beantwoord

Voorzieningen op station Abcoude verder verslechterd. Blijft dat zo?

Toon eerste bericht

31 reacties

Badge +3
En Abcoude is met ca. 10.000 inwoners (net als Breukelen) ook niet echt werelds.

Weet wel dat er nogal wat mensen die in Amsterdam (binnenstad) wonen hun auto parkeren en dan de trein namen, maar volgens mij is dat ook betaald tegenwoordig, en op het industriegebied (Hollandse Kade) mag je ook niet meer parkeren...
Reputatie 1
Het blijft maar moeizaam gaan in Abcoude. Zoals bekend moesten we de winter doorkomen zonder enige beschutting op het perron. Gelukkig is de winter niet al te koud en winderig verlopen. De eerste weken van maart was het uitermate onaangenaam op het perron. Reizigers staan dan maar zo veel mogelijk op de trap te wachten op de trein. Het glazen hok om de lift biedt nog enige beschutting aan een paar reizigers. Aan het glazen scherm van de 'instapzone' heb je niks. Ik begrijp niet dat de NS haar reizigers dit aandoet. Beschutting op het perron is een basisvoorziening die overal in orde moet zijn.

Inmiddels gaat er toch iets gebeuren. Ik heb het informatienummer van Prorail gebeld en werd een paar dagen later teruggebeld. Het bleek nu dat onze beschutte wachtruimte verwijderd was 'uit veiligheidsoverwegingen'. Er zou wel eens iemand in opgesloten kunnen raken. Wat wel vreemd is als er een deur in zit die niet op slot kan. Of er zou een zwerver in kunnen slapen. Ook die hebben we nooit gezien, en de ijzeren banken nodigden daar ook niet toe uit. Toch moest de wachtruimte weg.

De man van Prorail wist verder te melden dat er speciaal voor het station een beschutting ontworpen was die tussen de banken geplaatst zou worden, onder de overkapping. Eerder had ik mensen bezig gezien om iets op te meten een eind buiten de overkapping, maar daar was hem niks van bekend.

Inmiddels worden er toch ruim 25 meter buiten de overkapping en de instapzone, aan de noordzijde, voorbereidingen getroffen voor het plaatsen van een soort van wachthokje. Wel een paraplu meenemen voor onderweg, en hopen dat je niet voortijdig van het perron afwaait. Vooral voor mensen die met de lift op het perron komen, zoals ouderen, is het toekomstige wachthok erg onhandig gelegen. Het lijkt nog steeds volkomen te ontbreken aan overzicht, en aan logica. Het zou veel helpen als er voor elk afzonderlijk station iemand die de situatie goed kent om advies gevraagd wordt, bijvoorbeeld een regelmatige reiziger. Daarmee kunnen dit soort missers voorkomen worden. Prorail gooit nu ook nog eens geld over de balk met het verwijderen, en weer (in slechtere vorm) terugplaatsen van voorzieningen.

Bij de NS top is het allemaal wel zo'n beetje bekend. Daar heten dit soort stations 'wegwaaistations'. De komende jaren worden er wel wat aangepakt, ze nemen er wel de tijd voor, zo niet station Abcoude. Ik hoop dat de NS wacht met het publiceren van een volgend 'klanttevredenheidsonderzoek' tot dat het laatste wegwaaistation behoorlijke voorzieningen heeft gekregen.
Badge
Tja u noemt nu wel de NS maar de NS is alleen gebruiker van het spoor en niet verantwoordelijk voor het station/perron. Deze verantwoordelijkheid ligt bij ProRail en daar heeft u al contact mee lees ik uit uw verhaal.

Prorail is de beheerder en de NS zou het hooguit door kunnen geven maar dan blijft het nog afwachten of en wanneer ProRail er wat mee gaat doen, de NS is dus geen opdrachtgever van ProRail in deze.

Het is wel spijtig dat het zo lang moet duren voordat er weer een fatsoenlijke mogelijkheid is om op de trein te wachten, waarbij u voor de wind en regen beschut kunt staan.
Badge +3
De stationsvoorzieningen zijn weliswaar de verantwoordelijkheid van ProRail maar ook de vervoerders hebben hier een rol in. Om het nog ingewikkelder te maken is NS Stations de uitvoeringsorganisatie.
Meer informatie op: https://stations.nl/voorzieningen/categorieën

Vervoerder NS zal dus een bestelling moeten doen om de wachtvoorzieningen in Abcoude te verbeteren en kan zich niet verschuilen achter ProRail.

Het is opmerkelijk dat op de pagina https://stations.nl/stations/abcoude de beschutte wachtvoorziening wel vermeld wordt. Ik heb geen idee of dit hetzelfde wachthokje is dat door @BartAbc wordt genoemd.
Badge
Op diezelfde site had je ook onderstaand kunnen lezen:

Eigendom

Bij de eigendomsverdeling van NS in 1995 zijn voor stations op hoofdlijnen de volgende afspraken gemaakt:
  • ProRail is eigenaar van perrons, tunnels en traversen;
  • NS Stations is eigenaar van stationshallen en stationsgebouwen.
Perrons zijn eigendom van ProRail en de wachtruimtes staan op de perrons, ProRail is ook de beheerder en degene die de voorzieningen bepaalt op het perron. NS Stations heeft dus niet te maken met de perrons.

Overigens is inmiddels Almere Oostvaarders ook een station geworden zonder beschutting omdat de uitvoerder van de verbouwing daar alle wachtruimtes tegelijkertijd aan het verwijderen is.
Badge +3
NS Stations is de uitvoeringsorganisatie voor allerlei soorten van onderhoud aan de stations. NS Reizigers is verantwoordelijk voor de specificatie voor de voorzieningen voor de reizigers en betaalt aan ProRail voor die voorzieningen.

De voorzieningen op de perrons komen niet uit de lucht vallen. Die worden geplaatst in overleg en op aanvraag van de vervoerders. Die betalen daar overigens voor.

Reageer