Waarom kunnen we niet betalen met papier geld in de kaartautomaat?

• 23 augustus 2014
  • 6 reacties
  • 868 Bekeken

Vindt het zwaar frustrerend dat er niet met papier geld een kaartje gekocht kan worden. Het is niet klantvriendelijk en het is zelfs gevaarlijk in sommige gevallen en het is kosten verhogend voor de klant. Eigenlijk is het anti sociaal dat een ns alleen aan haar eigen gemak en financiële voordeel denkt dan die van de klant.

6 reacties

Reputatie 4
Badge
Waarom is het gevaarlijk?
Misschien kunt u dat toelichten.

Is het financiële voordeel van de NS trouwens uiteindelijk niet ons eigen financieel voordeel, omdat er dan geld is om te besteden aan de verbetering van de spoorwegen? De aandelen van NS zijn 100% eigendom van de staat.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat het eerder gevaarlijk is als we papiergeld in de automaten hebben. Mensen die een andere opvatting over de eigendomsverhoudingen hebben dan naar ik aanneem u en ik, kunnen nu niet in de verleiding komen apparaten te vernielen. De kosten van dit soort vandalisme komen nu eenmaal ten koste van de betalende reiziger. Wat dit betreft gaat meer en meer elektronisch en dat geeft meer gemak en minder vernielingen. De mogelijkheid geven met papiergeld te betalen is met vernielde automaten niet zo klantvriendelijk en ik vind het nogal een veronderstelling die u op grond van deze onmogelijkheid uitspreekt.
heee John & Thom,

toelichten zeker. Ik heb het nu al een 4x meegemaakt dat mensen op een station stonden zonder OV kaart of kleingeld of bankpassen een paar keer zelfs moeders met baby's wat later op de avond. Deze mensen konden niet rechtstreeks naar hun bestemming de mensen stonden gedesillusioneerd en vol verbazing van onmacht op het station.

Voorbeeld Schiedam Centraal deze mensen moeten dan eerst met metro naar Rotterdam Centraal om daar een treinkaartje te kopen naar laat zeggen Amsterdam, of leiden terwijl ze daarna weer Schiedam passeren.

Dit geldt niet alleen voor Schiedam Centraal wat nog een redelijk station is maar er zijn er veel meer die wat luguber zijn.

Voor de moeder met kids die het al niet zo breed heeft ben ik haar maar te hulp geschoten. Maar in haar geval waren de kosten met 5 a 6 euro extra geworden want ze zou eerst met de metro naar Rotterdam Centraal moeten gaan en 1x overstappen daar een kaartje kopen zo dat ze vanaf
RC naar haar eind bestemming zou kunnen. Extra kosten metro en kilometers terwijl ze Schiedam weer passert.

Thom Ik hoor goed wat je zegt en kan me er echt wel in vinden maar in deze tijd dat bijna alles kan (naar de maan vliegen en terug) en waar big brother je overal in de gaten houdt vindt ik het argument vandalisme niet erg sterk draait uiteindelijk om geld hoe je het wendt of keert en is DE KLANT NIET KONING meer bij de NS. het feit dat het bij de meeste service balies nog stervensdruk is elke dag zegt ook wel genoeg

Al staat er maar 1 automaat die papiergeld zou accepteren zou de klant zich al geholpen voelen.

John juist dan zou ik zeggen dat de NS op dat vlak beter mag nadenken over dit soort zaken.

Niks is perfect in het leven dat begrijp ik ook wel en het zal ook wel niet veranderen.

hoop dat mijn onderbouwing een beetje inzicht geven vanaf een ander perspectief.

grt M
Reputatie 4
Badge
Het is inderdaad niet klantvriendelijk, dat klopt. Of het echter gevaarlijker is dan wel met papiergeld kunnen betalen bij een automaat, dat is een ander verhaal.
Het is jammer dat er niet meer gebruik gemaakt wordt van mogelijkheden om bijvoorbeeld bij avondwinkels in de buurt van een station kaartverkoop aan te beiden. Het probleem zit hem namelijk misschien nog wel meer in het feit dat er een grote groep mensen is, die moeite heeft om de verautomatisering van het dagelijks leven bij te houden. Voor die mensen is een balie met een levende persoon veel klantvriendelijker. En niet alleen voor die mensen.

Gelukkig zijn er nu nog mensen, zoals u die bereid zijn om een kaartje te kopen voor iemand anders. Ik heb het ook wel eens een tientje tegen muntgeld gewisseld. Enige voorzichtigheid is wel raadzaam, omdat het helaas ook een truc kan zijn om van vals geld af te geraken.
Beste Mauricek, feedback op het verlenen van onze service is altijd welkom op dit forum. Zoals Thom aangeeft is het niet mogelijk om met papiergeld te betalen omdat dit niet veilig is. Wanneer er (veel) papiergeld aanwezig is in NS-kaartautomaten, dan zijn deze automaten sneller doelwit voor vernielingen en diefstal. Reizigers kunnen wel met papiergeld betalen bij Servicebalies. In de NS-kaartautomaat kun je betalen met pin en vaak ook met muntgeld of een creditcard.
Hee Femke en John,

Femke sorry maar je argumenten zijn echt te zwak het blijft een feit dat na sluitingstijd en duizend andere situaties mensen geen creditcard, pinpas of genoeg munt geld bij zich hebben of gewoon geen 20 euro op hun OV kaart kunnen storten omdat hun kaartje naar een eindbestemming maar 11 euro kost.

vindt het gewoon slecht dat er beslissers zitten bij de NS die dit soort kortzichtige besluiten nemen en aangezien dat NS 100% van de staat is (zie opmerking Thom) waar mensen zitten die door ons gekozen zijn vindt ik dat er een referendum moet komen over dit punt hahahahaha.

grt Maurice

Reageer