Verzoek om verplaatsen poortjes perron 8 en 9 station Den Haag Centraal

• 6 september 2017
  • 48 reacties
  • 1349 Bekeken

Toon eerste bericht

48 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En voor het uitchecken ontkom je gewoon niet aan de drukte als er kort na elkaar lange dubbeldekkers binnen rollen op een station, hier zul je toch aan moeten wennen.
Ook bij 1 dubbeldekker kan het al zo druk zijn. Spoor 9 is normaal voor de IC en spoor 8 voor de sprinter.

Daarnaast kan het ook een uitdaging zijn om bij dit soort drukte vanuit de stationshal naar het perron te gaan. Tijdens de werkzaamheden bij Leiden werden door NS medewerkers en afzetlinten/paaltjes 2 of 3 poortjes vrijgehouden voor reizigers naar het perron.
@jeroen leuk idee maar de rij voor de trap is net zo groot. En je kan niet tegen de stroom in lopen.
kwestie is dat deze situatie alleen op perron 8 en 9 speelt en veroorzaakt is door onhandige plaatsing poortjes. Gemeente den haag en rover en diverse reizigers op dit forum hebben de oplossing al aangedragen maar NS weigert er iets aan te doen, die laat de poortjes maar open en zet liever 2 of 3 man personeel bij de poortjes opdat reizigers ook het perron op kunnen.
Badge
Zoals ik eerder begrepen heb krijgt de NS geen toestemming om de poortjes meer het station in te verplaatsen en dan is er geen keuze meer. Maar er stond ook nog een verbouwing in de planning misschien dat ze dan nog iets gaan veranderen door sporen in te korten waardoor er ruimte ontstaat om binnen de poortjes te lopen. Volgens mij weet @Momo hier het een en ander over.

Zo'n dubbeldekker met 10 bakken is al snel 1000 reizigers, laat staan als hij in de gangpaden ook vol staat. Het is een illusie dat je zoveel reizigers een goede doorstroming kunt geven op een perron met de breedte zoals in Den Haag. Dit zal dan toch geaccepteerd moeten worden op de drukke momenten.
Zoals ik eerder begrepen heb krijgt de NS geen toestemming om de poortjes meer het station in te verplaatsen en dan is er geen keuze meer.

Er is altijd een keuze, namelijk om nog even geen poortjes te plaatsen en/of te gebruiken. Er was geen probleem in Den Haag met de hoeveelheid mensen. De NS kiest er voor de poortjes te plaatsen en dan moet de reiziger ineens accepteren dat er nu eenmaal een probleem is om zoveel mensen door een poortje te krijgen.
Reputatie 6

@Bertus

Ha ha, je bent niks gewend. Ga eens in Londen, Parijs of Tokyo kijken.
Maar wij zijn niet in Londen, Parijs of Tokyo. Altijd maar dat eeuwige vergelijken met andere landen, als ik dat vroeger als kind deed (ja, maar zij mag dat wel) volgde altijd de vraag of ik ook in de sloot zou springen wanneer mijn vriendje of vriendinnetje dat zou doen.

Dat bedoel ik dus. We wonen in Nederland.

Maar, @Tamzin, moeten we allemaal Japans leren? Of moeten we het Nederlandse spoorwegnet omsporen naar smalspoor en normaalsporige 'shinskansens' aanleggen, omdat in Japan zo is? Of omdat Tokyo een ridicuul electronisch betaalsysteem heeft voor het openbaar vervoer, wij in dat Nederland maar moeten volgen?

Of net als rond Parijs, in de Randstad treinen verbannen en de spoorlijnen ombouwen naar 'expresmetro's', in tunnels de binnensteden in om zo de drukte op grote (overstap)stations te vermijden?
Reputatie 7
Badge +3
Zoals ik eerder begrepen heb krijgt de NS geen toestemming om de poortjes meer het station in te verplaatsen en dan is er geen keuze meer. Maar er stond ook nog een verbouwing in de planning misschien dat ze dan nog iets gaan veranderen door sporen in te korten waardoor er ruimte ontstaat om binnen de poortjes te lopen. Volgens mij weet @Momo hier het een en ander over.
Volgens de ProRail netverklaring 2020 (pag 154) moeten we nog wel een paar jaar wachten op die verbouwing.
Eerder, in 2016, werd daar nog 2019 aangegeven, in die van 2018 werd 2021 aangeven en in die van 2020 wordt onderstaande aangegeven.
Wel zouden al eerder de sporen 11 en 12 weer beschikbaar komen voor NS, mogelijk kunnen dan de sporen 10, 11 en 12 alleen voor de IC's zijn en 8 en 9 alleen voor sprinters (spoorwijzigingen voorbehouden natuurlijk). Dat scheelt al enorm in de drukte.

Zo'n dubbeldekker met 10 bakken is al snel 1000 reizigers, laat staan als hij in de gangpaden ook vol staat. Het is een illusie dat je zoveel reizigers een goede doorstroming kunt geven op een perron met de breedte zoals in Den Haag. Dit zal dan toch geaccepteerd moeten worden op de drukke momenten.

Het zal inderdaad altijd druk zijn bij zo'n dubbeldekker, maar voor de poortjes er waren ging het toch een stuk beter. Vergelijk het maar met een even lange dubbeldekker op spoor 4 of 5. Daar is genoeg ruimte om de meute over een lange rij met poortjes te verdelen. Het is dan ook daar druk maar je ziet niet de taferelen zoals bij spoor 8/9.

Stel dat spoor 11 en 12 al eerder door NS gebruikt kan worden voor deze IC's dan is daar al heel wat meer ruimte en meer poortjes om dit soort extremen te voorkomen.
Reputatie 6
Als NS en Prorail op korte termijn niks kunnen doen (denk ook aan de stikstofproblematiek), zou je ook de drukte iets kunnen verlichten met wat spoorwijzigingen. De 2129 arriveert om 08:12 op spoor 10, en de 2131 om 08:42 op spoor 9. De 2131 is eens tuk drukker dan de 2129. Wat nu als je die twee treinen omdraait? Gevolg is dat de IC’s uit Groningen/Leeuwarden ook een spoorwijziging krijgen.

Qua spoorgebruik krijg je dan:
08:12 aankomst IC uit Amsterdam Centraal op spoor 9, vertrekt weer om 08:17 als iC naar Amsterdam Centraal
08:26 aankomst IC uit Zwolle op spoor 9, vertrekt weer om 09:03 als IC naar Zwolle
08:42 aankomst Intercity uit Amsterdam Centraal op spoor 10, vertrekt om 08:47 als Intercity naar Amsterdam Centraal
08:56 aankomst Intercity uit Zwolle spoor 10, vertrekt om 09:33 weer als Intercity naar Zwolle
Reputatie 7
Badge +3
Er is altijd een keuze, namelijk om nog even geen poortjes te plaatsen en/of te gebruiken. Er was geen probleem in Den Haag met de hoeveelheid mensen. De NS kiest er voor de poortjes te plaatsen en dan moet de reiziger ineens accepteren dat er nu eenmaal een probleem is om zoveel mensen door een poortje te krijgen.
Gezien de groei van het aantal reizigers zijn poortjes langzamerhand de enige methode aan het worden om nog te kunnen controleren op zwartrijden. NS heeft zich natuurlijk ook niet te laten bestelen.

De poortjes verplaatsen schijnt een probleem te zijn omdat de winkeliers dwarsliggen.
Reputatie 4
Als NS en Prorail op korte termijn niks kunnen doen (denk ook aan de stikstofproblematiek), zou je ook de drukte iets kunnen verlichten met wat spoorwijzigingen. De 2129 arriveert om 08:12 op spoor 10, en de 2131 om 08:42 op spoor 9. De 2131 is eens tuk drukker dan de 2129. Wat nu als je die twee treinen omdraait? Gevolg is dat de IC’s uit Groningen/Leeuwarden ook een spoorwijziging krijgen.

Qua spoorgebruik krijg je dan:
08:12 aankomst IC uit Amsterdam Centraal op spoor 9, vertrekt weer om 08:17 als iC naar Amsterdam Centraal
08:26 aankomst IC uit Zwolle op spoor 9, vertrekt weer om 09:03 als IC naar Zwolle
08:42 aankomst Intercity uit Amsterdam Centraal op spoor 10, vertrekt om 08:47 als Intercity naar Amsterdam Centraal
08:56 aankomst Intercity uit Zwolle spoor 10, vertrekt om 09:33 weer als Intercity naar Zwolle

Weet je ook hoe het met de drukte is gesteld van de andere treinen uit de 2100 serie, zowel in de ochtend als in de avond? Het is mogelijk om het spoorgebruik om te wisselen, maar aangezien de 700/1800 serie lang keert, ligt het spoorgebruik dan voor de hele dag vast (tot 21.00 uur). Mogelijk is er dan tijdens de avondspits juist een drukke trein die van spoor 10 naar spoor 9 wijzigt.
Reputatie 6
Nee, dat weet ik eerlijk gezegd niet; mijn suggestie doe ik alleen op grond van mijn eigen observaties, met als doel om zoveel mogelijk drukke treinen in de ochtendspits naar spoor 10 te verplaatsen, omdat de poortjes daar voor zover ik ervaar beter de mensenmassa kan verwerken. Maar voordeel van dit forum is dat andere leden wel kunnen bijspringen met op- en aanmerkingen.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien de groei van het aantal reizigers zijn poortjes langzamerhand de enige methode aan het worden om nog te kunnen controleren op zwartrijden. NS heeft zich natuurlijk ook niet te laten bestelen.
Nu houden de poortjes ook geen zwartrijders tegen aangezien ze nog steeds open staan, hoewel er in de afgelopen paar jaar al wel een aantal keer is gezegd dat ze (dat jaar of het jaar erna) dicht zouden gaan. Dat ze nog steeds open zjin schijnt te zijn omdat ze nog niet dicht mogen van de brandweer ivm de veiligheid. Zolang er niets veranderd aan de situatie zal er ook niets veranderen aan de veiligheid en zullen de poortjes waarschijnlijk ook niet dicht mogen. Zeker als het aantal reizigers zoals je zegt blijft groeien.
Reputatie 3

Gezien de groei van het aantal reizigers zijn poortjes langzamerhand de enige methode aan het worden om nog te kunnen controleren op zwartrijden. NS heeft zich natuurlijk ook niet te laten bestelen.Nu houden de poortjes ook geen zwartrijders tegen aangezien ze nog steeds open staan, hoewel er in de afgelopen paar jaar al wel een aantal keer is gezegd dat ze (dat jaar of het jaar erna) dicht zouden gaan. Dat ze nog steeds open zjin schijnt te zijn omdat ze nog niet dicht mogen van de brandweer ivm de veiligheid. Zolang er niets veranderd aan de situatie zal er ook niets veranderen aan de veiligheid en zullen de poortjes waarschijnlijk ook niet dicht mogen. Zeker als het aantal reizigers zoals je zegt blijft groeien.

Conclusie lijkt me dus dat je ze dan maar beter kan weghalen. Wachten tot 2024 omdat ze dan misschien wel dicht kunnen lijkt mij een beetje bizar.
Badge

Conclusie lijkt me dus dat je ze dan maar beter kan weghalen. Wachten tot 2024 omdat ze dan misschien wel dicht kunnen lijkt mij een beetje bizar.

En dan vervangen door CiCo's ?? Dan heb je nog steeds dezelfde rij mensen op het perron.

En dan vervangen door CiCo's ?? Dan heb je nog steeds dezelfde rij mensen op het perron.

Nee, tenzij de CiCo's net zo onhandig geplaatst worden als de poortjes. Maar als je zorgt dat er voldoende CiCo's zijn en deze niet (alleen) in de loop vanaf het perron staan, maar bijvoorbeeld ook in de hal en op het perron dan spreid je de drukte enorm.

Maar dat zou de NS nu ook al kunnen doen, plak de poortjes af en plaats op het perron en achter de poortjes voldoende CiCo's.
Reputatie 7
Badge +3
Dan ga je terug naar de situatie zoals die was voor de plaatsing van de poortjes. Toen waren er niet zulke rijen.
Mensen kunnen dan ook uitchecken bij paaltjes die op het eind van andere perrons staan. En degene die overstappen kunnen zo doorlopen. Eventueel kunnen er dan ook halverwege het perron enkele paaltjes staan, hoeft dan niet per se alleen aan het eind van het perron.

Ik heb er zelf wel een klein beetje hoop in dat het eerder dan 2024 verbetert doordat de planning van spoor 11 en 12 weer bruikbaar voor NS staat op 2021. Dan zouden die gebruikt kunnen worden voor de volle IC's en den sporen 8 en 9 voor de sprinters. Maar dat duurt ook nog 2 jaar.

En het is maar de vraag of die 2024 gehaald wordt aangezien de planning steeds opschuift en misschien nog wel meer gaat opschuiven.
Reputatie 3

Ja vervangen door cico's in de centrale hal en al dat staal demonteren en verwijderen. Je gaat dit toch echt niet allemaal tot 2024 zo laten staan. Conclusie slecht bedacht dus beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald en opruimen die poortjes.
Reputatie 6
En tot die tijd zou je als NS nog even heel kritisch kunnen kijken welke treinserie je op welk perron laat aankomen…
Badge

Conclusie lijkt me dus dat je ze dan maar beter kan weghalen. Wachten tot 2024 omdat ze dan misschien wel dicht kunnen lijkt mij een beetje bizar.En dan vervangen door CiCo's ?? Dan heb je nog steeds dezelfde rij mensen op het perron.
Ja vervangen door cico's in de centrale hal en al dat staal demonteren en verwijderen. Je gaat dit toch echt niet allemaal tot 2024 zo laten staan. Conclusie slecht bedacht dus beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald en opruimen die poortjes.

Alleen is er geen toestemming om dit in de centrale hal te plaatsen, dat is ook de reden dat de poortjes staan waar ze nu staan. Het verzoek om ze meer de stationshal in te plaatsen is indertijd afgewezen door de beheerder van het geheel, deze wil de vrije doorloop van dit plein behouden.

@Virm, door het sporenplan van Den Haag Centraal zijn er maar beperkte mogelijkheden qua perrons om de trein vanaf Leiden neer te zetten, ook rekening houdend met de lengte van deze treinen.
Reputatie 6
Badge
En tot die tijd zou je als NS nog even heel kritisch kunnen kijken welke treinserie je op welk perron laat aankomen…

Indeling perrons Den Haag C zal in grote lijnen altijd zo blijven @VIRM immers anders krijg je zeer veel kruisende treinbewegingen, en dat is wel het laatste wat je wil.
Reputatie 6
@Jeroen: uiteraard! Treinen van en naar Leiden worden op sporen 7, 8, 9 en 10 afgehandeld.
Nu ik er verder over denk, hoe zit het met de doorstroming bij spoor 7? Als die een stuk beter is en het perron lang genoeg is, zou je kunnen overwegen de 700/1800/2100 af te handelen op sporen 7 en 10, en de Sprinters af te handelen op 8 en 9. Hangt natuurlijk dan ook weer vanaf of je dan geen conflicten krijgt met binnenkomende en vertrekkende treinen.
Reputatie 7
Badge +3
@Virm, door het sporenplan van Den Haag Centraal zijn er maar beperkte mogelijkheden qua perrons om de trein vanaf Leiden neer te zetten, ook rekening houdend met de lengte van deze treinen.

Vandaar ook mijn hoop dat er door het weer kunnen gebruiken van spoor 11 en 12 meer of andere mogelijkheden komen om de treinen vanaf Leiden neer te kunnen zetten.
Bv 10, 11 en 12 (of alleen 11 en 12) voor de IC's, 8 en 9 voor de sprinters, 5, 6 en 7 voor treinen richting Gouda en Utrecht en dan 1 t/m 4 voor richting Rotterdam.
In 2024 moet de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid klaar zijn waardoor er meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam moeten gaan rijden. Daar zullen denk ik dan op Den Haag Centraal sowieso ook meer sporen voor treinen richting Rotterdam beschikbaar moeten zijn.

Nu ik er verder over denk, hoe zit het met de doorstroming bij spoor 7? Als die een stuk beter is en het perron lang genoeg is, zou je kunnen overwegen de 700/1800/2100 af te handelen op sporen 7 en 10, en de Sprinters af te handelen op 8 en 9. Hangt natuurlijk dan ook weer vanaf of je dan geen conflicten krijgt met binnenkomende en vertrekkende treinen.
Doorstroming bij spoor 7 is goed, aan het eind van perron staan er misschien net zo veel poortjes als bij 8/9 maar je kunt daarvandaan ook de rij poortjes aan het eind van de sporen 1 t/m 6. Daarnaast zouden dan de overstappende reizigers richting Zoetermeer/Gouda/Utrecht niet door poortjes hoeven.
Spoor 7 is alleen volgens mij korter dan 9 en 10. Mogelijk een probleem bij de langste IC's.

Edit, inderdaad, spoor 7 maar 262 meter tegen 332 / 332 meter voor spoor 8 en 9. VIRM10 is 270 meter, hooguit kan dan VIRM8.
Badge
Perron 9 en 10 hebben een lengte van 332 mtr., perron 8 een lengte van 273 mtr en perron 7 'maar' 262 mtr.

Dus perron 7 kan niet voor alle treinen gebruikt worden die in de IC dienst rijden en om die reden is het ook niet wenselijk omdat je dan geen vast perronspoor kan gebruiken gedurende de hele dag voor een treinserie.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, ik had het ook net gevonden.

Ten tijde van de Leidse werkzaamheden werd spoor 10 gebruikt voor de 2100 met VIRM tot wel 12 bakken en 8 en 9 wisselend voor de 700/1800 en de extra spits IC (plus natuurlijk de sprinters). Al vraag ik me af hoe ze deze ICM11 op 8 hebben gekregen? Dan kom je volgens mij nog een metertje of 20 tekort.

Reageer