waarom 250 reizigers in Roosendaal pesten. trein naar Breda rijdt voor hun neus weg

• 9 september 2019
  • 43 reacties
  • 1766 Bekeken

Om 07.54 aankomen op 4b spurten naar 3a wereldkampioenschap treinhalen. Mis trein rijdt voor neus weg

43 reacties

Reputatie 7
Badge +2
De overstap stond aangegeven in de reisplanner? Als je hierdoor meer dan een half uur vertraging hebt, kun je een beroep doen op de GeldTerugbijVertraging-regeling
Hallo Herman Bouma en welkom bij de NS Community,

Waar kwam je vandaan? Ik hoop dat je nog mee kon met de volgende trein aangezien die korter was dan normaal.
Kwam uit Goes. De volgende trein zit helemaal vol. Maar we rijden. Wel kom ik te laat op een belangrijke afspraak. Terwijl de app gewoon de aansluiting gaf en de trein volgens mij best even had kunnen wachten.
Dit is een krappe overstap waar je net genoeg tijd hebt om over te stappen. Ik zie dat jouw trein 1 minuut vertraging had waardoor je net te laat was om deze overstap te halen. Ik zal je signaal doorzetten zodat dit bij ons bekend is. Je kan hiervoor uiteraard een claim indienen voor geld terug bij vertraging.
Reputatie 7
Badge +3
@Herman Bouma
Het probleem zou eenvoudig op te lossen zijn als de Zeeuwse trein niet zou doorrijden naar Rotterdam maar naar Zwolle.

Misschien moet je dit maar weer eens aankaarten bij de Provincie Zeeland. Het zijn voornamelijk de Zeeuwse ambtenaren die met alle geweld een rechtstreekse trein naar Den Haag willen.
Reputatie 6
Het probleem zou eenvoudig op te lossen zijn als de Zeeuwse trein niet zou doorrijden naar Rotterdam maar naar Zwolle.

@Tamzin Even voor de beeldvorming. Waardoor haal je dan wel de overstap van Goes richting Breda als de trein uit Zeeland vertraagd is ?
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Het gaat hier over de aansluiting van Zeeland richting Breda. Dat gaat om grote aantallen reizigers.
Reputatie 6
Precies, voor die groep reizigers is er dan geen overstapprobleem, maar dan komt er weer een topic over de reizigers welke hun aansluiting Zeeland richting Randstad missen.
Reputatie 7
Badge +3
Precies, voor die groep reizigers is er dan geen overstapprobleem, maar dan komt er weer een topic over de reizigers welke hun aansluiting Zeeland richting Randstad missen.
Nee, want die aansluiting is dan 7 minuten. De trein van Vlissingen naar Amsterdam blijft nu namelijk 7 minuten in Roosendaal staan.
Reputatie 7
Badge +2
Kwam uit Goes. De volgende trein zit helemaal vol. Maar we rijden. Wel kom ik te laat op een belangrijke afspraak. Terwijl de app gewoon de aansluiting gaf en de trein volgens mij best even had kunnen wachten.

Persoonlijk zou ik voor een belangrijke afspraak niet gegokt hebben op het halen van een 2minutenoverstap maar een trein eerder genomen hebben.
Badge +3
Trein 3626 reed om 07.57 uur al 3 km/u en is dus te vroeg vertrokken. Zo helpt NS de krappe aansluitingen op knooppuntstations moedwillig om zeep. Het personeel heeft opdracht gekregen om de deuren voor vertrektijd al te sluiten en dan steel je zo'n 30 seconden van de overstappers bij zo'n krappe overstap.

Trein 3626 op tijd vertrokken. Patiënt overleden. Applaus voor de chirurg.
Reputatie 3
60% van de reizigers die doorreizen vanuit Zeeland en Bergen op Zoom rijdt richting de Randstad en 40% richting Breda. Ik kan even geen bron opnoemen, maar heb dit wel eens ergens gelezen.
Badge
De problemen met deze overstap zijn bekend binnen de NS en er is zelfs een complete analyse naar gedaan voor een mogelijke oplossing, Helaas is deze oplossing niet gevonden of althans niet zomaar aan te passen.

Deze krappe overstap is er sinds Drgl 2017 in deze vorm, door de krappe overstap is de reistijd naar Breda gunstig maar er is een risico op het missen van deze trein. Helaas kan de vertrekkende 3600 niet wachten op een vertraagde 2200 uit Zeeland omdat deze dan de binnenkomende 3600 in de weg zit en dan gaat de overstap van die trein naar de 2200 naar Zeeland mis.

Helaas blijkt het dus niet mogelijk te zijn om deze overstap altijd cross platform te realiseren ondanks dat de wil er wel is.

Tussen September en December is de kans op het missen van deze overstap het grootst omdat er dan veel last is van gladheid op het spoor en de trein hierdoor dus vaker te laat op Roosendaal is.
Reputatie 4
Helaas kan de vertrekkende 3600 niet wachten op een vertraagde 2200 uit Zeeland omdat deze dan de binnenkomende 3600 in de weg zit en dan gaat de overstap van die trein naar de 2200 naar Zeeland mis.

Volgens mij wordt NS tegenwoordig afgerekend op reizigerspunctualiteit. Het niet overnemen van de aansluiting zorgt ervoor dat een grote groep reizigers richting Breda 30 minuten vertraging krijgt. Het wél overnemen van de aansluiting resulteert er uiteindelijk in dat de IC naar Vlissingen hooguit met hetzelfde aantal minuten vertraging vertrekt als de IC uit Vlissingen had. Dat is meestal maar een paar minuten, en geeft dus een hogere reizigerspunctualiteit.
Daarnaast heeft de 3600 in Breda al weer een buffer van 5 minuten, en zit er rek in de reistijd Roosendaal - Breda (getuige de 16 minuten rijtijd van de 3687 vorig jaar).
Er kan dus best gewacht worden op een licht vertraagde IC uit Vlissingen.
Reputatie 5
Badge
Helaas zitten we bij Breda ook met een invoegende/uitvoegende internationale trein. Die zit vlak voor/na de 3600 (afhankelijk van het half uur waarin je reist en de richting). Daardoor hindert een te late 3600 ook weer de internationale trein (9200). En juist die is weer belangrijk voor de Reizigerspunctualiteit op de HSL.

Het is gewoon een ellendige overstap in Roosendaal. Ik denk dat de beste oplossing misschien wel is om per halfuur te kijken of er meer reizigers voor Rotterdam zijn of meer voor Breda. En dan daarop de dienstregeling aanpassen qua doorgaande verbindingen. Je materieelomloop en bijsturing wordt dan wel enorm complex.
Reputatie 5
Badge
Helaas kan de vertrekkende 3600 niet wachten op een vertraagde 2200 uit Zeeland omdat deze dan de binnenkomende 3600 in de weg zit en dan gaat de overstap van die trein naar de 2200 naar Zeeland mis.

Wel jammer dat hier geen oplossing voor lijkt te zijn. Ik heb deze krappe overstap maandag maar net en met veel geluk kunnen halen en vervolgens heeft de trein tot mijn verbazing in zowel Breda als Den Bosch vrij lang (volgens dienstregeling) stilgestaan.
Reputatie 4
Helaas zitten we bij Breda ook met een invoegende/uitvoegende internationale trein.

Inderdaad, al heeft die een ruime kering van 8 minuten.
De 3600 die op het hele uur uit Roosendaal vertrekt kan zo'n 2 minuten inlopen tot aan de aansluiting HSL, en vervolgens kan de IC Brussel er 1 minuut korter dan gepland op volgen richting Breda. Dus 3 minuten later uit Roosendaal zonder effect op de IC Brussel.
Het andere half uur wederom 2 minuten later vertrekken uit Roosendaal zonder vertraging ter hoogte van de aansluiting HSL, en evt 1 minuut kortere overkruising dan de geplande 3 minuten.
Reputatie 6

Helaas zitten we bij Breda ook met een invoegende/uitvoegende internationale trein.Inderdaad, al heeft die een ruime kering van 8 minuten.

Heb je enig idee @Sycorax wat er binnen de bruto 8 minuten allemaal moet gebeuren ?
Verder ga je wel erg makkelijk om met overkruisingstijden.
Reputatie 6
Maak toch gewoon die doorgaande lijn Vlissingen - Zwolle. Het zou veel oplossen. Zeeland en het uiterste westen van Brabant zijn veel meer gericht op Brabant dan op de Randstad. Ook qua scholen. En in Roosendaal is een prima overstap van 7 of 8 minuten op de intercity naar Amsterdam. Hoeft niemand in de rats te zitten over een overstap of een half perron af te rennen.
Badge

Helaas zitten we bij Breda ook met een invoegende/uitvoegende internationale trein.Inderdaad, al heeft die een ruime kering van 8 minuten.
De 3600 die op het hele uur uit Roosendaal vertrekt kan zo'n 2 minuten inlopen tot aan de aansluiting HSL, en vervolgens kan de IC Brussel er 1 minuut korter dan gepland op volgen richting Breda. Dus 3 minuten later uit Roosendaal zonder effect op de IC Brussel.
Het andere half uur wederom 2 minuten later vertrekken uit Roosendaal zonder vertraging ter hoogte van de aansluiting HSL, en evt 1 minuut kortere overkruising dan de geplande 3 minuten.

En dan voldoe je nog aan de normen qua tussenruimte tussen treinen zoals Prorail voorschrijft ??
Reputatie 5
Badge
En de normen van NS. Kopmaken met TRAXX en 7 bakken ICR staat eigenlijk 10 minuten voor. In Breda moet het in 8. Dus nog meer tijd er uit halen maakt het alleen maar onmogelijker.
Reputatie 7
Badge +2
Gewoon accepteren dat overstap veelal niet haalbaar is en trein eerder nemen?
Reputatie 7
Badge +3
Gewoon die trein uit Vlissingen naar Zwolle laten rijden. Waarom moeilijk doen als er ook een makkelijke oplossing is.
Reputatie 4
@AbbeyRoad ik weet niet precies wat er allemaal bij komt kijken, maar wel dat het in minder dan 8 minuten kan. Bijvoorbeeld de 9231 van vandaag, gekeerd in 5:15 minuten.

Wat betreft overkruistijden, die zijn gepland volgens de norm van 3 minuten, maar in de praktijk laat de beveiliging een kortere overkruistijd toe.

@Jeroen De normen zijn altijd ruimer dan de beveiliging toelaat, anders kunnen vertragingen nooit weggewerkt worden.
Op Schiphol is de perronopvolging op 4 minuten gepland. Echter bij vertraging heb ik vaak genoeg gezien dat de volgende trein al na 1,5 minuut binnenrolt. Daarom zou de 3600 dus een paar minuten later uit Roosendaal wegkunnen zonder de 9200 überhaupt te hinderen.

@Tamzin dat is natuurlijk mogelijk. Dan moet de 3600 in beide richtingen op 3b afgehandeld worden, want de kerende 2200 heeft 2 perronfasen nodig. De 3600 richting Breda zal dan vaker met grotere vertraging vertrekken aangezien de stop in Roosendaal kort wordt. Dat is dus ongunstig voor de IC Brussel, zoals hier wordt betoogd. Daarnaast krijgt de 3600 richting Vlissingen ook meteen vertraging, omdat er 1 perronfase wordt gedeeld. Doortrekken van de 3600 naar Vlissingen is dus kwetsbaarder dan de huidige situatie waarin evt een paar minuten gewacht kan worden.
Reputatie 6
Natuurlijk @Sycorax kan je treinen veel dichter achter elkaar laten rijden, wat jr zelf ook al aangeeft.
Realiseer je dan wel dat de 9200 als tweede trein zeer ongunstige seinbeelden krijgt, waarbij de snelheid er geheel uitgaat over een grote afstand, dus reken maar van voor aftakking HSL tot perron Breda. Door beperkingen in de regelgeving zal dit nog veel meer spelen als het donker is.
Hierdoor loopt deze zeker vertraging op.
Keertijden kan je heel kort klokken, zoals jij gedaan hebt, er is dan geen enkele reserve tijd om evt. storingen of extra beproevingen te kunnen doen indien nodig of dit door het systeem geëist wordt.

Reageer