beantwoord

waarde stationsregels

• 13 augustus 2019
  • 82 reacties
  • 1604 Bekeken

Toon eerste bericht

82 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een zelfde bord hangt op De Vink.

In een ouder topic over een ander issue heeft HC Loes eens een de regels van Eindhoven (station met rookzone) gepost. Daar werd aangegeven:
"Op dit station is roken niet toegestaan, behalve op de aangegeven plekken en buiten de overkapping op het perron zolang dit geen overlast veroorzaakt."

Dus ook wanneer roken buiten de overkapping mag (wat niet aangegeven is op het bord bij Obdam), is het niet de bedoeling dat dit overlast veroorzaakt.
Ik vind het dus een terechte klacht van TS, en in dit geval is het dan toevallig een HC, maar dat kan net zo goed een reiziger zijn.
Badge
Ga er in dit geval maar vanuit dat de collega die daar stond te roken niet op de hoogte was van deze huisregel van dit station, maar ik vind het wel een hele interessante cache en ga als ik de gelegenheid heb toch eens lezen op verschillende stations wat de plaatselijke huisregels zijn.

Ik ben er zelf vanuit gegaan dat we nml. voor elk station dezelfde regels zouden hanteren en ga dan inderdaad uit van roken bij de rookpaal/of put en/of buiten de overkapping en vermeld dit eigenlijk altijd als ik mensen aanspreek op roken op de verkeerde plek.

En als personeel komen wij natuurlijk op heel veel stations maar bij de meeste niet langs het bordje met huisregels, daarom zullen veel collega's eigenlijk ook uitgaan van bovenstaand.

Misschien had een andere benadering richting de Hc hier beter gewerkt, volgende keer misschien even op een vriendelijke manier er op wijzen dat Obdam volgens de huisregels op het stationsbordje rookvrij zou zijn. Het is vaak ook de toon die de muziek maakt natuurlijk.

Edit, mocht je er een paar euro voor over hebben had ik gewoon zo'n niet roken sticker gekocht en deze op het bord geplakt als deze bij de ingang staat waar steeds gerookt wordt. 🤣
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga er zeker niet vanuit dat mensen, of het nu reizigers zijn op NS medewerkers, altijd even op het bord de regels lezen. En een HC of machinist die daar 5 minuten stil staat met een trein ziet dat hele bord niet want hangt niet op het perron.
Maar ik denk zeker dat het "zolang dit geen overlast veroorzaakt" wat dus in Eindhoven is aangegeven erg belangrijk is. Wanneer je bij het begin van het perron bij de incheckpaaltjes staat te roken dan is de kans levensgroot dat je wel overlast veroorzaakt.

Hoe zijn overigens de regels met betrekking tot roken voor NS personeel tijdens diensttijd? En dan met name buiten de officiele pauzes? Dus zeg maar de tijd tussen 2 treinen of tijdens het halteren?

Daarnaast zou ik me kunnen indenken dat NS als werkgever aan haar werknemers richtlijnen laat weten waar ze mogen roken en waar niet. Dat werd in ieder geval wel bij mijn vorige werkgever gedaan (mocht op 2 plekken in de parkeergarage, maar zeker niet onderaan de trap naar hoofdingang of bij de ingang naar de garage waar het goed zichtbaar was voor eventuele bezoekende klanten).
Ga er in dit geval maar vanuit dat de collega die daar stond te roken niet op de hoogte was van deze huisregel van dit station, maar ik vind het wel een hele interessante cache en ga als ik de gelegenheid heb toch eens lezen op verschillende stations wat de plaatselijke huisregels zijn.

Ik ben er zelf vanuit gegaan dat we nml. voor elk station dezelfde regels zouden hanteren en ga dan inderdaad uit van roken bij de rookpaal/of put en/of buiten de overkapping en vermeld dit eigenlijk altijd als ik mensen aanspreek op roken op de verkeerde plek.

En als personeel komen wij natuurlijk op heel veel stations maar bij de meeste niet langs het bordje met huisregels, daarom zullen veel collega's eigenlijk ook uitgaan van bovenstaand.

Misschien had een andere benadering richting de Hc hier beter gewerkt, volgende keer misschien even op een vriendelijke manier er op wijzen dat Obdam volgens de huisregels op het stationsbordje rookvrij zou zijn. Het is vaak ook de toon die de muziek maakt natuurlijk.

Edit, mocht je er een paar euro voor over hebben had ik gewoon zo'n niet roken sticker gekocht en deze op het bord geplakt als deze bij de ingang staat waar steeds gerookt wordt. 🤣i

Ik heb t bij aanspreken van deze meneer zeker netjes en vriendelijk gehouden (al valt t niet mee als iemand alleen maar negerent reageert maar dat terzijde.) anders heb t al helemaal geen zin zegmaar.

Als men (deze meneer is niet de enige) nou niet naast de incheck-palen zou roken en ik dus gewoon zonder rookpluim de 1e deur kan halen ben ik dik tevreden. Dan heb ik een keus. 👍
Reputatie 6
Even van een andere kant bekeken, is het bord niet in strijd met de eigen NS huisregels.
Zo als @Jeroen ook al aangeeft, roken in de rookzone of buiten de overkapping is gewoon toegestaan.
Zo staat het ook op de site van NS. In de NS huisregels staat nergens dat er geheel rookvrije stations zijn.
Het is natuurlijk zeer vreemd dat per station de tekst op de bordjes verschilt. Dan zou je op elk station opnieuw moeten lezen wat er wel en niet mag.....
Reputatie 7
Badge +3
De teksten op de bordjes verschillen natuurlijk omdat er stations zijn met rookzones en stations zonder rookzone. Je gaat logischerwijs niet voor een station zonder rookzone in de regels zetten dat je mag roken op de aangewezen plekken, want die aangewezen plekken zijn er niet.
Badge +3
Voor @Jeroen ik kan je verzekeren dat machinisten die vanuit Eindhoven richting Utrecht rijden niet op spoor 5/6 helemaal naar achteren (met rookzone nog net onder de overkapping, en daar nog een stukje verder achter het 'dienstverblijf') daarheen gaan lopen. Dat is 300 meter of zo!

En dus gewoon als ze bij de (rol)trappen halteren gewoon op het perron (al dan niet nog onder de overkapping) gewoon hun sigaretje roken, desnoods direct naast de deuropening van de machinistencabine, zodat ze per direct weer kunnen instappen (en misschien nog wel bepaalde geluiden uit de 'cockpit' kunnen horen ondertussen?).

Dat is gewoon dagelijkse praktijk, meestal even een babbeltje met de HC erbij en zo (want die mag niet in de cabine komen toch?) en wat V&S personeel dat vrolijk mee doet. Op een station zoals Obdam zie ik daar al helemaal geen probleem in (dank voor de foto!).

Ja, mensen ruiken dat er (ergens vlakbij) gerookt wordt... Als de wind verkeerd staat ruik ik ook de Destructor (kadaver-verbranding) hier 5 km vandaan, en als je in Schiedam of Vlaardingen of zo woont heb je dan ook regelmatig last (stank) van de olieraffinaderijen in Pernis en zo.

Liever rookvrij, heel de omgeving natuurlijk (dus ook geen doofpaal vlak naast de ingang), maar een lokaal ziekenhuis hier heeft 5 meter aangehouden vanaf de hoofdingang (bordjes, rookvrije zone!) en wat bouwen ze vervolgens? Een rook-abri nog geen 3 meter naast de ingang! Zal de foto eens zoeken...

Maar goed, de Efteling was al aan de beurt (maar daar sta je stil naast kids in de rij) en in voetbalstadions mag het soms ook niet, maar daar heeft iedereen dus maling aan heb ik laatst meegemaakt bij een concert. Inclusief 'pretsigaretten' soms.

Handhaving? Welnee, de stewards roken ook. En die gaan dan uit zichzelf gewoon 5 meter verderop staan als iemand begint te kuchen...
Badge
@Robert B Gelukkig zijn er ook heel veel collega's die zich wel aan de regels houden of nog verstandiger zijn en niet roken.

Maar net als de reizigers die roken op plekken waar het niet mag zijn er ook NS collega's die dat helaas doen, ik zal dat zeker niet ontkennen.

Maar een oplossing daarvoor ??? Al is Obdam dan zoals ik al aangaf in mijn ogen een rare vanwege de regels op andere stations met perronkap. Ik ga ook binnenkort als ik in de gelegenheid ben op andere stations zonder perronkap ook eens een blik werpen op de huisregels aldaar want ik ben wel nieuwsgierig geworden nu.

Zelf spreek ik mensen wel aan op het roken onder de kap bij een niet rokers zone en soms zijn het mensen die ik ook al eerder heb aangesproken maar wederom net doen alsof ze het voor het eerst horen. Tja, ook hier een stukje mentaliteit van mensen.

Meer kan ik hier als machinist niet in betekenen.
Badge +3
Hoeft ook niet.. 15 jaar geleden rookten we nog in treinen en zo.

https://www.nu.nl/algemeen/238224/rookverbod-treinen-leidt-alleen-tot-scheldpartijen.html

Het viel allemaal wel mee, en werd dus uiteindelijk geaccepteerd. Over 10 jaar dan ook niet meer eten (patatje nogwat) en drinken ook maar verbieden?

Energy drinks en koffie vind ik stinken, en pindakaas en sinaasappels pellen ook... maar alleen als anderen dat doen! Oh, en knoflook! Dan krijg ik meteen honger en dorst.

Maar goed, die discussie is al gevoerd. Waarom accepteerden we 15 jaar geleden dat er overal gerookt mocht worden (25 jaar geleden nog gewoon een asbakje tijdens je examen in een grote zaal) en is dat nu ineens een probleem?

Het percentage rokers is niet eens zoveel afgenomen tenslotte. Maar de niet-rokers hebben gewonnen (niet meer roken in de trein, bus, kroeg of in een restaurant en viliegtuigen en zo). Is zeker wat voor te zeggen (slecht voor je gezondheid) maar dat wist men toen ook al, toch?

Het is een langzame transitie dus. Ga het niet overhaasten want als je bijv. diesel gaat verbieden (enorm vervuilend, alles moet elektrisch en het liefst 'groen' vanaf 2030 of zo) dan heb je een enorm (logistiek) probleem! Gaat dus niet gebeuren!

Deal with it, want het wordt echt wel minder op den duur.. En, handhaven natuurlijk! Ik zie het er eerder van komen dat de takaksproducenten iets verzinnen dat niet zo stinkt voor wie er vlakbij staat... of er dus minder 'last' van hebt, als je er doorheen moet lopen op Obdam...

Het zou verboden moeten worden! (Auto Drop van Venco ook) vind ik zo dwingend namelijk.
Badge +3
Om alle trucs van de tabaksfabrikanten voor te zijn is het dus beter het gebruik van alle tabakswaren en e-sigaretten simpelweg te verbieden op alle stations. Duidelijkheid is veel beter dan vaag gedogen.

De tabaksfabrikanten zijn simpelweg op zoek naar vervangingsrokers nu er steeds minder rokers zijn in de westerse wereld. In landen met weinig wet- en regelgeving worden tabakswaren nog net zo hard gepusht als in het verleden hier. (We kunnen ons niet meer voorstellen dat er bij allerlei gelegenheden schaars geklede dames sigaretten aan het uitdelen waren.) In landen met strenge tabakswetgeving wordt vooral gekeken of er meuk voor het vapen kan worden verkocht. Een van de ergste voorbeelden komt uit de VS en wordt in het VK nu hard gepusht. Kijk maar eens op de website van Juul: https://www.juul.co.uk Het wordt ons aangesmeerd als gezonder alternatief voor roken. Dat is niet helemaal onwaar. Maar de rommel is helemaal niet gezond voor mensen die nog niet roken. En juist die groep is interessant omdat dat de vervangingsklanten zijn voor de tabaksindustrie. Het beste alternatief voor roken is niet roken.
Badge +3
Simpelweg verbieden is geen optie (uiteindelijk wel, dat went vanzelf) maar dan moet er wel een platform/basis voor zijn en er reële afgwegingen gemaakt worden qua (over)last en risico's.

Voor beide partijen. Dat het stinkt is is een feit, maar iemand die enorm naar zweet stinkt of zijn schoenen uit doet in de trein zet je ook niet zomaar je trein uit, toch?

Schoenen AAN houden misschien wel (Al Bundy) en natuurlijk niet op de bank/stoel, maar deodorant kopen en gebruiken kan je (nog, helaas of gelukkig) niemand verplichten.

Ik vind (situatie Obdam van die foto op mijn netvlies) het nogal betuttelend dus, in die context. Who cares dat daar iemand een sigaret rookt? 🤔
Badge +3
Het blijft het vergelijken van appels met peren. Tabaksrook is hinderlijk en schadelijk. Zweetvoeten zijn alleen maar hinderlijk. Maar ook hinder is een vorm van overlast en kan beboet worden wegens het onmogelijk maken van het uitvoeren van de dienstverlening.
Badge +3
Maar goed, dat is dus uitgekauwd materiaal, en dus andere topics over.

Iemand die geuren verspreid op het station of in het ov kan je van over je nek gaan (tot kotsens toe), maar wat doe je er aan als zo iemand naast je zit?

Voor tabak (en wiet, en ook 'vapen/e-sigaretten) dus... Stoppen we mee, en HANDHAVEN!
Reputatie 7
Badge +3
Hoe graag ik ook zou willen dat alle stations compleet rookvrij worden, het gaat in dit topic om de regels zoals aangegeven bij de ingang van het station. In Obdam staat er dus in de regels dat het station rookvrij is, zonder aan te geven dat je op een aangegeven plek of buiten de overkapping (die er niet is) wel mag roken zolang je geen overlast veroorzaakt.

De vraag is dan: mag je er wel of niet roken in de buitenlucht en kun je iemand (reiziger of NS personeel) daar op aanspreken?
Want datzelfde "dit station is rookvrij" staat in de regels van station De Vink, wat wel een overkapping heeft maar geen rookzone. Mag iemand dan wel buiten de overkapping roken? Want dit staat dan niet specifiek aangegeven.
Badge +3
Nou dat dus. Binnen de stationsgebouwen/overkappingen/tunnels/wachtruimtes mag niet gerookt worden denk ik dan. Logisch!

Als het dan buiten de overkappingen overal mag (of gedoogd wordt) vind ik prima.. Maar zoiets is er helemaal niet op Obdam!

Er mag dus oftewel overal gerookt worden (want nergens overkapping) of nergens (ook niet buiten de overkapping of rookzone, want die zijn er niet!)
Badge +3
Als er geen overkapping is dan is het ophangen van een bord met huisregels waarop staat dat het station rookvrij is natuurlijk tamelijk potsierlijk.
Badge +3
Ik zit er net over na te denken @iMark, rookvrij maar buiten de overkapping mag het wél (die ongeschreven regel)!

Maar ja, die overkapping hebben we nergens.. dus daar buiten bestaat niet. Roken dus maar, of juist niet?! De rokers weten het wel!😅

Doe dan zo'n Engels bord dat je ook niet op het perron mag roken of dampen of nicotine inhaleren op welke manier dan ook (de e-sigaretten).. Dus nergens!
Reputatie 7
Badge +3
Dus stelt TS terecht de vraag, wat is de waarde van de regel "dit station is rookvrij"?

Het hele station is de opgang naar de perrons en de perrons zelf. In het voormalige stationsgebouw zit een pizza restaurant (zouden die een rookruimte hebben?).
Badge +3
Ik ben het geheel met @Momo en @Robert B eens.

NS heeft er een rommeltje van gemaakt door het gedogen van het roken buiten de overkapping. Een "regel" die dan weer nergens is terug te vinden. Maar wel een bord met huisregels neerzetten waarin staat dat het gehele station rookvrij is. En dat op een station waar geen aangewezen rookzones zijn omdat er geen overkapping is. Hoe absurd wil NS het hebben?

Ik kan me goed voorstellen dat ProRail wel een beetje klaar is met NS wanneer het over het rookverbod op stations gaat. Het voorstel om net als in Engeland de stations volledig rookvrij te verklaren zal ongetwijfeld te maken hebben met de overlast gevende rookzones en het gedogen van het roken buiten de overkapping.

De foto van het bord uit Engeland heb ik genomen op het onbemande station in Hayle in Cornwall. Er is geen overkapping te bekennen maar duidelijk communiceren over het rookverbod kan dus wel degelijk.
Badge
@iMark, deze regel met betrekking tot roken toegestaan buiten de perronkap heb ik ook zien staan in de huisregels van (meerdere) stations en dan is dat dus geen gedogen.
Badge +3
@Jeroen
Dat is natuurlijk ook een vorm van gedogen omdat in principe stations rookvrij zijn, met uitzondering van gedoogzones. Op sommige stations is het gebied buiten de overkapping ook gedoogzone. In de huisregels van sommige stations is deze regel blijkbaar wel vastgelegd.

Obdam is in dit verband een interessant geval. In de huisregels staat dat het station rookvrij is. En omdat er geen overkapping is, zijn er geen rookgedoogzones en is ook niet vastgelegd dat buiten de overkapping gerookt mag worden. Juist omdat er geen overkapping is.

We kunnen dus concluderen dat op een station waar geen overkapping is de huisregel dat het station rookvrij is onverkort geldt omdat er geen uitzonderingen zijn vastgelegd. Ergo, het personeelslid van NS overtrad de huisregels door te roken op het station.

Een andere conclusie kan zijn dat de huisregels herzien zouden moeten worden omdat ze niet bepaald aansluiten bij de werkelijkheid. Maar dat zou betekenen dat er op een station zonder overkapping en zonder rookgedoogzones er helemaal geen rookverbod zou kunnen zijn omdat het perron en de voetpaden volledig in de buitenlucht liggen.

De Engelse oplossing door het ophangen van bordjes dat roken helemaal nergens mag maakt aan alle onduidelijkheid in Obdam een einde.
Badge
Zoals gezegd iMark ga ik zelf eens kijken op stations zonder overkapping naar de huisregels omdat ik niet kan bevestigen dat die rookvrij zouden moeten zijn volgens de huisregels, waar jij op dit moment wel vanuit gaat omdat er nu 1 station bekend is dat deze rookvrij zou moeten zijn volgens de huisregels.

Maar gedogen is het toelaten terwijl het niet mag en daar is met roken buiten de perronkap en bij het roken bij de rookzone geen sprake van als de huisregels dat toelaten.
Badge +3
Gedogen betekent meer dan alleen "toelaten terwijl het niet mag". Een andere betekenis is "dulden" of "toestaan". En dat "dulden" kan worden vastgelegd in huisregels.

Er zijn echter ook mensen die zeggen dat dat het teveel oprekken van de betekenis van gedogen is. Wanneer gedogen schriftelijk wordt vastgelegd vinden ze dat een ander woord gebruikt moet worden als toestaan. Dat zal allemaal best. Maar de kern van de zaak is dat er een rookverbod is op alle stations en dat er soms uitzonderingen op dat verbod zijn vastgelegd in de huisregels.
Badge
In jouw bewoordingen gedoogt het treinpersoneel dus ook dat er reizigers met de trein meereizen, interessant dat we dat dan ook gedogen noemen.
Badge +3
@Jeroen
Het is natuurlijk geen gedogen wanneer je mensen laat betalen om van je diensten gebruik te maken. Dat begrijp je waarschijnlijk zelf ook wel.

Reageer