beantwoord

Waarom is er op Amsterdam CS maar één (te krappe) lift voor spoor 1 en 2?

• 17 september 2014
  • 8 reacties
  • 1787 Bekeken

Op Amsterdam CS is er op het perron van spoor 1 en 2 (waar álle treinen uit Haarlem stoppen) maar één lift. Deze lift bevind zich helemaal aan oostkant van het perron, terwijl alle treinen uit Haarlem aan de westkant stoppen. De lift is bovendien zó klein dat er maar één fiets of kinderwagen tegelijk in past. Met wachtrijen en gemiste aansluitingen tot gevolg.
Alle andere perrons hebben een tweede, nieuwe, lift in de westtunnel. Waarom dit perron niet? Het is extra vervelend voor ons omdat alle treinen uit Haarlem niet verder rijden dan Amsterdam CS, en al deze treinen stoppen dus op spoor 1 of 2.
icon

Beste antwoord door Stephan NS 18 september 2014, 15:32

Beste MarkHaarlem,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik snap dat het druk kan zijn bij de lift, als hier maar 1 van aanwezig is en er zijn meerdere reizigers die hier gebruiken van willen maken. Prorail is de partij die verantwoordelijk is voor liften op de stations, https://hier vind je de contactgegevens. Hopelijk kunnen zij je hierbij verder helpen.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

8 reacties

Is mij ook opgevallen zo moest ik van Haarlem richting Het Gooi. Het zijn super oude liften. Niet alleen op spoor 1 maar ook als je met de lift naar spoor 10b of 11b gaat.
Beste MarkHaarlem,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik snap dat het druk kan zijn bij de lift, als hier maar 1 van aanwezig is en er zijn meerdere reizigers die hier gebruiken van willen maken. Prorail is de partij die verantwoordelijk is voor liften op de stations, https://hier vind je de contactgegevens. Hopelijk kunnen zij je hierbij verder helpen.

Groet,
Stephan

Prorail is de partij die verantwoordelijk is voor liften op de stations, . Hopelijk kunnen zij je hierbij verder helpen.

Bedankt voor het antwoord. Ik heb de vraag bij ProRail neergelegd. Maar ik neem toch aan dat NS regelmatig met ProRail om de tafel zit voor dit soort zaken. Ik vind het vreemd dat ik als klant zelf maar contact met ProRail moet zoeken.

Bovendien zijn er natuurlijk ook oplossingen denkbaar waar de NS zelf zorg voor kan dragen:
- Eén trein uit Haarlem op spoor 4 laten stoppen, daar is wel een tweede (nieuwe) lift.
- Eén trein uit Haarlem verder laten doorrijden dan Amsterdam. Dan hoeft niet de hele meute uit Haarlem in Amsterdam over te stappen, wat altijd tot grote drukte leidt.

Beide punten waren vroeger al het geval, tot een jaar of drie geleden stopte één Intercity uit Haarlem op spoor 4. Langer geleden reed er een Intercity van Haarlem helemaal tot Maastricht. Het probleem met de drukte bij de lift (en bij de roltrappen op dit perron, maar dat terzijde) is dus grotendeels te wijten aan wijzigingen die de NS in het verleden heeft doorgevoerd.
Kan de NS hier nog op reageren of wordt er niet meer omgekeken naar eenmaal 'beantwoorde' vragen?
Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom, maar op grote stations zoals Amsterdam Centraal is het helaas niet zomaar mogelijk om wijzigingen in de dienstregeling aan te brengen. Toch bedankt voor je input.
Bedankt voor het antwoord. Ik begrijp natuurlijk wel dat de dienstregeling niet zomaar aangepast wordt. Maar wordt dit wel meegenomen bij het opstellen van nieuwe dienstregelingen in de toekomst? Het hele probleem is immers grotendeels ontstaan door wijzigingen in het verleden.

Van Prorail heb ik overigens nog steeds geen antwoord.
Ja, we zetten dit soort signalen altijd door naar de afdeling planning. Die kijken of er iets veranderd moet worden in de toekomst.
Ja, we zetten dit soort signalen altijd door naar de afdeling planning. Die kijken of er iets veranderd moet worden in de toekomst.

Bedankt!

Reageer