beantwoord

waarom vertrekken treinen tien tot vijftien seconden te vroeg?

• 12 februari 2015
  • 9 reacties
  • 541 Bekeken

Hard rennen, de deuren zitten al dicht terwijl ik nog zeker 15 seconden heb. Alleen helemaal vooraan staat een deur nog open, maar tijdens het rennen vertrekt de trein. Waanzinnig irritant.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 12 februari 2015, 19:12

Hallo Bart. Welkom op het NS serviceforum. Spijtig om te lezen dat je deze trein niet hebt gehaald hierdoor. Kan me voorstellen dat je daar van baalt. De opstarprocedure begint maximaal 30 seconden voor vertrek. Wanneer de deuren gesloten zijn kunnen deze ook niet zomaar open, omdat dit uiteindelijk weer voor vertraging zorgt. In die paar seconden had jij de trein wellicht gehaald, maar het is dan ook niet mogelijk dat alle treinen door heel Nederland, op de seconde af, stipt op tijd vertrekken. Is het een overstap waarbij je merkt dat het niet haalbaar is?
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Het op tijd rijden van treintjes is één van de belangrijkste taken van de NS en haar personeel.
Om dit te realiseren is het belangrijk dat de trein exact op de vertrektijd kan wegrijden. Daarom worden de treinen in de minuut voorafgaande aan de vertrektijd gereed gemaakt voor vertrek. Tijdens dit vertrekgereedmaken van de trein kunt u niet meer instappen. Ook kan een reeds ingezette vertrekprocedure niet meer afgebroken worden, tenzij dit uit veiligheidsoogpunt noodzakelijk is.
Het beste is om ruim voor vertrektijd aanwezig te zijn op het perron, en het niet op de laatste vijftien seconden aan te laten komen.
Hallo Bart. Welkom op het NS serviceforum. Spijtig om te lezen dat je deze trein niet hebt gehaald hierdoor. Kan me voorstellen dat je daar van baalt. De opstarprocedure begint maximaal 30 seconden voor vertrek. Wanneer de deuren gesloten zijn kunnen deze ook niet zomaar open, omdat dit uiteindelijk weer voor vertraging zorgt. In die paar seconden had jij de trein wellicht gehaald, maar het is dan ook niet mogelijk dat alle treinen door heel Nederland, op de seconde af, stipt op tijd vertrekken. Is het een overstap waarbij je merkt dat het niet haalbaar is?
Tja.....ik zou zeggen ren voor uw leven. U heeft uw conditie wel gehad. Dat scheelt meer een abonnement op de sportschool! Net als de tram, bus en metro komt het ook niet een minuut of een seconde nauwkeurig. U had juist op tijd moeten vertrekken! Wij zeggen "Jam Karet!" (=Dat je de tijd niet zo nauw moet nemen!) Waarom hebben westerlingen altijd zo'n haast?! "Pelan-pelan" (rustig aan!):8
Reputatie 1
Badge
Wees blij dat het maar 30 sec is en er in NL tenminste elke 30 min een trein komt. In Frankrijk-enorme stakingsgevoelige staatsspoorwegen van SNCF-staat zelfs op hun tickets dat al vanaf 2 Minuten=120 seconden voor het heure officiel de depart, de deuren gesloten kunnen gaan worden.
Bij de PerUmka staan de deuren in de kelas ekonomi meestal al de tijd open-ook tijdens de rit. Zou in NL niet kunnen. En worden op de Jkt-Bogor lintas lestrik aparte klandestiene karcis-karcis voor op het dak (stroom en levensgevaar) verkocht. Korupsi.
Maar sumber: belum perangkot?
Wees blij dat het maar 30 sec is en er in NL tenminste elke 30 min een trein komt. In Frankrijk-enorme stakingsgevoelige staatsspoorwegen van SNCF-staat zelfs op hun tickets dat al vanaf 2 Minuten=120 seconden voor het heure officiel de depart, de deuren gesloten kunnen gaan worden.
Bij de PerUmka staan de deuren in de kelas ekonomi meestal al de tijd open-ook tijdens de rit. Zou in NL niet kunnen. En worden op de Jkt-Bogor lintas lestrik aparte klandestiene karcis-karcis voor op het dak (stroom en levensgevaar) verkocht. Korupsi.
Maar sumber: belum perangkot?
@srt de lijn Jakarta-Bogor is altijd druk. Ekonomi treinen zijn 3e klasse treinen, en is idd gevaarlijk. Je hebt ook Bisnis treinen dat zijn 2e klasse treinen, daar kan je als toerist matig tot redelijk daar zitten. Ik heb tussen Bandung en Yogyakarta en tussen Yogyakarta -Surabaya met de Eksekutif treinen gezeten. Dat zijn 1e klasse treinen en als toerist is het meer een aanrader. Ik heb daar zelf ook corruptie meegemaakt toen ik samen met mijn Hollandse ouders in de bisnis trein wou zitten tussen Yogyakarta en Solo. Ik had tiga pulang pergi ke Solo besteld (dus 3 retour Solo) het kost hooguit daar maar paar kwartjes, voor 60 km spoor waar met de trein een uur overdoet. Bij controle zei de conducteur even goed dat ik de verkeerde kaartjes had gekocht. Ik moest 7 € per persoon meer betalen. We waren met z'n drieën. Omdat ik wel daar geboren ben maar ik geadopteerd ben dacht hij dat ik de gids was met die 2 blanke ouders van mij. De manier waarop het ging voelt niet goed. Ik moest een beetje huilen. Bisnis treinen duren meestal korter over dan dat wij voor dezelfde afstand met de taksi waren gegaan. Maar in de Eksekutif krijg je eten aan boord en je kan tussen Bandung en Yogyakarta een hele mooie treinreis maken. Voor de Eksekutif is reserveren verplicht en koruptie heb je in die treinen nooit.
Het op tijd rijden van treintjes is één van de belangrijkste taken van de NS en haar personeel.
Om dit te realiseren is het belangrijk dat de trein exact op de vertrektijd kan wegrijden. Daarom worden de treinen in de minuut voorafgaande aan de vertrektijd gereed gemaakt voor vertrek. Tijdens dit vertrekgereedmaken van de trein kunt u niet meer instappen. Ook kan een reeds ingezette vertrekprocedure niet meer afgebroken worden, tenzij dit uit veiligheidsoogpunt noodzakelijk is.
Het beste is om ruim voor vertrektijd aanwezig te zijn op het perron, en het niet op de laatste vijftien seconden aan te laten komen.

NS-passagiers hebben er geen weet van een vertrekprocedure zodat de treinen op het vertrektijdstip kunnen vertrekken. Als ALLE treinen nu de vertrekprocedure van 30 seconden starten op het moment van vertrektijd kunnen de passagiers de trein nemen die zij wensen en rijden alle treinen op tijd, want de trein is toch in de minuut van de planning vertrokken.

Dit voorkomt ook het achterlicht effect zoals de NS dat noemt. Op station Eindhoven heb ik al regelmatig de overstap van de intercity van Schiphol naar de stoptrein Deurne hierdoor gemist.
Reputatie 6
De vertrektijd is het moment van vertrek van de treintjes, niet van de reizigers.
Als U per trein wilt reizen hoort daar enige flexibiliteit en enig begrip van de complexe logistieke systemen van het treintjesrijden bij.
Reputatie 4
Badge

Voor de OUIGO-treinen in Frankrijk vraagt de SNCF reizigers om 30 minuten voor vertrek op het station te zijn. Toegang tot de trein is niet meer gegarandeerd vanaf vijf minuten voor vertrek.
Voor de ID-TGV vraagt men 20 minuten en geldt ook dat vanaf 5 minuten voor vertrek de toegang tot de trein geweigerd kan worden.
Voor de andere TGV's en Thalys vraagt de SNCF twee minuten. Overigens heb ik dit laatste niet kunnen vinden op het gedeelte over Thalys op de website van NS Internationaal. Het lijkt me verstandig om dat wel te melden.
Maar ja, het is net zoals in Nederland: de reiziger moet zelf maar onderzoek doen naar de ingewikkelde vertrekprocedure.

Overigens is er in de praktijk vaak een verschil tussen de grote stations (vooral de Parijse stations, waar de toegang tot het perron enkele minuten voor vertrek wordt afgesloten) en de kleinere stations in de provincie. Maar het lijkt me handig om het niet uit te proberen.

Voor Eurostar (alle stations) geldt een verplichte chekc-in uiterlijk 30 minuten voor vertrek.
Reputatie 3
Badge
Het fenomeen "vertrektijd" schijnt lastig te begrijpen te zijn. Dat is de tijd waarop een bus, vliegtuig, boot of zelfs een trein vertrekt, d.w.z. zich in beweging zet. Je kent dat wel van vliegtuigen: "vertrek om 11.00 uur, inchecken anderhalf uur van tevoren, gate sluit twintig minuten van tevoren." (of zoiets). De trein vertrekt dus niet te vroeg; de trein vertrekt (als het goed is) precies op tijd en de deuren worden 15 tot 30 seconden eerder gesloten.

Natuurlijk is het frustrerend als de deuren net voor je neus dichtgaan (alleen al om die reden ren ik uit principe niet om een trein te halen....), maar als je er bewust op gokt dat je nog 15 seconden over hebt tot de secondenwijzer helemaal bovenaan staat, kan ik daar eerlijk gezegd niet zoveel medelijden mee hebben.

Dat medelijden kan ik dan nog wel hebben als je net een aansluiting mist, maar in dat geval zal het eerder zo zijn dat je eerste trein te laat was dan dat je aansluitende trein te vroeg vertrekt.

Reageer