beantwoord

Waarom moet ik in 2019 nog steeds door rookwalmen naar mijn trein lopen?

• 18 oktober 2019
  • 35 reacties
  • 687 Bekeken

Vandaag weer eens met de NS naar een afspraak. Op station Bergen op Zoom waren vijf mensen aan het roken. Een persoon stond naast de rookzuil, de anderen liepen over het perron of stonden/zaten elders. 

Wetende hoeveel slachtoffers er jaarlijks overlijden aan roken en blootstelling aan sigarettenrook, vraag ik me af waarom 

1. De rookzuil in het midden van het perron staat; zo moeten er veel mensen ongewenst door de rookwalmen lopen. Plaats deze op station Bergen op Zoom aub in de verste hoek van het station als je rookverslaafden wilt laten roken. Dan val je het grootste deel van de Nederlandse bevolking, waaronder onze jeugd, er ten minste niet mee lastig, op naar een rookvrije generatie!
  2. De handhaving van het rookverbod zo slecht is. Blijkbaar vindt de NS het niet belangrijk dat haar klanten rookvrij de trein kunnen bereiken. Dit dwingt mij toch weer mijn rookvrije auto in, wat jammer is voor ons milieu.

NS, neem je verantwoordelijkheid naar onze kinderen en jeugd en zorg dat zij ook bij reizen met de trein rookvrij kunnen opgroeien!

icon

Beste antwoord door Slidestops 20 oktober 2019, 15:22

@AbbeyRoad Onbetaalbaar 😉 Originele post aangepast, was niet helemaal goed gegaan op de telefoon met de quotes zie ik. Mijn excuses.

On topic; gebeurt niet vaak dat ik direct schrijf voor het roken op een plaats waar dat niet mag (tenzij het in de trein is). Ik sommeer iedereen direct een sigaret uit te maken en als ze dat niet doen of toch nog een trekje nemen o.i.d., dan schrijf ik een boete.

Ik kan iedereen schrijven, maar dat kan ik ook voor voeten op de bank, tas op de bank, iedere tailgater, iedereen die zijn spullen onbeheerd achterlaat, iedereen die een papiertje laat vallen etc etc etc.

Ik snap dat sommige mensen fel anti-roker zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat die idealen ook direct door een ander worden overgenomen. Zo lang de huidige situatie bestaat, zal dat ook niet veranderen. Er zal dus vanaf “boven” een wijziging moeten komen.

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het rookverbod lijkt inderdaad niet meer serieus genomen te worden omdat er toch niet bekeurd wordt. Ik zie inmiddels weer overal op de perrons gerookt worden.

De vraag is wie hier tegen op zou moeten treden aangezien een station geen openbare ruimte is. NS voelt zich niet geroepen om op eigen kosten personeel hiervoor te gaan inzetten zolang het geld van de boetes naar de staat gaat.

Reputatie 7
Badge

Helemaal mee eens @MCasier 

Er wordt in het geheel niet meer opgetreden tegen het roken op en om stations. De rokers hebben dit ook in de gaten en we zijn in korte tijd weer teruggekeerd bij de situatie van voor het rookverbod.

@MCasier , er staan ellenlange topics hierover op deze Community, maar klagen zo blijkt, helpt helemaal niets !

Scholen en ziekenhuizen zetten ook eigen personeel in voor de handhaving van het rookverbod op eigen terrein. Van de NS en ProRail mag ook een inspanning verwacht worden om mee te werken aan het laten opgroeien van een rookvrije generatie en haar klanten rookvrij de trein in te laten stappen. Een volledig rookvrij perron zonder zuil behoort mijn inziens ook tot de mogelijkheden. 

Jaren geleden toen ik als klein meisje met mijn moeder met de trein reisde werd er nog in de trein gerookt. Dit heeft de NS ook verboden. Waarom niet het perron ook volledig rookvrij maken? 

Reputatie 7
Badge +3

@MCasier

Scholen en ziekenhuizen hebben geen winstoogmerk, die houden gewoon hun hand op bij de staat als ze geld tekort komen. Overigens mag onderwijspersoneel en ziekenhuispersoneel geen boetes uitschrijven.

Van NS verwacht de staat als eigenaar dat er winst gemaakt wordt en de staat dividend krijgt.

Reputatie 7
Badge

Tsja, rokers zijn ook gewoon klanten bij en voor NS, en die moet je vooral niet plagen met een algeheel rookverbod op stations......…

Het is niet echt anno 2020 deze gedachte, maar wel de waarheid, helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Tsja, rokers zijn ook gewoon klanten bij en voor NS, en die moet je vooral niet plagen met een algeheel rookverbod op stations......…

Het is niet echt anno 2020 deze gedachte, maar wel de waarheid, helaas.

Er is in de maatschappij groeiende de onvrede over de stortvloed van betuttelende regels die de overheid over de burgers uitstort. Steeds meer mensen (inclusief bijv. boeren) denken bekijk het maar met al je regels, ik bepaal zelf wel wat ik doe. Ook NS wordt daarmee geconfronteerd bij het rookverbod, de stiltecoupé, etc.

Ik houd ook niet van betutteling door de overheid. Rokers een plek geven waarmee ze het grootste deel van de bevolking tot last zijn, is helaas alleen maar in het voordeel van de roker. 

Roken is helaas een verslavingsziekte. Rokende mensen zijn meestal in hun jeugd (moedwillig door de tabaksindustrie) verslaafd geraakt. Dit maakt dat rokers veel weerstand voelen bij niet mogen roken en op dit soort fora anti-rook wetgeving als betutteling bestempelen. In eerste instantie zijn anti-rook maatregelen bedoeld om niet-rokers te beschermen. 

Reputatie 6

ProRail, de beheerder van de stations, ziet graag de stations rookvrij.

https://www.prorail.nl/nieuws/het-is-tijd-voor-rookvrije-stations

Maar, omdat roken op het station (en de verkoop van tabaksproducten op het station) voor NS een heilig huisje is, is NS niet enthousiast voor dit plan. NS moet eerst ‘onderzoek’ doen, anders gezegd: het roken op het station en de overlast daarvan, heeft voor NS geen enkele prioriteit en door de schermen met een onderzoek, hoeft NS even niets te doen en haalt opgelucht adem. Dat het merendeel van de reizigers dat ook willen, ach...

Reputatie 7
Badge +3

Dat het merendeel van de reizigers dat ook willen, ach...

Een groep rokers wil wel roken op het station en groep anti-rokers wil een rookverbod. Het gros van de reizigers zal het echter een worst wezen of er op de perrons wel/niet gerookt wordt omdat ze er geen last van ondervinden. Het is een hele andere situatie dan roken in de trein.

Bij het ziekenhuis bij mij in de buurt is het hele voorplein rookvrij. Daar stoort ook niemand zich aan, personeel, patiënten en bezoekers roken er.

Reputatie 6
Badge

Leuk die rookvrije terreinen bij ziekenhuizen, maar bij het UMCG rookt iedereen nu voor de hoofdingang. Je moet dus al door de rook naar binnen. Zonder rook in de zon zitten op een mooie dag is er op deze plek helaas ook niet meer bij. Ik vind het geen verbetering t.o.v. rookruimtes/zones en ik zie het verschil met het door rookwalmen de trein in moeten niet. 

Reputatie 6

Of de voorpleinen van ziekenhuizen al dan niet rookvrij zijn, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat NS zijn verantwoordelijk kan blijven ontlopen door op het huidige ‘beleid’ niet te handhaven of het beleid niet te herzien.

En om dan toch even af te dwalen: rondom het ziekenhuis hier in Delft is ook rookvrij verklaard maar er is wel een voorziening getroffen waar gerookt kan worden. En op de stations van de Rotterdamse metro geld ook een rookverbod en iedereen houdt zich daaraan. 

Dat roken op het station of de overlast van roken op het station voor NS geen prioriteit heeft of maar op enige belangstelling mag rekenen, blijkt ook uit het feit, dat de Moderatoren gestopt zijn met ‘het doorzetten van de melding’. Die zullen waarschijnlijk te horen hebben gekregen dat ze kunnen doorzetten wat ze willen maar dat het ‘pro-rookbeleid' niet wordt herzien

Reputatie 4

Het leefmilieu is dermate verontreinigd dat het wellicht, uit rendementsoverwegingen, zinvoller is om de energie ergens anders op te richten.

Reputatie 6

Plaats bij alle stationsingangen een grote zuil of asbak te plaatsen met een groot opvallend bord "Dit station is rookvrij. Doof hier uw sigaret." En verwijder alle zuilen op de perrons. Dat gaat niet alles verhelpen, maar kan het in ieder geval verminderen. 

NS kan een daad stellen, maar is denk ik bang om rokers kwijt te raken als klant, ze voor het hoofd te stoten. Misschien haakt er dan ook wel een bepaald deel van de rokers af. Zou trouwens ook wel goed zijn voor meer plaats in de trein 😉 Maar in het instellen van geheel rookvrije stations overal zal ook veel lof oogsten bij een zeer grote groep. Daarnaast is het ook lekker duidelijk. Dat hebben veel mensen nodig denk ik. Geen gedoe met zuilen, zones en ander vaag gedoe dat alleen maar meer vragen en irritaties oproept.

Reputatie 7
Badge

Misschien wordt het eens tijd voor een petitie of handtekeningenactie om het algehele rookverbod eens wat meer onder de aandacht te brengen, en al die handtekeningen met de nodige externe aandacht te overhandigen aan ProRail om hun streven naar een rookvrij station wat luister bij te zetten.

Reputatie 6

Plaats bij alle stationsingangen een grote zuil of asbak te plaatsen met een groot opvallend bord "Dit station is rookvrij. Doof hier uw sigaret." En verwijder alle zuilen op de perrons. Dat gaat niet alles verhelpen, maar kan het in ieder geval verminderen. 

NS kan een daad stellen, maar is denk ik bang om rokers kwijt te raken als klant, ze voor het hoofd te stoten. Misschien haakt er dan ook wel een bepaald deel van de rokers af. Zou trouwens ook wel goed zijn voor meer plaats in de trein 😉 Maar in het instellen van geheel rookvrije stations overal zal ook veel lof oogsten bij een zeer grote groep. Daarnaast is het ook lekker duidelijk. Dat hebben veel mensen nodig denk ik. Geen gedoe met zuilen, zones en ander vaag gedoe dat alleen maar meer vragen en irritaties oproept.

Een rookzuil, doofpaal of asbak voor de ingang neerzetten, dat is voor NS niet zo moeilijk. Het aanschaffen en plakken van een stickertje om aan te duiden dat de ‘paalvormige asbak een doofpaal is, is voor NS al een onmogelijke opgave. Een groot, opvallend bord lijkt me helemaal teveel gevraagd. 

https://community.ns.nl/op-het-station-17/rookzuil-voor-ingang-station-delft-45039/index5.html

Reputatie 6

Misschien wordt het eens tijd voor een petitie of handtekeningenactie om het algehele rookverbod eens wat meer onder de aandacht te brengen, en al die handtekeningen met de nodige externe aandacht te overhandigen aan ProRail om hun streven naar een rookvrij station wat luister bij te zetten.

ProRail heeft al aangegeven dat zij de stations rookvrij willen maken. Een pressiemiddel om NS om te krijgen is misschien het massaal dichttapen van de rookpalen. Volgend jaar, 31 mei (Wereld Antirookdag) is een mooie dag en tijd genoeg om een actie op te zetten en voldoende ducktape in te slaan 🚭

Reputatie 7
Badge +3

@Bertus 

Het soort extremisme dat u propageert werkt meestal averechts. U mag best persoonlijk tegen roken zijn maar uw wensen op ondemocratische wijze proberen op te leggen aan anderen kan niet door de beugel. 

Reputatie 7
Badge

Extremisme @Tamzin ?

Daar stel ik mij toch wat anders bij voor dan bij een ludieke actie met wat plakband.

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad

Een zg ludieke actie maar wel met als doel je eigen ideeën door te drammen en aan anderen op te leggen. Het zijn hetzelfde soort "ludieke acties" als die van veganisten die boerderijen bezetten met als doel iedereen verplicht veganist te maken, milieuactivisten die bedrijven en pensioenfondsen blokkeren, boeren die wegen blokkeren, etc. In een democratie beslist het parlement en niet de drammende actievoerder via zg ludieke acties.

Reputatie 6

Wat een geraaskal!

Dierenactivisten vragen aandacht voor de misstanden in de bio-industrie. Dieren ervaren  - net als mensen trouwens - ook gevoelens van angst, pijn en stress, zeker wanneer zij opsloten zitten in onnatuurlijke leefomstandigheden, tussen dode of ernstig zieke soortgenoten.

En verder, iedereen heeft het recht om te demonstreren en actie te voeren (ook dat is een vorm van democratie) om aandacht te vragen voor de onwerkbare situaties die soms ontstaan door zogenaamd democratische besluiten. Die besluiten zijn vaak ingewikkelde compromissen: compromissen die niet uit overtuiging worden gesloten maar vooral dienen om de coalitie overeind te houden.

Terug naar het onderwerp van dit topic: Het voeren van een ‘plakbandactie’ om aandacht te vragen voor de overlast die het roken op het station veroorzaakt, is geen daad van extremisme maar een vraag om aandacht. Aandacht voor een probleem waar NS nu de ogen voor sluit.

En,@Tamzin, wanneer heeft het parlement besloten dat NS een eigen en afwijkend ‘rookbeleid’ mag voeren?

Reputatie 7
Badge

Mooi en prima verwoord @Bertus 

Toevallig vandaag met de trein uit, al zeker 20 rokers geteld welke niet in de rookzone stonden.

Reputatie 7

[quote]Een pressiemiddel om NS om te krijgen is misschien het massaal dichttapen van de rookpalen.[/quote]

Dat wordt veel boetes van 240 euro schrijven ;)

Reputatie 6

Een pressiemiddel om NS om te krijgen is misschien het massaal dichttapen van de rookpalen. 

Oh ja.  Als jullie nu ook eens zo voortvarend te werk gingen om reizigers (en collega’s!) die het rookbeleid negeren, op de bon te slingeren, dan is zo’n actie niet nodig. Maar enfin: roken is echt iets heiligs voor NS. Een beter bewijs is er niet...

Reputatie 7
Badge

Een pressiemiddel om NS om te krijgen is misschien het massaal dichttapen van de rookpalen. 

En wat zijn de boetes@Slidestops voor het plaatsen van gequote berichten welke NIET door mij geschreven zijn ?

Verder heb ik je nog niet gehoord over het geven van boetes aan rokers op plekken waar dat niet mag. Vooral ook te Roosendaal komt dat zeer veel voor !

Reputatie 7
Badge +3

Toevallig vandaag met de trein uit, al zeker 20 rokers geteld welke niet in de rookzone stonden.

Voor bovenstaand moeten de boeten worden geschreven, en niet voor:

Reageer