beantwoord

waarom staan incheckpoortjes niet op alle stations op dezelfde plaats

  • 8 november 2019
  • 5 reacties
  • 91 Bekeken

ik heb het altijd vreemd gevonden dat op ieder station de incheckpaaltjes ergens anders staan. Bij sommige stations moet je direct inchecken als je het station in wilt lopen, maar er zijn er ook waar je wel  het station in kunt en dan ‘ergens’ later moet inchecken. Je zoekt je soms rot naar zo'n paal en met de krappe overstaptijden, is dat niet altijd even fijn. Soms staan ze gewoon ergens in een hal, soms staan er ook palen op perrons (maar dan vaak niet op alle perrons).

Waarom is niet gekozen om de weg naar het perron (dus onderaan trappen, roltrappen en liften) die paaltjes/poortjes te plaatsen. Dan staan ze overal op dezelfde plek en kun je ook nooit vergeten in te checken. En dan kunnen andere mensen rustig door een stationsgebouw heen lopen. 

Een andere optie is inchecken in de trein zelf, net zoals bij trams en bussen. Lijkt mij veel handiger en klantvriendelijker. 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 november 2019, 12:30

De locatie van poortjes is afhankelijk van verschillende factoren. Zoals Tamzin al aangaf is het de bedoeling dat poortjes algemeen gezien geplaatst worden bij de ingang van een station. Niet alle stations hebben echter een vergelijkbare lay-out, waardoor dit op sommige stations niet altijd kan. Daarnaast kan een gemeente dus ook bepaalde wensen hebben, waardoor er een andere situatie gecreëerd moet worden.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

ik heb het altijd vreemd gevonden dat op ieder station de incheckpaaltjes ergens anders staan. Bij sommige stations moet je direct inchecken als je het station in wilt lopen, maar er zijn er ook waar je wel  het station in kunt en dan ‘ergens’ later moet inchecken. Je zoekt je soms rot naar zo'n paal en met de krappe overstaptijden, is dat niet altijd even fijn. Soms staan ze gewoon ergens in een hal, soms staan er ook palen op perrons (maar dan vaak niet op alle perrons).

 

Als het goed is staan ze overal bij de ingang. Verder zijn er paaltjes op perrons specifiek voor mensen die van de ene op de andere treinvervoerder overstappen of overstappen van/naar een internationale trein 

​​​​​​

Een andere optie is inchecken in de trein zelf, net zoals bij trams en bussen. Lijkt mij veel handiger en klantvriendelijker. 

Dat betaalt de helft niet meer, die checken dan alleen gauw in als de conducteur er aan komt.

 

Reputatie 7
Badge +3

De gemeente Leiden wilde wel dat de poortje onderaan de trappen zouden komen waardoor de stationshal voor iedereen vrij toegankelijk zou blijven. Maar dat zou tot gevaarlijke situaties kunnen leiden, denk aan opstoppingen bij de trappen. 

https://www.trouw.nl/nieuws/ns-blijven-bij-poortjes-station-leiden-centraal~b067b1ce/

 

De locatie van poortjes is afhankelijk van verschillende factoren. Zoals Tamzin al aangaf is het de bedoeling dat poortjes algemeen gezien geplaatst worden bij de ingang van een station. Niet alle stations hebben echter een vergelijkbare lay-out, waardoor dit op sommige stations niet altijd kan. Daarnaast kan een gemeente dus ook bepaalde wensen hebben, waardoor er een andere situatie gecreëerd moet worden.

Reputatie 4

en dan is er ook nog de brandweer en soms nog andere instanties. Daarom heeft bvb Schiphol ze niet-al lijkt dat dus wel gepland in de enorme nieuwe en jaren vretende ombouw aldaar.

verder zijn er naast NS nog meer spoorvervoerders die ook zo hun eigen kijk op de zaak hebben, en meestal juist geen poortjes willen (veel te duur in onderhoud tov de schaarse extra opbrengst door zogenaamd weren van niet-betalers)

Reputatie 7
Badge +3

De gemeente Leiden wilde wel dat de poortje onderaan de trappen zouden komen waardoor de stationshal voor iedereen vrij toegankelijk zou blijven.

Sowieso is dat onhandig voor overstappende reizigers die dan extra moeten uit/inchecken.

Reageer