beantwoord

Voorzieningen op station Abcoude verder verslechterd. Blijft dat zo?


Reputatie 1
Helaas, de voorzieningen op station Abcoude zijn sinds een paar weken verder verslechterd. Door de hoge ligging is het perron erg winderig. Tot voor kort was er onder de overkapping naast de trap een windscherm met een aantal bankjes. Dat is nu opeens verdwenen. Erg veel was het niet, bij slecht weer staan veel reizigers op de trap te wachten. Maar het scherm hielp tenminste iets en ook de bankjes werden gebruikt. Nu zijn er bij de trap alleen maar een paar 'hangplekken'. Er is wel een beschutte wachtplaats, maar die is buiten de overkapping, buiten de instapzone en daar zijn de omroepberichten niet te horen en de informatieborden niet te lezen. Wie bedenkt dat allemaal? Reizen de ontwerpers van stations zelf niet met de trein? En komt ons windscherm nog terug, en de bankjes?
Via de informatiezuil wisten ze er niets over te vertellen. Volgens hun worden de stations door Prorail onderhouden. ?? Dat lijkt me niet de juiste partij om voor het comfort voor de reizigers te zorgen.

Eerdere verslechtering op Station Abcoude: een paar jaar geleden is één van de twee automaten weggehaald. Regelmatig vormt zich bij de overgepleven automaat een flinke rij, omdat reizigers in groepen arriveren. Vaak ook mensen die een tijd bezig zijn. Reizigers kunnen dan kiezen tussen het missen van de trein, of reizen zonder kaartje of reizen zonder korting.
icon

Beste antwoord door Annewil NS 19 mei 2017, 14:54

Sneller dan ik had verwacht een update voor jou BartAbc.

Het windscherm en de bankjes zijn weggehaald in verband met de werkzaamheden ten behoeve van een project van ProRail waarbij alle perronhoogtes worden aangepast aan de Europese norm. Deze zullen na de werkzaamheden weer terugkomen. Dat is vermoedelijk eind augustus maar pin me er niet op vast. Verder gaat de stationsbeheerder kijken of het mogelijk is om de informatievoorzieningen te verbeteren bij de beschutte wachtplaats. Bedankt voor je input daarover!

Bekijk origineel

31 reacties

Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat er op dit traject werkzaamheden plaats gaan vinden om de perrons op de juiste hoogte te brengen voor een gelijkvloerse instap. Mogelijk dat er wat meubilair tijdelijk verwijderd is voor werkzaamheden.
Hallo BartAbc,

Goed dat je dit aankaart. Het lijkt mij niet prettig als je in de kou, regen, wind moet wachten zonder beschutting op station Abcoude. Ik ga even navragen bij de stationsbeheerder wat de reden is van het weghalen van het windscherm. Ook zal ik jouw genoemde verbeterpunten aan hem doorgeven. Zodra ik iets van de stationsbeheerder hoor zal ik het hier posten. Dit kan even duren maar weet dat ik er voor je mee bezig ben 🙂.
Sneller dan ik had verwacht een update voor jou BartAbc.

Het windscherm en de bankjes zijn weggehaald in verband met de werkzaamheden ten behoeve van een project van ProRail waarbij alle perronhoogtes worden aangepast aan de Europese norm. Deze zullen na de werkzaamheden weer terugkomen. Dat is vermoedelijk eind augustus maar pin me er niet op vast. Verder gaat de stationsbeheerder kijken of het mogelijk is om de informatievoorzieningen te verbeteren bij de beschutte wachtplaats. Bedankt voor je input daarover!
Badge +3
Als er nu ergens geld is weggegooid bij ProRail, dan is het wel dit project. Abcoude is indertijd omgebouwd in het kader van het project viersporigheid Amsterdam-Utrecht. In de ontwerpfase was al bekend dat bij ProRail de internationale norm voor perronhoogtes zou worden ingevoerd: 76cm boven bovenkant spoorstaaf, in plaats van de oude 84 cm bs norm. Maar bij ProRail wist de linkerhand niet wat de rechterhand deed en zo is Abcoude in 2007 op de oude normhoogte in dienst genomen en moeten er 10 jaar later werkzaamheden worden uitgevoerd om het perron te verlagen. En niemand bij ProRail bleek indertijd in staat om deze idiotie te stoppen en moeten er nu perrons verlaagd worden die nooit op deze hoogte gebouwd hadden moeten worden.
Reputatie 1
Inmiddels 3 maanden verder. hoe staat het er voor?
- in juli is er, ondanks het feit dat het perron slechts gedeeltelijk is opgehoogd een scherm geplaatst wat de instapzone moet afgrenzen. Het scherm staat dwars op het perron en is niet functioneel tegen de wind. Er zijn ook weer van die nare hangplekken aan bevestigd. De overgebleven banken bevinden zich ver buiten de instapzone.
- begin augustus zijn er binnen de intapzone twee bankjes geplaatst, zonder windscherm. Wordt direkt veel gebruikt. Het ziet er tijdelijk uit.
- eind augustus is het het spoor weer buiten gebruik geweest voor werkzaamheden. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt om het perron verder op te hogen en voorzieningen te plaatsen.

We wachten af en hopen op een goede beschutting voor begin oktober.
Reputatie 1
Inmiddels half november.
Het perron is inmiddels verder opgehoogd. Maar daarmee is ons windscherm niet terug gekomen. Ik begin de moed op te geven dat dit nog goed komt.
Nogmaals: denkt er niemand goed over na, of kan het comfort van de reizigers niemand wat schelen?
Reputatie 7
Badge
Nogmaals: denkt er niemand goed over na, of kan het comfort van de reizigers niemand wat schelen?

Helaas komen de beslissers nooit achter hun bureau of autostuur vandaan, dus die voelen niet wat de reizigers in Abcoude voelen....
Waarschijnlijk heeft het ook niet hun interesse, gezien de uitleg van iMark hierboven.
Ik duik er nog een keer in en kom er zo snel mogelijk op terug. Goed dat je opnieuw aan de bel trek Bart, jammer dat het nodig is.
Ik heb soortgelijke vragen gesteld over de voorzieningen op station Helmond, al een half jaar geleden, en het enige dat je hoort is dat het doorgeschakeld wordt en dat men er echt zo snel mogelijk op terug zal komen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar waarschijnlijk kan je héél lang wachten op een antwoord, of komt het gewoon niet.

En voordat ik nu weer allerlei onvriendelijkheden aangewreven krijg, nee, ik denk niet dat dat aan de moderatoren hier ligt, of andere NS-ers die (naar ik volledig vertrouw) de signalen heus wel doorgeven. Maar een antwoord, nee, daar hoef je niet op te hopen, sorry, maar het is niet anders.
Reputatie 6
Het is nog even afzien, bibberen en blauwbekken maar (als we ProRail mogen geloven): wachten is straks een feest. Ook op kleine(re) stations ....

https://www.prorail.nl/reizigers/stations/prettig-wachten
Badge +3
Ben al enkele maanden niet in Abcoude geweest maar maakt het CTA beeldscherm buiten ook nog steeds zo'n enorme herrie?

Kreeg bij het melden via Twitter te horen "is al maanden zo" dus heb het idee dat daar niet veel gebeurt. Breukelen is helemaal een ramp bij slecht weer (alhoewel die verwarmde wachtruimte eens checken dan maar) 😃
Reputatie 7
Badge
Breukelen heeft nog een snackbar
Badge +3
Oh, die zit dan beneden zeker? Paar keer over moeten stappen dus niet verder gekomen dan het perron (met uitzicht op de McDonald's natuurlijk) 😛
Station Abcoude is het schoolvoorbeeld van de tragiek van de NS in de 21e eeuw. Honderd jaar geleden had het een mooi gebouw (wat er nog staat, maar een andere functie heeft), bemenst, je kon wachten in een wachtzaal waar een kachel stond te pruttelen. En anno 2018 is het een tochtige halte geworden. Dit ondanks een enorme reizigersgroei en welvaart. Zelfs in de armste landen van Europa zijn de voorzieningen beter.
Het is nog even afzien, bibberen en blauwbekken maar (als we ProRail mogen geloven): wachten is straks een feest. Ook op kleine(re) stations ....

https://www.prorail.nl/reizigers/stations/prettig-wachten

Ooit had elk station in een plaats van enige omvang (ca. 5000 inwoners) een gebouw met voorzieningen. De NS doet nu alsof ze iets nieuws hebben uitgevonden, maar dat is onzin. Ze hebben het juist kapot gemaakt. Daarnaast zijn veel van die nieuwe wachtruimtes een verslechtering t.o.v. vroeger. Als je wilt zien hoe het eigenlijk zou moeten: Ga eens in Hongarije kijken, daar is het net zo als het in Nederland 30 jaar geleden nog was.
Reputatie 1
Inmiddels is het alweer half december 2018. Er was toegezegd dat er eind van dit jaar een nieuwe beschutte wachtruimte geplaatst zou worden in Abcoude. Daar is nog weinig van te merken. Het windscherm naast de trap is inmiddels alweer anderhalf jaar geleden verwijderd. De beschutte wachtruimte is een half jaar geleden verwijderd.

Het lijkt niemand wat te interesseren. De Provincie Utrecht heeft een mooi project 'Randstad Rail' wat steeds verder opgetuigd wordt. Vanuit Utrecht gezien houdt dat op in Breukelen. Kennelijk valt Abcoude in de beleving van de provincie niet onder de Randstad.


Zie ook
https://community.ns.nl/ov-fiets-48/verbetering-fietsenstalling-castricum-49666
Vervelend dat dit zo loopt. Mag ik vragen door wie deze toezegging is gedaan?
Reputatie 1
Dank, Miriam NS.
Ik kan het niet in mijn email vinden. Ik denk dat de toezegging heeft gestaan in een brief aan de omwonenden toen er afgelopen zomer werkzaamheden waren op het spoor en op het perron. Ik heb destijds nog gebeld voor meer informatie. Sowieso is het vreemd dat de wachtruimte eerst weg wordt gehaald, en dat er pas veel later weer iets nieuws wordt geplaatst.

Citaat Prorail over 'Prettig Wachten':
"Op stations moet het verblijf prettig zijn. In schone, verwarmde wachtruimtes. Met – als het kan – een koffiehoek of een bloemenwinkel. ProRail zorgt dat wachten op stations aangenamer wordt, zodat meer mensen voor de trein zullen kiezen. De overheid wil dat meer mensen met de trein reizen. Stations waar het prettig wachten is, kunnen daaraan bijdragen. Op nieuwe en grote stations is het vaak al goed toeven dankzij allerlei voorzieningen, en volop comfort. Maar ook op kleinere stations moeten reizigers zich welkom voelen."

Dat is dus niet van toepassing op Abcoude. Hier worden juist voorzieningen weggehaald.
Ik snap je frustratie, BartAbc. Heb je op dit moment ook telefonisch navraag gedaan bij ProRail?
Reputatie 1
Zoals gezegd heb ik dat afgelopen zomer al gehad. Maar dan ga ik ze nog maar eens bellen.
Ik begrijp ook niet waarom ik daar ProRail voor moet hebben, de stations vallen toch onder de verantwoordelijkheid van de NS?
De opsplitsing van NS en ProRail heeft weinig goeds gebracht.
Ik snap de verwarring inderdaad. Wil je ons laten weten wat er uit het telefoongesprek is gekomen?
Reputatie 1
Beste Iris NS

Inmiddels is er antwoord van Prorail, in een email. Het antwoord:

"Mijn collega's geven aan dat de uitwerking van de nieuwe abri langer duurt dan gepland. Op dit moment is daarom nog geen concrete datum bekend van plaatsing. De verwachting is op dit moment dat de nieuwe abri in het voorjaar van 2019 wordt geplaatst. Onze excuses voor deze vertraging."

Er gaat dus nog wel iets gebeuren. Blijft de vraag waarom de oude abri dan verwijderd moest worden voordat er iets nieuws kwam. En hoe de nieuwe abri er uit gaat zien (hij zou half open zijn), waar die geplaatst wordt, en of dat eigenlijk wel een verbetering is. Blijft ook de vraag of er wel iemand is die overzicht houdt wat er allemaal gebeurt op een station. Het lijkt erop dat er alleen maar losse dingetjes gepland worden. Opeens wordt er een scherm voor de instapzone geplaatst, en een ander scherm verwijderd. Niemand lijkt te bedenken of dat scherm wel functioneel is (niet dus, het staat parallel aan de meest voorkomende windrichting). Dan worden opeens alle banken weggehaald. Na aandringen worden er tijdelijk een paar teruggeplaatst, en na een tijdje vervangen door mooie houten banken. Maar misschien staan die dan weer op de plek waar eigenlijk de abri had moeten staan. Ook het verwijderen van de overkapping van de kaartautomaat is volledig onnavolgbaar.

Ooit was er NS personeel aanwezig op het station. De laatste lokettist is verdwenen rond 2003. In die tijd was er bij de loketten ook een verwarmde wachtruimte. Het verdwijnen van de loketten was geen bezuinigingsmaatregel werd ons verzekerd, het was juist om de service naar de reizigers te verbeteren. Hmm. Als ik me nu meld bij de informatiezuil dan volgt er na korte of lange tijd een reactie met 'Station Abcoude!'. Ik kijk dan altijd even om me heen of er ergens iemand in een hokje zit die alles op het station in de gaten houdt. Maar ik geloof dat dat niet het geval is.
Reputatie 1
Op station Abcoude zijn nu twee grote en kleurige posters opgeplakt met de volgende tekst:

Nu nog wat ongemak - Straks meer van deze tijd.
Op dit station is nieuw perronmeubulair geplaatst. Omdat meer wachtruimte gewenst is plaatsen we in het voorjaar van 2019 aanvullend een open wachtruimte op het perron.

Het goede nieuws is dat er nu een poging wordt gedaan om te communiceren met de gebruikers van het station. Maar verder? Een paar maanden geleden was er nog sprake van een 'halfopen wachtruimte'. Anderhalf jaar geleden hadden we een windscherm en een gesloten wachtruimte.

Waart komt die open wachtruimte dan te staan? Onder de overkapping is geen plaats. Wordt het nieuw geplaatste perronmeubilair dan weer weggehaald? Of komt het daar omheen? Met een (half)open wachtruimte zit je de helft van de tijd in de wind. Als deze buiten de overkapping komt zit je bij regen ook de helft van de tijd in de regen.

Een hoe zo 'meer van deze tijd'? Loopt Prorail vooruit op de klimaatverandering? Waaien en regenen zal het altijd wel blijven doen. En voorlopig kan het ook nog wel flink koud zijn, zeker in de wind.

De poster op het glazen paneel op het perron is er inmiddels alweer half afgekrabt. Dat is flink doorwerken, want hij zit goed vastgeplakt. Misschien gedaan door iemand die probeerde warm te blijven. Of om zijn ongenoegen te uiten.
Goed om te weten dat je nu wat meer duidelijkheid hebt, BartAbc! Begrijpelijk dat je wat cynisch kan worden als het langer duurt dan verwacht. Voor de specifieke vragen kun je ook weer bij ProRail terecht. Hopelijk zal je komend jaar erg tevreden zijn met het eindresultaat!
Reputatie 1
Dank, Iris NS.
Langzaamaan wordt het duidelijk hoe het werkt.

ProRail denkt vooral in losse maatregelen en houdt geen overzicht over het totaal aan voorzieningen en comfort op de stations.
  • er moeten op alle stations markeringen komen om de instapzone aan te geven. Zo nodig wordt een bestaand windscherm hiervoor verwijderd. Niemand kijkt of dat wel kan.
  • er komen op alle stations nieuwe banken. Die zijn mooi, maar niemand kijkt of de plaats waar ze komen conflicteert met andere gewenste voorzieningen.
  • waarom de bestaande wachtruimte opeens weg moest is volstrekt onduidelijk. Niemand lijkt erin geInteresseerd of het comfort op het station daardoor niet onevenredig achteruit gaat.
  • er komt een project voor 'prettig wachten op het station' met veel mooie woorden, maar daarbij doen niet alle stations mee.
NS lijkt niet erg geinteresseerd in de kleine stations en laat dat vooral aan de provincies over. Maar de Provincie Utrecht is niet geïnteresseerd in Abcoude want dat valt buiten het netwerk van 'Randstadspoor'. De Provincie Noord-Holland is ook niet geïnteresseerd, want het station ligt 1 km buiten de provinciegrens.

Reageer