beantwoord

Waarom rijd er geen trein vanuit wijchen naar nijmegen om het kwartier?

• 9 oktober 2014
  • 5 reacties
  • 203 Bekeken

Er is een extra spoor aangelegt in wijchen zodat er een trein om het kwartier zou rijden i.p.v. Om het half uur. Nu rijd er alleen om 07;41 een extra trein. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Loes 9 oktober 2014, 09:57

Volgens mij is dat extra spoor aangelegd om dat uiteindelijk te gaan doen. Het is niet even mogelijk om in de huidige dienstregeling een extra spitstrein aan te vragen, die aanvraag loopt via Prorail en er moet dan ruimte op het spoor zijn, materieel en personeel. Op zijn vroegst kan dit zijn meegenomen in de dienstregeling van 2015 die al zo goed als klaar is volgens mij. Als NS toen al op de hoogte was van de aanleg van het extra spoor in Wijchen kan daar dus alles op aangevraagd zijn om te kunnen rijden. In een bestaande dienstregeling is het gewoonweg niet te realiseren om vijf dagen in de week extra spitstreinen in te leggen. Aangezien ik niet op de hoogte ben van de komende dienstregeling, kan ik je daar verder weinig over zeggen.
Ik hoop dat ze opgenomen zijn in de komende dienstregeling, want het spoor is geloof ik wel daarvoor aangelegd om dit mogelijk te maken.
Bekijk origineel

5 reacties

Volgens mij is dat extra spoor aangelegd om dat uiteindelijk te gaan doen. Het is niet even mogelijk om in de huidige dienstregeling een extra spitstrein aan te vragen, die aanvraag loopt via Prorail en er moet dan ruimte op het spoor zijn, materieel en personeel. Op zijn vroegst kan dit zijn meegenomen in de dienstregeling van 2015 die al zo goed als klaar is volgens mij. Als NS toen al op de hoogte was van de aanleg van het extra spoor in Wijchen kan daar dus alles op aangevraagd zijn om te kunnen rijden. In een bestaande dienstregeling is het gewoonweg niet te realiseren om vijf dagen in de week extra spitstreinen in te leggen. Aangezien ik niet op de hoogte ben van de komende dienstregeling, kan ik je daar verder weinig over zeggen.
Ik hoop dat ze opgenomen zijn in de komende dienstregeling, want het spoor is geloof ik wel daarvoor aangelegd om dit mogelijk te maken.
Beste Lievevangestel,

Welkom op het NS serviceforum. De extra trein van 07.41 is ingevoerd om de herfstdrukte tegen te gaan. Zoals Loes ook aangeeft, staat dit los van het extra spoor, daar wordt door Prorail op dit moment nog aan gewerkt. Dankzij het extra stuk spoor is er in de toekomst ruimte voor vier sprinters per uur.
Badge +3
Deze extra trein staat helemaal niet los van het keerspoor. Juist omdat dat al is aangelegd en in dienst is, kan de extra trein daar kopmaken. En dat gebeurt ook: het is de enige trein die van dat spoor vertrekt.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling in december zal er op werkdagen in de brede spits vier keer per uur een trein rijden tussen Wijchen en Nijmegen. Vanuit Wijchen betekent dat vier keer per uur tussen ruwweg 7 en 10 uur 's ochtends en tussen 15 en 18 uur 's middags. Vanuit Nijmegen rijden er vier treinen per uur tussen 6.30 en 9.30 uur 's ochtends en tussen 14.30 en 18 uur 's middags.
Ik snap het niet. Vroeger hebben alleen in de spits ook sneltreinen gestopt naast de stoptreinen Nijmegen - ''s-Hertogenbosch. In die tijd (toen nog hondenkoppen) waren die stoptreinen ook voorzien van koffieautomaat in de trein.
Reputatie 4
Badge
Omdat mensen in de Intercity er niet op zitten te wachten om naast de prutstationnetjes Lent, Elst en Arnhem Zuid ook nog eens te stoppen in Wijchen. Tijdens de (naar ik aanneem) kamerzoekdrukte in de herfst stopte de intercity inderdaad regelmatig omdat de stoptrein mensen liet staan in Wijchen. Met de aanleg van het keerspoor komt daar nu na jaren een echte oplossing voor.

Reageer