beantwoord

Waarom wacht trein niet op reizigers?

  • 11 augustus 2014
  • 4 reacties
  • 351 Bekeken

Vanwege een defecte trein op Woerden moest mijn trein uit Amsterdam uitwijken naar een ander perron. Hierdoor moesten reizigers middels een loopbrug naar een ander perron om de trein naar leiden te halen. De conducteur was niet bereid te wachten en vertrok terwijl de mensen die niet kunnen rennen vanwege hun fysieke gesteldheid zichtbaar onderweg waren. Die mensen waaronder mijzelf moeten nu een half uur wachten.
Wat is voor de ns belangrijker: een minuut vertraging en alle reizigers mee nemen of op tijd vertrekken en de mensen die slecht ter been zijn een half uur te laten wachten?
icon

Beste antwoord door Hertog 11 augustus 2014, 22:51

Voor zover ik na heb kunnen gaan is de sprinter van 16:47 uit Amsterdam de enige trein die in Woerden niet op spoor 2 is binnen genomen maar op spoor 5 (17:28).
De enige aansluiting op dat moment was de Intercity van 17:35 naar Leiden (vanaf spoor 1).

Overigens bepaalt niet NS maar ProRail of een trein wacht op een andere trein om aansluiting te geven.
Niet de machinist of een conducteur van een voor vertrek gereed staande trein heeft n.l. geen totaal overzicht, terwijl de treindienstleiding van ProRail dat wel heeft.
En het later laten vertrekken van een trein zou een domino-effect kunnen hebben, waardoor vertragingen van dat moment alleen maar verder toe kunnen nemen.

En ProRail kon die Sprinter uit Amsterdam op dat moment gewoonweg niet op spoor 2 binnen laten komen, om de doodeenvoudige reden dat daar een (extra) intercity klaar stond die om 17:25 naar Rotterdam moest vertrekken.

En zodra ProRail het witte vertreklicht op het perron ontstoken heeft kan een conducteur nog maar één ding doen: de vertrekprocedure starten en de trein laten vertrekken.

Voor gevallen als deze kent NS echter een regeling Geld terug bij vertraging .
Wellicht dat u daarvoor in aanmerking komt.
Bekijk origineel

4 reacties

Beetje weinig info Sharan welke trein betrof dit en hoe laat was je in Woerden.
Als er mensen in de trein zitten die maar heel weinig tijd hebben om over te stappen op een ander station, dan is het natuurlijk niet handig als de trein moet wachten.
Voor zover ik na heb kunnen gaan is de sprinter van 16:47 uit Amsterdam de enige trein die in Woerden niet op spoor 2 is binnen genomen maar op spoor 5 (17:28).
De enige aansluiting op dat moment was de Intercity van 17:35 naar Leiden (vanaf spoor 1).

Overigens bepaalt niet NS maar ProRail of een trein wacht op een andere trein om aansluiting te geven.
Niet de machinist of een conducteur van een voor vertrek gereed staande trein heeft n.l. geen totaal overzicht, terwijl de treindienstleiding van ProRail dat wel heeft.
En het later laten vertrekken van een trein zou een domino-effect kunnen hebben, waardoor vertragingen van dat moment alleen maar verder toe kunnen nemen.

En ProRail kon die Sprinter uit Amsterdam op dat moment gewoonweg niet op spoor 2 binnen laten komen, om de doodeenvoudige reden dat daar een (extra) intercity klaar stond die om 17:25 naar Rotterdam moest vertrekken.

En zodra ProRail het witte vertreklicht op het perron ontstoken heeft kan een conducteur nog maar één ding doen: de vertrekprocedure starten en de trein laten vertrekken.

Voor gevallen als deze kent NS echter een regeling Geld terug bij vertraging .
Wellicht dat u daarvoor in aanmerking komt.
Beste Sharan83, vaak is het niet handig om te wachten op een vertraagde trein. Dit is misschien voor een bepaalde groep overstappers een fijne oplossing, maar vaak blijkt dat hierdoor een veel grotere groep reizigers vertraging oploopt omdat de wachtende trein vervolgens ook vertraagd is. Een minuutje wachten kan tot veel meer vertraging leiden, want het spoor is erg druk en de flexibiliteit daardoor gering.

Reageer