beantwoord

Waarom stoppen de treinen in Den Bosch tegenwoordig zo ver van de (rol)trap?

• 17 november 2014
  • 12 reacties
  • 449 Bekeken

Wanneer je moet overstappen en slechts 4 of 5 minuten de tijd hebt én je daarvoor met de roltrap naar een ander perron moet, is het een hels karwei om op tijd te zijn. De treinen stoppen niet meer, zoals vroeger, naast of dichtbij de roltrap. De afstand vanuit de laatste coupé lijkt veel meer dan 50 meter! En zo ook de trein waar je dan in over moet stappen!
Ik ben geen student meer, maar ook mijn dochter die studeert in Utrecht en dagelijks moet overstappen ergert zich hieraan. Je moet echt een sprintje trekken om op tijd je trein te kunnen halen. (bovendien zit die laatste coupé altijd helemaal vol met overstappers)
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 17 november 2014, 18:16

Welkom op ons forum Irene en bedankt voor het delen van je vraag. Het kan inderdaad lastig zijn om een overstap te halen wanneer een trein niet bij de trap stopt, maar het is vaak niet te vermijden. Dat kan door de stand van de wissels komen, planning of treinlengte. Het enige wat ik kan adviseren is toch rekening te houden met de plek in de trein. Ik zal het aangeven bij de planners, maar ik vrees dat het technisch niet mogelijk is hier verandering in aan te brengen.
Bekijk origineel

12 reacties

Welkom op ons forum Irene en bedankt voor het delen van je vraag. Het kan inderdaad lastig zijn om een overstap te halen wanneer een trein niet bij de trap stopt, maar het is vaak niet te vermijden. Dat kan door de stand van de wissels komen, planning of treinlengte. Het enige wat ik kan adviseren is toch rekening te houden met de plek in de trein. Ik zal het aangeven bij de planners, maar ik vrees dat het technisch niet mogelijk is hier verandering in aan te brengen.
Klaas-Jan NS,

Is het mogelijk om op deze, toch heel concreet geformuleerde, vraag een minder vaag en algemeen antwoord te geven? Ik ben best bereid om aan te nemen dat er een goede reden is waarom je hele afstanden af moet leggen om bij de trap te komen, maar het zou prettig zijn om deze reden te horen in plaats van zelf een keuze te moeten gaan maken uit een lijst met aannames.
Reputatie 4
Badge
De passerelle ligt in Den Bosch tussen spoor Xa en Xb en in dat gebied liggen ook de wissels. Voorheen stopten treinen, zeker de langere, vaak half in die wissels. Sinds de vernieuwing van het spoor in en rond Den Bosch en de versimpeling van de wissels lijkt dat niet meer toegestaan en rijden vrijwel alle treinen door tot ze volledig voorbij de wissels zijn en dus iets verder van de trap stoppen.
Alle reizigers stappen aan de kant van de roltrappen in hierdoor. Is met alle treinen zo. Daardoor vol aan de ene kant en half leeg aan de andere kant.
Je ziet continu mensen geïrriteerd rennen.

Voor de uitwijkmogelijkheden vanwege verstoring kan geen reden zijn.
Er worden op Den Bosch maar 4 delen van perrons gebruikt (3a, 4a, 6b, 7b), 1a,1b, 3b, 4b, 6a en 7a worden niet standaard gebruikt. Dus meer uitwijkmogelijkheden dan wat er normaal gebruikt wordt lijkt me niet de reden.

Kan dit aangepast worden? Dus standaard spoor 3 gebruiken in plaats van 3a etc? En dan bij verstoringen overschakelen naar 3a/3b?
Reputatie 3
Badge
Het is inderdaad vreemd dat standaard alleen de a- of de b-zijde van een perron wordt gebruikt.

De enige reden die ik kan bedenken is dat de sprinters van de 16000-serie naar Utrecht (vertrek .02 en .32) bij vertraging in de weg zouden kunnen zitten van de IC's van de 3500-serie naar Schiphol (.08 en .38); beide series stoppen standaard op 4a, en een van de twee zou kunnen uitwijken naar 4b. Maar dat gebeurt in de praktijk niet; het uitwijkspoor lijkt 3a te zijn. . .
Kan het niet komen omdat op die perrongedeeltes er een kiosk oid staat? Dat lijkt in Leiden ook de reden om 8a en 9a niet te gebruiken. Doordat er nu extra mensen langs lopen gaat de omzet van de kiosk omhoog.
Ik denk dat het niet nodig is om perrongedeeltes vrij te houden voor in het geval van vertragingen, want dan kan men altijd nog de perrons wijzigen.
Allemaal bedankt voor jullie reactie. Helaas zullen de treinen dus nog steeds een heel stuk voorbij de (rol)trap stoppen.

Gelukkig zag ik dat vanaf 14 december (nieuwe dienstregeling) de overstaptijd van intercity uit richting Zwolle naar intercity richting Utrecht nu 8 minuten zal zijn en dus niet meer 4 minuten. (en ook voor de terugreis)
Dat zal zeker voor de minder snelle reizigers, zoals ik, een opluchting zijn!
Den Bosch is inderdaad heel erg ingewikkeld, ik heb altijd moeite met bedenken of ik nu juist helemaal voorin of helemaal achterin de trein in moet stappen om de overstap aangegeven in de reisplanner te kunnen halen.
Reputatie 3
Badge
Den Bosch is inderdaad heel erg ingewikkeld, ik heb altijd moeite met bedenken of ik nu juist helemaal voorin of helemaal achterin de trein in moet stappen om de overstap aangegeven in de reisplanner te kunnen halen.

Het lijkt erop dat je als regel altijd achteraan moet instappen. In noordelijke richting (Nijmegen, Utrecht) vertrekt de trein normaal gesproken van 3a of 4a en zit de trap aan de achterkant of in het midden van de trein. In zuidelijke richting (Tilburg, Eindhoven) van 6b of 7 en ook dan zit de trap achteraan of in het midden.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe het in de praktijk uitwerkt, en soms vertrekt de trein ook niet van de genoemde sporen.
Het zou nuttig zijn om in de stationsplattegronden (online/app) aan te geven waar de a- en b- perrons zijn en wat de aanrij richtingen zijn.

Volgens mij is het inderdaad zo dat in Nijmegen helemaal achterin gestapt moet worden. Een enorme wandelpartij, omdat de trein ook daar met de voorkant ver op het perron stopt (de voorkant bereiken is al een wandeling).

Vanuit Utrecht is het dan ook helemaal achterin?

Ik moet de verschillende scenario's eens uitwerken om het onnodig heen en weer lopen te verminderen.
Reputatie 4
Badge
Ja, ook vanaf utrecht moet je achterin gaan zitten. In de regel rijden treinen in Den Bosch onder de passerelle door voordat ze stoppen.
Ik vind het een goed antwoord van Gert-Jan G. Deze en andere vragen kun je stellen op @NS_online of @Spoor1b.:?

Reageer