beantwoord

Waarom niet laten wachten op overstap, als het wel kan?

• 22 oktober 2017
  • 22 reacties
  • 305 Bekeken

Reputatie 7
Badge
@Iris NS
Dank je wel voor de uitleg. Met wat bijdragen van forumleden was de reconstructie van https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/hoe-moeilijk-kan-bijsturing-zijn-als-je-bewust-een-treinstel-minder-inzet-40971/index1.html#post270272 al bijna zover. Fijn dat NS toch nog een stel richting Zwolle heeft “aangemaakt” https://www.ovtijden.com/arnu/rl/303646/2017-10-20T15:04:00+0200 want anders waren vanuit Zwolle naar Den Bosch twee ritten achter elkaar in de spits uitgevallen. Zo te zien is er in Zutphen nog een trein aangemaakt voor de óók uitvallende 3659

Blijft een raadsel waarom niemand van NS of ProRail actie heeft genomen om de machinist en HC van de Flirt 9665 te waarschuwen dat er (uit de vertraagde 3661) nog een grote meute overstappers is voor de richting Eindhoven en verder.

Het was de reizigers via de NS app al bekend dat de IC er na was uitgevallen. Wat hen NIET uit de NS app bekend was, is de spoorwisseling van 7b naar 1. Dat is ook niet omgeroepen na aankomst van de zwaar vertraagde 3661 uit Nijmegen. Daardoor ga je die aansluiting missen, ook omdat de Flirt niet onderaan de roltrap stond, maar 200 meter andere kant op. Of was dit alles opzet, om de vertraagde reizigers juist niet met de Sprinter mee te nemen?

De 9665 naar Eindhoven had zeker 6 minuten kunnen wachten, zonder in Boxtel ook maar een seconde vertraging op te lopen. https://www.ovtijden.com/arnu/rl/9665/2017-10-20T18:19:00+0200 Zoals geschreven, er was geen IC die erachter drukte, en geen kruisend verkeer uit Tilburg.
Nu floot en sloot de HC, en liet de aanhollende mensen verbluft achter.

Wat is de aanleiding tot de beslissing geweest om de 9665 niet te laten wachten op aansluiting?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 22 oktober 2017, 16:34

Ik begrijp dat je nog geen eenduidig antwoord hebt ontvangen op jouw topic, Klant_Jac.
Ik heb ook voor je gezocht n.a.v. jouw andere topic, maar krijg geen eenduidige reden doorgespeeld waarom de 9665 niet heeft gewacht. Hoe ik het ook uitvraag: ik stuit op het feit dat dit een miscommunicatie is geweest en een slordigheid van ons. Naar mijn mening had de informatievoorziening beter moeten zijn op het station en had het personeel beter ingelicht moeten worden over de situatie rondom dit traject en eerdere verstoringen. Jouw klacht is door mij doorgespeeld, terechte vraag maar ik heb helaas geen goed antwoord voor je. Misschien is er een forumlid die hier meer over kan melden dan ik dat kan.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Ik begrijp dat je nog geen eenduidig antwoord hebt ontvangen op jouw topic, Klant_Jac.
Ik heb ook voor je gezocht n.a.v. jouw andere topic, maar krijg geen eenduidige reden doorgespeeld waarom de 9665 niet heeft gewacht. Hoe ik het ook uitvraag: ik stuit op het feit dat dit een miscommunicatie is geweest en een slordigheid van ons. Naar mijn mening had de informatievoorziening beter moeten zijn op het station en had het personeel beter ingelicht moeten worden over de situatie rondom dit traject en eerdere verstoringen. Jouw klacht is door mij doorgespeeld, terechte vraag maar ik heb helaas geen goed antwoord voor je. Misschien is er een forumlid die hier meer over kan melden dan ik dat kan.
Reputatie 7
Badge
Dank Thomas NS voor je alertheid en inzet.

Het is niet zo voor mij persoonlijk van belang maar het was te zien dat in de gedwongen pauze er heel wat GTBV formulieren werden afgehaald (los van de electronische aanvraag), en deze onvolkomenheid gaat NS geld en goodwill kosten... Het is daarom beter dat de verantwoordelijken voor deze gemiste overstap zich ook dáárvoor verantwoordelijk voelen, en hun handelen merkbaar aanpassen.

Overigens, met enige alertheid van de HC had hij kunnen zien dat er over de glazen brug en het perron een stroom reizigers naar zijn trein kwam rennen. De HC weet ook (in tegenstelling tot de overstappers) dat zijn trein op spoor 1 staat i p v 7b. En dan toch fluiten en sluiten?!

Vandaar dat ik het nog 's aan de orde stel(de).

Onderstaand wat de reisplanner op 20 oktober op vertrektijd 18.19 aangaf:

Reputatie 7
Badge
en dit is wat er gebeurde en ProRail registreert: spoor 1 https://www.ovtijden.com/arnu/rl/9665/2017-10-20T18:19:00+0200
Gisteren bij een trein die ikzelf had, klopte mijn info ook niet wat betreft aankomstspoor. Hetzelfde wat klant_Jac dus registreert, gold voor mij dus ook.
Dat die spoorafwijking niet zichtbaar is, is een probleem om helemaal simpel van te worden, had al lang opgelost moeten zijn en gaat ook vast nog erg lang duren. Zegt dat al genoeg?

Het aankomstspoor op het laatste station op de route zal overigens NOOIT een spoorafwijking kunnen krijgen momenteel. Technisch kats onmogelijk.

Functioneel beheer zegt daarover:
Wel wil ik een ieder even wijzen op het feit dat ARNU op een eindstation nooit spoorwijzigingen heeft. De spoorwijzigingen worden namelijk op basis van de DVS (vertrekstaten) waargenomen, en een trein die op zijn eindbestemming aankomt staat niet in de DVS van dat station. Hoop dat ik dit voldoende duidelijk heb uitgelegd, en anders kan ik dit uiteraard nog verduidelijken.

Vrolijke bloem ter compensatie.
Reputatie 7
Badge
Het aankomstspoor op het laatste station op de route zal overigens NOOIT een spoorafwijking kunnen krijgen momenteel. Technisch kats onmogelijk.

Hier zal mogelijk de wisseling van de rit-serie 4400 in 9600 v.v. een rol spelen. Dan heb je theoretisch Den Bosch als eindstation. Blijft raar dat DVL dat niet merkt (iemand zet toch de wissels anders!), en dat de HC zijn koffie bij de Kiosk op 7b niet mist 😉
De DVL merkt niks, want die creëren gewoon een spoorafwijking. Die wijziging wordt verderop in de keten niet waargenomen, omdat het afnemende systeem enkel kijkt naar vertrekinformatie.
Reputatie 7
Badge
Zucht.... de meute staat te wachten bij een spoor mét aanduiding op infobord én in reisplanner, terwijl hun trein 6 sporen verder leeg vertrekt...

en zo stuur je dus je klanten (= geld en goodwill) met een fluitje in het verdriet...
Reputatie 7
Badge
@Henk, dit moeten we even samen verwerken... bakkie? ik reis woensdagmiddag heen/terug naar Utrecht CS, en ben donderdag lunchtijd in Den Bosch CS
Pff, moet ik even in de planning kijken morgen. Hebben nog wel even contact.
Zucht.... de meute staat te wachten bij een spoor mét aanduiding op infobord én in reisplanner, terwijl hun trein 6 sporen verder leeg vertrekt...

en zo stuur je dus je klanten (= geld en goodwill) met een fluitje in het verdriet...

Voor de vertrekkende treinen op 's-Hertogenbosch is ruim een uur voor vertrek een spoorafwijking verstuurd in DVS, en van daaruit o.a. naar PUB die de publicatie op stationsmiddelen verzorgt, waaronder bebording.
Reputatie 7
Badge
Voor de vertrekkende treinen op 's-Hertogenbosch is ruim een uur voor vertrek een spoorafwijking verstuurd in DVS, en van daaruit o.a. naar PUB die de publicatie op stationsmiddelen verzorgt, waaronder bebording.

Helaas... ik heb daarvan geen fotootje gemaakt, maar dat stond niet op de infobord bij perron 7b.
Wat ik wél heb gedaan - toen er 18:17 op spoor 7b geen trein stond/kwam, en ik op spoor 1 een Flirt 3+4 zag staan - in de NS reisplanner gecheckt... ook 7b (zie pic hierboven). Voor alle zekerheid www.ovtijden.com gecheckt... maar ook die had voor de 9665 spoor 7b nog in beeld. Dat wijzigde ca. 2 minuten ná vertrek in spoor 1 (rood gekleurd). Dus dat uur voor vertrek is vast in GMT geweest 🆒
CRIS-timestamp van het eerste bericht met spoorafwijking: 2017-10-20T15:25:31.398Z
Geplande vertrektijd: 2017-10-20T16:19:00.000Z

Zou op de bebording moeten staan, vreemd dat het dat niet heeft gestaan.

20 oktober hebben we het over, toch ?
Reputatie 7
Badge
Yes... 20 oktober, 18:19 locale tijd. Maar stond ook rond vertrektijd niet op https://www.ovtijden.com/arnu/rl/9665/2017-10-20T18:19:00+0200
Als ik NU kijk op https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4463/2017-10-20T17:59:00+0200 staat spoor 7b ook aangegeven als aankomstspoor van dezelfde treinstellen FLIRT-3-2233, FLIRT-4-2518.

Het wordt me ook niet duidelijk waarom spoor 7 a+b niet in gebruik was. Mijn trein 3661 kwam 17.53 +24m aan op spoor 6A i.p.v. 6B. En de IC 3561 en 3563 - die ook op 7a halteren - waren vervallen.
Dat is heel vreemd, ik heb de berichten wel rond die tijd ontvangen namelijk.

Aankomstspoor klopt idd, dat is wat ik hierboven schreef, zal nooit een actueel spoor krijgen want eindstation. Iets wat overigens niet veel mensen binnen NS weten, bleek begin van het jaar nadat het voor problemen zorgde in Sittard met Arriva-treinen.
Reputatie 7
Badge
Hmmm... Heb je 15:25 voor 6995 een spoorwijzigings-mutatiebericht gekregen? En geen mutatie meer na 18:18?
9665 op 's-Hertogenbosch:

2017-10-20T15:09:06.264Z 70-minutenbericht (= aankondiging van vertrek)
2017-10-20T15:25:31.398Z Update met wijziging 20 (=spoorafwijking 7b=>1)
2017-10-20T16:19:56.427Z Update treinstatus naar 5 (=trein vertrokken)

Dat is een vrij normaal verloop verder. Timestamps zijn timestamp uit CRIS, het systeem wat InfoPlus DVS-berichten genereert. Ontvangst is een aantal seconden later, wanneer het bericht door de keten is.
Reputatie 7
Badge
Ah. OK. De update van 18:19 is doorgekomen, want dat gaf bij mij in beeld de spoor en kleurwijziging.
Ik heb niet eerder dan ca 18:17 die (pagina van) ovtijden.com benaderd, dus ik kan m niet in cache hebben gehad. Interessant... Blijft sneaky dat ie zowel bij mij via ovtijden.com op 7b stond, als bij het spoor 7b. (op de verzamelinfoborden heb ik niet gekeken; die hangen daar niet).
Als hij op de CTA op 7b stond zet ik er gerust op in dat overal die informatie heeft gestaan. Dat komt allemaal vanuit hetzelfde systeem en dezelfde keten. Erg vreemd inderdaad, al kijk ik er niet meer van op 🙂
Reputatie 7
Badge
lastige is dat ik er geen fysieke registratie van heb. alleen de wisseling van 7b zwart in 1 rood heel goed in mind.
de wisseling op zich klopt, gezien jouw logging. alleen valt achteraf niet te achterhalen wat er bijv om 18:15 in de output van jouw systeem (dus op het web) stond
Reputatie 7
Badge
Q: krijg je dat als message binnen met een header? kan de header verschillen van de inhoud?
Nee, en de timestamps waarop het bericht werkelijk is weggeschreven naar m'n disk van de loggingserver matchen 🙂

Reageer