beantwoord

Waarom komen er korte treinen/te weinig treinen in de spits?

  • 4 juli 2014
  • 1 reactie
  • 557 Bekeken

Meerdere keren per week komen er korte treinen (6-4 wagons) op grote trajecten die in de spits altijd elk moment heel druk zijn. En zelfs in de lange treinen moet vaak de helft van de reizigers staan. Ik betaal niet om elke dag een half uur te staan!
icon

Beste antwoord door Ramon NS 4 juli 2014, 19:19

Welkom op ons forum. Ik begrijp dat volle treinen erg vervelend zijn. Graag informeer ik je over onze materieelinzet. De precieze lengte van treinen bepalen we op basis van een breed aantal gegevens, bijvoorbeeld tellingen van conducteurs, meetploegen en OV-chipkaartgegevens zijn er bijvoorbeeld in verwerkt. De prognoses worden daarnaast gecorrigeerd voor seizoen, dag, verwachte groei, vakanties, evenementen en werkzaamheden. Ook de perronlengte speelt soms een rol. Op veel trajecten zitten we aan de grenzen qua maximale lengte van treinen.

Wij proberen de calculaties steeds nauwkeuriger te maken om te voorkomen dat er onnodig lege treinen rijden. Gemiddeld zitten de treinen van NS over de dag namelijk maar voor 30% vol. Te lange en lege treinen gaat uiteindelijk ten koste van de prijs en het comfort dat wij kunnen bieden. Doordat we zo goed mogelijk op maat proberen te rijden is het wel zo dat er soms weinig overcapaciteit is om tegenvallers (defecte treinen, aanpassingen in de dienstregeling) op te vangen. Ook zijn na een sein- of wisselstoring of uitgelopen werkzaamheden de kort daarop vertrekkende treinen altijd drukker dan normaal. Tijdens een storing of als er sprake is van een defect, kan het ook zijn dat wij andere treinen moeten inzetten dan gebruikelijk.
Wij kijken continu waar het nog beter kan. Verbeteringen hebben betrekking op het verbeteren van de treininzet, op basis van preciezere prognoses en planningen en verbeterde uitvoering. Als gegevens in de planning na meldingen van reizigers en medewerkers, structureel blijken af te wijken van de praktijk, dan passen we de lengte van de treinen aan of zetten we andere treinen in waar dat kan. NS doet dit zo snel mogelijk. Soms is dat lastig, bijvoorbeeld als de treinen van ver moeten komen of de opstelterreinen overbelast zijn of sporen bezet vanwege werkzaamheden aan de infrastructuur of aan stations. NS koppelt de signalen over de treinbezetting en de genomen maatregelen continu terug via de website ns.nl(reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten/treinbezetting). Daar kunt u exact lezen wat we doen met bijvoorbeeld klachten of welke incidenten er zijn geweest die zorgden dat het drukker was dan normaal.

Tot slot streeft NS er naar dat reizigers beter verspreid gaan reizen, zowel over de dag als binnen de trein. Dit doen wij door conducteurs in de trein te laten omroepen waar nog ruimte is en bijvoorbeeld door uitbreiding van de reisplanner met een drukte indicatie (‘comfortplanner’) waarmee reizigers kunnen kiezen voor een rustigere trein (vaak is een trein eerder of later verrassend rustiger). Verder biedt infraroodtechnologie op termijn mogelijkheden om het aantal in- en uitstappende reizigers automatisch te tellen en real time info te geven over de bezetting in de trein zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar nog plek is.
Bekijk origineel

1 reactie

Welkom op ons forum. Ik begrijp dat volle treinen erg vervelend zijn. Graag informeer ik je over onze materieelinzet. De precieze lengte van treinen bepalen we op basis van een breed aantal gegevens, bijvoorbeeld tellingen van conducteurs, meetploegen en OV-chipkaartgegevens zijn er bijvoorbeeld in verwerkt. De prognoses worden daarnaast gecorrigeerd voor seizoen, dag, verwachte groei, vakanties, evenementen en werkzaamheden. Ook de perronlengte speelt soms een rol. Op veel trajecten zitten we aan de grenzen qua maximale lengte van treinen.

Wij proberen de calculaties steeds nauwkeuriger te maken om te voorkomen dat er onnodig lege treinen rijden. Gemiddeld zitten de treinen van NS over de dag namelijk maar voor 30% vol. Te lange en lege treinen gaat uiteindelijk ten koste van de prijs en het comfort dat wij kunnen bieden. Doordat we zo goed mogelijk op maat proberen te rijden is het wel zo dat er soms weinig overcapaciteit is om tegenvallers (defecte treinen, aanpassingen in de dienstregeling) op te vangen. Ook zijn na een sein- of wisselstoring of uitgelopen werkzaamheden de kort daarop vertrekkende treinen altijd drukker dan normaal. Tijdens een storing of als er sprake is van een defect, kan het ook zijn dat wij andere treinen moeten inzetten dan gebruikelijk.
Wij kijken continu waar het nog beter kan. Verbeteringen hebben betrekking op het verbeteren van de treininzet, op basis van preciezere prognoses en planningen en verbeterde uitvoering. Als gegevens in de planning na meldingen van reizigers en medewerkers, structureel blijken af te wijken van de praktijk, dan passen we de lengte van de treinen aan of zetten we andere treinen in waar dat kan. NS doet dit zo snel mogelijk. Soms is dat lastig, bijvoorbeeld als de treinen van ver moeten komen of de opstelterreinen overbelast zijn of sporen bezet vanwege werkzaamheden aan de infrastructuur of aan stations. NS koppelt de signalen over de treinbezetting en de genomen maatregelen continu terug via de website ns.nl(reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten/treinbezetting). Daar kunt u exact lezen wat we doen met bijvoorbeeld klachten of welke incidenten er zijn geweest die zorgden dat het drukker was dan normaal.

Tot slot streeft NS er naar dat reizigers beter verspreid gaan reizen, zowel over de dag als binnen de trein. Dit doen wij door conducteurs in de trein te laten omroepen waar nog ruimte is en bijvoorbeeld door uitbreiding van de reisplanner met een drukte indicatie (‘comfortplanner’) waarmee reizigers kunnen kiezen voor een rustigere trein (vaak is een trein eerder of later verrassend rustiger). Verder biedt infraroodtechnologie op termijn mogelijkheden om het aantal in- en uitstappende reizigers automatisch te tellen en real time info te geven over de bezetting in de trein zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar nog plek is.

Reageer