beantwoord

Waarom moet ik in 2019 nog steeds door rookwalmen naar mijn trein lopen?

• 18 oktober 2019
  • 35 reacties
  • 688 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 7

@AbbeyRoad Onbetaalbaar ;) Originele post aangepast, was niet helemaal goed gegaan op de telefoon met de quotes zie ik. Mijn excuses.

On topic; gebeurt niet vaak dat ik direct schrijf voor het roken op een plaats waar dat niet mag (tenzij het in de trein is). Ik sommeer iedereen direct een sigaret uit te maken en als ze dat niet doen of toch nog een trekje nemen o.i.d., dan schrijf ik een boete.

Ik kan iedereen schrijven, maar dat kan ik ook voor voeten op de bank, tas op de bank, iedere tailgater, iedereen die zijn spullen onbeheerd achterlaat, iedereen die een papiertje laat vallen etc etc etc.

Ik snap dat sommige mensen fel anti-roker zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat die idealen ook direct door een ander worden overgenomen. Zo lang de huidige situatie bestaat, zal dat ook niet veranderen. Er zal dus vanaf “boven” een wijziging moeten komen.

Reputatie 7
Badge +3

Als het onder de overkapping buiten de rookzone gebeurt, is het duidelijk, dat mag niet. Al worden de grenzen van die zones vaak niet aangegeven.

Maar op “mijn” station hangen nog steeds borden waarop staat dat er buiten de overkapping gerookt mag worden, zo lang het geen overlast veroorzaakt. Ik rook zelf en slenter meestal naar het einde van het perron en weer terug. Ik zorg er in elk geval voor niet bij andere mensen in de buurt te komen. Zo lang dat bord er hangt, gaat handhaven heel lastig worden.

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad Onbetaalbaar 😉 Originele post aangepast, was niet helemaal goed gegaan op de telefoon met de quotes zie ik. Mijn excuses.

In de nieuwe opmaak zijn quotes een ramp, ik probeer al meerdere keren in mijn post Abbey in die quote eruit te halen, maar na versturen staat het er gewoon weer bij. 

Reputatie 7
Badge +3

Zo lang de huidige situatie bestaat, zal dat ook niet veranderen. Er zal dus vanaf “boven” een wijziging moeten komen.

En dat is dus al heel lang de klacht/vraag/wens van niet rokers hier. Wanneer gaat NS echt eens handhaven op het rookbeleid, of nog liever, wanneer worden de stations compleet rookvrij? 

Reputatie 7
Badge

@AbbeyRoad Onbetaalbaar 😉 Originele post aangepast, was niet helemaal goed gegaan op de telefoon met de quotes zie ik. Mijn excuses.

In de nieuwe opmaak zijn quotes een ramp, ik probeer al meerdere keren in mijn post Abbey in die quote eruit te halen, maar na versturen staat het er gewoon weer bij. 

Die Abbey is hier gewoon volgens de voorwaarden niet meer weg te denken 😀😀

Reputatie 6

On topic; gebeurt niet vaak dat ik direct schrijf voor het roken op een plaats waar dat niet mag (tenzij het in de trein is). Ik sommeer iedereen direct een sigaret uit te maken en als ze dat niet doen of toch nog een trekje nemen o.i.d., dan schrijf ik een boete.

En juist deze ‘strenge handhaving’ zorgt er dus voor dat er overal wordt gerookt. Als bij controle geconstateerd wordt dat het rookverbod wordt overtreden en op verzoek de sigaret wordt gedooft, dan is er niets aan het handje. 

Reputatie 6

Inderdaad. Als er in eerste (en vaak ook tweede) instantie vriendelijk verzocht wordt om de sigaret te doven, kan je niets gebeuren en doe je het de volgende keer weer. Mensen weten dat. Precies hetzelfde als berekenend met 2e klas vervoerbewijs rustig in de 1e klas gaan zitten. Er is een spreekwoord, iets met zachte heelmeesters.... 😉

Reputatie 5

Ik kan iedereen schrijven, maar dat kan ik ook voor voeten op de bank, tas op de bank, iedere tailgater, iedereen die zijn spullen onbeheerd achterlaat, iedereen die een papiertje laat vallen etc etc etc.

Ik snap dat sommige mensen fel anti-roker zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat die idealen ook direct door een ander worden overgenomen. Zo lang de huidige situatie bestaat, zal dat ook niet veranderen. Er zal dus vanaf “boven” een wijziging moeten komen.

Maar voor het plakken van een stukje tape zou je wel meteen schrijven, @Slidestops ? Zelfs als je dat doet ben jij blijkbaar strenger (wat ik overigens absoluut niet negatief vindt) dan een meerderheid van je collega's, want die zie ik nooit rokers buiten de rookzone (die ik toch zeer regelmatig tegenkom) aanspreken.

Tenzij je jou tegenkomt, lijkt de kans dat je bij een actie als dit daadwerkelijk een boete krijgt me bijzonder klein. Of gaat de winst op boetes voor vandalisme in tegenstelling tot die op boetes voor roken waar dat niet mag naar NS en hebben NS BOA's meer aandacht voor het belang van hun werkgever dan voor het handhaven van de wet?

Reputatie 5

N.a.v. dit topic heb ik de publicatie van ProRail over het door hun voorgenomen rookverbod (https://www.prorail.nl/nieuws/het-is-tijd-voor-rookvrije-stations) eens goed doorgenomen en daar in vallen mij twee zaken op:

1. In de beschrijving van rookzones staat het volgende: "Om rokers tegemoet te komen zijn op onoverdekte plekken op het perron rookzones ingesteld. In die rookzone mag tot nu toe nog gerookt worden. Deze rookzones op stations worden binnen afzienbare termijn opgeheven." Lees ik dit nu verkeerd, of wordt hier gesteld dat rookzones - of in ieder geval de rookzones waar het om gaat - zich altijd op "onoverdekte plekken" bevinden? Blijven rookzuilen op overdekte perrons daarmee alsnog buiten schot?

2. ProRail stelt dat het "met het instellen van [een] algeheel rookverbod op alle stations [tegemoet] komt [aan] de wens van het overgrote deel van de reizigers" terwijl @Slidestops stelt dat het om "sommige mensen" gaat, wat toch als veel minder dan de helft klinkt (hoewel hij dat uiteraard niet letterlijk zegt, ik wil niet beweren dat hij dat zegt, maar het komt op mij over of hij denkt dat dit een relatief kleine groep is). Dat werpt de vraag op om hoeveel mensen het nu eigenlijk gaat. Zijn er cijfers bekend over het aandeel mensen op stations dat zich ergert aan rokers? En over het aandeel mensen dat juist graag wil kunnen roken op stations?

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is wel wat de status van het verhaal van ProRail is. Is dit een idee of is dit samen met de vervoerders besloten? Dat er "een discussie moet worden opgestart" suggereert het eerste en dan lijkt de strekking van het artikel nogal fors op de muziek vooruit te lopen. Wellicht is de auteur zelf een anti-rook fanaat.

Overigens gaat ProRail als ze dit willen doorvoeren ook zelf voor de handhaving zorgen? Zij zijn immers de eigenaar van de stations, niet de vervoerders. Dat zal een vraag zijn die ook de vervoerders hebben want ik denk niet dat Arriva van plan is hiervoor personeel in Uithuizermeeden te gaan stationeren.

Reageer