beantwoord

Waarom stopte de trein niet en waarom weet niemand van de NS dat

woensdag 18-4-2018 stond ik op station Zuilen te wachten op de sprinter naar Rhenen van 21:36 uur. Deze was 6 minuten te laat, maar de omroepmevrouw meldde dat hij binnen enkele minuten zou komen. Dat deed hij inderdaad, maar hij stopte niet. Vervolgens ook geen omroep bericht van sorry of uitleg of iets. Na een half uur wachten de volgende trein. Daar bij de conductrice geïnformeerd naar het waarom van het doorrijden. Ze wist van niets. Naar de stationshal van Utrecht Centraal, daar is een NS-meneer in een hokje. Hij wist van niet en zei dit doorrijden niet te kunnen nagaan.Maar hij gaf mij een kaartje met een telefoonnummer. Dit direct gebeld. na 15 minuten in de wacht gestaan te hebben, heb ik het maar opgegeven.
Mijn vragen:
1 Waarom rijdt een trein door?
2 Waarom is dat bij niemand bekend, zodat de toch al niet vrolijke reiziger enige uitleg of waarschuwing gegeven kan worden?
3 Waarom is het blijkbaar onmogelijk iemand te bereiken die dit wel weet? Geloof mij, ik heb het geprobeerd
4 Vindt de NS dat men goed bezig is qua informatievoorziening, zowel naar de klant als de medewerker en bereikbaarheid?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 19 april 2018, 14:24

2 Waarom is dat bij niemand bekend, zodat de toch al niet vrolijke reiziger enige uitleg of waarschuwing gegeven kan worden?
3 Waarom is het blijkbaar onmogelijk iemand te bereiken die dit wel weet? Geloof mij, ik heb het geprobeerd
4 Vindt de NS dat men goed bezig is qua informatievoorziening, zowel naar de klant als de medewerker en bereikbaarheid?

1) Meestal betreft het een menselijke fout (namelijk machinist vergeet te stoppen).
2) Het systeem dat treinposities detecteert doet niets anders dan af en toe (om de X meter) een seintje geven of er een trein aanwezig is of niet. De treindienstleider (die de boel in de gaten houdt) kan niet zien of een trein op een sprinterstation als Zuilen gestopt is of niet. Hij zie alleen maar of een trein daar dichtbij rijdt. De enige manier waarop dit te meten is, is door de tijdstippen waarop een trein meetpunten passeert te vergelijken. En dat is precies wat de site die Momo noemt doet.
Behalve deze openbare site kan deze exercitie ook in de back office gebeuren. Maar personeel op het station, in de trein en bij de Klantenservice heeft (behalve de openbare website die genoemd is) geen toegang tot deze data.
Aangezien het meetsysteem geen triggers geeft is het niet mogelijk overgeslagen stops om te roepen, want dat wordt dus niet zomaar gezien door de systemen.
3) Omdat de mensen die het kunnen uitzoeken niet achter de telefoon zitten
4) Zie 2)
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge
Mijn vragen:

Welkom op dit forum, NietZoFijnNietstoppendeTrein
Wat een gedoe! Het wordt elke dag erger.
Ik ben geen NS'er maar een reiziger die ook last heeft van de nieuwe hobby van NS om treinen stations over te laten slaan als die treinen te laat zijn.
Dit was uw trein: https://www.ovtijden.com/arnu/rl/7379/2018-04-18T21:36:00+0200 en op https://treinposities.nl/voertuig/ns_2609 ziet u bevestigd dat hij niet stopte maar met 82 km/u langs het perron reed.

Tja. en dan uw vragen:
1.Waarom rijdt een trein door? Sinds dit jaar meestal om vertraging in te halen.
2 Waarom is dat bij niemand bekend, zodat de toch al niet vrolijke reiziger enige uitleg of waarschuwing gegeven kan worden? NS heeft per 21 maart j. een m.i rare regeling dat alleen wordt omgeroepen welke trein wél rijdt.
3 Waarom is het blijkbaar onmogelijk iemand te bereiken die dit wel weet? Geloof mij, ik heb het geprobeerd. U zult het zeker geprobeerd hebben. 0307515155 is dag en nacht bereikbaar, maar mogelijk onderbezet. Te weinig personeel, dus.
4 Vindt de NS dat men goed bezig is qua informatievoorziening, zowel naar de klant als de medewerker en bereikbaarheid? Daar kan NS alleen antwoord op geven. Op dit forum en via Twitter regent het klachten over de slechte communicatie inzake uitvallende en voorbijrijdende treinen.

U heeft overigens recht op Geld Terug bij Vertraging, maar dat gaat niet simpel en niet snel. Nadat u het verzoek heeft ingediend, wijst de computer het af (want die weet niks van doorrijdende treinen). Na die afwijzing kunt u per email reageren, en dan kunt u bovenstaande informatie toevoegen, en komt - vaak 6 maanden na aanvraag - het geld op uw IBAN rekening. Zo gaat het, helaas...
woensdag 18-4-2018 stond ik op station Zuilen te wachten op de sprinter naar Rhenen van 21:36 uur. Deze was 6 minuten te laat, maar de omroepmevrouw meldde dat hij binnen enkele minuten zou komen. Dat deed hij inderdaad, maar hij stopte niet. Vervolgens ook geen omroep bericht van sorry of uitleg of iets. Na een half uur wachten de volgende trein. Daar bij de conductrice geïnformeerd naar het waarom van het doorrijden. Ze wist van niets. Naar de stationshal van Utrecht Centraal, daar is een NS-meneer in een hokje. Hij wist van niet en zei dit doorrijden niet te kunnen nagaan.Maar hij gaf mij een kaartje met een telefoonnummer. Dit direct gebeld. na 15 minuten in de wacht gestaan te hebben, heb ik het maar opgegeven.
Mijn vragen:

Welkom op dit forum,
Wat een gedoe! Het wordt elke dag erger.
Ik ben geen Ns maar een reiziger die ook last heeft van de nieuwe hobby van NS om stations over te laten slaan als ze te laat zijn. Dit was uw trein: https://www.ovtijden.com/arnu/rl/7379/2018-04-18T21:36:00+0200 en op https://treinposities.nl/voertuig/ns_2609 ziet u bevestigd dat hij niet stopte maar met 82 km/u langs het perron reed.

Dank voor de info!
Reputatie 7
Badge +3
Over het voorbij rijden van stations zijn hier al meerder topics en ook meerdere klachten op Twitter. Zie bv:

https://forum.ns.nl/ns-business-card-57/station-wederom-voorbij-gereden-47901/index1.html
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/waarom-slaat-de-trein-station-over-48031/index1.html#post319267

Als aanvulling op Jac had ik nog net van het grafiekje met het snelheidsverloop een screenrpintje kunnen maken.
De oorzaak? Tja, wie zal het zeggen.

Reputatie 7
Badge +3
Vreemd dat Lunetten in dat lijstje staat.
Detectieradius van Lunetten zal vermoedelijk vrij groot staan, voor zover ik weet doet dat venster geen koppeling met de daadwerkelijke dienstregeling verders maar wordt enkel gekeken naar de positie van materieel. Bepaling gebeurt afaik door continu treinposities te monitoren (~10s interval) en te kijken of de trein zich binnen x radius van een station bevindt.
Reputatie 7
Badge +3
Dan kan 't kloppen. De sporen naar Bunnik lopen daar inderdaad vlak langs.
Ja, dat had ik idd ook al ff opgezocht. Vermoedelijk is het zoiets.
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft de klacht dat het bij niemand bekend is, dat klopt.
Een HC van een volgende trein weet inderdaad niet dat de machinist van de vorige trein vergeten is te stoppen, de persoon van het informatieloket ook, klantenservice weet het ook niet. Deze laatste zou het misschien kunnen opzoeken op dezelfde manier als klant_Jac en ik hebben gedaan. Dat kan iedere gek die weet waar die moet zoeken 😛
Reputatie 7
Badge
NS klantenservice weet het ook niet. Deze laatste zou het misschien kunnen opzoeken op dezelfde manier als klant_Jac en ik hebben gedaan. Dat kan iedere gek die weet waar die moet zoeken :PEn die gekken zijn ook gek genoeg om hier informatie te geven die NS ook heeft maar niet weet🆒
Reputatie 7
Badge +3
Het is hier toch "klant helpt klant"? 😉
Reputatie 7
Badge
Het is hier toch "klant helpt klant"? ;)goed idee om NS Klantenservice op te heffen, en het budget te verdelen over de klanten die klanten echt helpen 🆒
Reputatie 6
Badge +1

1) Meestal betreft het een menselijke fout (namelijk machinist vergeet te stoppen).
2) Het systeem dat treinposities detecteert doet niets anders dan af en toe (om de X meter) een seintje geven of er een trein aanwezig is of niet. De treindienstleider (die de boel in de gaten houdt) kan niet zien of een trein op een sprinterstation als Zuilen gestopt is of niet. Hij zie alleen maar of een trein daar dichtbij rijdt. De enige manier waarop dit te meten is, is door de tijdstippen waarop een trein meetpunten passeert te vergelijken. En dat is precies wat de site die Momo noemt doet.
Behalve deze openbare site kan deze exercitie ook in de back office gebeuren. Maar personeel op het station, in de trein en bij de Klantenservice heeft (behalve de openbare website die genoemd is) geen toegang tot deze data.
Aangezien het meetsysteem geen triggers geeft is het niet mogelijk overgeslagen stops om te roepen, want dat wordt dus niet zomaar gezien door de systemen.
3) Omdat de mensen die het kunnen uitzoeken niet achter de telefoon zitten
4) Zie 2)
Dit soort detectie door externen werkt enkel op basis van treinposities (momenteel enkel GPS). Je zou het een en ander kunnen ontleden uit treinstatussen, maar de kwaliteit daarvan is veel te laag om te kunnen bepalen of een trein doorgereden of te vroeg vertrokken is. Heb daar al eens mee getest.
Reputatie 7
Badge +3
Om er nog maar eentje in te gooien, vanmorgen Meppel overgeslagen door de 634.
Was zo te wel snelheid aan het minderen. Te laat in de gaten?

😲😲😲😲😲 de emoticons zeggen eigenlijk al genoeg denk ik.

Situatie vanuit Leeuwarden is daar als volgt, je komt aan met 140 km/uur maar gaat in snelheid terug naar 120 km/uur voor Meppel. Er staat vanaf Leeuwarden een verkenbord voor het station. Vreemd is dan wel dat hij snelheid verlaagd naar 80 maar wellicht geel 8 gekregen in zijn seinbeeld want lijkt niet op remming voor station Meppel.

Gokje, wist niet dat hij daar moest stoppen en is met ca. 80 km/uur door het station gereden of hij verwachtte op seinbeeld te moeten stoppen bij Meppel. Alleen is de bocht en snelheid verlaging zo een enorm herkenningspunt voor station Meppel dat ik deze niet begrijp.

😣🤤😒(plaatsvervangende schaamte)

Edit, bericht aangepast naar Leeuwarden (dacht dat het de trein uit Groningen was in 1e instantie)
Inderdaad, dat ziet er uit als een geval dat de machinist niet wist dat hij/zij daar moest stoppen.
Nu ben ik zelf niet zo bekend in die regio, maar zijn de stops in Meppel toegevoegd sinds de nieuwe dienstregeling?
Het is voor mij alweer wat maandjes terug dat ik richting Leeuwarden reed (Groningen kom ik behoorlijk wat vaker), dus ik kan mij niet echt herinneren of die stop er bij de vorige dienstregeling ook al in zat, maar volgens mij was dat niet het geval en is de stop in Meppel sinds december vorig jaar toegevoegd.

Uiteraard niet om het goed te praten. Het zo frequent overslaan van stations als Meppel, maar ook andere bekenden als Almere Buiten zou wat mij betreft eigenlijk niet voor mogen komen.
Badge +3
Om er nog maar eentje in te gooien, vanmorgen Meppel overgeslagen door de 634.
Was zo te wel snelheid aan het minderen. Te laat in de gaten?

Die had al wel wat vertraging in Heerenveen en Steenwijk, dus moest misschien op tijd in Zwolle zijn om gekoppeld te worden met de 4070 🤔
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/634/2018-04-19T10:26:00+0200
@Julian, dat was inderdaad nog een optie en meteen even terug gekeken naar dienstregeling 2017 en daar staat Meppel NIET als stop voor deze intercity. Hier kan dan de vergissing uit verklaart worden maar het blijft slordig.

@Robert B, ik kom vaak in deze omgeving wel veelal uit Groningen weliswaar maar ik heb nog nooit gehoord dat er doorgereden moest worden i.v.m. vertraging inhalen op dit traject.
Als de stop opgeheven is vanwege vertraging was dat zichtbaar geweest in reisinformatie en de link van Robert.
Badge +3
@Robert B, ik kom vaak in deze omgeving wel veelal uit Groningen weliswaar maar ik heb nog nooit gehoord dat er doorgereden moest worden i.v.m. vertraging inhalen op dit traject.
Ik ook niet, maar weet (van horen en zeggen) wel dat vertragingen in Zwolle ernstige impact hebben, en sneeuwballen zelfs met dit weer ongewenst zijn 😀

Oh ja, en wat Henk_NL hierboven zegt ook natuurlijk, dan had er Rijdt vandaag niet bij moeten staan.
Meestal wordt het een ScheduleChange, dan zie je op de routepagina de stop in zijn geheel niet meer terug, en in de vertrek/aankomststaten inderdaad "Rijdt vandaag niet".
Badge +3
Ik vindt de aanduiding 'Rijdt vandaag niet' overigens wel verwarrend, want hij rijdt wel maar stopt(e) alleen niet, en 'vandaag' doet natuurlijk vermoeden dat hij morgen pas weer rijdt (op zich klopt dat laatste wel natuurlijk, want de trein van 10:26 op Meppel zal morgen echt wel rijden én stoppen) 😄
Dat komt omdat het momenteel behelpen is om ritbeelden compleet te krijgen. Die melding komt vanuit een ander systeem, en die berichten zijn stationsgeörienteerd. En dan klopt het weer wel, want vanuit dat station bekeken rijdt de trein vandaag niet.

Zolang NS ritinfo vanuit CRIS niet aan kan bieden (2030 ofzo) en je twee verschillende informatieketens moet mengen om een totaalbeeld te krijgen (ritbeeld + matinzetten e.d.) zal het altijd lastig blijven. Inconsistentie komt veel voor daar, maar is verderop in de keten lastig om goed te detecteren. Dan maak ik in mijn geval (Ovtijden is toch geen echt reisinformatie-kanaal) de keuze om de inconsistentie van NS te publiceren, in plaats van zelf nog brakkere constructies te fabriceren.
Badge +3
Ik gooi het maar hier neer na een zoektocht op 'slaat station over' en andere pogingen om het juiste topic te vinden..

Bron : https://twitter.com/wackgloony/status/1021033703781404672

Standaard webcare reactie natuurlijk... Ik zal het doorzetten.

Oh ja? En wie precies gaat daar dan iets mee doen zodat diegene ook weet dat er echt iets mee gedaan wordt?

Excuses voor het ongemak (die konden er nog wel bij) maar eventueel GTbV kan je krijgen ontbrak nog. Een robot zou die er wel bij plakken.

Geen kans op uitleg waarom dan, en een incident/casenummer (wat eigenlijk wel zo netjes/deftig zou zijn) kan je ook vergeten!

Dus als tip "ik heb je melding doorgezet als incident nummer #1234567, via {een linkje] kan je volgen wat ermee gedaan is (of wordt)...

Ik ben ernstig bang dat na "Mijn excuses voor het ongemak!" het eigenlijk al afgelopen is en er verder helemaal niets mee gedaan of doorgezet wordt, dus ook niet in een of ander systeem genoteerd wordt.

Zit ik (redelijk of helemaal) warm met deze aanname?

Nee, je zit er hier naast Robert. We zetten dit soort meldingen zeker door, maar we worden niet meegenomen in het achterliggende proces. Heel eerlijk, dat is maar goed ook. Ons Twitterteam heeft het behoorlijk druk, en we kunnen niet elke klacht opvolgen.

Deze klachten worden doorgezet. Als het om een menselijke fout gaat, wordt het bij de teammanager neergelegd. Die oordeelt of er actie ondernomen moet worden. Ons online team krijgt vervolgens niet te horen welke acties er ondernomen worden.

Reageer