beantwoord

Voor het eerst in 30 jaar met de trein geweest

  • 5 mei 2015
  • 9 reacties
  • 326 Bekeken

Vorige week ben ik voor het eerst in 30 jaar met de trein van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal gegaan en heb toen ook de gewraakte poortjes gezien waar zo'n ophef over is in de krant.
En ik vind dat deze op de verkeerde plaats staan op de stations
Ze zouden anders moeten geplaatst zodat alleen de perrons achter de poortjes zitten en niet de winkels en horeca
icon

Beste antwoord door Pe_pe 5 mei 2015, 15:34

Stations als Amsterdam Centraal worden ook veel gebruikt om over te stappen. Met de plaatsing die u voorstelt moeten alle overstappers eerst uitchecken op het ene perron en dan weer inchecken op een ander perron. Dat betekent opstoppingen (=langere overstaptijden), hogere prijzen voor veel treinreizen en verlies van het recht op Geld Terug Bij Vertraging, omdat opnieuw inchecken wordt gezien als het begin van een nieuwe treinreis.



Amsterdam Centraal krijgt uiteindelijk meerdere tunnels waarvan er enkele binnen en enkele buiten de poortjes liggen, maar dan zijn inderdaad nog steeds niet alle winkels en dergelijke bereikbaar zonder in te checken, respectievelijk zonder uit te checken.
Bekijk origineel

9 reacties

Stations als Amsterdam Centraal worden ook veel gebruikt om over te stappen. Met de plaatsing die u voorstelt moeten alle overstappers eerst uitchecken op het ene perron en dan weer inchecken op een ander perron. Dat betekent opstoppingen (=langere overstaptijden), hogere prijzen voor veel treinreizen en verlies van het recht op Geld Terug Bij Vertraging, omdat opnieuw inchecken wordt gezien als het begin van een nieuwe treinreis.

Amsterdam Centraal krijgt uiteindelijk meerdere tunnels waarvan er enkele binnen en enkele buiten de poortjes liggen, maar dan zijn inderdaad nog steeds niet alle winkels en dergelijke bereikbaar zonder in te checken, respectievelijk zonder uit te checken.
Over 1 kant moet ik U gelijk geven maar de winkels en horeca zouden vrij toegankelijk moeten zijn
Vrij toegankelijk voor de treinreiziger, of vrij toegankelijk voor de niet-treinreiziger?
Vrij toegankelijk voor de treinreiziger, of vrij toegankelijk voor de niet-treinreiziger?

voor beide
Maar denk dat het bij deze ene keer zal blijven want heb zelf een auto / motor en een taxi voor de deur
Reputatie 4
Badge
Naar mijn mening zijn stations toch vooral bedoelt voor de (overstappende) reizigers. Voor deze reizigers is het toch echt het prettigste dat poortje in de stationshal of aan het eind van de tunnel staan. De stroom reizigers kan zich dan beter verdelen, omdat er vaak 2 of meer uitgangen zijn, bovendien is er meestal meer ruimte voor een langere rij poortjes. Op het perron is vaak maar weinig ruimte. Daarnaast moet je uit en in checken voor overstappers voorkomen. Probeer in de spits maar eens tussen 2 vervoerders om te checken, dat kan zo maar minuten wachttijd geven met als gevolg gemiste aansluitingen.

Dat daardoor soms winkels binnen het poortjes gebied komen te liggen is dan vervelend, maar niet te voorkomen. Omgekeerd liggen voor reizigers ook winkels in de stationshal buiten het poortjes gebied. Met de omgekeerde redenatie kun je ook zeggen dat de poortjes helemaal buiten het station moeten liggen zodat overstappende reizigers niet hoeven uit te checken om bij die winkels te komen.

Voor de horeca waar mensen langer dan een uur verblijven zullen er waarschijnlijk in/uitcheck palen komen in de horeca gelegenheid zodat je niet in de problemen komt met de maximale verblijfsduur binnen het poortjes gebied.
Vrij toegankelijk voor de treinreiziger, of vrij toegankelijk voor de niet-treinreiziger?
voor beide

Dat gaat niet samen met poortjes, behalve eventueel bij verkooppunten met een loket die een tweede loket aan de andere kant van de poortjes zouden kunnen hebben.

De beste oplossing blijft m.i. om die hinderlijke nutteloze poortjes weer te verwijderen.
@Jaap: Ook bijvoorbeeld in Rotterdam hetzelfde liedje. Er was een mevrouw die jarig was en ze wou daar bij de Hema een taart kopen. Maar ze kwam niet door de poortjes omdat ze geen OV chip kaart heeft. Gelukkig had zij een journalist aangetroffen die wel een OV of een passagekaart bij zich heeft. Ook in Weesp moeten mensen van Leeuwenveld via het station naar het centrum. Voor die groep mensen die helemaal niet met de trein gaan, maar wel door de poortjes alleen willen passeren kun je bij de NS een passagekaart bestellen. Dus ook al koop je bijvoorbeeld op het station een boek of een taart en je moet door de poortjes, vraag dan een passagekaart bij de NS aan. Als u echt meer gebruik wil maken met de trein dan is een NS abonnement wel van toepassing.
De meeste mensen kunnen geen passagekaarten aanvragen.

Reageer