beantwoord

waarde stationsregels

• 13 augustus 2019
  • 82 reacties
  • 1604 Bekeken

Het valt me regelmatig op dat personeel van NS op de enige entree van het station staat te roken. Totaal niet gastvrij, want als klant heb je geen andere keuze dan door het rookgordijn van de medewerker het perron te betreden.

Nu staat er een bord met stationsregels bij het opgaan van het station.
Een van de regels is: dit is een rookvrij station.

Vandaag dus toch maar weer een keer besloten de betreffende conducteur er maar op aan te spreken, want naast niet gastvrij is het ook in strijd met de eigen regels van NS.
Deze meneer die negeerde m'n opmerking totaal. Alleen fijne dag, fijne dag, fijne dag...
Wederom geen gepast gedrag naar een klant toe.

Vertrektijd 7:30, Obdam naar Hoorn.
icon

Beste antwoord door Laura NS 13 augustus 2019, 10:40

Hoi Lonnyh,

Begrijpelijk! Waar bevond dit personeel zich precies? Want als het inderdaad net buiten het station is, dan is het toegestaan. Buiten de grens van het station hebben we hier niks over te zeggen. Dit personeel heeft dan waarschijnlijk voor deze plek gekozen omdat hij/zij tijdens de dienst niet mag roken in de trein en op rookvrije stations, om zo op tijd te zijn voor zijn/haar dienst. Maar dat is een aanname.
Bekijk origineel

82 reacties

Badge
@Robert B Gelukkig zijn er ook heel veel collega's die zich wel aan de regels houden of nog verstandiger zijn en niet roken.

Maar net als de reizigers die roken op plekken waar het niet mag zijn er ook NS collega's die dat helaas doen, ik zal dat zeker niet ontkennen.

Maar een oplossing daarvoor ??? Al is Obdam dan zoals ik al aangaf in mijn ogen een rare vanwege de regels op andere stations met perronkap. Ik ga ook binnenkort als ik in de gelegenheid ben op andere stations zonder perronkap ook eens een blik werpen op de huisregels aldaar want ik ben wel nieuwsgierig geworden nu.

Zelf spreek ik mensen wel aan op het roken onder de kap bij een niet rokers zone en soms zijn het mensen die ik ook al eerder heb aangesproken maar wederom net doen alsof ze het voor het eerst horen. Tja, ook hier een stukje mentaliteit van mensen.

Meer kan ik hier als machinist niet in betekenen.
Station Bunnik, geloof de 4e optie nu @Momo ?

Ik had te weinig ijd voor onderzoek helaas. Anders waren me reizigers boos.....
Badge +3
Er zijn ook wel eens topics afgesloten waar NS niet al te best uitkwam en de kritiek op het bedrijf niet kon of wilde pareren.
Badge +3
Maar in ieder geval is er een belangrijke partij die eindelijk het voortouw heeft genomen. Dat hadden we een jaar geleden niet kunnen denken. Ondanks NS gaat het volledige rookverbod er toch komen.
Dit bord hangt op Veenendaal Centrum en heb ij

geen Rookzones gevonden zo snel.
@Momo

Klopt, daar is een deel overkapping. In Rhenen geen bord kunnen vinden zo snel op het station. Ms dat die boven op een vreemde plaats hangt, ik heb hem iig niet gevonden net.
Badge +3
Wat natuurlijk ook niet meer van deze tijd is op het bord in De Vink is de mededeling dat je voor meer informatie naar NS Klantenservice kunt schrijven op Antwoordnummer 4470, 3500 VE in Utrecht.
Waarom geen verwijzing naar de website van NS op alle borden?

Dat bordencircus is maar een rommelig allegaartje.
Jullie hebben er een mooi onderzoek van gemaakt. Het begint natuurlijk al bij dat er zoveel verschillende borden zijn geplaatst. Dat is voor niemand bij te houden. Aan de andere kan is het in wezen allemaal niet ingewikkeld moeten. Regels zijn regels. En gedogen ondermijnt alle regels die er worden gesteld.

Als ik bv de regel niet fietsen op t station zou negeren, word ik hier ook op aangesproken.(ja dat deed ik 20jaar terug, en werd er toen ook op aangesproken(iedereen recht op n jeugdzonde) dan zou ik in het kader van we gedogen roken dus ook gedoogd mogen fietsen.

Aan het eind van de rit ben ik wel van mening dat het personeel een goed voorbeeld moet geven. (Een beter milieu begint bij jezelf zegmaar). Helaas lukt niet al het personeel het om dit goede voorbeeld te geven.

Topic mag afgesloten (kan dat eigenlijk)
Badge +3
Voor @Jeroen ik kan je verzekeren dat machinisten die vanuit Eindhoven richting Utrecht rijden niet op spoor 5/6 helemaal naar achteren (met rookzone nog net onder de overkapping, en daar nog een stukje verder achter het 'dienstverblijf') daarheen gaan lopen. Dat is 300 meter of zo!

En dus gewoon als ze bij de (rol)trappen halteren gewoon op het perron (al dan niet nog onder de overkapping) gewoon hun sigaretje roken, desnoods direct naast de deuropening van de machinistencabine, zodat ze per direct weer kunnen instappen (en misschien nog wel bepaalde geluiden uit de 'cockpit' kunnen horen ondertussen?).

Dat is gewoon dagelijkse praktijk, meestal even een babbeltje met de HC erbij en zo (want die mag niet in de cabine komen toch?) en wat V&S personeel dat vrolijk mee doet. Op een station zoals Obdam zie ik daar al helemaal geen probleem in (dank voor de foto!).

Ja, mensen ruiken dat er (ergens vlakbij) gerookt wordt... Als de wind verkeerd staat ruik ik ook de Destructor (kadaver-verbranding) hier 5 km vandaan, en als je in Schiedam of Vlaardingen of zo woont heb je dan ook regelmatig last (stank) van de olieraffinaderijen in Pernis en zo.

Liever rookvrij, heel de omgeving natuurlijk (dus ook geen doofpaal vlak naast de ingang), maar een lokaal ziekenhuis hier heeft 5 meter aangehouden vanaf de hoofdingang (bordjes, rookvrije zone!) en wat bouwen ze vervolgens? Een rook-abri nog geen 3 meter naast de ingang! Zal de foto eens zoeken...

Maar goed, de Efteling was al aan de beurt (maar daar sta je stil naast kids in de rij) en in voetbalstadions mag het soms ook niet, maar daar heeft iedereen dus maling aan heb ik laatst meegemaakt bij een concert. Inclusief 'pretsigaretten' soms.

Handhaving? Welnee, de stewards roken ook. En die gaan dan uit zichzelf gewoon 5 meter verderop staan als iemand begint te kuchen...
Badge +3
Hoeft ook niet.. 15 jaar geleden rookten we nog in treinen en zo.

https://www.nu.nl/algemeen/238224/rookverbod-treinen-leidt-alleen-tot-scheldpartijen.html

Het viel allemaal wel mee, en werd dus uiteindelijk geaccepteerd. Over 10 jaar dan ook niet meer eten (patatje nogwat) en drinken ook maar verbieden?

Energy drinks en koffie vind ik stinken, en pindakaas en sinaasappels pellen ook... maar alleen als anderen dat doen! Oh, en knoflook! Dan krijg ik meteen honger en dorst.

Maar goed, die discussie is al gevoerd. Waarom accepteerden we 15 jaar geleden dat er overal gerookt mocht worden (25 jaar geleden nog gewoon een asbakje tijdens je examen in een grote zaal) en is dat nu ineens een probleem?

Het percentage rokers is niet eens zoveel afgenomen tenslotte. Maar de niet-rokers hebben gewonnen (niet meer roken in de trein, bus, kroeg of in een restaurant en viliegtuigen en zo). Is zeker wat voor te zeggen (slecht voor je gezondheid) maar dat wist men toen ook al, toch?

Het is een langzame transitie dus. Ga het niet overhaasten want als je bijv. diesel gaat verbieden (enorm vervuilend, alles moet elektrisch en het liefst 'groen' vanaf 2030 of zo) dan heb je een enorm (logistiek) probleem! Gaat dus niet gebeuren!

Deal with it, want het wordt echt wel minder op den duur.. En, handhaven natuurlijk! Ik zie het er eerder van komen dat de takaksproducenten iets verzinnen dat niet zo stinkt voor wie er vlakbij staat... of er dus minder 'last' van hebt, als je er doorheen moet lopen op Obdam...

Het zou verboden moeten worden! (Auto Drop van Venco ook) vind ik zo dwingend namelijk.
Reputatie 5
Badge
Hij mag voor het station ook gewoon roken, of u dat nou leuk vindt of niet. Ik zou het ook niet waarderen als reizigers hun eigen regels verzinnen en die aan anderen op willen leggen.
Badge +3
Waren er maar rookvrije stations. Alle stations hebben rookzones. Het is dus een beetje knullig wanneer mensen precies voor de ingang van een station gaan staan roken. Er is geen regel die het verbiedt maar elegant is anders. Een roker zou ook minimaal 100 meter verder kunnen gaan staan, ook zonder dat daar op basis van regelgeving noodzaak voor is.

Voor een personeelslid van NS moet te allen tijde gelden dat hij/zij het visitekaartje van het bedrijf is. Daar past het knullige, horkerige en onnadenkende gedrag dat roken vlak voor de ingang van het station is, niet bij. Ook wanneer het op grond van de regelgeving niet is verboden.
Reputatie 5
Badge
Er is geen regel die het verbiedt maar elegant is anders. Een roker zou ook minimaal 100 meter verder kunnen gaan staan, ook zonder dat daar op basis van regelgeving noodzaak voor is.

Ik ben het helemaal met je eens. Het is ook wat ik zelf zou doen, al rook ik dan niet. Al vind ik 100 meter dan wel erg ver.

Die rookvrije (stations)omgeving komt er ooit wel. Hij is er nu echter nog niet. Als iemand van wie de bijdragen voor meer dan 90% uit geklaag over NS en haar personeel bestaan en vervolgens een medewerker die 'op de entree' van het station rookt vertelt dat hij niet gastvrij is en de regels overtreedt. Misschien zouden die 'ongepaste reacties' waar je als TS blijkbaar veel (wederom) mee te maken krijgt voor een deel ook wel gewoon aan jezelf kunnen liggen.
Hoi Lonnyh,

Begrijpelijk! Waar bevond dit personeel zich precies? Want als het inderdaad net buiten het station is, dan is het toegestaan. Buiten de grens van het station hebben we hier niks over te zeggen. Dit personeel heeft dan waarschijnlijk voor deze plek gekozen omdat hij/zij tijdens de dienst niet mag roken in de trein en op rookvrije stations, om zo op tijd te zijn voor zijn/haar dienst. Maar dat is een aanname.

Even wat aanvulling van mijn kant over de situatie. Station Obdam heeft 1 toegangsroute naar het perron. de meneer in kwestie stond aan het begin van het perron. Hier staan ook de 2 (als enige) aanwezige incheckpalen. de trein in Obdam naar hoorn staat een minuut op 5 stil(volgens dienstregeling) deze meneer had dienst op deze trein en was ingesprek met de machinist die in de trein zat. Bij vertrektijd sloot deze zelfde meneer de trein af.
als ik de reactie van Laura lees is roken in deze situatie dus niet toegestaan.
daarmee had ik dus wel gelijk in combinatie van locatie en de bebording.
Reputatie 7
Badge +3
Dat willen we zeker niet. Dat het je uberhaupt al lukt om in de korte haltertijd het bord op te zoeken en te fotograferen...
Reputatie 2
Dit probleem zou je toch nooit tegen kunnen gaan, stel alle stations zouden rookvrij worden, zou daar amper op gehandhaafd kunnen worden aangezien, zoveel mensen toch wel gaan roken op stations denk ik persoonlijk!
Badge +3
Iedereen mag het Forum gebruiken zoals hij of zei wil toch, lijkt mij?
Alleen binnen de grenzen van de Huisregels.
Reputatie 7
Badge +3
Heeft NS geen database van alle borden met huisregels per station? Dan hoeft @Loes niet overal te fotograferen.😀

HC staat nu even voor Huisregels Controleur 🤣
Badge +3
Het gedogen van roken op bepaalde plekken op stations sinds 2004 is precies het probleem wat maar niet opgelost wordt. Doordat er uitzonderingen gemaakt worden op de huisregel dat op een station niet gerookt mag worden menen rokers het recht te hebben op die plekken te roken. Een station zonder overkapping is helemaal lastig.

Het enige wat helpt is het stoppen met gedogen en een Nederlandse versie van dit bord ophangen op alle stations. Daarmee wordt het rookverbod nog niet gehandhaafd maar er is dan in ieder geval duidelijkheid over de spelregels.

Ik vergelijk het met het rookverbod in de trein of het vliegtuig. Iedereen weet dat het verboden is en het hoeft nauwelijks gehandhaafd te worden.
Reputatie 7
Badge +3
Er staat me iets van bij dat niet lang dat ik die foto had gemaakt van het bord op De Vink er een nieuw bord is opgehangen. Weet alleen zo niet wat er anders is qua tekst. Ik kom er nu niet meer dagelijks, maar als ik deze week nog eens onder het spoor door fiets zal ik weer eens een foto maken.

En daar houdt mijn bereidheid om huisregelborden te checken wel een beetje op, tenzij NS me daarvoor in dienst neemt 😂
As promissed

Reputatie 7
Badge +3
Een zelfde bord hangt op De Vink.

In een ouder topic over een ander issue heeft HC Loes eens een de regels van Eindhoven (station met rookzone) gepost. Daar werd aangegeven:
"Op dit station is roken niet toegestaan, behalve op de aangegeven plekken en buiten de overkapping op het perron zolang dit geen overlast veroorzaakt."

Dus ook wanneer roken buiten de overkapping mag (wat niet aangegeven is op het bord bij Obdam), is het niet de bedoeling dat dit overlast veroorzaakt.
Ik vind het dus een terechte klacht van TS, en in dit geval is het dan toevallig een HC, maar dat kan net zo goed een reiziger zijn.
Regels zijn regels.
En ook niet meer dan regels!
Badge
Ga er in dit geval maar vanuit dat de collega die daar stond te roken niet op de hoogte was van deze huisregel van dit station, maar ik vind het wel een hele interessante cache en ga als ik de gelegenheid heb toch eens lezen op verschillende stations wat de plaatselijke huisregels zijn.

Ik ben er zelf vanuit gegaan dat we nml. voor elk station dezelfde regels zouden hanteren en ga dan inderdaad uit van roken bij de rookpaal/of put en/of buiten de overkapping en vermeld dit eigenlijk altijd als ik mensen aanspreek op roken op de verkeerde plek.

En als personeel komen wij natuurlijk op heel veel stations maar bij de meeste niet langs het bordje met huisregels, daarom zullen veel collega's eigenlijk ook uitgaan van bovenstaand.

Misschien had een andere benadering richting de Hc hier beter gewerkt, volgende keer misschien even op een vriendelijke manier er op wijzen dat Obdam volgens de huisregels op het stationsbordje rookvrij zou zijn. Het is vaak ook de toon die de muziek maakt natuurlijk.

Edit, mocht je er een paar euro voor over hebben had ik gewoon zo'n niet roken sticker gekocht en deze op het bord geplakt als deze bij de ingang staat waar steeds gerookt wordt. 🤣

Reageer