Waarom stopt de Intercity van Hoorn naar Amsterdam-Centraal vv, niet in Purmerend?

• 17 juli 2014
  • 4 reacties
  • 799 Bekeken

Purmerend heeft 80.000 inwoners.
Is dit niet genoeg voor een Intercity-stop?
Misschien alleen op Purmerend Centraal?

4 reacties

Reputatie 6
Dit zal niet rendabel zijn. Zelfs een stad als Zoetermeer (123.000 inwoners) heeft geen Intercity-stop.
Als het rendabel was had NS het wel gedaan.
Beste ikzouweleenswillenweten, Welkom op het NS Serviceforum. Leuk om jou hier te mogen verwelkomen! Bedankt voor je vraag. Ik heb het één en ander voor je uitgezocht. Dit hangt niet samen met inwonersaantallen, maar uiteraard wél met het aantal reizigersaantallen. Daarnaast heeft dit natuurlijk ook te maken met de beschikbare ruimte op het spoor. Waarom Purmerend geen IC-stop heeft, durf ik niet te zeggen. Uiteraard zou toch ook bijna iedere plaats wel een een IC-stop willen hebben.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Op basis van de hoeveelheid inwoners lijkt het me dat het station van Purmerend Centrum in aanmerking zou moeten komen voor een intercity stop van de trein Enkhuizen-Hoorn-Amsterdam C-Hilversum-Amersfoort.
Echter, de situatie in Purmerend is zo dat er vanuit elke wijk een frequente bus dienst is die ook naar Amsterdam C rijdt. De reistijd met deze busdienst is vanuit alle wijken ongeveer vergelijkbaar met die van de trein, dat komt mede doordat de trein via Zaandam rijdt terwijl de bussen rechtstreeks naar Amsterdam C rijden. M.a.w. de trein heeft in Purmerend een grote concurrentie van de bus. Hierdoor wordt de trein in Purmerend meer gebruikt door reizigers naar of overstappend op de stations Zaandam, Amsterdam Sloterdijk en Schiphol.
Desalniettemin zou een intercity stop in Purmerend Centrum een aanzuigende werking hebben op nieuwe reizigers, bijv. ook reizigers die verder dan Amsterdam C reizen en bovendien zou er dan een zeer gewenste kwartier verbinding naar Amsterdam Sloterdijk gerealiseerd kunnen worden. Op die manier zou er een flinke reizigers groei gerealiseerd kunnen worden en kan de NS misschien de tot nu toe niet gehaalde doelstelling (wel gehaald door ARRIVA op neven spoorlijnen) van 5% groei per jaar kunnen halen.
Reputatie 6
NS wil helemaal geen 5% groei. Dat leidt alleen maar tot nog vollere treinen in de spits...

Reageer