beantwoord

Waarom wel goederentreinen?

tussen Eindhoven en Boxtel rijden geen treinen van de NS ivm stroomstoring maar de elecktrische goederentreinen zien we wel rijden al heel de dag door Strijp-S
iemand enig idee hoe dit kan dat die wel rijden en treinen van NS niet?
we vinden dit nogal vreemd.
icon

Beste antwoord door Danny NS 24 maart 2019, 15:23

Hoi Joey Bierens en welkom bij de NS Community!

Goeie vraag! Als het goed is zijn dit dieseltreinen met soms een elektrische locomotief op sleeptouw.

Edit: Wellicht dat er een goederen-machinist op de community aanwezig is die weet hoe dit zit.

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Ik heb daar nog nooit een elektrische goederentrein gezien, de aftakking na Strijp-S richting GDC (goederendistributiecentrum) is niet geëlektrificeerd.
Hoi Joey Bierens en welkom bij de NS Community!

Goeie vraag! Als het goed is zijn dit dieseltreinen met soms een elektrische locomotief op sleeptouw.

Edit: Wellicht dat er een goederen-machinist op de community aanwezig is die weet hoe dit zit.

Robert B schreef:

Ik heb nog nooit een elektrische goederentrein gezien.

In dit filmpje dat bij Eindhoven gemaakt is zie je elektrische locs van DB rijden
Reputatie 7
Badge
Robert B schreef:

Ik heb nog nooit een elektrische goederentrein gezien.

En als die al bestaan (ik betwijfel het) de storing is bij Liempde, en misschien zijn die zwaar genoeg om door het spanningsloze gedeelte te kunnen rollen zonder te stranden? 🤔

Moet je toch eens wat beter kijken kerel. Ik zie meer goederentreinen met een BR186, BR189, 1600 of Vectron rijden dan diesels.

Bovendien zal een treindienstleider nooit toelaten dat een trein (goederen of reizigers) gaat freewheelen in een stuk waar geen bovenleidingspanning is (stroomloze bruggen daargelaten).

Ten tweede betreft dit een storing in de stroomvoorziening naar de bediening van seinen en wissels.
Dit betekent dat seinen op rood blijven staan (enige veilige stand) en wissels in de stand blijven staan waar ze zich in bevonden toen de storing optrad.

NS wil in zo'n geval géén treinen rijden, aangezien je kunt rijden tot het punt waar de storing zit (in dit geval Liempde, waar niets is) en dan komt stil te staan. Dat kan (zoals in dit geval ook) uren duren en je wilt geen treinen met reizigers urenlang voor een rood sein hebben staan. Treinen tot Best zou misschien een mogelijkheid zijn, maar betekent veel gedoe voor 2 stops. Dan kun je beter bussen laten rijden.

Voor een goederenmachinist maakt het niet bepaald uit of hij 1 minuut, of 3 uur moet gaan stilstaan. Die zijn wel wat gewend en goederen zullen niet klagen dat ze te lang stilstaan.
Bovendien kunnen ze meteen door als de storing is opgelost. Natuurlijk houdt het ook een keer op en zullen ook de goederentreinen op Eindhoven tot stilstand komen als het te lang duurt.

Reageer