beantwoord

waarde stationsregels

• 13 augustus 2019
  • 82 reacties
  • 1604 Bekeken

Toon eerste bericht

82 reacties

Badge
@Jeroen
Het is natuurlijk geen gedogen wanneer je mensen laat betalen om van je diensten gebruik te maken. Dat begrijp je waarschijnlijk zelf ook wel.

Ooh dat onderscheid maakte je eerder niet. Maar gedogen van drugs is dan ook geen gedogen omdat die mensen er ook voor betalen ??
Dit bord hangt op Veenendaal Centrum en heb ij

geen Rookzones gevonden zo snel.
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt steeds interessanter.

We hebben nu dus als variaties:
  • Eindhoven: Op dit station is roken niet toegestaan, behalve op de aangegeven plekken en buiten de overkapping op het perron zolang dit geen overlast veroorzaakt. Waarbij Eindhoven volgens mij een rookzone heeft
  • Obdam en De Vink: Dit station is rookvrij. Waarbij beide stations geen rookzone hebben en Obdam geen overkapping en De Vink wel.
  • Veenendaal Centrum: In dit station is het verboden te roken, het is alleen toegestaan op plaatsen waar dit is aangegeven. Waarbij er kennelijk geen rookzone (plaats waar het is aangegeven) is. Heeft volgens mij wel een overkapping.
  • Bunnik: In dit station is het verboden te roken op plaatsen waar dit is aangegeven.
@Momo

Klopt, daar is een deel overkapping. In Rhenen geen bord kunnen vinden zo snel op het station. Ms dat die boven op een vreemde plaats hangt, ik heb hem iig niet gevonden net.
Station Bunnik, geloof de 4e optie nu @Momo ?

Reputatie 7
Badge +3
Ik zal hem erbij zetten. Ik had deze optie al wel gezien op Twitter en inderdaad betrof dit Bunnik.
Is er dan verder nog ergens op het station een plek aangegeven waar roken verboden is, of juist dat het toegestaan is? Op foto's kan ik geen rookzone vinden, ook geen overkapping, wel een wachtruimte (op spoor 1)
Ik had te weinig ijd voor onderzoek helaas. Anders waren me reizigers boos.....
Reputatie 7
Badge +3
Dat willen we zeker niet. Dat het je uberhaupt al lukt om in de korte haltertijd het bord op te zoeken en te fotograferen...
Badge +3
Even een zijpaadje naar aanleiding van het bord in Bunnik. In het tweede punt staat: "Op de perrons moet u in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs." Waarom er dan nog een tweede bord, in iets afwijkende kleurstelling maar met grotere letter onder het eerste bord hangt met de tekst "Op dit perron moet u in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs" is mij een raadsel.

Zou de maker van het tweede bord ontevreden zijn geweest over de spelling "vervoerbewijs" zonder verbindings-s en besloten hebben er maar een tweede bord onder te hangen met de spelling "vervoersbewijs"? En ontevreden zijn over de kleur van het eerste bord? En is er een subtiel verschil tussen "Op de perrons" en "Op dit perron"?

Het tweede bord is een intrigerend raadsel.

N.B. Zowel "vervoerbewijs" als "vervoersbewijs" zijn overigens opgenomen in de Woordenlijst Nederlandse taal.

Heeft NS geen database van alle borden met huisregels per station? Dan hoeft @Loes niet overal te fotograferen.😀
Reputatie 7
Badge +3
Vraag is even welk bord ouder is. Mogelijk hing het onderste bord al eerder maar is niet weggehaald bij plaatsen van het grotere en meer uitgebreide bord.
Opdracht was wellicht het huisregelsbord te plaatsen maar er stond niet dat het andere bordje weggehaald moest worden en dus ook niet gedaan, of zo iets.😁

Bij nieuwere borden staat trouwens ook bovenaan "Welkom op het station" ipv "Onze huisregels" , vermelden het telefoonnummer van de klantservice en dreigen ook niet meer met de (Spoorweg)politie. Dus ook daar is nog verschil.
Reputatie 7
Badge +3
Heeft NS geen database van alle borden met huisregels per station? Dan hoeft @Loes niet overal te fotograferen.😀

HC staat nu even voor Huisregels Controleur 🤣
Badge +3
Gezien de lengte van de paal in Bunnik lijkt het grootste bord het oudste en is het kleinere bord er later onder geplaatst. Wat een geldverspilling.

Het is overigens wel een bord op leeftijd. Er wordt nog gesproken over (Spoorweg)politie. De Spoorwegpolitie bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer. Het voormalige korps is ondergebracht bij de Dienst Infrastructuur (domein spoor) van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie.
Reputatie 7
Badge +3
Wellicht hing er ipv het bovenste bord daar eerst een nog ouder bord zonder vermelding van het in bezit zijn van een vervoersbewijs. En dat van Spoorwegpolitie viel me ook op al bij het bord van Veenendaal Centrum op.
Ook zijn de oudere borden wat strenger van taal, vaker het woord "verboden" ipv "niet toegestaan".

Misschien ook eens tijd om overal gelijke borden te hebben. Zo mag je op Bunnik geen overlast veroorzaken door rolschaatsen, skaten, skateboarden en (brom-)fietsen (het mag blijkbaar wel zolang je maar geen overlast veroorzaakt) en mag je in bv Eindhoven en Obdam slechts niet fietsen in het station, maar niks vermeld over bv skateboarden.
Badge +3
Wat natuurlijk ook niet meer van deze tijd is op het bord in De Vink is de mededeling dat je voor meer informatie naar NS Klantenservice kunt schrijven op Antwoordnummer 4470, 3500 VE in Utrecht.
Waarom geen verwijzing naar de website van NS op alle borden?

Dat bordencircus is maar een rommelig allegaartje.
Reputatie 7
Badge +3
Er staat me iets van bij dat niet lang dat ik die foto had gemaakt van het bord op De Vink er een nieuw bord is opgehangen. Weet alleen zo niet wat er anders is qua tekst. Ik kom er nu niet meer dagelijks, maar als ik deze week nog eens onder het spoor door fiets zal ik weer eens een foto maken.

En daar houdt mijn bereidheid om huisregelborden te checken wel een beetje op, tenzij NS me daarvoor in dienst neemt 😂
Jullie hebben er een mooi onderzoek van gemaakt. Het begint natuurlijk al bij dat er zoveel verschillende borden zijn geplaatst. Dat is voor niemand bij te houden. Aan de andere kan is het in wezen allemaal niet ingewikkeld moeten. Regels zijn regels. En gedogen ondermijnt alle regels die er worden gesteld.

Als ik bv de regel niet fietsen op t station zou negeren, word ik hier ook op aangesproken.(ja dat deed ik 20jaar terug, en werd er toen ook op aangesproken(iedereen recht op n jeugdzonde) dan zou ik in het kader van we gedogen roken dus ook gedoogd mogen fietsen.

Aan het eind van de rit ben ik wel van mening dat het personeel een goed voorbeeld moet geven. (Een beter milieu begint bij jezelf zegmaar). Helaas lukt niet al het personeel het om dit goede voorbeeld te geven.

Topic mag afgesloten (kan dat eigenlijk)
Regels zijn regels.
En ook niet meer dan regels!
Badge +3
Topic mag afgesloten (kan dat eigenlijk)
Normaal gesproken worden topics niet afgesloten. Het kan best zijn dat iemand na verloop van tijd nog met nieuwe informatie komt. Zoals nog meer foto's van huisregels op de verschillende stations.
Reputatie 7
Badge +3
Topics worden eigenlijk alleen afgesloten wanneer ze gigantisch ontsporen, bv wanneer mensen elkaar aanvallen.
Badge +3
Er zijn ook wel eens topics afgesloten waar NS niet al te best uitkwam en de kritiek op het bedrijf niet kon of wilde pareren.
Reputatie 7
Badge +3
Wat natuurlijk ook niet meer van deze tijd is op het bord in De Vink is de mededeling dat je voor meer informatie naar NS Klantenservice kunt schrijven op Antwoordnummer 4470, 3500 VE in Utrecht.
Waarom geen verwijzing naar de website van NS op alle borden?

Dat bordencircus is maar een rommelig allegaartje.

Zoals ik gister al dacht zijn er inderdaad nieuwe borden opgehangen op De Vink.

Verschil mbt roken is dat er nu dezelfde tekst als in Eindhoven staat dus "Op dit station is roken niet toegestaan, behalve op de aangegeven plekken en buiten de overkapping op het perron zolang dit geen overlast veroorzaakt."
Komt dan neer op alleen buiten de overkapping want er is geen rookzone.

Frappant is wel de nieuwe tekst dat je achter de OV-chippoorten in het bezit moet zijn van een vervoerbewijs aangezien er alleen paatjes staan.
Op het oude bord stond overigens al niet meer het antwoordnummer, wel het telefoonnummer van de klantenservice. Verder werd (en wordt) er verwezen naar www.ns.nl/voorwaarden

Nieuw bord:

Oude bord:

Badge +3
De zin "Op dit station is roken niet toegestaan, behalve op de aangegeven plekken en buiten de overkapping op het perron zolang dit geen overlast veroorzaakt" is zeer intrigerend. Want wat is overlast? Wanneer iemand klaagt? Of wanneer er iemand anders in de buurt is?

Roken geeft in principe altijd overlast. Dus ook wanneer het gebeurt op de aangegeven plekken. Mag ik dus klagen over iemand die in een rookzone staat te roken en volgens mij overlast veroorzaakt?

Kan iemand van NS uitleggen wat in dit verband de definitie van overlast is?
Reputatie 7
Badge +3
Overlast is natuurlijk heel subjectief, maar als iemand buiten de overkapping staat te roken en er is in een omtrek van zeg 10 meter geen andere reiziger dan zal er hoogstwaarschijnlijk geen overlast zijn. Sta je gezellig pal bij de opgang van het perron naast de incheck paaltjes waarbij alle reizigers er wel langs moeten en door de rookwalm heen moeten om bij de trein te komen dan zijn er geheid mensen voor wie dit overlast is.
Badge +3
Precies. En daarom is het gebruik van de term "overlast" in de opsomming van de huisregels niet erg handig. Juist omdat overlast zo persoonlijk is.

En dat alles terwijl de oplossing zo eenvoudig is: verklaar alle stations geheel rookvrij zonder uitzonderingen.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, want stel dat ik 3 meter van een roker af sta en zeg dat ik overlast ervaar, dan heb je van die lieden die zeggen dat het alleen maar een vieze geur is waar je geen gezondheidsschade van oploopt en dat je om het station binnen te gaan altijd al door een walm van dieseluitlaatgassen van de daar geparkeerde bussen heen moet.
Intussen komen er sinds begin dit jaar bij De Vink alleen 4 lijnen met elektrische stadsbussen.

Reageer