beantwoord

Waarom verdwijnen alle beschutte wachthokjes?

• 26 februari 2017
  • 20 reacties
  • 693 Bekeken

Met de nieuwe stations zijn alle beschutte zitplaatsen, hokjes en wat dies mee zij, verdwenen. Als voorbeeld Alkmaar, een paar glazen schotten dwars op het perron, meer beschutting is er niet, geen wachtruimte, niets. Wie heeft dit in godsnaam bedacht?
icon

Beste antwoord door Wouter NS 27 februari 2017, 16:37

Hallo luuk10 en welkom op het forum.

Zoals @Nooduitgang aangeeft, is dit inderdaad gedaan om de veiligheid op het station te vergroten en meer ruimte te creëren voor in- en uitstappende reizigers. Daarnaast worden ze ook vaak weggehaald om meer ruimte te creëren in verband met het plaatsen van poortjes.

ProRail heeft hier meer informatie over op hun website.
Bekijk origineel

20 reacties

Zelf denk ik vooral aan kostenbesparing en eventueel veiligheid. Voor zwervers is het onprettig vertoeven op een station zonder beschutting, daarnaast is er voor vandalen weinig te beleven. Dat het voor de betalende reiziger af en toe afzien is herken ik wel. Afgelopen week moest ik even een kwartiertje wachten op Alphen a/d Rijn, waar weinig beschutting is, maar een uitstekende windtunnel. Met de huidige technologie lijkt mij het best mogelijk om enige beschutting op de perrons te plaatsen t.b.v. de betalende reiziger. Al heb ik werkelijk geen idee wie dit heeft bedacht en wat de achterliggende gedachtegang is, vermoed ik toch kostenbesparing.
Reputatie 7
Badge +3
Hangjongeren, zwervers, etc.

Zoals @Nooduitgang aangeeft, is dit inderdaad gedaan om de veiligheid op het station te vergroten en meer ruimte te creëren voor in- en uitstappende reizigers. Daarnaast worden ze ook vaak weggehaald om meer ruimte te creëren in verband met het plaatsen van poortjes.
Vandalisme, meer ruimte voor in-en uitstappende reizigers lijken logische verklaringen, maar die gaan voor Alkmaar (en Utrecht, Zwolle, Arnhem en mogelijk andere stations waar ik niet vaak kom) niet op. In Alkmaar staan glazen wanden (vandalisme gevoelig), die samen met de banken evenveel ruimte innemen als de ouderwetse banken met aan drie kanten beschutting. Je ziet dat op meer plaaatsen. Ik denk dat een goede ontwerper, bij voorkeur eentje die vaak met de trein reist, hier met dezelfde middelen en ruimte veel meer comfort kan bieden.
Als je reizigers veiligheid wilt bieden op de stations, moet je zorgen dat er personeel aanwezig is, net zoals nog niet zo heel lang geleden, dat een oogje in het zeil houdt en desnoods kan ingrijpen. Leuk hoor, camerabewaking, maar zo'n camera doet écht hélemaal niks als iemand jou een klap op je kop geeft. En zo'n camera jaagt ook geen ongewenste sujets het station uit. Gewoon de ouderwetse perronwachters terug, en dan kun je ook weer, net zoals nog niet zo lang geleden, de reizigers met een gerust hart een nette beschutte wachtkamer bieden.
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Personeel kost geld dus de tarieven mogen dan met 10-20% omhoog? Overal personeel laten rondlopen kon met de lonen van 25 jaar geleden misschien nog maar niet meer met de lonen van 2017.
Reputatie 6
Badge
Ik vind hangjongeren toch wel erger dan zwervers. Maar aan de andere kant moet je wel kunnen schuilen als het regent.
@Pejeka
Personeel kost geld dus de tarieven mogen dan met 10-20% omhoog? Overal personeel laten rondlopen kon met de lonen van 25 jaar geleden misschien nog maar niet meer met de lonen van 2017.

Simpel. Je kunt bezuinigen op elektronische of andere veiligheidsvoorzieningen, omdat er personeel aanwezig is. Daarnaast zou zo'n stationsbeheerder op rustige momenten ook kleine dagelijkse onderhoudswerkzaamheden kunnen doen op het station (prullenbakken op perrons legen, perron vegen, stationsruimtes schoon houden), dus je bespaart op schoonmaakpersoneel. Eventuele defecten aan poortjes e.d. of andere ongeregeldheden kunnen eerder opgemerkt en gemeld worden, wat geld bespaart. Schade door vandalisme of ongewenste personen op het station wordt beperkt, dus ook dat levert een besparing op. Kortom, waarom zou het niét kunnen?!
Pejeka, je draait de zaken om. Elektronica is er gekomen omdat het goedkoper is dan personeel. En schoonmaakpersoneel van een extern bedrijf is blijkbaar goedkoper dan eigen personeel, anders liep er wel eigen personeel rond. Defecten en ongeregeldheden worden gratis door reizigers gemeld o.a. via dit forum.

Waarom zouden wij het beter weten dan de NS zelf?
Pejeka, je draait de zaken om. Elektronica is er gekomen omdat het goedkoper is dan personeel. En schoonmaakpersoneel van een extern bedrijf is blijkbaar goedkoper dan eigen personeel, anders liep er wel eigen personeel rond. Defecten en ongeregeldheden worden gratis door reizigers gemeld o.a. via dit forum.

Waarom zouden wij het beter weten dan de NS zelf?

Wat heb ik aan een camera als iemand mij lastigvalt op het perron? Grijpt die in? Jaagt een camera een groepje jongeren weg dat een wachtruimte bekladt of anderszins voor overlast en schade zorgt? Dus wat heeft een reiziger aan een camera als het gaat om dat soort zaken? Wat heb jij liever als jij op straat wordt gemolesteerd: een (bevoegde) persoon die de vandaal in zijn kladden grijpt, of iemand die het van een afstandje filmt en verder niks doet?

Daarbij zal NS niet de eerste en niet de laatste zijn die merkt dat outsourcing bij nader inzien niet de betere (en goedkopere) oplossing biedt.
Wat kosten betreft, de desolate stations nodigen vandalen uit om er regelmatig de boel te vernielen.
Dat kost natuurlijk ook veel geld. De stations waar niets (extra) te verdienen valt verworden steeds meer tot kale perrons.
Reputatie 7
Badge +3

Simpel. Je kunt bezuinigen op elektronische of andere veiligheidsvoorzieningen, omdat er personeel aanwezig is.

Volgens mij realiseer je je niet hoeveel een personeelslid de werkgever in Nederland wel niet kost. En dan moet je bedenken dat NS een continu bedrijf is waardoor je voor ieder stationnetje niet 1 maar 4 tot 5 man personeel nodig hebt. Vergeleken daarmee kost elektronica een habbekrats.

Wat kosten betreft, de desolate stations nodigen vandalen uit om er regelmatig de boel te vernielen.
Over welke desolate stations hebben we het?

Over welke desolate stations hebben we het?

Alle stations zonder verkooppunten (kiosken en dergelijke) en voormalige stationsgebouwen.
Wat heb ik aan een camera als iemand mij lastigvalt op het perron? Grijpt die in? Jaagt een camera een groepje jongeren weg dat een wachtruimte bekladt of anderszins voor overlast en schade zorgt? Dus wat heeft een reiziger aan een camera als het gaat om dat soort zaken? Wat heb jij liever als jij op straat wordt gemolesteerd: een (bevoegde) persoon die de vandaal in zijn kladden grijpt, of iemand die het van een afstandje filmt en verder niks doet?

Camera's hebben vooral een preventieve werking. Vandalen zijn vaak stiekemerds die niet van pottenkijkers houden. De laatste keer dat ik op straat gemolesteerd werd, had ik graag cameratoezicht gehad. Helaas hingen er toen nog geen camera's. De wijkagent was er nog wel, maar ja die liep net een straatje verderop.

Wat de NS betreft, ik ben wel blij met camera's op de perrons. Samen met de poortjes zorgt dit voor veel minder overlast.
Reputatie 2

Op deze site heeft ProRail het juist over het belang van beschutte wachtruimtes, ook op de kleinere stations. Met een aantal voorbeelden zoals Gorinchem. Dat strookt dus niet met dit topic. In Bergen op Zoom is een beschutte wachtruimte die daar minimaal 30 jaar heeft gestaan weggehaald bij het plaatsen van een perronlift. Er is niets voor teruggekomen, behalve wat banken zonder enige beschutting. Wat zijn de criteria bij ProRail eigenlijk voor beschutte wachtruimtes?

Op deze site heeft ProRail het juist over het belang van beschutte wachtruimtes, ook op de kleinere stations. Met een aantal voorbeelden zoals Gorinchem. Dat strookt dus niet met dit topic. In Bergen op Zoom is een beschutte wachtruimte die daar minimaal 30 jaar heeft gestaan weggehaald bij het plaatsen van een perronlift. Er is niets voor teruggekomen, behalve wat banken zonder enige beschutting. Wat zijn de criteria bij ProRail eigenlijk voor beschutte wachtruimtes?

Die criteria zou ik ook graag kennen.

https://www.prorail.nl/reizigers/stations/prettig-wachten
(...) veel reizigers missen er sfeer, comfort en een veilig gevoel. Onder de noemer 'Prettig Wachten' werkt ProRail daar de komende jaren aan op tientallen kleine en middelgrote stations.

Ik nodig alle ontwerpers van de windschermen uit om nu (en niet in de zomer zoals op die foto) te komen wachten op bijv. station Goes (2 of 3 half-gesloten hokjes weg). Ik vind het barbaars!
Reputatie 6

Die criteria zou ik ook graag kennen.

https://www.prorail.nl/reizigers/stations/prettig-wachten
(...) veel reizigers missen er sfeer, comfort en een veilig gevoel. Onder de noemer 'Prettig Wachten' werkt ProRail daar de komende jaren aan op tientallen kleine en middelgrote stations.

Ik nodig alle ontwerpers van de windschermen uit om nu (en niet in de zomer zoals op die foto) te komen wachten op bijv. station Goes (2 of 3 half-gesloten hokjes weg). Ik vind het barbaars!

Ik ben ook benieuwd, welke stations nu precies voor het "prettig wachten" projekt in aanmerking gaan komen en wanneer zulks gerealiseerd gaat worden. Voorlopig lijkt het er echter op, dat alle comfort wordt verwijderd (behalve dan de smerige rookpalen, maar dat is weer een andere discussie) "om meer ruimte voor in- en uitstappende reizigers te creëren", zodat treinen te vroeg kunnen vertrekken.

Wachtende reizigers mogen blauwbekken en kunnen verrekken ...

Camera's hebben vooral een preventieve werking. Vandalen zijn vaak stiekemerds die niet van pottenkijkers houden. De laatste keer dat ik op straat gemolesteerd werd, had ik graag cameratoezicht gehad. Helaas hingen er toen nog geen camera's. De wijkagent was er nog wel, maar ja die liep net een straatje verderop.

Wat de NS betreft, ik ben wel blij met camera's op de perrons. Samen met de poortjes zorgt dit voor veel minder overlast.

En wat als je alsnog belaagd wordt? Grijpt een camera dan in? En eventuele onruststokers zorgen echt wel dat ze niet herkenbaar zijn, door diep over het hoofd getrokken petjes of capuchons... dus wat helpt nou écht, die camera of personeel ter plaatse?
Beide. Camera's in eerste instantie preventief. Je moest eens weten hoeveel mensen toch herkenbaar blijken te zijn aan houding en manier van bewegen. Zeker als je een database van onruststokers opbouwt en de computer die laat analyseren. Personeel ter plaatse is misschien beter, maar kost ook veel meer.
Reputatie 7
Badge
Wachten op de trein doe je voortaan in weer en wind, vindt NS. n Nieuw soort reizigersrisico https://forum.ns.nl/op-het-station-17/station-goes-geen-gesloten-wachtruimtes-meer-maar-windschermen-in-de-winter-43172

t Zal niet lang duren of er komen prive hokjes (model fietskluis, op z'n kant) op het perron die je voor 2 euro per keer kunt openen en gebruiken, om droog te kunnen zitten wachten op de trein. Variant met afzuigkap voor de rokers.

Reageer