beantwoord

Waarom alleen muntgeld in kaartautomaat?

Waarom hebben sommige stations zoals die in Middelburg alleen een muntjes automaat..je moet geld op je rekening hebben zodat jullie kunnen bepalen wat we met ons geld doen. De kiosk op station is het beu te moeten wisselen voor reizigers zoals ik. De waarden van de klant zijn toch wel belangrijk genoeg een andere automaat te regelen waar je briefgeld in kan doen? Ik en andere mensen die gebruik maken van ns zouden het erg apprecieëren als er aan een dergelijk plan wordt gewerkt.
icon

Beste antwoord door Loes 1 maart 2014, 18:49

Er zijn inderdaad geen kaartautomaten die briefgeld accepteren van NS. Alleen aan het loket is het mogelijk om met briefgeld te betalen. Dit heeft ook te maken met veiligheid en diefstal. Als er veel briefgeld in een automaat zit, zou die vlot gekraakt kunnen worden. Vervelend als al dat geld gestolen wordt, maar denk ook aan alle ellende voor de eerlijke reiziger erna. Kapotte automaat moet gerepareerd worden, ergste geval is er geen automaat beschikbaar om een kaartje te kopen, dan dus naar de conducteur toe om dat aan te geven en die moet daar dan weer officieel een Uitstel van Betaling voor schrijven inclusief de wettelijke verhoging (zonder kunnen wij niet uitschrijven), klantenservice ziet dan dat het klopt dat er geen kaartje gekocht kon worden en dus zal er coulance worden verleend. Dat kost veel meer om te regelen dan zoals het nu gaat en wat Hans ook opmerkt, vaak worden die biljetten niet goed herkent.

Ik vrees net als wat Hans ook aangeeft dat er weinig aan gedaan zal worden, aangezien er steeds meer digitaal wordt geregeld.
Bekijk origineel

10 reacties

Waarom hebben sommige stations zoals die in Middelburg alleen een muntjes automaat..je moet geld op je rekening hebben zodat jullie kunnen bepalen wat we met ons geld doen. De kiosk op station is het beu te moeten wisselen voor reizigers zoals ik. De waarden van de klant zijn toch wel belangrijk genoeg een andere automaat te regelen waar je briefgeld in kan doen? Ik en andere mensen die gebruik maken van ns zouden het erg apprecieëren als er aan een dergelijk plan wordt gewerkt.

Misschien bestaan ze wel, maar ik ben nooit een kaartautomaat op de stations tegen gekomen waar ik kon betalen d.m.v. brief geld. waar ik kwam, was het altijd of met muntgeld of pinnen.

En wat is er op tegen om te pinnen. Dacht je nou heus dat er in Utrecht een paar duizend medewerk(st)ers zitten die van alle miljoenen reizigers de bankrekeningen bij elkaar proberen te zoeken om te zien wat het reisgedrag van die rekeninghoud(st)er is? Dat geloof je toch zeker zelf niet.

Tegenwoordig word er juist overal op aangedrongen om niet met contant geld te betalen maar om te pinnen. Er zijn zelfs al winkels en (overheids)instellingen waar nog uitsluitend gepind mag worden.

Ik neem aan dat u ook geen mobiele telefoon hebt (bent u tot op de meter nauwkeurig te volgen) en ook niets per incasso of acceptgiro betaalt, want dan zou men juist bij de bank uw betaalgedrag heel goed kunnen zien.
Kortom, flappen uit de muur en huur, energierekening, boodschappen, etc. allemaal cash betalen.
Omdat huur en energienota's bijv. al niet meer aan een loketje voldaan kunnen worden, maar uitsluitend giraal, denk ik dat u toch ook de nodige overschrijvingen, acceptgiro's etc. gebruikt.

In dat geval is er voor u een oplossing, n.l. de E-ticket.
U bestelt dat treinkaartje gewoon per internet, rekent via uw bankrekening af (iDeal) en krijgt dat keurig per e-mail toegestuurt. Het enige wat u dan nog moet doen is even dat vervoersbewijs uitprinten op een A4-tje.

Uit het verleden weet ik nog dat er bijv. bij benzinestations automaten waren waar je na sluitingstijd toch kon tanken en dan met papiergeld via de automaat kon betalen. In heel veel gevallen ging dat mis, doordat het papiergeld vol met vouwen zat, of de hoeken omgevouwen ("ezelsoren"), waardoor de briefjes werden geweigerd.

Sinds de invoering van de betaalpas zijn die automaten geleidelijk aan verdwenen.
Ik dan ook niet dat NS er veel voor zal voelen alle automaten weer terug te bouwen naar 40 jaar geleden.

Voor u resteren in mijn optiek dus 3 mogelijkheden:
1. Alle wisselgeld uit de supermarkt opsparen, zodat u met muntjes kunt betalen
2. Gewoon toch de pinpas gebruiken. Niemand (behalve misschien uw partner) die zal controleren wat u heeft gedaan.
3. Voortaan thuis een E-ticket regelen en via iDeal betalen (nadeel dat je een bankrekening moet hebben).

Ik vrees dat er in de huidige tijd niet veel anders op zit. Ik zie NS geen ca. 800 automaten ombouwen naar onbetrouwbare techniek van zo'n 40 jaar geleden.
Er zijn inderdaad geen kaartautomaten die briefgeld accepteren van NS. Alleen aan het loket is het mogelijk om met briefgeld te betalen. Dit heeft ook te maken met veiligheid en diefstal. Als er veel briefgeld in een automaat zit, zou die vlot gekraakt kunnen worden. Vervelend als al dat geld gestolen wordt, maar denk ook aan alle ellende voor de eerlijke reiziger erna. Kapotte automaat moet gerepareerd worden, ergste geval is er geen automaat beschikbaar om een kaartje te kopen, dan dus naar de conducteur toe om dat aan te geven en die moet daar dan weer officieel een Uitstel van Betaling voor schrijven inclusief de wettelijke verhoging (zonder kunnen wij niet uitschrijven), klantenservice ziet dan dat het klopt dat er geen kaartje gekocht kon worden en dus zal er coulance worden verleend. Dat kost veel meer om te regelen dan zoals het nu gaat en wat Hans ook opmerkt, vaak worden die biljetten niet goed herkent.

Ik vrees net als wat Hans ook aangeeft dat er weinig aan gedaan zal worden, aangezien er steeds meer digitaal wordt geregeld.
Er bestaan wel degelijk kaartautomaten die bankbiljetten accepteren, alleen niet in Nederland. Alle Duitse en veel Britse automaten accepteren bankbiljetten. Bovendien accepteren ze altijd creditcards, waardoor ook buitenlandse toeristen bij een automaat kunnen betalen. In Nederland hebben veel toeristen problemen om te betalen omdat er alleen gepind kan worden. Invoering van Maestro heeft wel wat verbetering gebracht. Maar met OV in Nederland blijft lastig voor toeristen, mede door de OV-chipkaart.

Er zijn inderdaad in Duitsland de laatste tijd verhalen gaande over plofkraken van kaartautomaten. Het is ook wel erg makkelijk, aangezien kleinere stations onbemand zijn en in Duitsland cameratoezicht nog niet zo wijdverbreid is.

De ervaring leert dat pinpassen ook niet altijd geaccepteerd worden en dan zou het fijn zijn als er een alternatieve betaalmogelijkheid zou zijn. Die is er bij veel automaten van NS helaas niet. Ik snap op zich wel de overweging van de NS om dit niet te doen, namelijk door het niet accepteren van briefgeld en creditcards kun je exploitatiekosten van een automaat drukken. Toch zou naar mijn idee op zijn minst één automaat per station geschikt moeten zijn voor andere betaalmogelijkheden.
Ik heb gehoord dat NS inderdaad wel kaartautomaten geschikt wil maken voor Credit Cards. Ik heb alleen geen idee wanneer dit gaat gebeuren, want het is voor toeristen niet makkelijk. Nu kan alleen op station Amsterdam Centraal en op station Schiphol met credit card worden betaald. Het zou hoe dan ook beter zijn als er minimaal 1 kaartautomaat is die credit card accepteert, in ieder geval op stations waar veel toeristen komen, dus de grensstations en de stations waar dichtbij vliegvelden liggen.

Misschien dat iemand anders meer weet of het inderdaad gaat gebeuren.
Reputatie 3
Misschien bestaan ze wel, maar ik ben nooit een kaartautomaat op de stations tegen gekomen waar ik kon betalen d.m.v. brief geld
Op treinstations wellicht niet, maar de RET had ze vroeger in de metro. Je moest dan echter wel ook een strijkijzer meenemen want verkreukelde bankbiljetten pakten die meestal niet.
Misschien bestaan ze wel, maar ik ben nooit een kaartautomaat op de stations tegen gekomen waar ik kon betalen d.m.v. brief geld
Op treinstations wellicht niet, maar de RET had ze vroeger in de metro. Je moest dan echter wel ook een strijkijzer meenemen want verkreukelde bankbiljetten pakten die meestal niet.

Dat zal dan ook één van de redenen zijn geweest dat ze ermee gestopt zijn.

Realiseer me zojuist dat je bij bankfilialen stortingsautomaten tegenkomt waar je naast muntgeld ook papiergeld kunt storten. Lekker een stapeltje flappen in een bakje leggen; druk op de knop en naderhand weer een stapeltje geweigerde biljetten uit het vakje halen.
Dus ook moderne automaten willen "gestreken" biljetten.
En wat is er op tegen om te pinnen. Dacht je nou heus dat er in Utrecht een paar duizend medewerk(st)ers zitten die van alle miljoenen reizigers de bankrekeningen bij elkaar proberen te zoeken om te zien wat het reisgedrag van die rekeninghoud(st)er is? Dat geloof je toch zeker zelf niet.
Daar is zeker veel op tegen dit schendt namelijk jouw privacy. Je legt daarmee voor eeuwig vast waar jij op dat moment was.
En de NS analyseert natuurlijk wel jouw reisgedrag, uiteraard geheel automatisch. Het is logischerwijs natuurlijk niet voor niks, wanneer jij met je abonnement vrij reizen hebt, je toch in en uit moet checken. Uiteraard geheel zinloos, dit is enkel om data te verzamelen. Overigens ook tijdens het reizen bij controle wordt precies opgeslagen waar jij was, het is natuurlijk niet voor niets dat daarover niets te lezen is op ns.nl.
Privacy en technologie samen is een fabeltje. Dus er moet geld op je rekening staan of ov. Met minimumbedrag erop, daarnaast kan je evt eerder wisselen..ik had toevallig op dat moment een briefje van 20 op zak. Of ze planten overal camera's. Lekker veilig maar je kan je bekeken gaan voelen..tilburg etc is er zomee bezig. Veel privacy weinig veiligheid, weinig privacy veel veiligheid. Ik voel me daarbij in een richting gestuurd door versoepeling van normen en waarden. Maarja..dat ben ik. Home is where the heart is
Beste markske,

Welkom op het NS Serviceforum. Zoals Loes ook aangeeft zijn er inderdaad geen kaartautomaten die briefgeld accepteren van NS. Alleen aan het loket is het mogelijk om met briefgeld te betalen. Dit heeft onder andere te maken met veiligheid en diefstalpreventie.

Ik heb je topic verplaatst naar 'op het station'. Ook heb ik je titel aangepast. Dit maakt je topic iets beter vindbaar.

Beste NohayServicio indien je meer wilt lezen over ons privacy beleid dan kun je dit vinden op onze website. Zie: http://www.ns.nl/home/privacy

Vriendelijke groet,

Femke

Zoals al wordt gesteld, een aanpassing van automaten naar slechte oude technieken om oude betaalwijzes te faciliteren lijkt mij niet erg handig. Ook een eventuele aanpassing voor creditcards is zonde van het geld en de moeite. Het klopt dat veel buitenlanders gebruik maken van een creditcard. Dit is echter erg oude techniek. Waarom zou een modern bedrijf ouderwetse technieken willen invoeren?
Als er wat moet worden aangepast, voeg dan automaten toe waar je (via een beveiligde omgeving op internet) kan betalen met ideal/ paypall ed. Dit is internationaal en meer gericht op de toekomst.
Andere bedrijven, zoals de grote telecombedrijven stappen juist steeds meer af van de creditcard.
Daarnaast, als iemand naar een ander land reist bereid je deze reis voor. Wat is de valuta, betaalmethoden, verkeersregels ed. Als je niet goed voorbereid op reis gaat dan doe je het als toerist/ buitenlandse zakenman toch echt zelf.

Reageer