Waar moeten treinen stoppen | NS Community
beantwoord

Waar moeten treinen stoppen

  • 12 September 2021
  • 24 reacties
  • 1888 Bekeken

Reputatie 3

Ik ging zaterdagmiddag de 11e met de stoptrein van 10 voor half 5 van Utrecht naar Culemborg, en omdat ik niet meer zo goed ter been ben zoek ik altijd goed uit wat er komt zodat ik sta op een plek waar de trein ook echt stopt zodat ik niet te ver hoef te lopen. Deze trein reed helaas niet ver genoeg door en veel mensen moesten terug lopen. Ik hoorde de machinist die van de trein af ging zeggen tegen de machinist die de trein verder ging rijden dat hij de trein moest spreiden over de reizigers? Is dat nieuw? Hij vond het zelf in elk geval erg grappig want hij grijnsde er breed bij, en ja, dat kon ik zien want hij had geen mondkapje op, maar dit terzijde want die discussie wordt al op zo'n 100 andere plekken gevoerd. Maar mijn vraag is dus, zijn er nieuwe regels waar treinen moeten stoppen? Ik heb echt speciaal uitgezocht hoe ik kon zien waar treinen stoppen zodat ik niet onnodig veel hoef te lopen, en ik zou dan de nieuwe regels graag willen weten. 

icon

Beste antwoord door bahnrider 12 September 2021, 05:55

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Langs de sporen staan borden (vierkant, met een punt naar beneden, blauw met witte rand) waar getallen als 2/4/6 op staan-of niks. Die geven -IN PRINCIPE-aan tot hoever de machinist zijn treintje moet laten stoppen, afh. van de lengte-dat geven die getallen aan. Een small problem is dat die SLT stellen die op die lijn rijden korter zijn als de getallen veronderstellen. 

Maar niks menselijks is NS vreemd: er worden volop vergissingen gemaakt-de machinist is weer eens vergeten hoe lang de trein is of dacht nog aan de vorige rit of dat het nu net wat anders is als normaal, en nu in de herfst komend zijn door regen gladde sporen berucht om te lang doorglijden ook bij perfekt ingezette remmen. Ook al gezien de reacties zal het dit keer wel iets dergelijks zijn geweest.

Overigens komt het omgekeerde ook wel eens voor: dat nog een deel van de dit keer wat langere trein nog niet langs perron staat.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker als je meerdere keren per week op hetzelfde traject reist merk je dat het stoppen van treinen met exact dezelfde lengte een beetje een loterij is. Af en toe merk je dat een machinist wat onzeker is over de lengte van de trein en na bijna tot stilstand komen nog even aanzet om een stukje verder te rijden en dan pas tot volledige stilstand te komen.

Reputatie 7
Badge

Op dat stuk rijden SLT sprinters. Bijna al ons sprinter materieel stopt op andere plaatsen dan het reguliere materieel.

Zo stopt een SLT met 6 wagens bij het bordje 4, echter een SLT met 4 wagens ook, als er geen bord 3 geplaatst is.

 

De SNG sprinters zijn wéér anders en die zorgen nogal eens voor minder prettige stopplaatsen (de loterij waar iMark het over heeft)

Wij worden namelijk geacht om onze trein bij het voor ons geldende treinlengtebord (blauwe ruit met witte rand en cijfer) neer te zetten. Het grote probleem bij de SNG is, dat deze bij bord 3, 5 of 7 geplaatst dienen te worden. Die oneven borden zijn op veel stations niet geplaatst en in dat geval dienen wij de trein bij het eerstvolgende treinlengtebord te plaatsen. Dat kan op sommige stations heel wat meters (soms zelfs een halve perronlengte) schelen.

 

Dank voor de heldere uitleg. Toch zijn er ook veel machinisten die niet doorrijden tot het algemene treinlengtebord (als er dus geen borden 4,6,8 enz. staan). Er zijn daadwerkelijk machinisten die het presteren om 100 meter eerder te stoppen. 

En is het een probleem als een machinist zelf stopt tussen de 4 en de 6 in?

Reputatie 7
Badge

Dank voor de heldere uitleg. Toch zijn er ook veel machinisten die niet doorrijden tot het algemene treinlengtebord (als er dus geen borden 4,6,8 enz. staan). Er zijn daadwerkelijk machinisten die het presteren om 100 meter eerder te stoppen. 

En is het een probleem als een machinist zelf stopt tussen de 4 en de 6 in?


Op de laatste vraag: In principe niet als de trein bij 5 had moeten stoppen, ik doe het zelf namelijk ook als ik een trein bij me heb met een 5 bak lengte. Echter is niet iedereen even goed in lengte schatten en er bestaat een kans (al is die bij SNG wel erg klein) dat je niet ver genoeg doorrijdt en er mogelijk een deur ‘buiten’ blijft staan met alle mogelijke gevolgen van dien.

 

Vwb dat veel eerder stoppen, dat is uiteraard niet de bedoeling en 100 meter is een volledige SLT 6 lengte (voor de puristen, ja het kan een paar meter schelen) en dát kan wel degelijk een groot probleem zijn. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat de trein onderweg gecombineerd is en de machinist heeft dat even niet meer in gedachten. Het kan ook zijn dat de trein wordt ‘opgehouden’ omdat er op dat station een treinstel wordt bijgeplaatst. Natuurlijk kan het ook gebeuren dat een machinist de trein verkeerd neerzet om andere redenen.

 

Dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een ingewikkelde kwestie geworden sinds de baklengtes zo variëren. De cijferborden voldoen eigenlijk niet meer. Maar een alternatief systeem heb je ook niet van de ene op de andere dag ingevoerd. Wel zie je hier een gebrek aan coördinatie binnen de spoorsector. Een vervoerder gaat met nieuw en afwijkend materieel rijden en de infrabeheerder speelt daar vervolgens niet op in. Gevolg: verwarring bij zowel personeel als reizigers.

Reputatie 6

iMark slaat de spijker op de kop. Ik begrijp best dat de goede wil er is, maar het is gewoon erg lastig als de baklengte-borden niet kloppen met het materiaal waar je in rijdt (SNG, SLT).

Er is hier al eens gemeld dat machinisten tegenwoordig op een lijstje (app?) hebben om het om te rekenen, maar ik merk er weinig van. Ik merk ook, net als de TS, dat de trein vaak op een onhandige plaats stopt. Bij een station waar het perron maar op één manier te bereiken is, of waar bijna alle reizigers vanaf één kant van het perron komen, dan zou het netjes zijn om de trein ook zoveel mogelijk aan die kant neer te zetten. Maar dat gebeurt dus zelden. Het zou fijn zijn als NS eens zou nadenken over een goede oplossing hiervoor. De SNG’s zitten toch al vol met camera’s, eentje extra die naar achter uitkijkt zou een oplossing kunnen zijn. Ik hoorde laatst dat moderne vliegtuigen ook al zoiets hebben (maar die kijkt dan naar voren, vanaf de staart, dat is dan wat nuttiger...)

Reputatie 7
Badge

 

Het zou fijn zijn als NS eens zou nadenken over een goede oplossing hiervoor.

 

Dat is niet aan NS, maar aan ProRail en die beginnen er niet aan. We proberen al langer voor elkaar te krijgen dat er geen ‘bakken'borden meer zijn, maar dat er borden per 25 meter (of andere vaste afstand) staan. Dan hoef je geen omrekentabel niet meer te hebben. Je hoeft alleen maar te weten hoe lang je trein is.

 

SNG heeft camera's voor de frontruiten, maar die zijn voor ons niet te bekijken en zijn puur om uit te lezen als er iets gebeurd is.

Reputatie 7
Badge +3

Borden op een vaste afstand (als iedere 25 meter) zou inderdaad een oplossing zijn. Maar het vervangen van alle bakborden zal voor ProRail geen prioriteit hebben. Het is een behoorlijke investering en de vervanging zal in buitendienststellingen moeten gebeuren. 

Ik vrees dat we tot in lengte van jaren opgescheept zullen blijven met voor reizigers onvoorspelbare halteringen. Als ProRail al iets aan dit probleem zou willen doen dan zou men kunnen beginnen met de stations waar treinen met zeer uiteenlopend materieel stoppen.

TS heeft het over station Utrecht waar je er eigenlijk vanuit kan gaan dat het midden van de trein onder de centrale hal uitkomt, dus tussen de trappen die vanuit de centrale hal naar beneden gaan.  Als je daar dan de keuze maakt in het midden te gaan staan sta je nooit verkeerd, tenzij een trein wordt gesplitst maar dan sta je nog niet ver van het treindeel af welke doorrijdt.

Uitzondering daarop zijn de juksporen maar daar weet je dat de trein een klein stuk voor het juk stopt en kun je daar op anticiperen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zelf een paar keer verrast door korte(re) treinen dan verwacht. Ik kijk tegenwoordig voor vertrek in de NS app op mijn iPhone zodat ik weet welk materieel wordt ingezet. Bij treinen met reguliere/ouderwetse baklengte werkt dat prima. Bij SLT/SNG is het een indicatie.

Een paar weken geleden waren er wat verstoringen. Ik zag op mijn telefoon dat er slechts een VIRM6 zou rijden voor mijn reis van Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel. Het klopt dan dat je je het zo'n beetje bij de centrale hal kunt opstellen. Heel veel mensen die verder waren doorgelopen naar voren moesten allemaal en stuk terug. 

Badge +3

Het was dus deze trein en die reed met 6 bakken SLT vanaf spoor 20 en zou dus bij bordje 4 moeten stoppen. Wellicht stond @Jing Yuxiu bij bordje 6 te wachten om vooraan in te stappen? Voor Culemborg lijkt het me juist dat je achteraan of in het midden wilt zitten.

Maar als de machinist ‘reizigers wilde spreiden’ en daarom niet ver genoeg doorreed snap ik dat niet goed, of zat het achterste deel van de trein al vol (met bijv. reizigers uit Woerden die bij de trap/lift instappen)?

Reputatie 3

Het was dus deze trein en die reed met 6 bakken SLT vanaf spoor 20 en zou dus bij bordje 4 moeten stoppen. Wellicht stond @Jing Yuxiu bij bordje 6 te wachten om vooraan in te stappen? Voor Culemborg lijkt het me juist dat je achteraan of in het midden wilt zitten.

Maar als de machinist reizigers wilde spreiden en daarom niet ver genoeg doorreed snap ik dat niet goed, of zat het achterste deel van de trein al vol (met bijv. reizigers uit Woerden)?

Ik stond bij bord 4 maar de trein reed niet ver genoeg door en stopte voor de 4. De machinist die verder reed zei ook iets over stoppen bij een bord maar de machinist die afstapte zei dus iets als nee hoor ik moet me over de reizigers spreiden. Vandaar dus mijn vraag of dat nieuw is, maar als ik dit hier zo lees had hij dus gewoon geen zin de regels te volgen. 

Reputatie 3

Op dat stuk rijden SLT sprinters. Bijna al ons sprinter materieel stopt op andere plaatsen dan het reguliere materieel.

Zo stopt een SLT met 6 wagens bij het bordje 4, echter een SLT met 4 wagens ook, als er geen bord 3 geplaatst is.

 

De SNG sprinters zijn wéér anders en die zorgen nogal eens voor minder prettige stopplaatsen (de loterij waar iMark het over heeft)

Wij worden namelijk geacht om onze trein bij het voor ons geldende treinlengtebord (blauwe ruit met witte rand en cijfer) neer te zetten. Het grote probleem bij de SNG is, dat deze bij bord 3, 5 of 7 geplaatst dienen te worden. Die oneven borden zijn op veel stations niet geplaatst en in dat geval dienen wij de trein bij het eerstvolgende treinlengtebord te plaatsen. Dat kan op sommige stations heel wat meters (soms zelfs een halve perronlengte) schelen.

 

Maar de regel is dus gewoon doorrijden tot het eerstvolgende bord, en dat deed deze man dus niet, en als ik dat hier zo lees is hij niet de enige. Waarom niet gewoon doorrijden tot dat volgende bord? Mensen zoals ik rekenen daarop. 

Reputatie 3

Het was dus deze trein en die reed met 6 bakken SLT vanaf spoor 20 en zou dus bij bordje 4 moeten stoppen. Wellicht stond @Jing Yuxiu bij bordje 6 te wachten om vooraan in te stappen? Voor Culemborg lijkt het me juist dat je achteraan of in het midden wilt zitten.

Maar als de machinist reizigers wilde spreiden en daarom niet ver genoeg doorreed snap ik dat niet goed, of zat het achterste deel van de trein al vol (met bijv. reizigers uit Woerden)?

Ik reis eerste klas daarom stond ik vooraan. Bij slt kan achteraan ook voor eerste klas maar daar vind ik de stopplaatsen lastiger in te schatten dus ga ik dan vooraan staan. En in Culemborg word ik afgehaald met rolstoel dus daar is lopen niet meer zo'n probleem.  

Badge +3

Duidelijk en bedankt voor de uitleg.

Dan lag het dus aan de machinist, want bij bakbordje 4 stoppen is wel het minste dat je kunt doen met een SLT-6.

En geen mondkapje ook nog? Foei! :sweat_smile:

Reputatie 3

 

En geen mondkapje ook nog? Foei! :sweat_smile:

Ja, bizar hè? NS personeel dat zich niet aan de eigen regels houdt. Zie je anders nooit.... 🤐

 

Reputatie 7
Badge

Maar de regel is dus gewoon doorrijden tot het eerstvolgende bord, en dat deed deze man dus niet, en als ik dat hier zo lees is hij niet de enige. Waarom niet gewoon doorrijden tot dat volgende bord? Mensen zoals ik rekenen daarop. 

Deze machinist had gewoon bij het bord 4 moeten stoppen. Waarom dat niet gebeurd is weet ik niet.

====

Op de rest ga ik niet in, geen zin in discussie nummer 1000 over het onderwerp ‘mondkapjes’.

 

Reputatie 7
Badge

Borden op een vaste afstand (als iedere 25 meter) zou inderdaad een oplossing zijn. Maar het vervangen van alle bakborden zal voor ProRail geen prioriteit hebben. Het is een behoorlijke investering en de vervanging zal in buitendienststellingen moeten gebeuren. 

Ik vrees dat we tot in lengte van jaren opgescheept zullen blijven met voor reizigers onvoorspelbare halteringen. Als ProRail al iets aan dit probleem zou willen doen dan zou men kunnen beginnen met de stations waar treinen met zeer uiteenlopend materieel stoppen.

 

Lijkt me eigenlijk vrij makkelijk te doen ‘s nachts op kleinere stations en op grotere stations tijdens grotere werkzaamheden. Je zou de huidige borden daarvoor kunnen gebruiken maar bijvoorbeeld een andere kleur geven zodat het verschil tussen oude en nieuwe lengtes (voor de overgangsperiode) duidelijk is. Alles is overdag voor te bereiden en ‘s nachts even te verplaatsen. Go Prorail!

Reputatie 7
Badge

 

Lijkt me eigenlijk vrij makkelijk te doen ‘s nachts op kleinere stations en op grotere stations tijdens grotere werkzaamheden. Je zou de huidige borden daarvoor kunnen gebruiken maar bijvoorbeeld een andere kleur geven zodat het verschil tussen oude en nieuwe lengtes (voor de overgangsperiode) duidelijk is. Alles is overdag voor te bereiden en ‘s nachts even te verplaatsen. Go Prorail!

Ik denk dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. Voor al deze werkzaamheden zijn buitendienststellingen nodig omdat men in het spoor moet zijn. Die zijn kostbaar en niet 1,2.3 geregeld. Bovendien kost het vervangen/wijzigen van die borden ook geld en moet de regelgeving voor machinisten aangepast worden (want de vernieuwde borden moeten in het seinenboek worden vervangen).

@Raymond123  En dan vergeet je nog even de kosten van dit hele verhaal, want dit moet dus op elk station voor meerdere borden gebeuren.  En eerlijk gezegd zou het voor de treinreizigers beter zijn als dat geld besteed wordt aan het verbeteren van het spoor en spoorligging.

Reputatie 3

Maar de regel is dus gewoon doorrijden tot het eerstvolgende bord, en dat deed deze man dus niet, en als ik dat hier zo lees is hij niet de enige. Waarom niet gewoon doorrijden tot dat volgende bord? Mensen zoals ik rekenen daarop. 

Deze machinist had gewoon bij het bord 4 moeten stoppen. Waarom dat niet gebeurd is weet ik niet.

====

Op de rest ga ik niet in, geen zin in discussie nummer 1000 over het onderwerp ‘mondkapjes’.

 

Het ging mij ook niet om dat mondkapje, maar het is wel het zoveelste voorbeeld van NS medewerkers die blijkbaar hun eigen regels verzinnen. Je hebt drie delen maar er is geen bordje drie? O, dan stop ik wel waar ik vind dat de drie zou moeten staan, ook al zeggen de regels dat ik dan naar 4 moet rijden. Voor een machinist een leuk spelletje misschien, maar voor mensen die moeilijk lopen en dan extra moeten lopen echt niet fijn. 

Reputatie 7
Badge

Het ging mij ook niet om dat mondkapje, maar het is wel het zoveelste voorbeeld van NS medewerkers die blijkbaar hun eigen regels verzinnen. Je hebt drie delen maar er is geen bordje drie? O, dan stop ik wel waar ik vind dat de drie zou moeten staan, ook al zeggen de regels dat ik dan naar 4 moet rijden. Voor een machinist een leuk spelletje misschien, maar voor mensen die moeilijk lopen en dan extra moeten lopen echt niet fijn. 

Ik heb reeds in mijn eerste post uitgelegd dat wat in de startpost aangegeven stond, beslist niet de bedoeling was en dat hier geen onduidelijkheid over kan bestaan. Daar hou ik het bij.

====

Dit is mijn laatste reactie hierin.

Reputatie 7
Badge +3

Op een ander forum lees ik dat er op Amersfoort Centraal spoor 7 nu ook bakborden '3', '5', '7' en '9' staan. Dan heb je dus alle mogelijke combinaties van 3 t/m 10 te pakken. 

Reageer