beantwoord

Waarom worden stoptreinen zo vaak uit het schema gehaald?

• 12 februari 2019
  • 22 reacties
  • 546 Bekeken

Ik sta op Schiphol te wachten op de stoptrein naar Sassenheim. Mededeling: rijdt niet. Punt. Waarom niet? Wat rijdt er wel naar Sassenheim? Waarom stopt de intercity niet? Hoe krijg ik mijn geld terug. Waar kan ik met mijn woede heen?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 12 februari 2019, 22:09

Hallo Hako,

Vervelen dat je nu vertraging oploopt. Ik kan de oorzaak van het uitval niet achterhalen helaas. Het kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld een defect. Zoals dennistd aangeeft rijdt de volgende trein wel. Bij 30 minuten of meer vertraging kun je in aanmerking komen voor compensatie via de link in het bericht van dennistd. Ik begrijp dat je op zo'n moment graag de oorzaak wilt weten en wilt weten waar je aan toe bent. In sommige gevallen is dat voor ons ook nog onduidelijk en daarom kan het iets langer duren voordat er duidelijkheid gegeven kan worden. Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 4
Ik sta op Schiphol te wachten op de stoptrein naar Sassenheim. Mededeling: rijdt niet. Punt. Waarom niet?
Geen idee

Wat rijdt er wel naar Sassenheim?

De trein van 22.00u: https://treinposities.nl/ritinfo/20190212/4672

Waarom stopt de intercity niet?

Anders missen de IC-reizigers hun aansluitingen verderop

Hoe krijg ik mijn geld terug.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Waar kan ik met mijn woede heen?

https://youtu.be/MOrHOuVtYNc?t=203
Reputatie 7
Badge +3
Er was een defecte trein bij Hoofddorp die een groot deel van de avond voor veel hinder zorgde. Reizigers moesten worden geevacueerd en de trein zelf moest werden weggesleept.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/26032-12-februari-2019-defecte-trein-schiphol-airport
https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/1095376707266244608
https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/1095383227399880704
Hallo Hako,

Vervelen dat je nu vertraging oploopt. Ik kan de oorzaak van het uitval niet achterhalen helaas. Het kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld een defect. Zoals dennistd aangeeft rijdt de volgende trein wel. Bij 30 minuten of meer vertraging kun je in aanmerking komen voor compensatie via de link in het bericht van dennistd. Ik begrijp dat je op zo'n moment graag de oorzaak wilt weten en wilt weten waar je aan toe bent. In sommige gevallen is dat voor ons ook nog onduidelijk en daarom kan het iets langer duren voordat er duidelijkheid gegeven kan worden. Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Gevalletje SNG (die nieuwe Sprinters), zolang de storingen er niet uit zijn moeten we ons daar maar bij neerleggen.
Overigens stonden gisteravond ook een aantal ic's daardoor stil...
Badge +3
Het schijnt weer zover te zijn?

ik zit in de trein van Schiedam naar Duivendrecht. We staan stil bij Sassenheim omdat er een defecte trein voor ons staat. Hoe lang gaat dit duren ??

En de volgende:

Goedenavond. Kunnen jullie mij vertellen waarom mijn zoon voor de tweede avond op rij stil komt te staan op station Nieuw Vennep? Trein vanuit Leiden.
De vraag is al in meerdere berichten beantwoordt, de nieuwe SNG treinen zorgen voortdurend voor storingen. Goed nieuws, voor het eerst zat ik in een SNG die minder dan 2 minuten vertraagt was....
Maar er is niets aan te doen, eerst moet het personeel de storingen oplossen.
Valt me op dat steeds meer reizigers deze trein (als dat mogelijk is) mijden (opvallend rustig in de spits).
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen was ik de gelukkige die in een defecte SNG zat. Ingestapt op De Vink en bij Voorschoten wilde de trein niet meer vertrekken. Blijkbaar poging om te resetten, wat lampen en de informatieschermen uit en weer aan en nogmaals uit en weer aan. Mocht blijknaar niet baten. Na iets van 10 minuten werden de deuren ontgrendeld en konden we eruit en nog een paar minuten later aan de andere kant van het perron de volgende sprinter nemen.
Gelukkig ging deze defect op het station zelf en niet ergens halverwege midden in een weiland. Nu konden we dus de sprinter van een kwartier later nemen. Viel mee dus.

Ook de omroep deed het niet. Toen we eenmaal uitgestapt waren gaf de HC aan dat hij wel had omgeroepen maar zelf niet kan horen of de omroep het doet. Hij vond het dan goed dat we aangaven dat we de omroep niet hadden gehoord, dan kon hij dat doorgeven.
Beste Robert B, het is niet de bedoeling dat er twitter accounts worden gedeeld op het forum. Zou je hier voortaan om willen denken?
Gisteren werd op Schiphol rond 17:30 ook omgeroepen dat er een persoon op het spoor liep. Misschien vals alarm maar toch. Mijn stoptrein richting Utrecht viel ook uit.

Niet teveel zorgen om maken. Als je met de auto zou gaan en je krijgt pech, dan is het doorgaans niet zo simpel als wachten op de volgende trein. Zorg dat je onderweg iets te doen hebt wat je anders thuis zou doen, dan beperk je de schade. En natuurlijk GTBV aanvragen bij 30 minuten of meer vertraging.
Oh, ok dat zullen we doen....:-)

Nu weer serieus, je gaat nu merken dat er zoveel langs de kant staat voor onderzoek dat er met kortere treinen gereden wordt (Leiden Hoorn) of helemaal niet, Den Haag-Haarlem... Dat viel mij vandaag op.
Badge +3
Beste Robert B, het is niet de bedoeling dat er twitter accounts worden gedeeld op het forum. Zou je hier voortaan om willen denken?
Dat hoor ik voor het eerst, Emma. Is gewoon publieke info (meestal uit de tijdlijn van NS zelfs) en men deelt hier regelmatig relevante tweets of andere links.

Maar als jij het zegt dan laat ik linkjes (bronvermelding) wel weg in het vervolg. Krijgt @Momo nu ook een publieke waarschuwing? https://community.ns.nl/op-het-station-17/waarom-worden-stoptreinen-zo-vaak-uit-het-schema-gehaald-55756#post374593
Badge +3
Overigens (tweet van 19:17 - 14 feb. 2019):

Dag drie op rij: wéér een defect aan een trein. Wat is dat toch met die nieuwe Sprinters??
Wat Emma NS bedoelt, Robert B, is dat het niet de bedoeling is om cases die op andere media zijn besproken en beantwoord hier nogmaals naar voren te halen. Ik snap dat je soms tegen dingen aanloopt op Twitter waar je een betere reactie van ons verwacht maar het is niet de bedoeling om dergelijke cases hier dan nogmaals te bespreken en, indien van toepassing, de betreffende collega's (dakjes) voor het blok te zetten.
Badge +3
Het is niet mijn bedoeling om reacties uit te lokken of mensen voor het blok te zetten, maar zie deze berichten als goede aanvullende informatie op een relevant topic.

Dat ik daarbij merk dat Coosto niet fijn werkt in sommige gevallen is inderdaad off-topic, dus zal ik op letten. Voel je trouwens vrij om dingen die niet volgens de regels zijn aan te passen of te verwijderen (met een melding erbij).

En om deze discussie hier te voeren vind ik ook niet nodig. Dat had ook privé gekund. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Niet teveel zorgen om maken. Als je met de auto zou gaan en je krijgt pech, dan is het doorgaans niet zo simpel als wachten op de volgende trein. Zorg dat je onderweg iets te doen hebt wat je anders thuis zou doen, dan beperk je de schade. En natuurlijk GTBV aanvragen bij 30 minuten of meer vertraging.
Wie zegt dat ik me er veel zorgen over maak? Ik heb altijd een boek bij me, zat dus vanmorgen lekker rustig te lezen. Het was echter vandaag niet zo handig voor mij om echt laat op werk te komen aangezien er collega's uit Belgie kwamen aan wie ik uitleg moest geven over mijn werk. En op het moment van defect raken wist ik nog niet of die trein van een kwartier laten wel zou rijden. Die reed dus wel en viel de vertraging mee.
Ik was allang blij dat we nog aan het perron stonden en zodoende die volgende trein konden nemen. Had wel anders geweest als we ergens tussen 2 station ergens in een weiland hadden gestaan. Had ik bv de schaapjes kunnen tellen 🤣
Wie zegt dat ik me er veel zorgen over maak?

Wie zegt dat ik het over jou had? 😉 Ik reageerde op:

Waar kan ik met mijn woede heen?

Als je met de NS gaat reizen, dan weet je dat storingen erbij horen. Je kunt daar boos om worden, maar op wie eigenlijk? Je kunt b.v. ook woedend worden als het slecht weer is, maar ook dat is zinloos.
Dat "waar kan ik mijn woede kwijt" moet je ook nemen met een knipoog.

Vandaag was trouwens wel weer dramatisch, zowel op de Schiphollijn als Haarlem-Den Haag. In beide gevallen was het een "defecte" SNG. Bij die uit Haarlem werd doodleuk medegedeeld dat de machinist bang was dat de trein ontspoort was... (bleek niet het geval).
Reputatie 7
Badge +3
Dat "waar kan ik mijn woede kwijt" moet je ook nemen met een knipoog.

Vandaag was trouwens wel weer dramatisch, zowel op de Schiphollijn als Haarlem-Den Haag. In beide gevallen was het een "defecte" SNG. Bij die uit Haarlem werd doodleuk medegedeeld dat de machinist bang was dat de trein ontspoort was... (bleek niet het geval).

Er waren vandaag tot 20.00 uur in Nederland al liefst 13 gevallen van defecte treinen, verdeeld over het hele land. SNG is dus niet echt bijzonder.

In een ander topic vertelde iemand die betrokken is bij de introductie van SNG dat veel storingen ook te maken hebben met ERTMS en met het feit dat machinisten nog moeten wennen aan de bediening van de treinen.
Ik kijk alleen naar het traject van de SNG, daar gaat dit draadje over.

Zoveel uitval op deze 2 trajecten heb ik nog nooit meegemaakt... ik moet vanaf maandag een oplossing zien te vinden, ik heb geen flexibele werkuren...

@Julian bedankt voor alle duidelijkheid, het enige duidelijke antwoordt. ☺️
Daar ben ik het wel mee eens; afgelopen week heb ik op de Schiphollijn twee keer vertraging gehad vanwege een defecte trein. Gelukkig maakt GTBV wel veel goed; 12 euro netto per uur is toch de moeite. Je wordt slapend rijk als je niet oppast. Nou ja, tot aan Haarlem moest ik staan dus kon ik niet echt slapen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Er waren vandaag tot 20.00 uur in Nederland al liefst 13 gevallen van defecte treinen, verdeeld over het hele land. SNG is dus niet echt bijzonder.
SNG is dan misschien niet echt bijzonder en ja, ik weet ook dat er ook regelmatig andere treinen defect raken. Maar van de andere type treinen zijn er veel meer en als er daar op een dag 10 van defect raken is dat misschien een percentage van 1,5 a 2 %.
Van de SNG zijn er misschien maar iets van 25 tot 30 beschikbaar voor de 2 trajecten waar ze nu op rijden
(zo'n 50 a 55 stellen in het land, nog niet allemaal aan NS overgedragen en dan nog een aantal her en der voor instructieritten). Als er dan op een dag 3 of 4 stellen defect raken ligt het percentage dus veel hoger.
En omdat het maar op 2 trajecten gebeurt zijn het ook iedere keer dezelfde reizigers die hier hinder van ondervinden. Dus ja, die klagen erover.
En ook al zijn de problemen niet structureel, is de inzet hoger dan van tevoren ingecalculeerd en is het lang niet zo erg als toendertijd met de SLT, daar hebben reizigers die nu meerdere keren per week te maken hebben met uitgevallen en vertraagde treinen niet echt veel boodschap aan.

Zo hebben er vanmorgen hebben weer 2 SNG's defect gestaan, 1 al heel vroeg tussen Hoofddorp en Schiphol en 1 bij Nieuw Vennep.
En of het ook om defecte SNG's ging weet ik niet, maar zowel rit 6304 als 6306 vielen uit waarna er voor 6327 DDM werd ingezet (heb ik daar ook weer eens een keertje ingezet) die echter wel al met vertraging vertrok uit Haarlem waardoor ik voor de 3e dag op rij een kwartier later op werk was.

Tijdens de proefritten in november en de 1e maand van de nieuwe dienstregeling was ik erg tevreden over de SNG maar de afgelopen 4 tot 6 weken is dat wel bijgesteld.
Hopelijk worden de issues snel verholpen, in ieder geval voordat ze ook op andere trajecten gaan rijden. Ik dacht dat het noorden vanaf april aan de beurt was.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien het feit dat het voor het gros om korte storingen bij het opstarten van de diensten gaat vrees ik dat het vooral bedieningsfouten van machinisten zijn die nog niet vertrouwd zijn met SNG. Tijdens een proefbedrijf heb je daar minder last van omdat er dan begeleiding is bij het gebruik van de software.

En nogmaals, bij de Flirts was het aantal storingen (bedieningsfouten en treeplankproblemen) voor mijn gevoel in het begin toch echt veel hoger. De meeste mensen in de Randstad is dat destijds echter ontgaan.

Reageer