beantwoord

Waarom wacht sprinter naar Deurne niet op de vertraagde intercity in Eindhoven?

  • 24 september 2014
  • 3 reacties
  • 214 Bekeken

Dinsdagavond om 18:16 was het zoals gewoonlijk weer mis met de aansluiting van de intercity vanaf Schiphol met de stoptrein naar Deurne in Eindhoven. Dit gebeurt bijna dagelijks.
In Eindhoven aangekomen was de stoptrein dus vertrokken. De heb de hoofdconducteur van de intercity aangesproken en gevraagd wat de oorzaak van de vertraging was en kreeg te horen dat de intercity op tijd vertrokken was vanuit Den Bosch, maar achter de stoptrein naar Eindhoven-Deurne kwam. Ik vroeg aan de hoofdconducteur of hij dan niet even contact met of Eindhoven of de stoptrein kon opnemen om even te wachten, maar kreeg als antwoord: Dit is niet mijn taak.
NS is een dienstverlenend bedrijf waarvan hun medewerkers service aan de klanten moeten geven, maar daar hoort dit soort lui met die mentaliteit niet te werken.
Overigens een perronmedewerker nam contact op met de HC van de stoptrein en sprak hem er op aan dat hij had moeten wachten op de intercity omdat het een officiële aansluiting is.
icon

Beste antwoord door Inge NS 24 september 2014, 13:54

Zoals Hertog al uitgebreid heeft uitgelegd, is er niet altijd ruimte om een aansluiting op een vertraagde trein te laten wachten. Het is inderdaad aan de treindienstleiders van ProRail om hier een afweging in te maken. Het zal helaas vaker niet, dan wel mogelijk zijn om een trein te laten wachten.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

3 reacties

Het is niet de machinist, noch de hoofdconducteur en zeker niet aan welke perronmedewerker ook om te bepalen of een trein moet wachten op een vertraagde trein om aansluiting te geven.
Dat wordt bepaald door de treindienstleiding van ProRail. Die kunnen n.l. overzien wat eventueel wachten voor consequenties kan hebben voor de rest van de treindienst.
Wachten zou n.l. ook kunnen resulteren in een sneeuwbaleffect.

De trein naar Deurne is (in opdracht van de treindienstleiding) gewoon op 1ijd (18:16 vanaf spoor 4) vanuit Eindhoven vertrokken. Deze trein arriveerde overigens al om 18:11 in Eindhoven).
Eén minuut later (om 18:17) kwam uw Intercity in Eindhoven binnen rollen op spoor 1.
U zult ongetwijfeld bekend zijn met de huidige verbouwingssituatie in Eindhoven, waardoor je niet zo eenvoudig van spoor 1 naar spoor 4 kunt komen.
Bij en normale overstaptijd van - pakweg - 2 minuten zou je er in deze situatie zo maar 2 of 3 minuten bij mogen tellen.
Dan had de trein naar Deurne dus zo'n 5-6 minuten in Eindhoven moeten blijven staan om voldoende overstapgelegenheid te geven.
Een minuutje wil men zich nog wel eens permitteren, maar op een gegeven moment moet men zich gewoon aan de opdracht houden om te gaan rijden.
En ja, als een conducteur - in dit geval van de trein naar Deurne - ook niet ziet (en op Eindhoven momenteel moeilijk te zien) dat er net een trein komt binnenlopen kan die conducteur ook niet proberen het vertrek een beetje op te houden.

Overigens wel vreemd dat de HC van de IC wist te vertellen dat men de vertraging had opgelopen doordat men achter de stoptrein naar Deurna aan boemelde. Weliswaar vertrok de stoptrein met enkele minuten vertraging uit Den Bosch (de Intercity overigens ook), maar de machinist van de stoptrein heeft wel kans gezien om onderweg die paar minuten vertraging weg te rijden en op tijd in Eindhoven te arriveren.
Om welke reden dan ook is de vertraging van de Intercity juist ietwat opgelopen, waardoor die "al" 7 minuten na de stoptrein in Eindhoven arriveerde.
Ik vind het verhaal van de HC ietwat rammelen.
Zoals Hertog al uitgebreid heeft uitgelegd, is er niet altijd ruimte om een aansluiting op een vertraagde trein te laten wachten. Het is inderdaad aan de treindienstleiders van ProRail om hier een afweging in te maken. Het zal helaas vaker niet, dan wel mogelijk zijn om een trein te laten wachten.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Omkeertijd van de sprinter in Deurne: 18 minuten.
Prorail flexibel?? Nadenken? Waarom wordt er niet in het nieuwe dienstenrooster rekening mee gehouden dat dit wel een zeer krappe overstap is?

Reageer