je moet checken bij een overstap dan mogen er in principe geen kosten in rekening worden gebracht. Mocht dit wel gebeuren, dan lees ik dat graag, want dat moet ik direct ergens aan een alarmbel trekken hier intern.
Zojuist 40 min vertraging door omreizen van Lelylaan via sloterdijk, haarlem en den haag centraal naar Delft, geen gebruikelijke route maar gezien de chaos volgens de reisplanner vanaf Sloterdijk toch snelste optie. Dankzij fijne poortjes van Den Haag centraal keurig opgeknipt ... in 2 enkele reizen, conclusie, geen vergoeding...

Laatst ook al eens gehad bij omreizen van Schiphol via ID naar Rotterdam en dan met de bus naar Delft, snelste route. Achteraf natuurlijk 4,20 duurder door de 2 enkele reizen....wel terug gekregen gelukkig, dat dan weer wel gelukkig.

Dat 'overstappen' doet onbedoeld meer slechte dingen dan alleen wachtrijen veroorzaken dus, graag een overstap binnen bijv. 5/10 gewoon als directe reis combineren...En gewoon die poortjes 10 m naar voren zetten zodat je snel van perron naar perron kunt lopen zonder gedoe.
Zojuist 40 min vertraging door omreizen van Lelylaan via sloterdijk, haarlem en den haag centraal naar Delft, geen gebruikelijke route maar gezien de chaos volgens de reisplanner vanaf Sloterdijk toch snelste optie. Dankzij fijne poortjes van Den Haag centraal keurig opgeknipt ... in 2 enkele reizen, conclusie, geen vergoeding...

Laatst ook al eens gehad bij omreizen van Schiphol via ID naar Rotterdam en dan met de bus naar Delft, snelste route. Achteraf natuurlijk 4,20 duurder door de 2 enkele reizen....wel terug gekregen gelukkig, dat dan weer wel gelukkig.

Dat 'overstappen' doet onbedoeld meer slechte dingen dan alleen wachtrijen veroorzaken dus, graag een overstap binnen bijv. 5/10 gewoon als directe reis combineren...En gewoon die poortjes 10 m naar voren zetten zodat je snel van perron naar perron kunt lopen zonder gedoe.

Bij de GTBV-aanvraag kun je een vinkje aanklikken om vertrek-/aankomststation te wijzigen. Dit heb ik al een aantal keren met succes gedaan wanneer ik op Rotterdam CS buiten de poortjes naar het toilet ben geweest tijdens een onverwachte extra lange overstap en ik heb het op Tilburg en Breda ook weleens gehad als ik buiten de poortjes naar een winkeltje wilde voor iets te eten. Dus dat het voor de GTBV-teruggave niet meer als 1 reis wordt gezien, is niet juist. Dat kun je zelf 'repareren'.
Misschien kan NS eens naar dit nummer kijken:

https://www.youtube.com/watch?v=AWtCittJyr0
Ik moet meer aan Herman van Veen denken. Opzij, opzij, opzij.............. :?

Alleen het hoofdkantoor luistert de laatste tijd niet naar medewerkers in de trein.
Tikkeltje generaliserend, jammer.
Bij de GTBV-aanvraag kun je een vinkje aanklikken om vertrek-/aankomststation te wijzigen. Dit heb ik al een aantal keren met succes gedaan wanneer ik op Rotterdam CS buiten de poortjes naar het toilet ben geweest tijdens een onverwachte extra lange overstap en ik heb het op Tilburg en Breda ook weleens gehad als ik buiten de poortjes naar een winkeltje wilde voor iets te eten. Dus dat het voor de GTBV-teruggave niet meer als 1 reis wordt gezien, is niet juist. Dat kun je zelf 'repareren'.[/quote]

Het werk inderdaad, bedankt!
Ik moet meer aan Herman van Veen denken. Opzij, opzij, opzij.............. :?

Alleen het hoofdkantoor luistert de laatste tijd niet naar medewerkers in de trein.
Tikkeltje generaliserend, jammer.

Ik zat meer aan de poortjes an sich te denken. Ik blijf het helemaal niks vinden die dingen.
Reputatie 5
Ooit iemand zien overstappen op een andere trein op dit station?
Is dat een retorische vraag ??
Ja, ik zie daar zeer regelmatig mensen van het ene perron naar een ander perron hollen ... maar dat kan niet meer dus ?? In ieder geval niet van/naar 8 en 9 zonder in/uit-checken !!??
Zo te zien zijn perrons volledig van de hal afgesloten ... zal vanmiddag er eens langs lopen.
Op de perrons 1 tm 5 (normaal kom ik niet verder) zijn zeeën van ruimte omdat de poortjes pas bij/tussen de kiosken staan.
Reputatie 6
Badge
Oh, ik vergat dat Centraal behalve aan HS en Laan van NOI ook nog grenst aan Voorburg, waar treinen richting Zoetermeer gaan. Maar voor de rest kun je elke trein die langs Den Haag Centraal komt ook gewoon pakken op HS en Laan van NOI, vandaar mijn opmerking over niemand overstappen op Centraal en dat Centraal meer een eindbestemming is.
Weer een jaar verder. Situatie heden ochtend.

Reputatie 6
Dit krijg je dus als je technocraten vanachter een bureau zaken laat regelen.

De 'oplossing' die gaat komen zal wel een advies worden om een trein eerder of later te nemen om drukte te vermijden ...
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus
Ha ha, je bent niks gewend. Ga eens in Londen, Parijs of Tokyo kijken.
Badge
Al eens geprobeerd om via de trap naar boven aan de andere zijde van het perron naar het andere perron te lopen? Volgens mij is die route rustiger.

En voor het uitchecken ontkom je gewoon niet aan de drukte als er kort na elkaar lange dubbeldekkers binnen rollen op een station, hier zul je toch aan moeten wennen.
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus

Ha ha, je bent niks gewend. Ga eens in Londen, Parijs of Tokyo kijken.

Maar wij zijn niet in Londen, Parijs of Tokyo. Altijd maar dat eeuwige vergelijken met andere landen, als ik dat vroeger als kind deed (ja, maar zij mag dat wel) volgde altijd de vraag of ik ook in de sloot zou springen wanneer mijn vriendje of vriendinnetje dat zou doen.

Daarnaast is dit specifiek voor alleen spoor 8/9 waarbij dit probleem er alleen is vanwege de locatie waar de poortjes geplaatst zijn. Zouden ze op een andere plek staan of zouden er (nog) geen poortjes zijn maar pas geplaatst worden wanneer de perron verbouwd/verschoven zijn, dan is dit probleem er niet. Bij de verbouwing van het station werd ook al gezegd dat er pas poortjes zouden komen wanneer de perrons ook verbouwd waren, dit vanwege de drukte bij spoor 8 en 9. Zoals hierboven ook al in een eerdere reactie 2 jaar geleden gemeld was.

Reageer