beantwoord

"Volksmilitie" op Almere CS?

• 26 juni 2014
  • 6 reacties
  • 748 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik moet het bekennen, ik heb een overtreding begaan. Totaal per ongeluk, en ik ben ermee weggekomen, maar ik heb bij de volgende paar stations wel even zitten kijken of de spoorwegpolitie er al aankwam.

Laat me het uitleggen: ik moet voor mijn werk af en toe in Almere zijn. Ik ga dan met de trein, en neem een papieren kaartje omdat dat makkelijker declareren is bij de baas. Hoewel het een handicap is: bij de overstap in Weesp zag ik dat de poortjes naar buiten dicht stonden en onbemand waren, zonder Chipkaart kom je daar dus kennelijk niet eens meer van het station af, maar dat terzijde.

In Almere was er echter wel (ruimschoots!) bemanning. Nu ben goed afgericht, dus, gedwee en met kaartje in de aanslag naar het poortje- de voorgaande keer dat ik er was had ik niet in de gaten dat alle poortjes dicht waren, dus ik met m'n suffe kop bijna klem komen te zitten. Beveiligingsmedewerker mij natuurlijk de huid volschelden, en terecht, hoe durf ik ook.

Maar goed, deze keer, zonder incident, poortje door, opgelucht naar bestemming.

Komen we bij de terugweg. Ik laat mijn kaartje zien, de jongeman bij het poortje wenst mij een prettige reis, helemaal prima, goed gevoel bij. Maar dan het perron... daar moet één beveiger hebben gestaan voor elke drie reizigers! Even als vraag: wat deden die daar eigenlijk? Of liever, wat dóen ze daar? Want vandaag was extremer dan anders, maar waarom staat er überhaupt zoveel beveiliging op Almere CS? Is er een eeuwigdurende risicowedstrijd gaande ofzo? Of woont er in Almere zó veel gehard tuig? Of staat er het opleidingsgebouw van Trigion en zijn het allemaal stagaires? Wat, in lieve vredesnaam, DOET dat hele peloton daar?

Hoe dan ook: mij gaf het nou niet echt een veiliger gevoel, in alle eerlijkheid voelde ik me eerder een soort misdadiger die in de gaten gehouden moest worden.

De sprinter van Oostvaarders naar Utrecht kwam binnen. Ik instappen, met m'n geldige kaartje dat ik aan de poort al had laten zien. Stapt er achter mij aan nog een zwik beveiligingsmedewerkers in, en wordt mij nóg een keer om mijn kaartje gevraagd- niet dat je op dat station zonder kaartje zelfs maar het perron op kan komen, maar vooruit dan maar.

En prompt grijp ik mis, en laat ik een kaartje zien van een eerdere reis. Oeps, misverstand en probleem. "O, wacht, ik heb een goed kaartje hoor, even zoeken". Maar daar was geen tijd voor, kennelijk, want de beveiligers moeten kennelijk op locatie blijven, en de fluit klonk al. Dus werd ik gesommeerd om de trein te verlaten.

De beveiliger stapte naar buiten, maar ik was te verbouwereerd om tijdig te reageren, en zag de deuren voor me dicht gaan. Was ik mooi mee, stond ik daar, de aanwijzingen van het beveiligingspersoneel niet op te volgen! Misschien dat ik aan de noodrem had moeten trekken, geen idee- nou ben ik wat autistisch, maar gelukkig ook daarin goed afgericht door inzake deskundigen, maar tien, vijftien jaar geleden... had ik zomaar eens in paniek in die hendel kunnen hangen- dan zijn dit soort veel te lange forumpost toch minder hinderlijk voor de medereizigers. Maar goed: zo werd ik van iemand die zich alleen maar een soort misdadiger "voelde" daadwerkelijk tot een regelementsovertreder, het kan verkeren.

Maar serieus, NS, Prorail, Trigion of wie ook: de horde beveiligers op Almere CS schiet z'n doel ver, ver voorbij- nouja, zie het kopje, ik vind dat nauwelijks een hyperbool. En je vat er niet één zwartrijder extra mee, maar reizigers (in elk geval deze reiziger) geef je er voornamelijk het gevoel mee NIET veilig, NIET gewaardeerd, en NIET welkom te zijn.
icon

Beste antwoord door Herman NS 1 juli 2014, 19:13

Hallo Ajlan,

Welkom op het NS serviceforum. Ik lees dat jij en Niek samen met zijn vriendin al wat avonturen hebben meegemaakt met controles. Helaas kunnen er wel eens fouten worden gemaakt. Vervelend dat dat jullie is overkomen.

Vaak zijn er meerdere mensen aanwezig om juist een gevoel van veiligheid te creëren voor de reizigers. Voorkomen is in veel gevallen immers beter dan genezen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

6 reacties

Haha, leuk verhaal 🙂 wel jammer dat reizigers zo behandeld worden.

Ik zat een keer met een vriendin van mij in de bus, ze had haast en moest de trein halen. De bus kwam aan bij het station en we stonden al bij de deur. Op het moment dat de deuren open gingen rende ze naar buiten, we waren op Utrecht Centraal waar het altijd druk is.

Plots werd ze getackeld en in een houtgreep genomen. Gevangen door een horde controleurs die de vangst van de dag hadden. Een vrouw die probeerde te ontsnappen, dat moest een zwartrijder zijn. Dachten ze. Ze worstelde om los te komen, maar het duurde even voordat de greep verlost werd. Vervolgens werd ze bij de kraag genomen, want ze wilde haar rugzak af doen. Daarin zat haar OV-jaarabonnement.

Toen de controleurs door hadden dat ze om een andere reden haast had, was de trein al weg. De bus was leeg. De echte zwartrijders waren allang vervlogen.

Later hebben we nog hard gelachen om de tackel en houtgreep, maar op het moment kon ze die mensen alleen maar vervloeken.
Haha, leuk verhaal 🙂 wel jammer dat reizigers zo behandeld worden.

Ik zat een keer met een vriendin van mij in de bus, ze had haast en moest de trein halen. De bus kwam aan bij het station en we stonden al bij de deur. Op het moment dat de deuren open gingen rende ze naar buiten, we waren op Utrecht Centraal waar het altijd druk is.

Plots werd ze getackeld en in een houtgreep genomen. Gevangen door een horde controleurs die de vangst van de dag hadden. Een vrouw die probeerde te ontsnappen, dat moest een zwartrijder zijn. Dachten ze. Ze worstelde om los te komen, maar het duurde even voordat de greep verlost werd. Vervolgens werd ze bij de kraag genomen, want ze wilde haar rugzak af doen. Daarin zat haar OV-jaarabonnement.

Toen de controleurs door hadden dat ze om een andere reden haast had, was de trein al weg. De bus was leeg. De echte zwartrijders waren allang vervlogen.

Later hebben we nog hard gelachen om de tackel en houtgreep, maar op het moment kon ze die mensen alleen maar vervloeken.

Ja controleurs hebben niet altijd door dat mensen rennen om hun aansluiting te halen. Zo werd ik ook een keer tot stoppen gedwongen en werd er gezegd dat ik niet mag hollen, dat was gevaarlijk.

Ja als NS nou gewoon op tijd had gereden, had ik niet hoeven te hollen.

Almere schijnt wel een risicolijn te zijn trouwens.
Herkenbaar. Ik vroeg me al af waarom er zoveel NS personeel (of in ieder geval: potige dames & heren in een geel vestje met de nodige apparatuur aan hun broekriem) op station Almere Centrum stonden. Het is een risicolijn? Heb me er nooit onveilig gevoel, maar het feit dat er zoveel gele vestjes rondlopen, dat geeft je wel het idee dat je nog maar eens moet controleren of je tas écht goed dicht zit.
Hallo Ajlan,

Welkom op het NS serviceforum. Ik lees dat jij en Niek samen met zijn vriendin al wat avonturen hebben meegemaakt met controles. Helaas kunnen er wel eens fouten worden gemaakt. Vervelend dat dat jullie is overkomen.

Vaak zijn er meerdere mensen aanwezig om juist een gevoel van veiligheid te creëren voor de reizigers. Voorkomen is in veel gevallen immers beter dan genezen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 6
Er is een verschil tussen meerdere mensen aanwezig en met groot vertoon optreden. Dit laatste gebeurt ook regelmatig in het OV en is niet echt gepast. Je voelt je dan eerder behandeld als een vandalistische hooligan dan als een trouw betalende OV-reiziger.

Maarja, anno 2014 ben je verdacht tot het tegendeel bewezen is.
Ik heb liever de 'Volksmilitie' dan al dat tuig dat rondhangt. Tsja en dat je ff moet zoeken, dat is lastig in zo'n situatie zoals je beschrijft. Ze zijn immers geprogrammeerd. 😛

Reageer