beantwoord

Waarom verspringen de vertreksporen van de intercity's van Eindhoven naar Den Bosch en Utrecht

• 23 januari 2017
  • 5 reacties
  • 197 Bekeken

Reputatie 2
Ik was gisteren op het station in Eindhoven en heb even de gele vertrekstaten gekeken. Daar viel mij op dat de ene intercity naar
Den Bosch Utrecht vertrekt vanaf spoor 5 in Eindhoven en de intercity ongeveer een kwartier eerder of later van spoor 6.
Waarom is dit zo? Dit is toch verwarrend voor de reiziger.
Zou het niet beter zijn om alle treinen richting Den Bosch - Utrecht te laten vertrekken van spoor 5.
En de treinen richting Tilburg - Breda en verder van spoor 6, zoals het vroeger altijd is geweest.

icon

Beste antwoord door Wouter NS 23 januari 2017, 17:33

Ik heb het voor je nagevraagd en ze vertrekken van verschillende sporen, omdat het verschillende treinen met andere bestemmingen zijn.

De ene trein (serie 800) gaat naar Alkmaar, de andere naar Schiphol (serie 3500).

Een factor die ook meespeelt: serie 3500 splitst/combineert in een deel voor Venlo en een deel voor Heerlen, zoals Edwin ook aangaf.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge
Nou had ik een hele reactie getikt, maar die is blijkbaar niet doorgekomen.

Mogelijke oorzaak is, dat die van .47 bestaat uit 2 delen. Een deel uit Venlo en een deel uit Heerlen.
Om dat deel uit Venlo op spoor 5 te krijgen, moet ie bij Tongelre naar het linkerspoor, dat gaat dus ten koste van vertrekkende treinen richting Helmond. Het deel uit Heerlen kan wat makkelijker naar spoor 6 komen dan het deel uit Venlo naar spoor 5. Waarschijnlijk is daarom gekozen voor spoor 5.

Bovendien maakt het niet echt veel uit, 5 en 6 is hetzelfde perron, maar aan verschillende zijden.
Hoi lijnennetkaart,

Vervelend dat je het verwarrend vindt. Ik ga intern navragen of er een specifieke reden hiervoor is. Ik kom er dus nog op terug.

P.s.: Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het station' om de vindbaarheid te vergroten.
Ik heb het voor je nagevraagd en ze vertrekken van verschillende sporen, omdat het verschillende treinen met andere bestemmingen zijn.

De ene trein (serie 800) gaat naar Alkmaar, de andere naar Schiphol (serie 3500).

Een factor die ook meespeelt: serie 3500 splitst/combineert in een deel voor Venlo en een deel voor Heerlen, zoals Edwin ook aangaf.
Reputatie 1
Dit was in de oude dienstregeling zo, daar vertrok alles richting 's-Hertogenbosch/Utrecht Centraal vanaf spoor 5, en alles richting Tilburg/Breda vanaf spoor 6. Ik ben een keer in de trein richting Tilburg gestapt toen de nieuwe dienstregeling net was ingegaan. Tja, beter moeten opletten, maar vreemd vond ik het wel ja 🙂
Reputatie 2
Dit was in de oude dienstregeling zo, daar vertrok alles richting 's-Hertogenbosch/Utrecht Centraal vanaf spoor 5, en alles richting Tilburg/Breda vanaf spoor 6. Ik ben een keer in de trein richting Tilburg gestapt toen de nieuwe dienstregeling net was ingegaan. Tja, beter moeten opletten, maar vreemd vond ik het wel ja :)
Volgens mij was het al decennia lang al zo.

Reageer