Waarom reizen er nog treinen van Brabant naar andere steden?

• 12 maart 2020
  • 11 reacties
  • 299 Bekeken

Treinen van Brabant naar andere steden moeten per direct niet meer rijden.

Sterker nog. NS moet staken per direct

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nou nou … De situatie is in Noord-Brabant inmiddels niet meer anders dan in de rest van Nederland, al zijn er nog wel de meeste besmettingen.

Maar persoonlijk zou ik graag nog wel van en naar m'n werk willen kunnen. Ik ben een gezonde jongeman zonder klachten en heb - op dit moment - geen reden om niet met de trein te reizen.

Nou nou … De situatie is in Noord-Brabant inmiddels niet meer anders dan in de rest van Nederland, al zijn er nog wel de meeste besmettingen.

Maar persoonlijk zou ik graag nog wel van en naar m'n werk willen kunnen. Ik ben een gezonde jongeman zonder klachten en heb - op dit moment - geen reden om niet met de trein te reizen.

Wat als je in een trein bent met iemand die het virus draagt en jou ermee besmet, zonder dat diegene weet dat ie de virus met zich meedraagt?

Plotseling word jij ziek? Ben je dan nog een gezonde jongeman?

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dan heb ik een week griep.

Reputatie 7
Badge +3

Kennelijk heb je het nieuws van vanmiddag gemist. 

Badge

Pfff, u hoeft niet met de trein te reizen maar veel mensen met een cruciaal beroep reizen ook met de trein naar het werk. De reizigers in NL moeten hun EIGEN verantwoording nemen in deze, de regering kondigt maatregelen af welke door de NS worden opgevolgd en op dit moment is er in overleg met het RIVMbesloten dat het OV nog steeds blijft rijden.

Reputatie 7
Badge +3

De NS site meldt: “Vanaf vrijdag 13 maart rijden minder treinen in de spitsuren. De reisplanner voor morgen is bijgewerkt met deze wijzigingen. Plan uw reis vooraf met de reisplanner.”

Veel mensen gaan thuiswerken, hogescholen en universiteiten wordt verzocht onderwijs online aan te bieden, evenementen en concerten gaan niet door, musea gaan dicht en hierdoor zullen veel minder mensen met de trein of ander OV reizen. Treinen zullen dus fors leger zijn dan normaal waardoor ook de kans op besmetting minder zal zijn. Bedenk ook zelf of u wel moet gaan reizen.

Badge +3

Nee, dan heb ik een week griep.

Ik las ergens het volgende:

Ongeveer 80% van de mensen die het krijgen hebben milde verschijnselen (verkouden, koorts, niets spannends qua klachten maar zijn wel besmettelijk), de helft daarvan krijgt (milde) verschijnselen van longontsteking. Dat overleef je waarschijnlijk ook wel, maar is geen ‘weekje griep’ meer natuurlijk.

20% krijgt ernstiger verschijselen, en 5% (een kwart van die 20%) komt in het ziekenhuis terecht voor behandeling. Rond de 2% kritiek en een deel daarvan overlijdt.

Dus als je verder gezond bent valt het inderdaad wel mee, reden dat scholen ook gewoon open mogen blijven (of dat verstandig is laat ik me niet over uit).

Kinderen met verschijnselen moeten wel thuis blijven, en natuurlijk niet op bezoek bij opa/oma in een verzorgingshuis e.d. zolang ze niet negatief getest zijn (en meestal gewoon een heel ander virusje blijken te hebben).

Denk dat er in Brabant wel de nodige scholen dicht zullen gaan/blijven, en mogelijk een beperkte vorm van opvang geven (werkende ouders die niet kunnen thuiswerken e.d.)

Reputatie 7
Badge +3

Die informatie lees ik ook. Plus dat degene die zulke ernstige klachten krijgen dat ze in het ziekenhuis komen of er aan overlijden vooral ouderen zijn en/of mensen met onderliggende medische klachten als hart en vaatziekten, diabetes en longziekten. Vanaf een leeftijd van 50 - 60 loopt het sterftepercentage sterk op. Dus vooral mensen in die risicogroepen doen er goed aan contact met grote groepen mensen te vermijden en misschien dan maar even niet met de trein te reizen.

Hallo Appieb070 en welkom bij de NS Community. 

Ik snap je uitgangspunt maar volledig stilleggen heeft een tegenovergesteld effect. Veel medewerkers van o.a. ziekenhuizen komen met het Openbaar Vervoer naar hun werk. Voor veel van deze mensen, met name in de Randstad, is er geen alternatief. Volledig stilleggen zal NS alleen doen als er echt geen andere keuze is. Voor nu vragen we onze reizigers verstandig na te denken over het wel of niet moeten reizen. 

Reputatie 6

Bij ons wordt gekeken naar voor welke kritische processen welke mensen nodig zijn en wanneer. De rest wordt zoveel mogelijk thuiswerken. Het lastige is dat als je bij een overheid werkt, niet alles kan wachten gelet op wettelijke procedures en ook niet alles digitaal kan of mag. Gelukkig kan wel steeds meer digitaal. Dus dat betekent komende weken deels thuis werken en voor het zaken die echt niet anders kunnen, naar kantoor. Dat laatste wordt wel beperkt. Jammer dat ik geen gebruik kan maken van de snellere route en mijn reistijd wordt verlengd omdat net die ene spitstrein wordt geschrapt ;) maar als ik de vervangende sprinter dan maar grotendeels voor mezelf heb, prima ;) en blij dat er nog wat rijdt.

Bij minimale klachten moeten we sowieso al thuis blijven uit voorzorg :)

Reputatie 6

Wat een simplistische en veeleisende opmerkingen hier. Maar even het nationale spoorwegnet plat leggen omdat het onderbuikgevoel zegt dat we er allemaal aan gaan als de treinen nog rijden.

Laten we het even bij het redelijke houden: kleine maatregelen om het contact te verminderen, de dienstregeling afstellen op een vermindering van de hoeveelheid beschikbaar personeel (sterkte allemaal!) en een aangepast schoonmaakregime.

Reageer