beantwoord

Waarom staat een doorgaande trein stil op het station ??

• 14 december 2016
  • 8 reacties
  • 881 Bekeken

Reputatie 3
De intercitytrein vanuit Schagen in de richting van Maastricht staat standaard 6 minuten stil op het station van Alkmaar. De reizigers zijn vroeg opgestaan om vlot naar hun werk te kunnen.
Als de intercitytrein aankomt op Sloterdijk is de trein naar Haarlem net weg. Dus hier geen vlotte overstap mogelijk.
Ook de intercitytrein vanuit Hoorn komt hierdoor 6 minuten extra te laat aan in Haarlem. Deze trein komt zo wie zo te laar aan in Haarlem. (07.06 uur). Hierdoor moeten de om 07.00 uur startende werknemers heel vroege treinen pakken die een nog veel langere reistijden hebben. De NS planners hebben hier steken laten vallen om hier snelle verbindingen te realiseren.
icon

Beste antwoord door Nick8 14 december 2016, 21:31

Die lange stop heeft te maken met de intercity Den Helder - Nijmegen. Deze zit vast qua tijden door het enkelspoor op Den Helder - Schagen. Verder moet deze ook een extra treinstel meenemen vanaf Alkmaar (of in andere richting er een achter laten), omdat op Alkmaar - Nijmegen langere treinen nodig zijn dan er op Den Helder - Schagen kunnen rijden. Hierdoor moet die minimaal 5 minuten stil staan op Alkmaar om dat betrouwbaar te kunnen doen.

De intercity Schagen - Maastricht moet een kwartiersdienst met die intercity vormen, daarom staat die dus ook zo lang stil in Alkmaar.

Daarnaast zou het voor de reistijd van Schagen naar Haarlem niet uitmaken als die intercity wél sneller door zou kunnen rijden naar Sloterdijk. In dat theoretische geval zou je om 6:55 in Sloterdijk aankomen in plaats van 6:59 en zou je de sprinter naar Zandvoort aan Zee van 7:01 nog wel kunnen halen en dan om 7:14 in Haarlem aankomen. Echter: als je in Alkmaar zou overstappen op de intercity naar Haarlem, kom je al om 7:04 aan in Haarlem en ben je dus 10 minuten sneller. Voor de reistijd naar Haarlem zou het dus niets uitmaken.

Vanuit Hoorn naar Haarlem kun je of met de sprinter via Alkmaar, of met de sprinter of intercity via Sloterdijk en daar overstappen. De intercity vanuit Hoorn naar Sloterdijk zit echter vast aan haar tijden, omdat die vanuit Enkhuizen moet komen en op Enkhuizen - Hoorn Kersenboogerd enkelspoor ligt. Die tijden liggen daardoor vast. Wil je voor 7 uur in Haarlem zijn, dan is het beste om de sprinter naar Leiden te pakken van 6:01 en dan in Sloterdijk over te stappen. Je bent dan om 6:49 in Haarlem.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo KroonW, wat is de oorspronkelijke vertrektijd van de trein in Alkmaar? Dan kunnen we wellicht de oorzaak achterhalen.
Reputatie 2
Die lange stop heeft te maken met de intercity Den Helder - Nijmegen. Deze zit vast qua tijden door het enkelspoor op Den Helder - Schagen. Verder moet deze ook een extra treinstel meenemen vanaf Alkmaar (of in andere richting er een achter laten), omdat op Alkmaar - Nijmegen langere treinen nodig zijn dan er op Den Helder - Schagen kunnen rijden. Hierdoor moet die minimaal 5 minuten stil staan op Alkmaar om dat betrouwbaar te kunnen doen.

De intercity Schagen - Maastricht moet een kwartiersdienst met die intercity vormen, daarom staat die dus ook zo lang stil in Alkmaar.

Daarnaast zou het voor de reistijd van Schagen naar Haarlem niet uitmaken als die intercity wél sneller door zou kunnen rijden naar Sloterdijk. In dat theoretische geval zou je om 6:55 in Sloterdijk aankomen in plaats van 6:59 en zou je de sprinter naar Zandvoort aan Zee van 7:01 nog wel kunnen halen en dan om 7:14 in Haarlem aankomen. Echter: als je in Alkmaar zou overstappen op de intercity naar Haarlem, kom je al om 7:04 aan in Haarlem en ben je dus 10 minuten sneller. Voor de reistijd naar Haarlem zou het dus niets uitmaken.

Vanuit Hoorn naar Haarlem kun je of met de sprinter via Alkmaar, of met de sprinter of intercity via Sloterdijk en daar overstappen. De intercity vanuit Hoorn naar Sloterdijk zit echter vast aan haar tijden, omdat die vanuit Enkhuizen moet komen en op Enkhuizen - Hoorn Kersenboogerd enkelspoor ligt. Die tijden liggen daardoor vast. Wil je voor 7 uur in Haarlem zijn, dan is het beste om de sprinter naar Leiden te pakken van 6:01 en dan in Sloterdijk over te stappen. Je bent dan om 6:49 in Haarlem.
Reputatie 3
Ik vind het zo zonde als je vroeg opstaat (05.15 uur) en toch (te) laat 07:15 uur) op je werk komt in de provinciehoofdstad van Noord-Holland.Vanaf het station Haarlem moet ik nog 10 minuten met de bus.
Dat stomme wachten en niet een snelle reistijd bieden kost te veel tijd voor alle reizigers. Ik zie graag een trein naar Haarlem met aankomst tijd van 06:50 uur. In 1997 deed de trein dit traject Schagen-Haarlem dit in 45 minuten.
Reputatie 3
Toch blijft het raar als een trein vol met mensen staat te wachten op vertrek.
En dat dat vertrek nog ongeveer 6 minuten duurt.
Terwijl juist deze mensen vroeg zijn opgestaan.
Deze klanten van de NS de trein hebben gehaald.
Terwijl deze mensen graag tijdig op hun werk willen zijn.
En toch blijft die trein wachten op ..... vertrek.
Reputatie 3
Een niet snel vertrekkende voegt niets toe en wekt alleen maar ergernis op. Ik vind het zo zonde van de tijd en als die trein nu eens snel doorrijdt is de reistijd veel korter.
Een niet rijdende trein is zonde van de reistijd. Dat kan veel korter en slimmer.
8 minuten wachten ?????? Dat kan veel beter worden ingepland.
Hallo Kroon.W, ik snap dat het vervelend is als je dit regelmatig ervaart. We hebben hierin natuurlijk te maken met een planning. Wanneer treinen eerder dan gepland gaan vertrekken kan dit grote gevolgen hebben en voor veel hinder zorgen. Daarnaast is er een toegestane snelheid en is het in verband met veiligheid niet mogelijk om deze te overschrijden.
Reputatie 3
Dan betekent dit dat de planning van treinen loop niet echt goed is. In die stilstaande tijd kan de auto zeker 10 km afleggen maar dit geld ook voor de trein. Ook betekent dit dat de dienstregeling sneller kan gaan (sneller op de bestemming aankomen). Juist de vroeg in de trein gestapte reizigers (vroeg uit bed, snel naar de gaan en de trein halen) die ervaren een stilstaande trein als ergernis en voegt niets toe aan de reis. Een trein vol met mensen die stilstaat is gewoon zonde van ieders tijd,
Mijn reistijd (tussen Schagen en Haarlem) in 1997 was 45 minuten en nu al een meer dan 1 uur. Deze tijd kan dus worden ingekort met 8 minuten door gelijk weer door te rijden met deze trein.
NS adviseert ook over te stappen in Alkmaar. Ga deze overstap wandeling maar eens doen van het perron naar spoor 1. Eerst het station uit door de poortjes boven en dan weer door de poortjes beneden het station in.. via (rol)trap op en (rol)trap naar beneden. Soms zijn juist de roltrappen buiten gebruik.
Maak het toch fijn voor de treinreiziger.
Een vroege reiziger reist ook al voor de ochtend spits en voor de avond spits.Ik probeer de drukke spitsen te vermeiden..
Reputatie 3
Ik verbaas mij dagelijks dat als een grote groep reiziger die vroeg zijn opgestaan moeten wachten in een stilstaande trein op het station van Alkmaar.
Dit minuten lang en dit is zo onzinnig.
Het lijkt wel of Alkmaar een halte is waar alle treinen moeten wachten om weer volgens de veel te ruime dienstregeling te vertrekken. In die dienstregeling zit nu zoveel ruimte dat alle treinen later kunnen vertrekken op stations als Den Helder en Schagen. Dan kan de wacht (ophok) tijd op Alkmaar ook veel korter zijn. Hierdoor neemt de gemiddelde reissnelheid toe.
Mijn reis tussen Schagen en Haarlem was in 1997 45 minuten en nu ca 1 uur en 8 minuten. (nog zonder vertraging)

Reageer