beantwoord

Voorste treinstel vertrekt Den Haag Centraal

• 30 september 2016
  • 5 reacties
  • 233 Bekeken

Reputatie 2
Hallo,

Dit is een vaker voorkomend probleem op Den Haag Centraal en vermoedelijk op meer kop-/beginstations. Mensen stappen in het eerste treinstel, de vertrektijd verstrijkt, mensen worden onrustig, en dan wordt omgeroepen "Dit treinstel blijft hier staan, u wordt allen verzocht uit te stappen en naar het volgende treinstel te lopen". Met als gevolg vertraging, overstappen die gemist worden en geërgerde reizigers. Het is me in de afgelopen week al twee keer overkomen met de sprinter van Den Haag Centraal richting Dordrecht en het lijkt telkens laat op de avond te gebeuren.
De informatieborden geven gewoon duidelijk aan dat men in het eerste treinstel kan instappen en zelfs de controleurs (op Den Haag Centraal staat men tegenwoordig met soms wel tien man sterk) staan bij de eerste deur van het eerste treinstel kaartjes te controleren en laten dus iedereen in het verkeerde treinstel instappen. Dit soort zaken zijn gewoon een kwestie van professionaliteit in de communicatie tussen personeel onderling. Ik hoop dat de NS, aangezien dit een probleem is dat vaker optreedt, hier op kan letten.
NB. het ging vanavond op de sprinter Den Haag C - Dordrecht van 00.43 uur.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 3 oktober 2016, 16:09

Het is inmiddels intern aangekaart en we gaan hier vanaf deze week rekening mee houden. Dat betekent:

1. Het treinstel dat achterblijft proberen eerder af te rangeren, of
2. Wanneer deze 'in de weg staat' duidelijk communiceren dat dit treinstel achterblijft
Bekijk origineel

5 reacties

Zeer terecht punt Steven. Ik ga dit aankaarten en zal ook met een terugkoppeling komen.
Het is inmiddels intern aangekaart en we gaan hier vanaf deze week rekening mee houden. Dat betekent:

1. Het treinstel dat achterblijft proberen eerder af te rangeren, of
2. Wanneer deze 'in de weg staat' duidelijk communiceren dat dit treinstel achterblijft
Reputatie 4
Zelf werk ik als mcn op den haag, en treinen die niet vertrekken, worden als het goed is afgesloten. Daarnaast heeft Den Haag ook een paar speciale voorzieningen i.v.m. het zijn van een kopstation. Andere stations wordt a en b zijde gebruikt. In Den Haag is er de extra omroep 'Trein aan de halzijde niet bestemd voor reizigers' al jaar en dag toegevoegd. En het laatste jaar ook op de info borden 'Vooraan Instappen'. En net als veel andere plekken 'Niet Instappen'. Als medewerker is er bij ons een probleem, veel reizigers kijken niet meer omhoog waar een trein heen gaat, ze stappen gewoon in. En bij het leeglopen, worden de deuren gesloten na een omroep, maar mensen springen in als ze de deuren horen sluiten.
Veel voorkomend verhaal bij niet instappen op het boord, ja bij volgende trein staat naar ..... Als er staat IC naar Utrecht en volgende naar Rotterdam, stap je toch ook niet in als je naar Rotterdam wil denk ik dan bij mijzelf.

'Dit treinstel blijft hier staan, u wordt allen verzocht uit te stappen en naar het volgende treinstel te lopen'
Wordt omgeroepen wanneer er gesplitst is direct na aankomst en de trein nog vooraan staat, dan wordt er dus geen 'vertraging, overstappen die gemist worden'.

Daarnaast heeft Den Haag het hoogste aantal rangeerdiensten in het land per dag, en we komen nog mensen tekorten en lopen alle kanten op te vliegen. Dit heeft te maken met veel treinen die (af)gekoppeld worden in de spits en worden af gerangeerd, en ook eindigen aan het eind van de dag. Kijkend naar Utrecht, daar zit dagelijks constant een man of 5 niets te doen. Soms zijn dit rangeerders, soms extra personeel om treinen om te rijden via Amsterdam omdat er geen wissels meer zijn om direct naar het rangeerterrein te rijden.
Als medewerker is er bij ons een probleem, veel reizigers kijken niet meer omhoog waar een trein heen gaat, ze stappen gewoon in.

Als de coupéverlichting uit staat, kijkt het gros van de reizigers wel even goed of instappen wel de bedoeling is. Een knipperende waarschuwing op de OBIS-schermen zou ook helpen.
Reputatie 4
Klopt i.d.d. verlichting knipper ik mee, en voor sluiten deuren licht uit. Daarna aan, om zelf iets te kunnen zien bij het leeg lopen (maar werkt soms ook niet). Alleen bij het leeglopen op Den Haag zijn er ook verschillende manieren. Ik loop binnendoor, maar er zijn ook collega's doe buitenom lopen, en dus ook niet iedereen zien zitten. Dit heeft te maken met de dienstinhoud, deze wordt steeds dichter gepland, soms 5-6 minuten om een zesdelige dubbeldekker leeg te lopen door 1 machinist. Er zijn ook standplaatsen waar plp'ers de trein leeg lopen, maar dit gebeurd in Den Haag alleen bij spoed of aanvraag. De reden van de te volle dienstkaartjes is simpel, deze worden gemaakt door Rotterdammers, die niet weten (is nagevraagd) hoe Den Haag eruit ziet en welke paden er te gebruiken/afgesloten zijn. De reden voor het buiten om lopen, deze willen op tijd vertrekken, en geen andere treinen tegenhouden die binnenkomen. Ik vertrek soms te laat, maar dan weet ik wel dat m'n trein leeg is.

Reageer