Waarom niet even wachten op de overstappers

Reputatie 4

Gistermiddag om 17.14 uur de Stoptrein naar Driehuis vanuit Alkmaar genomen. Op station Castricum kwam de trein uit Amsterdam met een paar minuten vertraging binnen. Zeker twintig man sprintte naar de tegenoverstaande stoptrein maar de deuren werden voor hun neus gesloten en de trein vertrok. 

Indien NS mensen terug in de trein wil hebben is het volgens mij toch zaak om hier eens aandacht aan te besteden. Stipt op tijd rijden is leuk, maar dit soort praktijken jaagt alleen maar mensen uit de trein. Daar komt nog eens bij dat die ene minuut vertraging heel gemakkelijk tussen Castricum en Driehuis er was uit te rijden".

38 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik zit me even te bedenken waarom je vanuit Amsterdam in Castricum zou overstappen naar Driehuis?

Is Zaandam/Uitgeest dan niet een veel handiger optie….. of gewoon de rechtstreekse trein die via Haarlem rijdt?

Even in het algemeen: Nee, zo makkelijk is het niet. Even wachten kan er misschien door die ene trein uit gereden worden, maar achter die trein rijden nog andere treinen, die door de langere stilstand ook vertraging op kunnen lopen.

Daar komt nog bij dat op een station als Castricum, je te maken hebt met gesloten overwegen achter het perron. Die liggen dan ook langer dicht en we weten allemaal wat mensen doen als het ze te lang duurt bij een overweg.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer een trein blijft wachten op een vertraagde trein zal die trein ook vertraging krijgen. En dat zal meer dan een minuut zijn voordat iedereen is ingestapt en de vertrekprocedure heeft plaatsgevonden. Die vertraging zal dan weer invloed hebben op andere treinen. Dus nee een trein kan niet altijd wachten op een vertraagde trein met een 20tal overstappers die al weer terug zijn in de trein.

Reputatie 4

Wanneer een trein blijft wachten op een vertraagde trein zal die trein ook vertraging krijgen. En dat zal meer dan een minuut zijn voordat iedereen is ingestapt en de vertrekprocedure heeft plaatsgevonden. Die vertraging zal dan weer invloed hebben op andere treinen. Dus nee een trein kan niet altijd wachten op een vertraagde trein met een 20tal overstappers die al weer terug zijn in de trein.

Zoals ik al had aangegeven is het heel goed mogelijk om op dit traject die tijd wel in te lopen. Op het eerstvolgende station Uitgeest blijft diezelfde trein alweer 2 minuten stilstaan. Dit is voor mij gewoon klanten pesten. 

Reputatie 7
Badge +3

Overstappen in Castricum? Vanuit Driehuis gaat de trein toch gewoon rechtstreeks naar Amsterdam of moesten al die mensen naar Zaandam? 

Reputatie 4

Overstappen in Castricum??? Vanuit Driehuis gaat de trein och gewoon rechtstreeks  naar Amsterdam. 

Zoals ik al zei, ik zat gewoon in de trein naar Driehuis en zag vanuit die trein de 20 man die wilde overstappen. 

Ging dus om onderstaande trein vanuit Amsterdam, Reizigers naar Heemskerk en Beverwijk nemen vaak deze trein, omdat ze dan in Castricum kunnen overstappen op de sprinter en niet de verschrikkelijke boemel Amsterdam-Uitgeest met 8 of 9 stops hoeven te nemen.  

Reputatie 7
Badge

Overstappen in Castricum? Vanuit Driehuis gaat de trein toch gewoon rechtstreeks naar Amsterdam of moesten al die mensen naar Zaandam? 

Zoals ik het begreep, was dit de trein uit Amsterdam naar Alkmaar waarin mensen zaten die de trein richting Uitgeest wilden halen.

Geen idee waarom, want op Zaandam kun je gewoon overstappen en ik krijg uit de planner geen advies via Castricum. Denk dan ook niet dat de desbetreffende HC erop rekende dat hij/zij overstappers in de tegenrichting zou krijgen.

Reputatie 7
Badge

Overstappen in Castricum??? Vanuit Driehuis gaat de trein och gewoon rechtstreeks  naar Amsterdam. 

Zoals ik al zei, ik zat gewoon in de trein naar Driehuis en zag vanuit die trein de 20 man die wilde overstappen. 

Ging dus om onderstaande trein vanuit Amsterdam, Reizigers naar Heemskerk en Beverwijk nemen vaak deze trein, omdat ze dan in Castricum kunnen overstappen op de sprinter en niet de verschrikkelijke boemel Amsterdam-Uitgeest met 8 of 9 stops hoeven te nemen.  

Tja….maar dan neem je dus bewust het risico dat je een overstap mist omdat die niet in de planners staat.

Het is terugsteken, dus zouden die mensen allemaal uit- en weer in moeten checken. Dat ga je niet zo snel redden met 20 man.

[edit]Daarbij doe je er met die ‘verschrikkelijke boemel’ korter over dan met een IC via Castricum. Ik zie er de logica echt niet van

Reputatie 4

Tja….maar dan neem je dus bewust het risico dat je een overstap mist omdat die niet in de planners staat.

Het is terugsteken, dus zouden die mensen allemaal uit- en weer in moeten checken. Dat ga je niet zo snel redden met 20 man.

[edit]Daarbij doe je er met die ‘verschrikkelijke boemel’ korter over dan met een IC via Castricum. Ik zie er de logica echt niet van

Nee het is niet terugsteken, het is gewoon toegestaan. 

zie bijvoorbeeld dezelfde reis voor vandaag.

Reputatie 7
Badge +3

Dat mag overigens alleen met een algemeen netabonnement want anders moet je bij terugsteken in Castricum uit-en inchecken omdat je de omrit via Castricum wel extra moet betalen. Ik kan me niet voorstellen dat dat om zoveel reizigers gaat. Het is gewoon terugsteken. 

Reputatie 4

Dat mag overigens alleen met een algemeen netabonnement want anders moet je bij terugsteken in Castricum uit-en inchecken omdat je de omrit via Castricum wel extra moet betalen. Ik kan me niet voorstellen dat dat om zoveel reizigers gaat. 

Er wonen 75.000 man in de regio Beverwijk-Heemskerk. Het is gewoon toegestaan en een volkomen reguliere verbinding zie bovenstaand. De conducteur had gewoon even moeten wachten. 

Reputatie 5
Badge

Alhoewel NS in het algemeen best wat meer aandacht mag schenken aan het realiseren van aansluitingen, is het in deze situatie wel te verdedigen dat de conducteur op tijd wegreed. Bij Castricum rijden de treinen vrij dicht op elkaar. Vlak achter de betreffende sprinter richting Haarlem zit bijvoorbeeld alweer de intercity naar Maastricht. Een minuutje wachten lijkt niet veel, maar kan toch tot gevolg hebben dat de intercity al vroeger moet remmen of zelfs even voor een rood sein komt. Castricum is berucht wat betreft treinen die door rood rijden (heeft zelfs het nieuws gehaald een tijdje terug).

Ook liggen rondom Castricum verschillende overwegen. Als een trein langer langs het perron blijft staan, liggen die overwegen langer dicht. Publiek gaat dan om de bomen slalommen of de overweg raakt in storing. Ook dat komt in Castricum helaas wel eens voor als treinen dicht achter elkaar rijden. En dat gebeurt precies als je blijft wachten op overstappers. Een overwegstoring geeft voor zowel weggebruikers als treinreizigers veel meer ellende dan die paar overstappers die nu te laat zijn.

Treinen die op elkaar wachten om een aansluiting mogelijk te maken gebeurt wel eens als een trein een klein beetje te laat is. Maar 6 minuten vertraging is gewoon best veel. Hoe spijtig ook, dan wordt er gewoon niet gewacht, tenzij het om een laatste aansluiting van de dag gaat. In dit geval gaat het ook nog eens om een overstap waarbij reizigers terugsteken in de rijrichting. Dat zal tegen het verwachtingspatroon van het betrokken personeel zijn. Zeker als deze overstap normaalgesproken niet wordt geboden. Alleen voor reizigers die extra betalen (maar dan zou je de overstap niet halen omdat je langs de paaltjes moet) of ‘vrij reizen’ aanvinken in de reisplanner, is het een optie.

Kortom, erg spijtig. Niet fijn voor de reizigers. Zeker iets wat in het algemeen aandacht nodig heeft. Alleen in deze specifieke casus was het verdedigbaar dat de overstap niet geboden werd.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik al had aangegeven is het heel goed mogelijk om op dit traject die tijd wel in te lopen. Op het eerstvolgende station Uitgeest blijft diezelfde trein alweer 2 minuten stilstaan. Dit is voor mij gewoon klanten pesten. 

Jij werkt als verkeersleider?

Reputatie 4

Ik ga zo langzamerhand denken dat hier alleen maar NS-medewerkers op dit forum zitten. Uit bovenstaande reactie.

Maar 6 minuten vertraging is gewoon best veel. Hoe spijtig ook, dan wordt er gewoon niet gewacht, tenzij het om een laatste aansluiting van de dag gaat. 

De normale overstaptijd is al 5 minuten dus bij 1 minuut langer wachten hadden 20 man blij geweest.

Trein was nog niet vertrokken. Er hebben zelfs nog mensen op de knop voor het openen van de deur gedrukt. Argument van de intercity Maastricht is dus onzin. (die had dus overigens ook al vertraging in Castricum. (zie rijden de treinen). Traject Castricum-Uitgeest is een reistijd van ca 4 minuten dus had allemaal prima gekund. (in het verleden zelf al meerdere keren meegemaakt dat die conducteur wel die minuut wachtte).  

Reputatie 7
Badge +3

Als ik het goed begrijp krijg je mensen alleen terug in de trein als je een trein laat wachten op een vertraagde trein met terugstekers die als ze niet met een traject of altijd vrij abonnement reizen deels zwart reizen.

Overigens komt 6 minuten vertraging niet eens vlak voor Castricum, dus men wist al dat men deze verbinding (die niet volgens de reisplanner is) niet zou halen.

Reputatie 4

@MoDe : nee ik werk niet als verkeersleider, maar anders dan jij ben ik wel ervaringsdeskundige op dit traject en heb ik al meerdere keren meegemaakt dat er wel even werd gewacht voor de overstappers. Het kan dus echt wel.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe : nee ik werk niet als verkeersleider, maar anders dan jij ben ik wel ervaringsdeskundige op dit traject en heb ik al meerdere keren meegemaakt dat er wel even werd gewacht voor de overstappers. Het kan dus echt wel.

Jazeker kan dat. Ik snap nu ook waarom ik regelmatig mijn aansluiting miste die wel in de planner stond als ik met de trein uit Alkmaar richting zuiden reiste. Miste dan ook nog eens de bus die op zondag 1x per uur reed.

Reputatie 5
Badge

Argument van de intercity Maastricht is dus onzin. (die had dus overigens ook al vertraging in Castricum. (zie rijden de treinen).

De betreffende intercity heeft die vertraging pas opgelopen bij vertrek uit Castricum volgens diezelfde website. Aankomst was dus op tijd. We weten de oorzaak van het vertraagde vertrek natuurlijk niet, maar een vertraagde aankomst zou het vertrek zeker geen goed hebben gedaan. Daarom was het juist voor deze intercity goed dat de voorgaande sprinter op tijd weg was. Neemt niet weg dat alleen de treindienstleider van ProRail hier het totale plaatje van heeft. Inclusief goederentreinen, bruggen die open moeten, meettreinen, leegmaterieelritten, enzovoorts. Het is dan ook de treindienstleider die kan bepalen dat een vertrekkende trein moet wachten. Klaarblijkelijk heeft die dat hier niet gedaan. We kunnen alleen maar gissen naar de oorzaak (onoplettendheid of wellicht een goede reden zoals hierboven genoemd). Het is aan het treinpersoneel om stipt te vertrekken als het sein veilig is gegeven door de treindienstleider. In die zin heeft het personeel van de vertrekkende sprinter goed gehandeld.

En natuurlijk, het blijft ontzettend zuur voor die overstappers, maar juist een olievlek van vertraging is wat voorkomen wordt door tijdig te vertrekken. Ik begrijp dat je uit ervaring het gevoel hebt dat hier geen olievlek ontstaan zou zijn, maar wellicht was juist dit specifieke geval anders (goederentrein, brugopening, meettrein, leegmaterieel, zie bovenstaand). Generiek kan wel gesteld worden dat er niet gewacht wordt bij een aansluiting van 5 minuten als de binnenkomende trein al +6 heeft. 

Badge

De sprinter staat in Uitgeest maar 1 minuut stil en geen 2 minuten, in dit geval van 17.34 uur t/m 17.35 uur en dat zijn afgeronde tijden, zo kan de trein bv in ons schema om 17.34:14 aankomen en dan heb je niet eens een minuut.

En met terug stekende reizigers hou je niet zo snel rekening als Hc want normaal is dat niet toegestaan, dit zou dus een uitzondering zijn op de regels die normaal gelden qua treinreizen en dat kun je een Hc niet verwijten. Een Hc gaat heel Nederland door en kan simpelweg niet van elk station alles weten en zal dat terug steken zeker niet verwachten.  Wachten doe je normaal niet op een trein met tegengestelde rijrichting.

Reputatie 4

En met terug stekende reizigers hou je niet zo snel rekening als Hc want normaal is dat neit toegestaan, dit zou dus een uitzondering zijn op de rgeels die normaal gelden qua treinreizen en dat kun je een Hc niet verwijten. Een Hc gaat heel Nederland door en kan simpelweg niet van elk station alles weten en zal dat terug steken zeker niet verwachten.  Wachten doe je normaal niet op een trein met tegengestelde rijrichting.

Dat is nu precies een reden waarom de reiziger een rondje om de kerk conducteur wil. Een conducteur die dus precies weet hoe zijn traject in elkaar steekt en die in dit geval dus wel gewoon dat minuutje op Castricum had gewacht. Bij het rondje om de kerk worden de reizigers dus gelukkig. Op die manier staat de reiziger dan op 1, 2 en 3. Nu staat het personeel dat blijkbaar.

Badge

Dat is nu precies een reden waarom de reiziger een rondje om de kerk conducteur wil. Een conducteur die dus precies weet hoe zijn traject in elkaar steekt en die in dit geval dus wel gewoon dat minuutje op Castricum had gewacht. Bij het rondje om de kerk worden de reizigers dus gelukkig. Op die manier staat de reiziger dan op 1, 2 en 3. Nu staat het personeel dat blijkbaar.

Nou ik weet niet of de Hc daar nu beter zijn/haar werk door gaat doen, elke dag hetzelfde rondje doen geeft nou niet meer plezier in het werk.

En daarbij bepaalt een reiziger niet welke diensten er gedraaid worden door personeel van de NS, zou mooi worden als klanten voor bedrijven gaan bepalen hoe het personeel wordt ingezet.

Eén ding weet ik wel, het personeel wil geen rondjes om de kerk rijden.

Reputatie 4

En daarbij bepaalt een reiziger niet welke diensten er gedraaid worden door personeel van de NS, zou mooi worden als klanten voor bedrijven gaan bepalen hoe het personeel wordt ingezet.

Nou Jeroen: Ik kan je vertellen dat het in de normale economische wereld precies wel zo werkt. Daar gaat nl wel het devies op: Wie betaald, bepaald. Alleen bij monopolisten als de NS zijnde vindt men blijkbaar dat men de kant rucksichtlos aan de kant kan schuiven ten faveure van het personeel. Fijn dat jij dat hier zo ten toon spreidt. 

Dat is nu precies wat er bij NS dus aan scheelt. Het probeert mooie sier te maken met de slogan  "De reiziger staat op 1, 2 en 3, maar als het dus echt op de uitvoering van dergelijk beleid komt faalt het opzichtig. Maar goed als je even hier op dit forum door diverse topics bladert, krijg je gewoon een heel goed beeld van NS. Gisteren nog bijvoorbeeld dat topic over de overstapservice van de banken. Waarom zouden wij het de klant toch gemakkelijk maken???

Reputatie 5
Badge

Ik betwijfel of een rondje om de kerk hier gaat werken. Castricum is een station waar alle treinen heel kort stoppen. De conducteur van de sprinter richting Haarlem zal onder normale omstandigheden nooit de intercity naar Alkmaar tegenover zich hebben. Hij/zij ziet dus nooit of er overstappers uit die trein komen of dat er sprake is van een aansluiting. Dit in tegenstelling tot grote overstapstations waar aansluitende treinen naast elkaar staan en de dienstregeling echt zo is gemaakt dat deze treinen op elkaar aansluiten. Overstappen worden daar ook getoond op de schermen in de treinen en de conducteur kan de overstapmogelijkheden zien in hun digitale hulpmiddelen. De overstapmogelijkheid in Castricum is een toevalligheid, niet iets waar de dienstregeling zo gemaakt is dat er duidelijk gepland is op een aansluiting.

Als de conducteur deze reizigers al heeft zien willen overstappen, is het de vraag of de conducteur dit geregistreerd heeft als zijnde overstappende reizigers. Ik zou nog eerder hebben gedacht dat deze reizigers een halte te laat zijn uitgestapt en simpelweg de eerste trein terug wilden nemen (heb dat ook wel eens in Steenwijk zien gebeuren terug naar Meppel).

Kortom: ik betwijfel of een conducteur, zelfs als die extreem vaak op dit traject reist, deze aansluiting als zodanig zou herkennen. En als de conducteur die aansluiting wel erkent en herkent, moet de conducteur nog altijd handelen naar de richtlijn, namelijk vertrekken als de vertrektijd is aangebroken en de vertreklamp brandt (sein veilig). Anders houd je op Castricum de rest van de treindienst op met alle eerder beschreven gevolgen (vertraging volgende trein, overwegen lang dicht, risico op overwegstoring, vertraging voor reizigers die al in de trein zitten en in Uitgeest op de bus willen overstappen). Bedenk dat de hele vertrekprocedure minimaal zo'n 20 tot 30 seconden duurt. Kortom: als je 30 seconden extra wacht op overstappers (ik denk dat het in praktijk al meer zal zijn), komt daar nog eens 30 bovenop. En dat is precies die minuut waarmee je de volgende trein hindert, een overweg in storing helpt, een busoverstap voor reizigers verderop laat mislukken, enzovoorts.

En natuurlijk, het is en blijft zuur als je een overstap mist, maar vertraging en dus het missen van aansluitingen kan gebeuren. Als een trein dan even kan wachten, is het heel prettig, maar het mag nooit zo zijn dat de gevolgen voor anderen (weg- of spoorgebruikers) groter zijn dan de winst voor de overstappers die al vertraagd waren, in het bijzonder als die overstappers een reis maken die niet standaard door de planner getoond wordt.

Enige wat de Klantenservice van NS zou sieren is bij ProRail aandacht vragen voor het feit of deze overstap bekend is en of de treindienstleider hier actief op kan sturen. 

Badge

Nou Jeroen: Ik kan je vertellen dat het in de normale economische wereld precies wel zo werkt. Daar gaat nl wel het devies op: Wie betaald, bepaald. Alleen bij monopolisten als de NS zijnde vindt men blijkbaar dat men de kant rucksichtlos aan de kant kan schuiven ten faveure van het personeel. Fijn dat jij dat hier zo ten toon spreidt.

Dan leef ik blijkbaar in een andere wereld dan jou, want ik betaal toch veel bedrijven voor hun diensten maar die bedrijven passen hun dienstverlening niet aan voor mij maar leveren standaard diensten waar ik een keuze uti kan maken en daar het corresponderende bedrag voor betaal.

Zou wel lekker zijn als ik dus kan bepalen dat DHL precies om 14.14 uur het pakket komt brengen omdat ik op dat moment van plan ben om de deur open te doen.  Of in de winkel dat ik niet meer hoef te wachten bij de kassa maar daar een afspraak mee kan maken dat ik om 15.43 uur aan de kassa mijn boodschappen kan afrekenen.

Nee, ik zie dat nog niet zo snel gebeuren, de wil van de klant moet passen in de filosofie van het bedrijf.  Want als je goed naar de topics kijkt dan willen andere reizigers weer niet dat een trein vertraging oploopt door andere reizigers maar dat de trein op tijd rijdt zodat zij op tijd op hun bestemming zijn.  Hoe rijm je dat dan met het wachten op overstappers waardoor een trein te laat vertrekt ?

Het is simpel je kan het namelijk niet iedereen naar de zin maken, we vervoeren bij de NS elke dag vele duizenden mensen en daarvan zullen er altijd een aantal zijn die klagen over iets.  En datzelfde gebeurt bij de collega vervoerders en meer concurrentie op het spoor zorgt er misschien wel voor dat de aansluitingen verslechteren, ook daar zijn voorbeelden van omdat er zonder overleg vertrektijden veranderen.

@Sneltram zeer waarschijnlijk kan hier niet op gestuurd worden vanwege de minimale opvolgingstijden tussen geplande treinen, wordt er ergens geschoven dan moet dat veelal op een groot deel van een traject gebeuren en dan komt de minimale tijd tussen treinen in de knel. Vandaar dat sturen hierop overdag maar zeer beperkt voor komt.

Reputatie 7
Badge +3

Zou wel lekker zijn als ik dus kan bepalen dat DHL precies om 14.14 uur het pakket komt brengen omdat ik op dat moment van plan ben om de deur open te doen.  Of in de winkel dat ik niet meer hoef te wachten bij de kassa maar daar een afspraak mee kan maken dat ik om 15.43 uur aan de kassa mijn boodschappen kan afrekenen.

Je bent als ontvanger geen klant van DHL. Maar dat soort bedrijven probeert wel steeds meer in steeds kleinere tijdsloten te leveren. Waarom? Omdat hun klanten dat graag willen, aangezien ze dan zelf meer klanten trekken.

Winkels bieden steeds meer zelfscankassa's e.d. aan. Tuurlijk zal dat ook vanuit kostenoogpunt zijn, maar ook omdat klanten niet graag in een rij staan.

Er zijn nu al bedrijven die binnen 10 minuten na bestellen voor de deur staan met je boodschappen. Dat doen ze echt niet omdat ze dat zelf zo leuk vinden. Nee, dat wil de klant graag.

Uiteindelijk moet een bedrijf toch echt doen wat een klant wil, anders ga je vroeg of laat ten onder. Tenzij … je net als NS een verkapte monopolie-positie hebt.

Badge

@mrfreeze  Ooh dus DHL voldoet al aan de eisen van de klant als ze laten weten hoe laat ze langs komen, maar dan voldoet de NS ook al want de NS heeft daar o.a. een mooie app voor dat je vooraf kunt zien hoe laat een trein ergens stopt, waar deze vervolgens naar toe gaat en hoe laat deze daar dan is.  Je kunt zelfs zien waar je moet overstappen als de trein niet naar jouw bestemming rijdt maar een andere wel.  Moet dan wel een TOP bedrijf zijn want als een trein wat vertraagd is dan kun je dat in die app ook zien en bij een wat grotere vertraging wordt het zelfs op de station omgeroepen.  Want dat wil een klant graag.

Maarre als ik iets bestel dan betaal ik indirect wel DHL en als ik de leverancier vraag of DHL het om 14.14 uur kan afleveren bij mij omdat het mij beter uitkomt dan weet je zelf wel wat het antwoord daarop is.

Dat er bedrijven zijn die hun producten binnen x tijd bij je aflevert als je het besteld dat kan als jij als klant er ook voor wilt betalen. Echter doet niet elke firma dat en ook dit soort firma's kunnen niet aan iedereen zijn wensen voldoen.

Wat betreft vervoer zijn er vele opties die naar de bestemming leiden, zo kun je inderdaad met de trein maar je zou ook met de bus kunnen.  En wil je zeker weten dat je op tijd opgehaald wordt en geen overstap mist dan is daar altijd nog de taxi, tja je betaald wat meer maar dan kun je ook echt zelf bepalen wat er gebeurt, hoe de taxi rijdt, etc …

De treinen van de NS rijden echter niet voor 1 persoon maar voor heel veel personen, al deze personen hebben andere wensen welke ook nog wel eens heel tegenstrijdig zijn. Wat doe je dan ?? Want het is gewoon niet mogelijk iedereen tevreden te houden, dat lukt ook een concurrent vervoerder op het spoor niet. 

Ik denk dat ik maar eens aan de busmaatschappij vraag of ze de busroute kunnen aanpassen en ook de tijden beter af kunnen stemmen op mijn diensten, dan kan ik gewoon met de bus naar het werk.

Reageer