beantwoord

Waarom wordt Amsterdam CS bijna hermetisch afgesloten voordat de laatste treinen zijn vertrokken?

Geachte heer/mevrouw,

Op zaterdag 11-07-2015 was ik voornemens met de laatste trein van de vrijdagdienstregeling, die van 01:48 uur, naar Heerhugowaard te reizen. Ik was ruim op tijd bij het station, maar doordat vrijwel alle ingangen al dicht waren en het onduidelijk was waar ik wel naar binnen kon, kwam ik te laat op het perron en was de trein reeds vertrokken. Ik had het geluk dat de trein richting Enkhuizen van 01:43 circa 15 minuten vertraging had zodat ik deze nog kon nemen om vanaf Hoorn per taxi mijn reis te vervolgen. Dit was uiteraard een vrij kostbare aangelegenheid die niet nodig was geweest wanneer het station gewoon geopend zou zijn totdat alle treinen vertrokken waren, of wanneer duidelijk was geweest via welke ingang het station nog wel betreden kon worden. Buiten het prijskaartje dat met deze onnodige taxirit gepaard ging, kwam ik zodoende ook aanzienlijk later op mijn plaats van bestemming aan dan in de situatie dat ik de trein naar Heerhugowaard gewoon had kunnen nemen het geval was geweest.

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Robin
icon

Beste antwoord door Sivan NS 21 July 2015, 12:06

Hoi allen,

Ik heb zojuist een terugkoppeling ontvangen:

Amsterdam Centraal is open tussen 5.00 en 1.00 uur. De ingangen van de Westtunnel en het westelijk deel van de IJ-hal zijn 24 uur per dag open. Op de deuren welke tussen 1 en 5 uur dicht zitten zit een sticker met verwijzing naar de Westtunnel. Op de voorgevel hebben we projecties naar de juiste entree (Westtunnel) met looplengte welke tussen 1 en 5 uur aan staat.

Wellicht dat deze reiziger tegen een gewijzigde situatie is aangelopen in de afgelopen paar maanden. Dit heeft met de diverse bouwfaseringen te maken. De bewegwijzering van het station wordt hier elke keer op aangepast. Men dient de blauwe bewegwijzering te volgen en dan komt men op de juiste plek uit.

De Oosttunnel is vorige week maandag afgesloten. Dit zal ongeveer een jaar duren. In de tunnel is veel bewegwijzering in het geel aangebracht om de eerste paar weken hiervoor extra attentie te vragen. Daarna neemt de reguliere bewegwijzering van het station het over.

In de komende maanden (na augustus) zullen diverse deuren van de IJ-hal tijdelijk gedeeltelijk weer dicht moeten om buiten het station de aanleg van de bestrating mogelijk te kunnen maken. Het is soms verwarrend en we passen veel bewegwijzering toe maar zelfs die wordt veelal niet gezien door de reizigers. Ook kan teveel (extra) bewegwijzering voor nog meer verwarring zorgen.

Hopelijk kunnen jullie iets met deze informatie!
Bekijk origineel

12 reacties

Badge
Robin, welkom op het NS serviceforum. Uit veiligheid kiezen sommige stations ervoor om na een bepaalde tijd slechts 1 ingang open te houden. Meestal gaat dit gepaard met een controle die aan de ingang wordt uitgevoerd. Vervelend om te lezen dat je dit niet wist, en extra kosten moest maken. Hoe laat was je op Amsterdam cs? De ingangen van station Amsterdam cs aan de achterzijde zijn de hele dag gesloten om kruisende loopstromen te voorkomen. Zo kunnen reizigers veilig en snel het station verlaten.
@Leny NS

Op welke manier wordt bij de afgesloten ingangen van Amsterdam Centraal (op welk tijdstip dan ook) aangegeven waar zich de dichtstbijzijnde toegankelijke ingang bevindt?
Op Schiphol gebeurt hetzelfde, in de nachtelijke uren is er maar een enkele in-/uitgang.
Reputatie 6
Badge +2
De ingangen van station Amsterdam cs aan de achterzijde zijn de hele dag gesloten om kruisende loopstromen te voorkomen. Zo kunnen reizigers veilig en snel het station verlaten.
Vreemd verhaal. Lijkt verouderde informatie van vóór de ingebruikname van de Michiel de Ruijtertunnel, waarbij het ging om het voorkomen van het kruisen van een loopstroom en een autoverkeersstroom.
@Leny NS

Op welke manier wordt bij de afgesloten ingangen van Amsterdam Centraal (op welk tijdstip dan ook) aangegeven waar zich de dichtstbijzijnde toegankelijke ingang bevindt?

En aanvullend daarop: Waar is de plattegrond van Amsterdam centraal waarop staat aangegeven welke ingangen tussen welke tijdstippen geopend zijn? Op deze pagina is die informatie niet terug te vinden en ook op deze gelinkte site wordt dat niet aangegeven.
Reputatie 6
Badge +2
Om te beginnen kan hier gemeld worden waar 's nachts de ingang is.
Reputatie 1
Badge
En hoeveel feestgangers zullen eraan denken juist hier te kijken, meestal totaal onbekend met dit fenomeen?
Parkeergarages hebben ook weleens ingangen die 's nachts sluiten, maar dan hangt er een bordje met de verwijzing naar de nachtingang op de deur. Gezien de melding van TS vermoed ik dat die bij Amsterdam Centraal ontbreekt. Toch maak ik uit de reactie van Leny NS niet op dat daarover 'een signaal wordt doorgezet'.
Hoi allemaal,

Kleine aanvulling op het bericht van Leny: de ingangen aan de achterzijde zijn niet de hele dag gesloten, maar dit gebeurt soms om kruisverkeer te voorkomen, zoals bijvoorbeeld tijdens Koningsdag.

Ik heb een e-mail gestuurd naar de locatiebeheerder van Amsterdam Centraal, met de vraag óf het mogelijk is om hier iets meer duidelijkheid over te krijgen. In principe kun je er vanuit gaan dat op vrijdag- en zaterdagavonden bepaalde ingangen gesloten kunnen worden vanwege veiligheidsredenen. Ik snap echter dat een verwijzing naar de ingang die wél open is, wenselijk is.

Ik hou jullie op de hoogte.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt alvast.
Hoi allen,

Ik heb zojuist een terugkoppeling ontvangen:

Amsterdam Centraal is open tussen 5.00 en 1.00 uur. De ingangen van de Westtunnel en het westelijk deel van de IJ-hal zijn 24 uur per dag open. Op de deuren welke tussen 1 en 5 uur dicht zitten zit een sticker met verwijzing naar de Westtunnel. Op de voorgevel hebben we projecties naar de juiste entree (Westtunnel) met looplengte welke tussen 1 en 5 uur aan staat.

Wellicht dat deze reiziger tegen een gewijzigde situatie is aangelopen in de afgelopen paar maanden. Dit heeft met de diverse bouwfaseringen te maken. De bewegwijzering van het station wordt hier elke keer op aangepast. Men dient de blauwe bewegwijzering te volgen en dan komt men op de juiste plek uit.
De Oosttunnel is vorige week maandag afgesloten. Dit zal ongeveer een jaar duren. In de tunnel is veel bewegwijzering in het geel aangebracht om de eerste paar weken hiervoor extra attentie te vragen. Daarna neemt de reguliere bewegwijzering van het station het over.

In de komende maanden (na augustus) zullen diverse deuren van de IJ-hal tijdelijk gedeeltelijk weer dicht moeten om buiten het station de aanleg van de bestrating mogelijk te kunnen maken. Het is soms verwarrend en we passen veel bewegwijzering toe maar zelfs die wordt veelal niet gezien door de reizigers. Ook kan teveel (extra) bewegwijzering voor nog meer verwarring zorgen.

Hopelijk kunnen jullie iets met deze informatie!
Reputatie 6
Badge +2
Niet de hele tunnel, maar de uitgang ervan aan de IJ-zijde is afgesloten (anders zou die bewegwijzering in de tunnel ook geen zin hebben), zie http://www.amsterdamcentraal.nu/nieuws/Laatste-nieuws/nieuwsitem/ArticleId/41/Afsluiting-oosttunnel-IJ-zijde.

Reageer