beantwoord

Waarom vertrekt de trein soms eerder dan gepland?

  • 14 oktober 2016
  • 2 reacties
  • 245 Bekeken

Net mis ik net mijn trein omdat deze 1 minuut eerder vertrekt dan gepland. Trein van 18:37 Utrecht zuilen naar CS. Dit heb ik vaker meegemaakt. Waarom zou een trein eerder vertrekken en daardoor reizigers op het perron achterlaten?
icon

Beste antwoord door Tochjo 15 oktober 2016, 08:03

Zodra het sein veilig is mag de trein vertrekken.
Het is de taak van de conducteur om de vertrektijd in de gaten te houden en de deuren niet te vroeg te sluiten. Soms gebeurt het dat de conducteur zich vergist in de tijd en daarom iets te vroeg vertrekt. Dat de trein mag vertrekken als het sein veilig is, is onjuist. Ik heb weleens gezien dat een trein al vijf minuten voor tijd veilig had. Het zou toch een gekke zaak zijn als die trein dan maar was vertrokken.

In het algemeen* krijgen treinen ongeveer 50 seconden voor vertrektijd een veilig sein (groen of geel). Bij een trein die om 18:37 moet vertrekken, is dat dus ongeveer 18:36:10. NS vindt dat de gecommuniceerde tijd van 18:37 de tijd is dat de trein moet beginnen te rijden. De conducteur zal dus eerder, zeg om 18:36:45, fluiten en de deuren sluiten. U moet dus zorgen dat u niet pas om 18:36:59 op het perron bent, want dan mist u de trein. Maar een trein die om 18:36:30 wegrijdt, is wel te vroeg vertrokken.

*Sommige seinen zijn niet "bediend", zoals dat heet, maar geven alleen aan of het stuk spoor achter het sein vrij is of niet. Als dat stuk spoor vrij is, zal het sein altijd geel of groen tonen, ongeacht de vertrektijd.
Bekijk origineel

2 reacties

Zodra het sein veilig is mag de trein vertrekken. Dat komt niet altijd op een minuut nauwkeurig. Ik denk als u bij wijze van spreken met de bus, tram of metro zou reizen dat je altijd moet zorgen dat u op tijd op het station / halte bent. In de herfstvakantie worden er flink aan het spoor gewerkt. Dan kan het hier door extra hinderlijk zijn rond Utrecht.
Badge +3
Zodra het sein veilig is mag de trein vertrekken.
Het is de taak van de conducteur om de vertrektijd in de gaten te houden en de deuren niet te vroeg te sluiten. Soms gebeurt het dat de conducteur zich vergist in de tijd en daarom iets te vroeg vertrekt. Dat de trein mag vertrekken als het sein veilig is, is onjuist. Ik heb weleens gezien dat een trein al vijf minuten voor tijd veilig had. Het zou toch een gekke zaak zijn als die trein dan maar was vertrokken.

In het algemeen* krijgen treinen ongeveer 50 seconden voor vertrektijd een veilig sein (groen of geel). Bij een trein die om 18:37 moet vertrekken, is dat dus ongeveer 18:36:10. NS vindt dat de gecommuniceerde tijd van 18:37 de tijd is dat de trein moet beginnen te rijden. De conducteur zal dus eerder, zeg om 18:36:45, fluiten en de deuren sluiten. U moet dus zorgen dat u niet pas om 18:36:59 op het perron bent, want dan mist u de trein. Maar een trein die om 18:36:30 wegrijdt, is wel te vroeg vertrokken.

*Sommige seinen zijn niet "bediend", zoals dat heet, maar geven alleen aan of het stuk spoor achter het sein vrij is of niet. Als dat stuk spoor vrij is, zal het sein altijd geel of groen tonen, ongeacht de vertrektijd.

Reageer