beantwoord

Waarom stoppen IC's in Den Bosch altijd een eind van de trappen vandaan?

• 6 maart 2015
  • 7 reacties
  • 308 Bekeken

Ik reis vrijwel elke dag van en naar Den Bosch, en hoewel ik het ondertussen gewend ben, vraag ik me af waarom geen enkele trein op Den Bosch in de buurt van de trappen en de stationshal stopt. Ik reken altijd een minuut of 2 extra om bij de trein te komen vanaf de stationshal.
Ik snap dat het perron een a en een b zijde heeft waar 2 treinen achter elkaar kunnen staan, maar feit is dat het vrijwel nooit voorkomt dat er daadwerkelijk twee treinen op een perron staan. Op andere stations stoppen de meeste IC's op a en b tegelijk in dat geval, dicht bij de stationshal die over het algemeen in het midden ligt, zo niet in Den Bosch.
Kan iemand mij dit uitleggen?
icon

Beste antwoord door Janou NS 10 maart 2015, 12:12

Hallo mmvdv! Welkom op het NS Forum! Het is een bewuste keuze om zoveel mogelijk spoorcapaciteit te creëren. In Den Bosch liggen de wissels ongeveer ter hoogte van het midden van het perron, dus machinisten moeten voorbij de wissels rijden. zodat de wissels 'vrij' blijven en gebruikt kunnen worden om andere treinen langs te laten rijden.

Bekijk origineel

7 reacties

Hallo mmvdv! Welkom op het NS Forum! Het is een bewuste keuze om zoveel mogelijk spoorcapaciteit te creëren. In Den Bosch liggen de wissels ongeveer ter hoogte van het midden van het perron, dus machinisten moeten voorbij de wissels rijden. zodat de wissels 'vrij' blijven en gebruikt kunnen worden om andere treinen langs te laten rijden.

Badge +3
Andere treinen die er in de dienstregeling helemaal niet zijn. Mijns inziens moeten we perrongebruik niet gaan afstemmen op gebruik bij incidentele verstoringen, zeker niet als dat betekent dat reizigers nu dagelijks honderden meters extra moeten lopen.

Count me in! Ik irriteer me hier ook aan. Vooral leuk als je helemaal voorin in een trein van 12 bakken zit en het hele eind terug moet lopen.

Verder gevolg is ook de spreiding van reizigers; iedereen stapt achterin in, daar is het druk en voorin is het altijd leeg.

Vind het toch prettig dat er op een station waar maximaal 4 treinen tegelijk stoppen er structureel plek is voor 11 ivm calamiteiten (1a, 1b, 1c, 3a, 3b, 4a, 4b, 6a, 6b, 7a, 7b).

Dat weegt wel op tegen het extra moeten lopen voor reizigers, treinen missen, en een ongelijke spreiding van reizigers over de trein. Goede afwegingen worden hier gemaakt.

Top weer!

En worden die wissels ook daadwerkelijk gebruikt als deze trein binnen komt rijden ?

Volgens Tochjo zijn er helemaal geen andere treinen volgens de dienstregeling dus in dat geval kan de trein wel degelijk in het midden blijven staan.
Vind het toch prettig dat er op een station waar maximaal 4 treinen tegelijk stoppen er structureel plek is voor 11 ivm calamiteiten (1a, 1b, 1c, 3a, 3b, 4a, 4b, 6a, 6b, 7a, 7b).
Het zijn er 'maar' 9. Spoor 1 is niet in fasen verdeeld.
Het zijn er 'maar' 9. Spoor 1 is niet in fasen verdeeld.

Is dat veranderd dan?
Ik denk dat u de letters die soms worden gebruikt om de stopplaats van rijtuigen aan te duiden verwart met perronfasen. Volgens sporenplan.nl is spoor 1 niet met wissel, niet eens met seinen verdeeld. Het is ook wat kort om te verdelen.

Reageer