Waar is de samenreiskorting?

• 15 oktober 2014
  • 18 reacties
  • 1205 Bekeken

Mijn vriendin en ik wilde afgelopen weekend van Tilburg naar Dordrecht reizen, ik met mijn studenten OV en zij zou dan gebruik maken van de Samenreiskorting. Van te voren hebben wij opgezocht hoe dit in zijn werk gaat en waar het te vinden is. We zijn dus op de hoogte van deze pagina (en de video): http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/samenreiskorting.html.

Tot onze verbazing is dit product niet te vinden. We hebben gekeken op meerdere automaten, zowel in Tilburg als in Dordrecht. Op geen van de automaten is het product aanwezig.

Wij vragen ons dus af of we iets over het hoofd zien of dat het gewoon een fout is? In het tweede geval zouden we graag willen weten wat de mogelijkheden zijn m.b.t. een vergoeding omdat de reis hierdoor toch wat duurder is uitgevallen dan we hadden verwacht.

Hieronder een foto van waar volgens de pagina de samenreiskorting had moeten staan:

18 reacties

Volgens rover is twee weken geleden de indeling van de kaartautomaat gewijzigd, onder meer om de samenreiskorting beter vindbaar te maken. De bovengenoemde pagina op de NS-website verwijst naar de oude lokatie, maar ik zou je niet kunnen vertellen waar het nu zou moeten staan en evenmin waarom de NS-afdeling die verantwoordelijk is voor het up to date houden van de website zo ontzettend traag is als het gaat om simpele tekstuele wijzigingen.
Ben vandaag genoeg reizigers met samenreiskorting tegengekomen. Het enige wat er bij mij opkomt is dat de kaart waar de samenreiskorting op geladen moest worden al een abonnement op heeft gestaan.
Iets anders kan ik nu niet verzinnen. Misschien dat een ander forumlid nog een ander idee heeft?
Ben vandaag genoeg reizigers met samenreiskorting tegengekomen. Het enige wat er bij mij opkomt is dat de kaart waar de samenreiskorting op geladen moest worden al een abonnement op heeft gestaan.
Iets anders kan ik nu niet verzinnen. Misschien dat een ander forumlid nog een ander idee heeft?

We hebben dit gecheckt op twee kaarten, mijn kaart met studenten OV en haar OV, welke nieuw is en waar nooit producten op hebben gestaan.
Das erg apart zeg. Ik weet wel dat samenreiskorting direct zichtbaar wordt. Aan de blauwe kant van tegels staat ie tegenwoordig bij. Ik weet ook dat je samenreiskorting op een kaart kan laden, die verder geen ander reisrecht bij ns erop heeft staan.
Dan zou er ms sprake zijn geweest van een storing, maar afgelopen weekend heb ik geen dienst gehad.

Als je kan, kijk of ie er nu wel bij staat. Het is wel een vreemd verhaal zeg. Ik hoop dat we achter de fout gaan komen.
Ik weet ook dat je samenreiskorting op een kaart kan laden, die verder geen ander reisrecht bij ns erop heeft staan.
Bedoel je daarmee dat samenreiskorting inmiddels niet meer mogelijk is op een OV-chipkaart waar een ander NS-reisrecht op staat?

@Arieck
Staat er op die nieuwe kaart al wel "Reizen op Saldo bij NS", maw, is hij geactiveerd voor reizen bij NS? Dat schijnt er wel op te moeten staan om samenreiskorting erop te kunnen laden.
Ik weet ook dat je samenreiskorting op een kaart kan laden, die verder geen ander reisrecht bij ns erop heeft staan.
Bedoel je daarmee dat samenreiskorting inmiddels niet meer mogelijk is op een OV-chipkaart waar een ander NS-reisrecht op staat?

Ik weet dat dat bij een aantal abonnementen het geval is, waaronder het Voordeelurenabonnement. Dat botst namelijk met elkaar. Ik heb laatst nog steeds de combi Dal Voordeel en Weekend Vrij in combi met samenreiskorting gezien, dus het is abonnement specifiek. Ik denk dat het niet te laden is op o.a. het voordeelurenabonnement en de studenten OV, die hebben al dezelfde soort voorwaarden en is onnodig.
We hebben gewoon de instructies gevolgd en van te voren de kaart eerst geladen met 20 euro saldo. Bij de producten stond dus enkel "Reizen op Saldo bij NS". Ik ga morgenochtend nog eens checken of het er inmiddels wel bijstaat.

@Arieck
Staat er op die nieuwe kaart al wel "Reizen op Saldo bij NS", maw, is hij geactiveerd voor reizen bij NS? Dat schijnt er wel op te moeten staan om samenreiskorting erop te kunnen laden.

Ik stond er ook van te kijken dat ik vandaag tijdens controle dat fenomeen tegenkwam. Reiziger had aantal dagen netjes samenreiskorting geladen en mee gereisd, waren dat vandaag vergeten te laden en ik zag alleen maar dat er geen geldig reisrecht op stond, dus ook geen Reizen op saldo zonder abonnement. Misschien een bug, maar ik kom het zelden tegen.
We hebben gewoon de instructies gevolgd en van te voren de kaart eerst geladen met 20 euro saldo. Bij de producten stond dus enkel "Reizen op Saldo bij NS". Ik ga morgenochtend nog eens checken of het er inmiddels wel bijstaat.

Ik ben benieuwd, want ik blijf het erg vreemd vinden. Ik heb morgen ook weer dienst, dus weet direct of ik samenreiskorting ga tegenkomen.
Reputatie 4
Badge
De foto die je laat zien is niet van de pas waar je 20 euro opgeladen hebt maar blijkbaar van je pas met studenten-OV waar logischerwijs geen samenreiskorting op kan.

Heb je niet perongeluk ingecheckt voordat je samenreiskorting ging activeren?
Reputatie 6
Badge +2
Bij mij stond Samenreiskorting inderdaad in de kolom links, dus niet "Laden overige producten" kiezen.

Nieuw is ook dat je hem tot een maand van tevoren kan laden (maar wel nog steeds alleen voor een enkele reis).
Zoals je kunt zien op de foto stond in de linker kolom ook niet de samenreiskorting. We zijn alle mogelijke opties langsgelopen en de enige manier waarop we de samenreiskorting konden gebruiken was door een tijdelijke wegwerp kaart te kopen (wat dus niet de bedoeling is).
Zoals je kunt zien op de foto stond in de linker kolom ook niet de samenreiskorting.

Maar de foto is, zoals Gert-Jan G scherp deduceerde, van de kaart met een studentenov erop. Daar kan geen samenreiskorting op, dus is die optie sowieso niet zichtbaar. De vraag is of het bij de andere kaart niet wel in de linker kolom stond (waar je het niet verwachtte op basis van de gedateerde NS-site) of dat die kaart toen per ongeluk al was ingecheckt.
Reputatie 4
Badge
de enige manier waarop we de samenreiskorting konden gebruiken was door een tijdelijke wegwerp kaart te kopen (wat dus niet de bedoeling is).

Pas op. Dat is geen wegwerp chipkaartje maar een normale (anonieme) OV-chipkaart die 5 jaar geldig is. Wegwerp chipkaarten met korting bestaan niet.
Hallo Arieck,

Vreemd dat je de Samenreiskorting niet op de OV-chipkaart kon laden bij de kaartautomaat. De Samenreiskorting is nu direct zichtbaar aan de linkerkant van het scherm, bij de blauwe tegels. Zoals Loes al aangeeft is het niet mogelijk om de Samenreiskorting te laden op de OV-chipkaart waar ook het Studenten OV of het Voordeelurenabonnement op staat. Heb je al nog een keer geprobeerd om Samenreiskorting op de OV-chipkaart te laden?

Groet,
Marjan
De Samenreiskorting is nu direct zichtbaar aan de linkerkant van het scherm, bij de blauwe tegels.

Ik neem aan dat je ook direct aan de afdeling die de website bijhoudt hebt doorgegeven dat ze al dik twee weken te laat zijn met het aanpassen van de pagina over samenreiskorting aan de nieuwe indeling van de kaartautomaat, die intern natuurlijk al ruim van tevoren bekend was? - Ze hebben het in ieder geval niet opgepakt, want het is nu nog steeds niet gecorrigeerd:

2, Kiest voor ‘Laden overige producten’, vervolgens ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
We hebben inmiddels de samenreiskorting teruggevonden in de linkerkolom. Echter was dit product zaterdag absoluut niet zichtbaar, op beide kaarten niet! Nog steeds rest de vraag of het mogelijk is om de gemiste korting terug te krijgen?
@Arieck, Je kunt een van de moderators een privebericht sturen met je gegevens, wij gaan het dan voor je herstellen.

Reageer