waarom 250 reizigers in Roosendaal pesten. trein naar Breda rijdt voor hun neus weg

• 9 september 2019
  • 45 reacties
  • 1952 Bekeken

Toon eerste bericht

45 reacties

Badge
Als aanvulling op AbbeyRoad kun je eens terug lezen wat er nu gebeurt op het traject Utrecht - Woerden v.v. met een (te) korte kering. Bij het kopmaken van een trein is gewoon ook extra tijd nodig voor onverwachte storingen anders zul je het aantal start vertragingen van treinen alleen maar zien toenemen.
Reputatie 7
Badge +3
Net de overstap vanuit Middelburg naar de trein richting Zwolle in Roosendaal uitgeprobeerd. 3 minuten overstap volgens planner nog geen 2 minuten in praktijk, van helemaal voor in de aankomende trein naar de al klaarstaande trein zonder rennen gehaald. Kan dus wel.
Reputatie 6
Dan moet alles exact op tijd zijn. Regelmatig staat de trein vlak voor Roosendaal even stil en komt dan een minuutje of zo later binnen. Terwijl je nog aan het lopen bent ivm overstap, fluit de conducteur vaak al waardoor mensen hard gaan rennen. Stress. De trein vertrekt af en toe ook gewoon 1 of 2 minuten later terwijl de tegentrein gewoon op tijd of 1 minuutje later binnenkomt maar ook dan aansluiting blijft geven op de trein naar Vlissingen. Geen probleem blijkbaar.
Reputatie 6
Badge
En waarom staat @Rene74 je trein voor Roosendaal even stil ? Omdat andere treinen te laat vertrekken en aankomstsporen / rijwegen onnodig lang bezet houden. Daarom is het zo wenselijk dat de treinen klokslag op de seconde vertrekken.
Reputatie 6
En daarom zou het veel fijner zijn als de trein uit Zeeland door zou rijden richting Zwolle.... De overstap die je dan hebt naar Rotterdam is wél ruim genoeg.
Reputatie 3
Trein 3626 reed om 07.57 uur al 3 km/u en is dus te vroeg vertrokken. Zo helpt NS de krappe aansluitingen op knooppuntstations moedwillig om zeep. Het personeel heeft opdracht gekregen om de deuren voor vertrektijd al te sluiten en dan steel je zo'n 30 seconden van de overstappers bij zo'n krappe overstap.

Trein 3626 op tijd vertrokken. Patiënt overleden. Applaus voor de chirurg.

NS moet net als in Duitsland gaan doen:De vertrektijd op de borden is de tijd van deuren dicht en dan pas fluiten en wegwezen.
Reputatie 6
Badge
De vertrektijd op de borden is de tijd van deuren dicht en dan pas fluiten en wegwezen.

Dat lijkt me niet de juiste volgorde.
We zijn niet Duitsland, bij oNS is vertrektijd ook echt vertrektijd. Veel belangenorganisaties hebben er vaak voor gestreden dat de treinen beter en precies op tijd vertrekken, en dat gebeurd dus nu ook zo, tot op de seconde.
En dat zal de komende jaren zeker niet veranderen.
Reputatie 4
@Jeroen dat topic ken ik, het grote verschil is echter dat het in dat geval standaard een (te) korte keertijd is, terwijl het hier alleen zou gebeuren als de 3600 meer dan 2 minuten later uit Roosendaal vertrekt. Dus een WRT van 2 minuten heeft geen nadelige gevolgen.

@AbbeyRoad de trein uit Vlissingen heeft bij aankomst alleen last van een vertraagde IC uit Amsterdam, wanneer laatstgenoemde op 4a gepland staat. Niet omdat er sporen te lang bezet worden gehouden.

@Rene74 dat geeft een grotere kans op een vertraagd vertrek uit Roosendaal richting Breda, zoals ik eerder heb uitgelegd. Dat is minder wenselijk dan maximaal 2 minuten op de overstap wachten.

De vertrektijd op de borden is de tijd van deuren dicht en dan pas fluiten en wegwezen.Dat lijkt me niet de juiste volgorde.
We zijn niet Duitsland, bij oNS is vertrektijd ook echt vertrektijd. Veel belangenorganisaties hebben er vaak voor gestreden dat de treinen beter en precies op tijd vertrekken, en dat gebeurd dus nu ook zo, tot op de seconde.

Het is al vaker her en der genoemd, maar DE vertrektijd bestaat niet. Het vertrekken is een proces dat vele minuten kan duren en afhankelijk waar je in de keten zit, zijn daarbij verschillende tijden van belang.
Voor de reiziger is de vertrektijd gewoon het uiterste moment dat kan worden ingestapt. Zodra dat niet meer kan, is de trein voor de reiziger vertrokken. Alles wat daarna gebeurt is niet relevant voor de reiziger en moet je hem of haar dus ook niet mee lastig vallen.
En ook al zijn we niet in Duitsland, tot een paar jaar geleden ging dit in Nederland precies zo.
Sowieso wil ik wel eens voorbeelden van je zien waar belangenorganisaties hebben gestreden voor precies op tijd vertrekken. Want dat is nauwelijks in het belang van de reiziger, mits het later vertrekken niet te gek wordt. Als een vertrek echt minuten wordt uitgesteld, merk je dat reizigers ongerust worden (zit ik wel in de goede trein, kom ik nu wel op tijd aan?), maar ook dat is terug te voeren op het echte belang van de reiziger: het op tijd aankomen.
Reputatie 7
Badge +3
@Sycorax
Een stop van drie minuten in Roosendaal is onder gewone omstandigheden een normale tussenstop met helemaal geen verhoogd risico op vertraging.

Met jou redenering moet je de doorgaande trein van Amsterdam naar Maastricht ook in Eindhoven knippen en de reizigers daar laten overstappen. Immers dan is de kans kleiner dat de trein van Eindhoven naar Maastricht te laat vertrekt.
Reputatie 6
Badge
Het vertrekken is een proces dat vele minuten kan duren

Vele minuten ?
Het vertrekproces duurt vanaf fluiten, via deuren sluiten en daadwerkelijk vertrek hooguit zo'n 40 seconden, en vaak ruim minder.
Daarvoor moet de rijweg worden ingesteld en daarna duurt het nog even voor die rijweg weer wordt vrijgegeven. Zoals ik al aangaf, het licht eraan waar je in de keten zit. Jij neemt de conducteur als uitgangspunt. Voor de klant is het uiterste instapmoment van belang, niet wanneer de trein gaat rijden.
Reputatie 6
Badge
Bijna een jaar voor de nieuwe dienstregeling wordt de trein al "bedacht", 10 weken of meer al ingepland, ja zo kan de vertrekprocedure wel heeel lang worden @hb-ngn .

Voor ons als reiziger compleet oninteressant.
Hok je als reiziger 40 seconden aan voor fluiten en deuren sluiten, dan zit je goed en kan er precies op tijd vertrokken worden.
Badge +3

NS moet net als in Duitsland gaan doen:De vertrektijd op de borden is de tijd van deuren dicht en dan pas fluiten en wegwezen.Dat lijkt me niet de juiste volgorde.

Dit valt in de categorie "vals" knippen. Door het eerste deel van de bijdrage van @Satneef niet te laten staan lijkt het nu alsof hij onzin beweert. Voor de volledigheid heb ik het even teruggezet.

Er wordt door @AbbeyRoad geschermd met belangenorganisaties die ervoor gestreden zouden hebben dat treinen "precies" op tijd vertrekken. Ik zou daar graag wat citaten van zien. Ik kan me niet voorstellen dat dat er consumentenorganisaties zijn die het een goed idee vinden dat al zo'n dertig seconden voor de vertrektijd de deuren gesloten worden en overstappers hun aansluitingen missen. Het lijkt er eerder op dat ze zich door NS in de luren hebben laten leggen met de vraag of het geen goed idee zou zijn wanneer de treinen op de seconde nauwkeurig zouden vertrekken. Zonder daarbij de consequentie te overzien dat je dan minimaal 30 seconden aan instaptijd steelt van de reizigers.

Inderdaad zou het veel beter zijn wanneer NS op de schreden terugkeert en weer net als in bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland weer met de vertrekprocedure begint op het moment dat de minuut verspringt. Dan zullen de bekende problemen met overstappen in Leiden en Roosendaal veel minder vaak voorkomen. NS heeft deze overstapchaos zelf veroorzaakt.
Badge
Daarvoor moet de rijweg worden ingesteld en daarna duurt het nog even voor die rijweg weer wordt vrijgegeven. ......

Gelukkig gaat dit tegenwoordig grotendeels automatisch door ARI en gaat zo'n rijweg vrijgeven vrij snel.
Reputatie 3
En waarom staat @Rene74 je trein voor Roosendaal even stil ? Omdat andere treinen te laat vertrekken en aankomstsporen / rijwegen onnodig lang bezet houden. Daarom is het zo wenselijk dat de treinen klokslag op de seconde vertrekken.
Als volgens dienstregeling alle treinen 30 seconden na vertrektijd gaan vertrekken, worden alle vertragingen van wachtende treinen ook volgens dienstregeling 30 seconden minder. Oftewel, het maakt niks uit. Alles rijdt de hele dag 30 seconden later. Maar het is voor de reiziger wel duidelijker tot wanneer hij kan instappen.
Badge +3
Het is voor reizigers dan ook veel belangrijker dat een trein op de gepubliceerde aankomsttijd (liefst zo'n 30 seconden eerder) arriveert dan dat exact "op tijd" wordt vertrokken. Voor alle partijen is het het duidelijkste wanneer de gepubliceerde vertrektijd de uiterste instaptijd is. Aan de huidige vertrektijdenloterij heeft de reiziger helemaal niets.

Overigens is het opvallend dat NS wel stuurt op het bij het verspringen van de minuut beginnen met de vertrekprocedure maar nauwelijks lijkt te sturen op het feit dat nieuwe treinen nogal traag zijn met het openen van de deuren. Soms verlies je als overstapper zo'n 15 seconden vanwege het wachten op de uitschuiftrede voordat de deuren eindelijk opengaan. Als je aansluitende trein dan ook nog eens zo'n 30 seconden voor vertrek de deuren sluit dan is de aansluiting zo gemist.
Reputatie 3

NS moet net als in Duitsland gaan doen:De vertrektijd op de borden is de tijd van deuren dicht en dan pas fluiten en wegwezen.Dat lijkt me niet de juiste volgorde.
Dit valt in de categorie "vals" knippen. Door het eerste deel van de bijdrage van @Satneef niet te laten staan lijkt het nu alsof hij onzin beweert. Voor de volledigheid heb ik het even teruggezet.

Er wordt door @AbbeyRoad geschermd met belangenorganisaties die ervoor gestreden zouden hebben dat treinen "precies" op tijd vertrekken. Ik zou daar graag wat citaten van zien. Ik kan me niet voorstellen dat dat er consumentenorganisaties zijn die het een goed idee vinden dat al zo'n dertig seconden voor de vertrektijd de deuren gesloten worden en overstappers hun aansluitingen missen. Het lijkt er eerder op dat ze zich door NS in de luren hebben laten leggen met de vraag of het geen goed idee zou zijn wanneer de treinen op de seconde nauwkeurig zouden vertrekken. Zonder daarbij de consequentie te overzien dat je dan minimaal 30 seconden aan instaptijd steelt van de reizigers.

Inderdaad zou het veel beter zijn wanneer NS op de schreden terugkeert en weer net als in bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland weer met de vertrekprocedure begint op het moment dat de minuut verspringt. Dan zullen de bekende problemen met overstappen in Leiden en Roosendaal veel minder vaak voorkomen. NS heeft deze overstapchaos zelf veroorzaakt.

Dank je voor de verduidelijking I-Mark.
Reputatie 3
Reizigers die vanuit Zeeland en Bergen op Zoom doorreizen richting Breda kunnen komend weekend hun hart ophalen. Vanwege werkzaamheden aan het spoor tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe zal de intercity uit Vlissingen doorrijden naar Zwolle en hoef je in Roosendaal dus niet over te stappen.
Reputatie 3
Gisterochtend ging het ook weer vreselijk mis toen de trein uit Vlissingen het station van Roosendaal niet binnen kon rijden, omdat het treinstel dat aangekoppeld moest worden te ver naar voren langs het perron stond. En zo zag je de trein naar Breda voor je neus wegrijden.

Reageer