Waar staat dat treinspotters slechts 60 minuten op een station mogen blijven?

• Anonymous
  • 0 reacties
Treinspotters vallen onder dezelfde categorie als uitzwaaiers. Het is wel de bedoeling dat ze net als uitzwaaiers niet langer dan 60 minuten op het station verblijven.
In welke algemene voorwaarden lees ik, dat treinspotters slechts een uurtje op een station mogen doorbrengen?

30 reacties

Reputatie 7
Ze mogen gerust langer blijven hoor, als ze na meer als een uur uitchecken wordt het wel duur 😉
En hoe is het geregeld voor treinspotters die ook nog willen ontbijten op het station...;)
Passage zonder saldo op de OV-chipkaart
Personen met een OV-chipkaart zonder saldo kunnen via de NS-kaartautomaat op bepaalde stations gratis een eenmalige stationspassageproduct op de OV-chipkaart laden. Passanten hebben op de afgiftedatum 60 minuten passagetijd tussen in- en uitchecken op hetzelfde station. Na het uitchecken verdwijnt het passageproduct van de kaart.
.

Kun je dan nog wel met een lege OV-Chipkaart het station na 60 minuten verlaten?
Reputatie 7
Badge
Treinspotters kunnen toch ook gewoon buiten het stationsgebied treinen fotograferen? Dan kost het ze niks en kunnen ze net zolang blijven als ze willen.
Reputatie 7
@Michiel voor het instaptarief wel hoor.
voor het instaptarief wel hoor.
Dus met een verlopen passagerecht moet je €20 dokken om de poortjes geopend te krijgen?
Reputatie 7
Badge +3
Een beetje treinspotter koopt gewoon het goedkoopste e-ticket (€2,30) en gebruikt dat een hele dag om op het station te verblijven. Veel lol voor weinig geld.
Reputatie 7
Badge
Een beetje treinspotter koopt gewoon het goedkoopste e-ticket (€2,30) en gebruikt dat een hele dag om op het station te verblijven. Veel lol voor weinig geld.

Dit is dus echt een super goed idee. 🆒 probleem opgelost.
Reputatie 7
Badge
En trouwens, als die treinspotters zo graag gratis treinen willen fotograferen dan doen ze dat maar lekker ergens op een weiland ofzo, niet op het station.
Reputatie 7

Dus met een verlopen passagerecht moet je €20 dokken om de poortjes geopend te krijgen?

Of €10 bij een abonnement.
Of €10 bij een abonnement.

Bestaat er een passagerecht in de vorm van een abonnement?
En betaal je dan €10 of €20 als je passagerecht is verlopen?
Reputatie 7

Nee, er bestaat wel een passage-pas.
Je betaalt het instaptarief. Afhankelijk van of je wel of geen abonnement hebt, is dat €10 of €20. Bij een -vrij abonnement betaal je €0, als het binnen het "gratis" deel valt (goede tijd, goede traject etc.)
Reputatie 7
Badge +3

Nee, er bestaat wel een passage-pas.
Je betaalt het instaptarief. Afhankelijk van of je wel of geen abonnement hebt, is dat €10 of €20. Bij een -vrij abonnement betaal je €0, als het binnen het "gratis" deel valt (goede tijd, goede traject etc.)

En afhankelijk van bij welke vervoerder je incheckt als een station door meerdere vervoerders bediend wordt.
Reputatie 4
Regeltjes regeltjes regeltjes. Ik zeg verder maar even niets meer.....
Reputatie 6
En trouwens, als die treinspotters zo graag gratis treinen willen fotograferen dan doen ze dat maar lekker ergens op een weiland ofzo, niet op het station.

Welk groot probleem veroorzaken treinspotters als die op het station een stilstaande trein fotograferen of een rangerende trein filmen?
Reputatie 7
Badge

Welk groot probleem veroorzaken treinspotters als die op het station een stilstaande trein fotograferen of een rangerende trein filmen?

Nou, niet lullig bedoelt, maar soms staan ze in beetje in de weg. Niet dat ik verder vaak last heb van treinspotters ofzo, maar ik vind gewoon dat als ze de hele dag op een station rondhangen ze daar best een kleine bijdrage voor mogen betalen.
Reputatie 6
Wat een flauwekul en onzin! Ik kom al jaren bijna dagelijks op minimaal drie stations en ik heb nog nooit een treinspotter gezien, laat staan dat die in de weg staat. Maar goed, als die jou een beetje in de weg staan, dan loop je toch een stukje om? Of je vraagt of je er even langs mag?

Kiosken, rookpalen, wachtende reizigers, reclameborden en palen die het dak of overkapping dragen, die staan soms ook hinderlijk in de weg en versperren de doorgang. Moeten die dan ook maar weg? En de conducteur en machinist die naast de trein hun vertrek afwachten?
Reputatie 7
Ik heb meer last van ze in de trein als er buiten. Tenzij ze onveilige situaties creëren of op een verboden terrein komen. Maar dit gebeurt echt zelden.
Reputatie 7
Badge
Wat een flauwekul en onzin! Ik kom al jaren bijna dagelijks op minimaal drie stations en ik heb nog nooit een treinspotter gezien, laat staan dat die in de weg staat. Maar goed, als die jou een beetje in de weg staan, dan loop je toch een stukje om? Of je vraagt of je er even langs mag?

Kiosken, rookpalen, wachtende reizigers, reclameborden en palen die het dak of overkapping dragen, die staan soms ook hinderlijk in de weg en versperren de doorgang. Moeten die dan ook maar weg? En de conducteur en machinist die naast de trein hun vertrek afwachten?

Ja maar ik zei daarnet toch ook dat ik meestal geen last heb van Treinspotters?

Maar als ze de hele dag op een station rondhangen dan moeten ze natuurlijk wel wat betalen, en dat vind ik op zich prima. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen.
Reputatie 3

Ja maar ik zei daarnet toch ook dat ik meestal geen last heb van Treinspotters?

Maar als ze de hele dag op een station rondhangen dan moeten ze natuurlijk wel wat betalen, en dat vind ik op zich prima. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen.

Zucht.....
Reputatie 6
Badge
€2,30 is een prima prijs om de hele dag op een station te verblijven. Maar kun je niet beter een kinderdagkaart kopen waarmee je de hele dag op elk station kunt spotten?
Reputatie 7
€2,30 is een prima prijs om de hele dag op een station te verblijven. Maar kun je niet beter een kinderdagkaart kopen waarmee je de hele dag op elk station kunt spotten?
En dan gecontroleerd worden met een railrunner en een boete krijgen... Lijkt me niet handig 🙂
Laatst trof ik een iemand (later bleek het een treinspotter te zijn) op een stuk perron waar ik niemand verwachtte. Dicht bij het spoor, de ingredienten voor iets heel tragisch. Mijn machinist en ik hebben even overlegd wat we zouden doen en mijn machinist is er heel rustig naar toe gereden. Toen hij zag dat er een fotocamera in het spel was, een duim omhoog en dat voor een passerende goederentrein vind ik het treinspotten verre van ok.
Meestal heb ik inderdaad geen last van ze en bovenstaand is meer uitzondering dan normaal.
Ik ga even reageren op dit topic. Ten eerste wil ik wel even zeggen dat mijn naam mij inmiddels geen eer meer aandoet. Ik ben namelijk sinds een halfjaar gestopt met treinspotten. Bij mij ging de lol van het foto's maken eraf. Als ik nu reis, doe ik dat puur voor het reizen.
In de tijd dat ik nog wel foto's maakte, heb ik best wel wat gevaarlijke capriolen gezien. Mensen inderdaad op de rand van het perron, langs het spoor en ga zo maar door. Sommigen gaan veel te ver voor een goede foto, maar er zijn ook nog heel veel normale treinspotters, die wel fatsoenlijk op een respectvolle wijze hun hobby uitoefenen. En daarom zou ik toch willen vragen om net wat respectvoller over hen te praten. Echt niet iedereen in de spotterswereld is een of andere beunhaas.
Ten slotte wil ik nog even opmerken dat het dus vooral een klein deel van de spotters is die het voor het merendeel verpest met hun gevaarlijke stunts. Gelukkig worden hier steeds meer boetes voor geschreven, zoals met het afscheid van de Hoekse Lijn.
Ik ga even reageren op dit topic. Ten eerste wil ik wel even zeggen dat mijn naam mij inmiddels geen eer meer aandoet. Ik ben namelijk sinds een halfjaar gestopt met treinspotten. Bij mij ging de lol van het foto's maken eraf. Als ik nu reis, doe ik dat puur voor het reizen.

Dat er onder treinfotografen idioten zitten is van alle tijden, ze zijn nou eenmaal een deel van onze samenleving.
Maar dan hoef jij er toch niet mee te stoppen, als je op een veilige plek staat, kom je ze niet tegen.
Stations zijn dat niet, je staat zonder dat je het in de gaten hebt te dicht langs het spoor, helemaal op de kleinere.

Reageer