beantwoord

Waarom hebben poortjes een uitcheckzijde?

Reputatie 3
Waarom wordt de ov chipkaart bij de uitcheckkant van de poortjes door de NS anders behandeld dan aan de incheckkant? Dit leidt tot vele onnodige frustraties en boze reizigers. Vandaag kwam ik ook weer twee mensen tegen met de volgende situaties:

- Vergeten in te checken, laat ik even snel teruglopen naar de poortjes (aan de uitcheckkant). Helaas, er wordt niet ingecheckt maar 10 euro afgeschreven en de conducteur geeft vervolgens aan dat je niet bent ingecheckt terwijl je dacht van wel.

- Op Rotterdam Alexander bovenaan de trap: Te weinig saldo, maar een reiziger ziet recht voor zich een automaat om op te laden op het perron staan. Reiziger loopt achter iemand aan om op te kunnen laden en wil na het opladen inchecken aan de uitcheckkant. Toen heb ik toch maar aan de reiziger aangeboden om nog een rondje met mij mee te lopen zodat ze aan de goede kant in kon checken.

De oplossing voor al deze frustraties: zorg dat alle scanners zowel aan de in- als uitcheckkant hetzelfde reageren, of dat bijvoorbeeld het poortje niet open gaat als er wordt ingecheckt. Maar deze situatie is voor de reiziger frustrerend, moeilijk uit te leggen en zorgt voor vervelende discussies met de conducteurs...
icon

Beste antwoord door Thom 14 april 2015, 22:29

Het levert probleem op zolang de poortjes nog niet dicht zijn. Als dat het geval is dan behoort veel van het huidige ongemak mbt verkeerd inchecken tot het verleden. Wat mij betreft zijn ze morgen allemaal dicht maar ik vrees dat ik daar niet in de ochtend mee wakker zal worden. RotterdamCS wordt per 1 mei als eerste grote stad gesloten, er is vooruitgang. Inchecken moet met voldoende saldo en aan de goede kant. Er zijn ook nogal wat mensen die het kunnen, zo blijkt.
Bekijk origineel

12 reacties

Dat is voor ieder weldenkend mens een raadsel, men had een systeem moeten hanteren dat je niet kan uitchecken zonder eerst in te checken.

Maar op deze manier incasseert NS veel extra geld natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Het levert probleem op zolang de poortjes nog niet dicht zijn. Als dat het geval is dan behoort veel van het huidige ongemak mbt verkeerd inchecken tot het verleden. Wat mij betreft zijn ze morgen allemaal dicht maar ik vrees dat ik daar niet in de ochtend mee wakker zal worden. RotterdamCS wordt per 1 mei als eerste grote stad gesloten, er is vooruitgang. Inchecken moet met voldoende saldo en aan de goede kant. Er zijn ook nogal wat mensen die het kunnen, zo blijkt.
Het is inderdaad bijzonder klantonvriendelijk dat de poortjes niet in CICO-stand zijn gezet, zolang ze nog niet gesloten zijn, maar ook als ze dicht zijn levert het problemen op.

Zo vergeet de NS met enige regelmaat de poortjes open te zetten als er bussen zijn ingezet in verband met werkzaamheden of andere verstoringen. Ook krijgen mensen die willen controleren of hun in- of uitcheck goed is gegaan hiervoor een hoge rekening gepresenteerd.
Ik vraag me eerder af waarom je kan uitchecken terwijl je niet ingecheckt bent...

Ja zullen jullie zeggen, anders raken mensen opgesloten, maar dat is nu juist het punt van dit systeem, zwartreizen onmogelijk maken.

En ja anders had NS gewoon moeten wachten en de poortjes in CICO stand houden.
Op het nieuwe station Delft is hier volgens mij ook sprake van. Als je daar de ondergrondse fietsenstalling verlaat, moet je direct inchecken. Je kunt dan of naar beneden naar de perrons of je kunt nog even naar boven naar de stationshal, om bijv. koffie te halen. Als je naar boven gaat kom je echter weer poortjes tegen.
Nu wilde ik toen ik van de trein kwam nog even in de hal kijken. Ik checkte vast uit bij de fietsenstalling en liep naar boven. Daar aangekomen kwam ik weer poortjes tegen en tja toen ging het mis... Ik liep terug naar de fietsenstalling maar was al uitgecheckt en dus zat ik gevangen in een soort van niemandsland. Ik kon geen kant op. Gelukkig kon ik meeglippen met iemand anders 😉
Ja, dat je twee keer achter elkaar kunt inchecken was voor mij ook iets wat ik niet voor mogelijk had gehouden. Ik ontdekte het ik toen mijn trein werd omgeleid naar spoor 1 van Den Haag HS. De trap van dit spoor komt in de hal uit, buiten de poortjes. Dus even naar de poortjes gelopen om uit te checken en hupla: weer ingecheckt! Hoe je daarna twee keer zou moet uit checken? Daar ben ik nog steeds niet achter ...
Hoe je daarna twee keer zou moet uit checken? Daar ben ik nog steeds niet achter ...

Ga het ook vooral niet proberen, want dat kost je nog meer geld. Na de tweede incheck is de eerste incheck ongedaan gemaakt (maar dat geld ben je op dat moment dus wel kwijt).
Reputatie 3
Helaas is het gemarkeerde "beste antwoord" niet waar. Het tweede voorbeeld is een situatie waar de poortjes wél gesloten waren! Bovendien kan de eerste situatie altijd nog voorkomen als men op een station met paaltjes vergeten is om in te checken en bij het volgende station waar wel poortjes staan besluit om alsnog in te checken. Het lijkt wel alsof de NS hun problemen niet in wil zien...
mag Thom nu zijn eigen antwoorden ook al markeren als beste antwoord ?? 😃
Ik neem aan dat een moderator dacht "Hee, dit antwoord is weliswaar (deels) onjuist, maar het sluit perfect aan bij onze marketingcampagne" en het daarom als beste antwoord heeft gemarkeerd zonder er zelf een reactie aan toe te voegen.
Reputatie 6
Badge +2
Nu wilde ik toen ik van de trein kwam nog even in de hal kijken. Ik checkte vast uit bij de fietsenstalling en liep naar boven. Daar aangekomen kwam ik weer poortjes tegen en tja toen ging het mis... Ik liep terug naar de fietsenstalling maar was al uitgecheckt en dus zat ik gevangen in een soort van niemandsland. Ik kon geen kant op. Gelukkig kon ik meeglippen met iemand anders ;-)
Je bedoelt blijkbaar dat je bij een poortje hebt uitgecheckt zonder er door te gaan. Dat moet je inderdaad alleen doen als je daar een speciale reden voor hebt en weet wat je doet. Normaal gesproken creëer je dan (bij een station met volledig in gebruik genomen poortjes) een probleem.

De situatie op station Delft is wat dit betreft dus niets bijzonders, het geldt voor ieder station met poortjes, behalve enkele stations met ook paaltjes.

Bij een poortje uitchecken zonder er door te gaan is te vergelijken met het verrichten van de handelingen voor geldopname bij een geldautomaat, maar je geld niet meenemen.
Reputatie 6
Badge +2
Bij een poortje uitchecken zonder er door te gaan is te vergelijken met het verrichten van de handelingen voor geldopname bij een geldautomaat, maar je geld niet meenemen.
Niet dat het net zo dom is, maar ter verduidelijking, bij twee bij elkaar horende handelingen is het soms een probleem als je er maar één uitvoert.

Reageer