beantwoord

Waarom krijgen reizigers verkeerd advies?

• 23 februari 2018
  • 4 reacties
  • 163 Bekeken

Reputatie 4
Gisteravond merkte ik iets heel vreemds op in een omroep op het station in Haarlem.
De intercity komende uit Vlissingen naar Amsterdam Centraal van 18:40 reed niet. Daarom werd er door een medewerker (dus geen automatische omroep) omgeroepen dat die trein niet reed en dat reizigers richting Amsterdam de intercity om 18:55 dan maar konden nemen.
Waarom worden reizigers hier volkomen verkeerd ingelicht? Er gaat namelijk om 18:47 ook nog een sprinter richting Amsterdam. Die wordt niet ingehaald door die intercity en zal dus als eerste in Amsterdam aankomen. Ook gebrek aan capaciteit in die sprinter kan geen issue zijn met een 5 delig SGM die vrij leeg uit zandvoort komt op dat tijdstip.
Dus compleet raar bericht dat reizigers ongewild extra vertraging moeten oplopen van de NS. Wie stelt eigenlijk dit soort berichten op? De omroeper zelf? Of iemand anders?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 23 februari 2018, 11:20

Opmerkelijk, dat ben ik met je eens Ravitsec. De enige mogelijkheid die mij binnenschiet, ontkracht jij al, want de capaciteit van deze Sprinter zou geen problemen moeten opleveren. Dat is een aanname natuurlijk, want een Intercity is (uit gewoonte) een gebruikelijk reisadvies. Het initiatief zal vanuit Reisinformatie zijn gekomen, waarbij in deze situatie wellicht een te kort advies is gegeven. Bij reisadvies is duidelijkheid altijd belangrijk: ik denk dat de medewerker hier ook heeft gekozen om geen opties te geven, maar duidelijk te verwijzen naar de voor hem/haar logische optie: de Intercity, in plaats van de eventuele Sprinter ook nog als mogelijkheid aan te geven. Of dit een juiste beslissing is geweest, dat weet ik niet goed. Ik denk dat het adviseren van beide treinen in deze situatie beter was geweest. Ik speel dit voor je door, bedankt!
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Opmerkelijk, dat ben ik met je eens Ravitsec. De enige mogelijkheid die mij binnenschiet, ontkracht jij al, want de capaciteit van deze Sprinter zou geen problemen moeten opleveren. Dat is een aanname natuurlijk, want een Intercity is (uit gewoonte) een gebruikelijk reisadvies. Het initiatief zal vanuit Reisinformatie zijn gekomen, waarbij in deze situatie wellicht een te kort advies is gegeven. Bij reisadvies is duidelijkheid altijd belangrijk: ik denk dat de medewerker hier ook heeft gekozen om geen opties te geven, maar duidelijk te verwijzen naar de voor hem/haar logische optie: de Intercity, in plaats van de eventuele Sprinter ook nog als mogelijkheid aan te geven. Of dit een juiste beslissing is geweest, dat weet ik niet goed. Ik denk dat het adviseren van beide treinen in deze situatie beter was geweest. Ik speel dit voor je door, bedankt!
Reputatie 7
Badge +3
En zelfs wanneer de capaciteit van een sprinter niet genoeg is, wordt in andere situaties wel vaker het advies gegeven om met een sprinter te reizen.
Heb dit wel meerdere malen meegemaakt op Den Haag Centraal wanneer daar een IC naar Amsterdam of Groningen/Leeuwarden uitviel.

Het meest extreme voorbeeld was denk ik een jaar 2 geleden, dat op Den Haag Centraal de IC naar Amsterdam van 17.44 uitviel. Daar werd vrolijk omgeroepen dat de eerstvolgende trein naar Leiden de sprinter van 17.47 was. Dat was die dag alleen helaas een SLT4 en bij vertrek vanuit Den Haag Centraal stond iederen al opgepropt, op Laan van NOI hebben enkele mensen zich nog met heel moeite er in weten te persen maar op Mariahoeve werd dat onbegonnen werk.
Reputatie 6
Gebeurt ook wel eens op Sloterdijk. Valt er een trein naar Amsterdam Centraal uit, wordt er wel eens een trein van 20 minuten later geadviseerd. Met 20-22 treinen per uur naar Amsterdam Centraal sla je dus wat logische opties over. 😉
Reputatie 6
Badge +1
Vermoedelijk is dit een soort standaardprocedure. In de spits zitten de sprinters namelijk wel erg vol. Er zijn standaard omreisroutes of alternatieven gedefinieerd voor de omroepers.

Reageer