beantwoord

Waarom heeft de stoptrein voorrang op de intercity?

• 5 september 2014
  • 15 reacties
  • 836 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Op het traject Arnhem–Nijmegen komt het erg vaak voor dat de stoptrein voor de intercity vertrekt, aangezien er op dat traject geen inhaalmogelijkheden zijn moet de IC de reis is stapvoets snelheid voortzetten en krijgt deze 15 minuten vertraging.

Ook vandaag: de IC was een paar minuten vertraagd, maar was om 9:36 echt wel in vertrekstaat. Toch vertrekt de stoptrein van 9:38 eerst. Zo rond 9:40 mag de IC dan eindelijk vertrekken, achter de stoptrein aan.

Weten de mensen bij de verkeersleiding niet dat de IC de stoptrein niet in kan halen? Is het echt zo erg om een stoptrein 1-2 minuten te laten wachten, zodat een intercity niet 15 minuten vertraging oploopt?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 5 september 2014, 15:54

Wat ik kan zien is inderdaad dat de trein Arnhem - Nijmegen van 09.34 zo'n +6m48s vertraging heeft gehad. Wellicht dat de trein wel eerder op het station is aangekomen, maar voor die tijd maakt de verkeersleiding wel een beslissing wat betreft de daaropvolgende treinen om nog meer vertraging te voorkomen. Ik begrijp heel goed dat dit voor jouw niet prettig, maar er moet van te voren al zo goed mogelijk op ingespeeld worden.
Bekijk origineel

15 reacties

Wat ik kan zien is inderdaad dat de trein Arnhem - Nijmegen van 09.34 zo'n +6m48s vertraging heeft gehad. Wellicht dat de trein wel eerder op het station is aangekomen, maar voor die tijd maakt de verkeersleiding wel een beslissing wat betreft de daaropvolgende treinen om nog meer vertraging te voorkomen. Ik begrijp heel goed dat dit voor jouw niet prettig, maar er moet van te voren al zo goed mogelijk op ingespeeld worden.
Bedankt Laura voor het opzoeken, mijn indruk is dus dat er niet goed op ingespeeld wordt. Er wordt zelfs ook wel door machinisten/conducteurs over gemopperd.

De IC en stoptrein hadden allebei uiteindelijk 0 minuten vertraging kunnen hebben, maar er wordt voor gekozen om de IC een vertraging van ~15 minuten te geven. Die logica ontgaat mij.

Als de verkeersleiding de beslissing al ruim van te voren neemt, dan snap ik ook niet waarom de reizigers niet geïnformeerd worden over de vertrekstaat van de treinen. Men neemt de IC om sneller op de eindbestemming te zijn, maar dit wordt dus bewust door de verkeersleiding gedwarsboomd.

Elke keer zitten reizigers letterlijk minuten lang in de trein zich af te vragen, "welke zal eerder vertrekken" en dan rijdt de stoptrein gewoon als eerste weg :?
Hoi Niek,

Ik denk dat het in dit geval ook te maken heeft met het systeem van de verkeersleiding, ARI (Automatische Rijweg Instelling). De naam zegt het al, het systeem zorgt ervoor dat rijwegen voor de trein automatisch wordt ingesteld. Als de Stoptrein er eerder is, zal deze rijweg automatisch worden ingesteld zodat deze kan vertrekken, zonder rekening te houden met de Intercity. Zolang de ProRail Verkeersleiding niet ingrijpt, zal dit dus helaas blijven...

Groetjes, Daniël
Bedankt Daniel, dat klinkt al veel aannemelijker. Dan zou het fijn zijn dat het systeem aangepast wordt dat wanneer de IC en stoptrein beiden op het station aan het wachten zijn voor vertrek, dat de IC prioriteit krijgt...
Badge +3
ARI (Automatische Rijweg Instelling). De naam zegt het al, het systeem zorgt ervoor dat rijwegen voor de trein automatisch wordt ingesteld. Als de Stoptrein er eerder is, zal deze rijweg automatisch worden ingesteld zodat deze kan vertrekken, zonder rekening te houden met de Intercity.
Ik geloof dat ARI nooit kan besluiten treinen in een andere volgorde af te handelen dan gepland.
Reputatie 3
Badge
Het lijkt me inderdaad in ieder geval een kwestie van ingelegde rijwegen. Dat moet ruim van tevoren gebeuren.

Ik heb situaties meegemaakt waarin de vertrekvolgorde in Amersfoort richting Amsterdam niet meer kon worden aangepast omdat de rijwegen bij Amsterdam Muiderpoort al waren ingelegd, zodat het niet meer mogelijk was de IC voor de stoptrein uit te sturen, terwijl het toch nog wel een half uur duurt voordat je daar bent vanuit Amersfoort.

Overigens zijn dit volgens mij beslissingen van de railverkeersleiding. En die is niet van NS. . .
Wat zijn ingelegde rijwegen? En een wissel verzetten kan toch niet moeilijk zijn?
Een ingelegde rijweg is, zoals die is geprogrammeerd door Prorail via de computer Ari, zoals is aangevraagd ivm dienstregeling of een extra aangevraagde rijweg). Als alles goed zou gaan (dus geen storingen, vertragingen etc), hoeft een treindienstleider niet bijster veel te doen, behalve te monitoren, want alles gaat automatisch. Een ingelegde rijweg wordt dan 50 seconden voor het daadwerkelijke vertrek van de betreffende trein automatisch ingelegd dat het sein veilig is gekomen. Ik ben niet volledig bekend met de structuur van beslissingen bij Prorail, maar ik denk dat daar het probleem ligt wanneer een trein voor de andere wordt geplaatst. Die nemen op basis van hun gegevens beslissingen en wij hebben als rijdend personeel vaak geen overzicht waarom een beslissing wordt genomen.
Waarschijnlijk moet er dan een hooggeleerde wiskundige aan te pas komen om de systemen logischer te maken. Hopelijk zet het personeel op de trein dan naar Prorail door dat het systeem niet optimaal functioneert.
De verantwoordelijkheid voor een juiste en adequate uitvoering van de dienstregeling valt inderdaad onder de verantwoordelijkheid van de verkeersleiding van ProRail. Deze maakt autonoom beslissingen conform de gemaakte afspraken met de verschillende vervoerders. Hierbij dient met vele factoren rekening te worden gehouden. Beslissingen van de verkeersleiding kunnen voor onze reizigers niet altijd begrijpelijk zijn. Inzage in alle besluiten van Prorail heb ik ook niet maar het uitgangspunt is altijd om de dienstregeling zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Zo kan bijvoorbeeld het veilige pad van een trein bepalend zijn voor de keuze om een bepaalde trein voorrang te verlenen.
Tja, in dit geval wordt het uitgangspunt dus niet gehaald. Maar goed, beter dan de situatie voorheen toen de IC standaard opgeheven werd en iedereen naar de stoptrein over moest stappen (onder het motto: als de trein niet rijdt heeft hij ook geen vertraging?).
Reputatie 3
Badge
Beslissingen van de verkeersleiding kunnen voor onze reizigers niet altijd begrijpelijk zijn.

Ik geloof dat ze ook voor het NS-personeel niet altijd begrijpelijk zijn. . .

Maar het is ook heel complex. Het omwisselen van treinen heeft niet alleen gevolgen voor de twee betrokken treinen, maar ook voor eventuele kruisende treinen, aansluitende treinen, goederenverkeer dat tussendoor moet, spoorbruggen die omhoog moeten voor scheepvaartverkeer, ...
Als reiziger ben je geneigd te denken vanuit een oplossing voor je eigen trein en misschien de trein daarvoor of daarna, en een aansluitende trein, maar als een trein met vijf minuten vertraging binnenkomt in of vertrekt uit (bijvoorbeeld) Arnhem, kan dat gevolgen hebben voor treinen in/uit de richtingen Nijmegen, Utrecht, Zutphen, Winterswijk en Tiel: sporen die niet vrij zijn, wissels die moeten worden omgezet, treinen die moeten wachten in een weiland, et cetera.
Behalve in dit geval

IC Aankomst 8:29 +6 min vertraging = 8:35
Vertrek volgens dienstregeling van spoor 8: 8:34, de trein loopt bij binnenkomst dus 1 minuut achter op schema.

Stoptrein Vertrek van spoor 7 (het spoor ernaast): 8:38

De treinen rijden over exact hetzelfde spoor, welk nadeel heeft het om de IC eerst te laten gaan?
Reputatie 3
Badge
Behalve in dit geval

IC Aankomst 8:29 +6 min vertraging = 8:35
Vertrek volgens dienstregeling van spoor 8: 8:34, de trein loopt bij binnenkomst dus 1 minuut achter op schema.

Stoptrein Vertrek van spoor 7 (het spoor ernaast): 8:38

De treinen rijden over exact hetzelfde spoor, welk nadeel heeft het om de IC eerst te laten gaan?

De IC kwam al 1 minuut later binnen dan hij eigenlijk had moeten vertrekken. Voordat iedereen is uit- en ingestapt ben je wel weer een minuut of zelfs twee minuten verder. Dan loopt hij dus minstens twee minuten achter, en is de marge met de vertrektijd van de sprinter ook nog maar twee minuten. Zoals u zelf zegt moeten ze over hetzelfde spoor, dus moet er ook een tijd tussen die twee treinen zitten. Dikke kans dus dat in zo'n geval de licht vertraagde IC de sprinter in de weg gaat zitten.

De verkeersleiding moet vrij ruim van tevoren beslissen in welke volgorde ze de treinen laten vertrekken omdat, zoals al eerder gezegd, de wissels en seinen goed gezet moeten worden, ook voor eventueel kruisend verkeer, en voor bijvoorbeeld bruggen onderweg. Vermoedelijk heeft de verkeersleiding op het moment dat ze die beslissing moesten nemen, ingeschat dat de vertraging van de IC groter zou worden, en hebben ze besloten de rijweg voor de sprinter klaar te maken. Dat verander je dan niet even op het laatste moment; zelfs niet als alle wissels in dezelfde stand kunnen blijven staan. Dat hangt bijvoorbeeld ook af van de beschikbaarheid van een aankomstspoor voor de Intercity; anders staat hij ergens in een weiland stil en daar de rest van het verkeer op te houden.

Het is gewoon een ingewikkeld logistiek probleem, dat vanuit één gezichtspunt vaak gemakkelijk op te lossen lijkt, maar waar helaas veel meer bij komt kijken. Wat soms, alweer helaas, er ook toe leidt dat er ongelukkige beslissingen genomen worden, zoals misschien ook in dit geval. Maar het is natuurlijk onzin om te suggereren dat Prorail uit onwil of onkunde er maar voor zorgt dat de IC altijd vertraagd wordt door een sprinter.
"Dikke kans dus dat in zo'n geval de licht vertraagde IC de sprinter in de weg gaat zitten."

A) de IC zit de sprinter 2 minuten in de weg
😎 de sprinter zit de IC 20 minuten in de weg.

Ja, laten we voor B kiezen: veel betere optie? De rest is een leuk verhaal voor het slapen gaan, op waarheidsvinding is het niet gebaseerd.

Reageer