beantwoord

Waarom maakte de trein een extra stop?

• 16 december 2014
  • 15 reacties
  • 436 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Waarom stopte de sneltrein naar hoorn(Enkhuizen) op zaandam? Terwijl de stoptrein gewoon rijd? (Trein van 17:15 uit amsterdam sloterdijk)
De trein, die al zo'n 8minuten later was, stond daar lang stil. Er werd totaal geen haast gemaakt om door te rijden.

Gevolg daarvan is voor de reizigers naar obdam hun aansluiting missen.

Sowieso wacht deze aansluting nooit geen minuut, terwijl de trein naar Obdam wel altijd wacht op de trein naar Amersfoort.

Waarom? De een wel en de andere niet enzz...

#dit werkt frustrerend
icon

Beste antwoord door Marjan NS 17 december 2014, 14:54

Hallo Lonny, Het is helaas niet meer mogelijk om te achterhalen wat hier de reden van is geweest. Er zijn verschillende redenen om extra te stoppen: volle treinen, veel reizigers op dat station, de sprinter die wel rijdt, maar dat station niet aandoet. Groet, Marjan
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Badge
In dit geval is het dus wel mogelijk 1 of 2 minuten te wachten(gebeurt bijna dagelijks). Maar gebeurt het dus gewoon niet, kunnen we de trein een goede reis wensen, aaien voor het afscheid, maar kunnen we er niet meer in. Dit gaat ondertussen al 6 jaar zo. Altijd wachten op de een en nooit op de ander.

Als er een goede rede is om zaandam aan te doen hoor je me niet klagen.
Maar 1, communiceer deze, dat voorkomt de hierboven beschreven frustraties en,
2 laat in hoorn de aansluiting even 2 minuten wachten, zodat de vertraging van de 1 niet door een ander bekocht hoeft te worden.

Als het zo vaak voorkomt, zou het beter zijn om de dienstregeling 2 minuten te verschuiven. Of dat mogelijk is, hangt ook af van de drukte op het traject Alkmaar-Uitgeest (waar deze Sprinter tussen de IC's Den Helder-Amsterdam door moet worden gepland).
In dit geval is het dus wel mogelijk 1 of 2 minuten te wachten(gebeurt bijna dagelijks). Maar gebeurt het dus gewoon niet, kunnen we de trein een goede reis wensen, aaien voor het afscheid, maar kunnen we er niet meer in. Dit gaat ondertussen al 6 jaar zo. Altijd wachten op de een en nooit op de ander.

Als er een goede rede is om zaandam aan te doen hoor je me niet klagen.
Maar 1, communiceer deze, dat voorkomt de hierboven beschreven frustraties en,
2 laat in hoorn de aansluiting even 2 minuten wachten, zodat de vertraging van de 1 niet door een ander bekocht hoeft te worden.
Sommige treinen wachten wel op een overstap, maar vaak genoeg is dit niet mogelijk, om de vertraging te beperken. Waarom de intercity in dit geval een extra stop heeft gemaakt blijft gissen. Deze beslissingen worden door de verkeersleiding op basis van vele factoren gemaakt. Ik kan natuurlijk wel even aankaarten dat je liever hebt dat de trein geen extra stops maakt als de stoptrein ook rijdt.
Ik wacht nog steeds op reactie van NS zelf.
Reputatie 3
Badge
Was je erbij iskov? Ik heb de trein zien vertrekken in hoorn, dus ja zonder die stop hadden we h wel gehad.

Aam dienstregeling is niets gewijzigd per 14-12.

Overigens is niet de stop mijn grootste vraag maar het feit dat er op fe ene aansluiting wel wordt gewacht en de andere niet.. Wachttijd is hetzelfde voor beide overstappen.

Nee, ik was er niet bij. In dat geval geloof ik u graag.

Ik baseer me overigens op de gegevens over de daadwerkelijke uitvoering van de dienstregeling.
Volgens deze pagina was de IC in Sloterdijk al tien minuten te laat en zou hij dus in Hoorn om 17.51 zijn aangekomen. Volgens deze pagina is de trein naar Obdam om 17.50 uit Hoorn vertrokken. Dan zou je die dus normaal gesproken niet gehaald hebben.

Wat betreft het niet wachten: inderdaad is het standaard dat treinen niet wachten. Trein naar Amersfoort en trein naar Obdam vertrekken op precies dezelfde tijd uit Hoorn. Als de trein naar Amersfoort dan een minuutje vertraagd is, lukt het misschien nog wel eens om te wachten. Maar de trein naar Enkhuizen moet normaal gesproken zes minuten eerder zijn dan de trein naar Obdam. Dus als die vertraagd is, is er wel iets serieuzers aan de hand, en dat soort vertragingen wil NS niet laten doorwerken in de dienstregeling.
Was je erbij iskov? Ik heb de trein zien vertrekken in hoorn, dus ja zonder die stop hadden we h wel gehad.

Aam dienstregeling is niets gewijzigd per 14-12.

Overigens is niet de stop mijn grootste vraag maar het feit dat er op fe ene aansluiting wel wordt gewacht en de andere niet.. Wachttijd is hetzelfde voor beide overstappen.
Reputatie 3
Badge
Zou het te maken kunnen hebben met het enkelspoor tussen Hoorn en Enkhuizen.
De dienstregeling op enkelspoor is erop ingesteld dat treinen zo min mogelijk botsen, want klanten en overheid houden niet van treinongelukken. Maar als een trein uit één van de richting vertraagd is, kan dat misgaan.
Een logische oplossing is dan om de vertraagde trein langer te laten wachten zolang hij nog op het dubbelspoor staat. De aansluiting in Hoorn op de trein naar Obdam had je sowieso al niet meer gehaald; daarvoor had de trein ook zonder die stop in Zaandam al te veel vertraging.
Ouwe hoeren over niets anders. Ik heb het ook meegemaakt dat de intercity een extra stop maakte. Maar wat maakt het uit. De nieuwe dienstregeling is per 14 december 2014 ingegaan. Misschien heeft dat een reden? Overigens maak ik me helemaal niet druk om voor een extra stop. Wees maar blij dat de trein in elk geval rijdt. Bij bepaalde evenementen kunnen een aantal treinen een extra stop maken. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling weten de machinisten ook niet altijd of ze moeten stoppen of niet. :?
Hallo Lonny, Het is helaas niet meer mogelijk om te achterhalen wat hier de reden van is geweest. Er zijn verschillende redenen om extra te stoppen: volle treinen, veel reizigers op dat station, de sprinter die wel rijdt, maar dat station niet aandoet. Groet, Marjan

Nou vraag het de machinist, vraag het de conducteur, vraag het aan ProRail.

Dit is een antwoord van niets en erg lui.

En waarom je dit topic als beantwoordt markeert mag Joost weten....
En dat is dus niet waar. Bijna dagelijks wacht ik op de reizigers uit richting Enkhuizen, en dat is prima...
Maar op ons wachten ze nooit....
Reputatie 1
Treinen wachten tegenwoordig helemaal niet meer, is ook wel weer te begrijpen als je uitrekent wat de gevolgen hier van zijn.
Zoals ik al aangaf conradm, alle andere treinen reden wel.

Dan nog zie ik niet waarom de trein naar haarlem niet wacht... Zelfde tollerantie
Reputatie 1
Ik zat in de (vertraagde) IC vanuit Enkhuizen van 16:24 deze maakte op Zaandam een extra stop omdat er op een bepaald traject geen of minder treinen reden vanwege een defecte brug, opzich een geldige reden om de mensen vanuit Zaandam ook een kans te geven thuis te komen. De hoeveelheid mensen die werkelijk instapte was inderdaad zeer beperkt.
Ik denk dat als Ionny zelf in Zaandam gestaan had en er had een IC voorbij geraasd hij misschien wel precies het omgekeerde gevraagd had. Een beetje tolerantie mag ook wel.
Sorry, maar wat is dit voor een antwoord?

Geen van de genoemde mogelijkheden was de oorzaak. Er was geen extra drukte in de ttein dan wel op het perron, de treinen reden allemaal...
Als dat een rede was, had ik dat zelf wel kunnen constateren...

Vind het erg zwak dat veel reizigers een half uur extra reistijd oplopen voor een rede die niet te achterhalen valt..

En mijn tweede waarom?
Waarom wacht de trein naar haarlem wel op reizigers uit de richting Enkhuizen en niet uit richting Amsterdam?

Reageer