beantwoord

Waarom niet even wachten bij massale uitval?

• 7 juli 2015
  • 3 reacties
  • 242 Bekeken

Vanochtend vielen tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht alle intercitys (4 per uur) uit. De stoptreinen (2 per uur) reden nog wel. Aankomend uit Oss zag ik nog net de stoptrein van 6.33 u wegrijden, en kon ik alleen nog maar wachten op de volgende stoptrein van 7.03 u, die uiteindelijk ook nog eens 15 minuten vertraging had, en ontzettend druk was.

Deze stoptrein staat normaal in Geldermalsen zo'n 5 minuten stil, om de (volgende) intercity in te laten halen. Nu die echter niet reden, had de stoptrein best enkele minuten later kunnen vertrekken in 's-Hertogenbosch. Het had mij (en velen met mij) ruim een half uur wachten bespaard, de drukte beter verdeeld, en eigenlijk niemand benadeeld.
Waarom laat NS bij dit soort massale uitval de treinen niet even op elkaar wachten?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 13 juli 2015, 11:10

Hoi Jaybee,

Welkom op het forum, en allereerst mijn oprechte excuses voor de late reactie vanuit ons.

Ik kan me voorstellen dat je graag had gezien dat de stoptrein vanuit Den Bosch later vertrok dan normaal. Ik neem aan dat je bedoelt dat die 5 minuten op Geldermalsen, nu doorgetrokken konden worden naar Den Bosch.

Mogelijk klinkt het logisch dat omdat intercity's niet reden, de stoptrein vanuit Den Bosch best later had kunnen vertrekken. Ik weet niet precies hoe laat jij vanuit Oss aankwam (je zegt 'net wegrijden'), maar los daarvan is het bij een storing of werkzaamheden al flink wat gepuzzel om te zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Wachten op treinen kan dan juist voor meer problemen zorgen. Loes, ik ga er vanuit dat deze informatie ook bij jou bekend is? Ik snap dat het ook voor jou als rijdend personeel soms lastig kan zijn, maar jij weet denk ik als geen ander dat het bij dergelijke aanpassingen in de dienstregeling heel belangrijk is om te zorgen dat ándere treinen probleemloos rijden.
Bekijk origineel

3 reacties

Hoi JayBee,

Ik zou willen dat ik daar antwoord op zou hebben, maar als rijdend personeel staan wij ook vaak te kijken welke beslissingen worden genomen. Wij kunnen niet verder kijken wat een bepaald scenario oplevert en dat levert helaas vaak onbegrip op.

Zelf stond ik vandaag op Tilburg met de ic naar Den Haag CS en naast mij stond de sprinter naar Breda kapot. Mijn machinist gaat bellen of wij dan ff als sprinter kunnen rijden naar Breda. Tijd genoeg, maar we kregen nee op het rekest. De reden heb ik niet gehoord, maar we moeten ons vaak aan de regels houden wat niet altijd voor ons uit te leggen valt.
Ik kan er helaas niet veel meer over zeggen.
Hoi Jaybee,

Welkom op het forum, en allereerst mijn oprechte excuses voor de late reactie vanuit ons.

Ik kan me voorstellen dat je graag had gezien dat de stoptrein vanuit Den Bosch later vertrok dan normaal. Ik neem aan dat je bedoelt dat die 5 minuten op Geldermalsen, nu doorgetrokken konden worden naar Den Bosch.

Mogelijk klinkt het logisch dat omdat intercity's niet reden, de stoptrein vanuit Den Bosch best later had kunnen vertrekken. Ik weet niet precies hoe laat jij vanuit Oss aankwam (je zegt 'net wegrijden'), maar los daarvan is het bij een storing of werkzaamheden al flink wat gepuzzel om te zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Wachten op treinen kan dan juist voor meer problemen zorgen. Loes, ik ga er vanuit dat deze informatie ook bij jou bekend is? Ik snap dat het ook voor jou als rijdend personeel soms lastig kan zijn, maar jij weet denk ik als geen ander dat het bij dergelijke aanpassingen in de dienstregeling heel belangrijk is om te zorgen dat ándere treinen probleemloos rijden.
Hoi Sivan,

Ik weet het als geen ander, maar mijn aangehaalde voorbeeld heb ik gegeven, aangezien ik in Breda op tijd binnenkwam, op Dordrecht 2 minuten te vroeg binnen was, dat gold voor Rotterdam Centraal ook voor 3 minuten. Deze situatie vragen wij pas aan als wij er zeker van zijn dat we de stops kunnen maken en toch op tijd kunnen blijven rijden. Vaak wordt de 3600 dan als sprinter ingezet tussen Tilburg en Breda en dan kan ineens alles, terwijl die IC veel minder rijtijd heeft en juist voor meer vertragingen kan leiden. In dit geval kan ik niet verder kijken naar de consequenties, maar ik heb er genoeg ervaring mee. Dat is lastig uitleggen aan reizigers, want we willen zo graag en dan kan en mag het helaas niet, waar ongetwijfeld goede redenen voor zijn.

Reageer